Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI eläkeikää pitää pidentää, kun

Vierailija
06.02.2014 |

nytkin on ihan järkyttävä määrä nuoria vastavalmistuneita, jotka eivät pääse työn makuun ollenkaan vaan valmistuvat suoraan kortistoon?

Miksi niitä vanhoja ihmisiä pitää pitää siellä firmassa kauemmin kuin he itsekään haluaisivat, kun samaan aikaan nuorten työttömyys kasvaa räjähdysmäisesti?

En ymmärrä, miten tällä saadaan mitään säästöjä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee halvemmaksi pitää ne vanhat, mutta osaavat pierut siellä vuosikausia, kuin kouluttaa uusia naamoja samaan hommaan.

Vierailija
2/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ne nuoret eivät ole ehtineet edes saada hankituksi oikeutta ansiosidonnaiseen päivärahaan, ovat halvempia kotiin elätettäviä kuin eläkeläiset.

Toisaalta, olisihan nuorten ihmisten työkyky aivan toista luokkaa kuin ikääntyneiden ja usein jo tavalla tai toisella "vaivaisten" eläkeläisten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:02"]

Tulee halvemmaksi pitää ne vanhat, mutta osaavat pierut siellä vuosikausia, kuin kouluttaa uusia naamoja samaan hommaan.

[/quote]Mut onhan ne nuoret jo ammattikoulutettuja. Ei minkään homman oppiminen kovin kauaa vie jos on jo sopiva pohjakoulutus. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.

Vierailija
4/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen, taas yksi idioottien idea. Nuorille niitä työpaikkoja pitäisi hommata ja päästää työnsä tehneet ajoissa eläkkeelle.

Vierailija
5/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä politiikkaa vaan se!

Vierailija
6/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, hei, asian takana on ihan muuta kuin puhutaan. Miettikääpä tällä hetkellä 60+ -ikäisten työtilannetta. Julkisen virkamiehet saa istua kuin tatti eläkeikään leppoisissa hommissaan, mutta aika iso osa porukasta pullautetaan noin kuusikymppisenä ulos ns. eläkeputkeen. (ja ellei putkea ole, niin työttömäksi sitten) Mitä tapahtuu tällöin eläkkeelle? Olet ollut töissä vaikka 18-vuotiaasta 59-vuotiaaksi ja joudut putkeen, jonka takia menetät satoja Euroja eläkkeestäsi, vaikka työvuosi oli runsaasti. Tulevaisuudessa, kun eläkeikä paperilla on entistä korkeampi, jää useilta työvuosia entistä enemmän vajaaksi. Ja mitä enemmän "vajaita" työvuosia, sitä huonommaksi eläke jää. Tässä on kyse yksinkertaisesti siitä, että eläkkeitä halutaan tätä kautta leikata, kunnei suoraan voida. "kyllähän sä luvatun eläkkeen olisit saanut, mutku sää lähdit töistä pois jo 6 vuotta ennen eläkeikä..."

Kysymys on eläkkeiden leikkauksesta.

Vierailija
7/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeiän nostaminen säästää näennäisesti eläkkäiden maksamiseen menevistä määrärahoista ja ihmiset maksavat jokusen vuoden pitempään veroja palkkatyöstä. Ei hallitus sen pidemmälle asioita mieti. Tämän päivän säästötoimenpiteet saattavat aiheuttaa ensi vuonna lisäkuluja, mutta sillä ei ole väliä kun tänään voidaan sanoa, että on säästetty.

Vierailija
8/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkerahat on niin hyvin sijoitettu että ei niistä ole mitään jäljellä - ei ole varaa maksaa eläkkeitä joten työikää on pidennettävä!

Vierailija
9/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein eläkkeelle jäävän tilalle ei edes palkata ketään, vaan työt jaetaan jäljelle jäävien kesken. Paitsi tietysti silloin, kun tältä henkilöltä jää jokin merkittävä virka tms. vapaaksi.

Näin meillä nykyään.

Vierailija
10/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset eläkeläiset elävät paljon kauemmin kuin oli odotettu silloin kun näitä systeemejä on suunniteltu. Ennen ihminen jäi eläkkeelle, eli sitten noin 10 vuotta saaden eläkettä ja kuoli pois. Nykyään kun 65-vuotias jää eläkkeelle, hän saa eläkettä noin 20-30 vuotta, ennenkuin kuolee pois. Tämä on se kestävyysvaje.

Vierailija
11/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei pidentää vaan nostaa. Mutta olen kanssasi samaa mieltä itse asiasta. Olen tehnyt töitä 17-vuotiaasta asti ja ikää on nyt 57 vuotta. Vielä pitäisi jaksaa 6 vuotta, vaikka alkaa olla kremppaa siellä ja kremppaa täällä. Mielestäni ei pitäisikään vahtia ihmisen ikää, vaan tehtyjä todellisia työvuosia. Minulle niitä on kertynyt jo 40, sen pitäisi riittää pääsyyn täydelle eläkkeelle. Jos sitten haluaisi, voisi tehdä yksittäisiä muutaman päivän työkeikkoja ihan mielenvirkistykseksi. Yksi ystäväni käy entisessä työpaikassaan kukkakaupassa tekemässä pari päivää viikossa ja sesonkiaikoina hommia.

Vierailija
12/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:31"]

eläkerahat on niin hyvin sijoitettu että ei niistä ole mitään jäljellä - ei ole varaa maksaa eläkkeitä joten työikää on pidennettävä!

[/quote]

No on niistä  sentään noin 135 mrd. euroa vielä jäljellä. Ensin pitää siis eläkeläisten ostaa  tarjousmaksalaatikkoa 135 000 000 000 eurolla, ja vasta sitten kassan pohja paistaa.

Vierailija
13/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut säästö tulee siitä, että eläkkeen maksu ei ala työttömälläkään ennenkuin

on "eläkeiässä".Ehkä jopa kuollut.

Vierailija
14/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ajatellut lopettaa aktiivisen työnteon siinä 60v hujakoilla, sijaistaa voin tai toimia kiireapulaisena. Eläköitymistäni varten olen kartuttanut omaisuuttani ihan itse säästämällä ja sijoittamalla.

Vierailija
15/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:45"]

[/quote]

No on niistä  sentään noin 135 mrd. euroa vielä jäljellä. Ensin pitää siis eläkeläisten ostaa  tarjousmaksalaatikkoa 135 000 000 000 eurolla, ja vasta sitten kassan pohja paistaa.

[/quote]

Tuo raha loppuu muutamassa vuodessa.

Vierailija
16/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nuorten työttömyys? En tiedä yhtäkään nuorta joka olisi jäänyt työttämäksi valmistumisen jälkeen. Kyllä tekevälle työtä riittää ja ahkerat nuoret palkataan heti.

Itse työnteon 16-vuotiaana aloittanut, kohta eläköitymistä suunnitteleva mamma.

Vierailija
17/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nuorten työttömyys? En tiedä yhtäkään nuorta joka olisi jäänyt työttämäksi valmistumisen jälkeen. Kyllä tekevälle työtä riittää ja ahkerat nuoret palkataan heti.

Itse työnteon 16-vuotiaana aloittanut, kohta eläköitymistä suunnitteleva mamma.

Vierailija
18/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:45"]

[/quote]

[/quote]

Tuo raha loppuu muutamassa vuodessa.

[/quote]

Joo, jos se ei kasvaisi, mutta kun se kasvaa. Työeläkeyhtiöt keräsivät viime vuonna sijoituksilleen yli 5 % tuoton. Lisäksi potti kasvaa tietenkin työeläkemaksuista.

Kuka mahtoi olla se onneton pösilö, joka keksi  ruveta selittämään, että suomalaisten eläkerahat on hävitetty huonoihin sijoituksiin? Hyvin ainakin meni viesti perille, kun siitä tuntuu jonkinlainen "kansantotuus" tulleen.

Vierailija
19/23 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kirjoittamaan, ehkä sitten saat töitäkin.

Vierailija
20/23 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisotyöttömyys on urbaanilegendaa