Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Höh, lastensairaalan taustalla onkin joku säätiöhuijaus

Vierailija
11.01.2014 |

Yksityinen ruotsinkielinen säätiö kusetti julkiset rahat itselleen ja rohmuaa nyt koko kiinteistön itselleen ja saa siis jatkossa vielä vuokratuototkin itselleen... Miksi kauniista asiasta eli lasten auttamisesta piti tehdä tällainen säätiöhuijaus! :( Meni vähän maku koko hommasta. Nyt siis lasten auttamisen varjolla kerätäänkin rahaa säätiölle, joka käyttää rahat johonkin pakkoruotsin lobbaamiseen.

"130 miljoonaa julkista rahaa - kiinteistö silti säätiölle"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014011017917570_uu.shtml

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/424228/Ruotsinkieliset+saatiot+aikovat+perustaa+lastensairaalan

Kommentit (305)

Vierailija
41/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, näinhän Suomessa on aina tavattu toimia. Muka yleisen hyvän nimissä toimitaan, aina löytyy joku joka vetää välistä. Hyvänä esimerkkinä ns. yleishyödyllisten tahojen vuokra- ja aso-asunnot. Ja ketään ei kiinnosta tehdä asialle mitään. Miksi pitäisi tässäkään tapauksessa? Onhan se nyt kuitenkin hyvä että lapset saa hoitoa.

Vierailija
42/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kyseenalainen järjestely. Aina löytyy näin yksityisissä hankkeissa joku ahne välistävetäjä, valitettavasti. Toivoisi että tällaisessa projektissa kunnioitettaisiin hieman lahjoittajia. He ovat lahjoittaneet rahansa täysimääräisesti lastensairaalan tukemiseksi ja rakentamiseksi, eivät jonkun säätiön omien tulojen kasvattamiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on koko ajan vaikuttanut jotenkin "oudolta" ja hätäseenkyhätyltä keräykseltä, joten en ole uskaltanut lahjoittaa.

Vierailija
44/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:30"]

Sillähän ei on, kuka sairaalan omistaa ja kuka omistaa kiinteistön, kunhan sairaala toimii ja sairaat lapset saavat hoitoa? Ei yhtään mitään väliä.

[/quote]

paitsi että vuokramenot ovat pitemmän päälle suhteettoman kalliit, pois HUS:n muusta budjetista.... ja tämä kaikkihan maksetaan verorahoista. Siis niistä rahoista, joilla koko lastensairaala jo alkujaan olisi pitänyt kustantaa. 

Ihmiset ovat lahjoittaessaan kuvitelleet että sairaala tulee täysin julkiseen omistukseen ja että säätiöjärjestely on toteutettu vain rahankeräystä varten. 

Vierailija
45/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:06"]

Onko se majavahampainen Anne Berner tässä mukana?

[/quote]Linkitäpä sinä oma kasvokuvasi tänne, voimme sitten arvioida.

Vierailija
46/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokratulot menevät säätiölle, niin kenen taskuun ne säätiön rahat menevät???

Vierailija
47/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:09"]

Jos vuokratulot menevät säätiölle, niin kenen taskuun ne säätiön rahat menevät???

[/quote]

Varmaan tukemaan jotain ruotsinkielisten juttuja. Ruotsinkieliset säätiöthän tuossa on taustalla.

Vierailija
48/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

onko säätiön tietoja, säätiön johtohenkilöiden nimiä, säätiön poliittisia yhteyksiä tms tiedossa tai saatavilla? Toivottavasti säätiön edustajilla on pokkaa tulla itse julkisuuteen selittämään asia.

Minä lahjoitin pienestä opiskelijabudjetistani lastensairaalalle ja olen koko ajan ollut siinä uskossa että kiinteistö ja sairaala olisivat aivan kokonaan julkisomisteisia rahankeruutavasta huolimatta. En tiedä olisinko lahjoittanut jos asia ei olisikaan näin.

Toki jos löytyy jokin järkevä perustelu(esim. lainsäädännöllinen) tälle järjestelylle niin kuuntelen mielelläni. Jos kyse kuitenkin on vain rahan takomisesta säätiölle niin todella huolestuttava juttu. Toivottavasti tätä asiaa avataan lahjoittajille ja veronmaksajille mahd. pian.

Vierailija
50/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa tuosta. Ei millään suostu haastateltava kertomaan, miksi HUS ei saa mitään osuutta sairaalasta itselleen, vaan kiertelee ja vaihtaa aihetta... lopulta hermostuu toimittajalle. Aika selvästi jotain hämärää tuossa on.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014011017917569_uu.shtml

Vierailija
51/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:30"]

Sillähän ei on, kuka sairaalan omistaa ja kuka omistaa kiinteistön, kunhan sairaala toimii ja sairaat lapset saavat hoitoa? Ei yhtään mitään väliä.

[/quote]

No kai sillä nyt on väliä, koska HUS eli veronmaksajat joutuvat maksamaan sen rakennuksen käytöstä. Onko tällainen säätiökusetus muka veronmaksajien kannalta paras tapa?

[/quote]

nimenomaan näin. Lahjoitusraha ja hankkeeseen kanavoidut verorahat pitäisi käyttää yhteiskunnan kannalta järkevästi ja vastuullisesti. Vastuullista käyttöä ei ole säätiön oman edun ajaminen tällaisella vuokrajärjestelyllä.

Vierailija
52/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:23"]

Lukekaapa tuosta. Ei millään suostu haastateltava kertomaan, miksi HUS ei saa mitään osuutta sairaalasta itselleen, vaan kiertelee ja vaihtaa aihetta... lopulta hermostuu toimittajalle. Aika selvästi jotain hämärää tuossa on.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014011017917569_uu.shtml

[/quote]

Kun lukee noita vastauksia, niin joko tyyppi on täysin tyhmä tai sitten esittää sellaista. Eihän vastaukset vastaa ollenkaan siihen mitä kysyttiin!

"Eikö 40 miljoonan euron lahjoituksen tekevän Husin pitäisi saada omistusosuus sairaalakiinteistöstä?

- Tätä asiaa selvitettiin erittäin tarkoin, voit soittaa valtiovarainministeriöön ja eri ministeriöihin - valtio ei osallistu sairaalakiinteistöjen rakennuttamiseen suoraan."

"Niin, valtio antaa lastensairaalahankkeeseen 40 miljoonaa euroa, mutta miksi Hus ei saa omistusosuutta sairaalakiinteistöstä, vaikka lahjoittaa säätiölle niin ikään 40 miljoonaa?

- Koska valtion edellytyksenä oli, että Hus lahjoittaa saman summan kuin valtio. Tulkitset tätä omista asenteellisista lähtökohdistasi käsin."

"Et siis koe ongelmalliseksi sitä, että Hus lahjoittaa rahaa säätiölle sairaalan rakennuttamista varten, mutta ei saa lainkaan omistusosuutta sairaalasta, vaan jää säätiölle vuokralaiseksi?

- En koe. Hus vastaa rakennuksen käytöstä ja toiminnasta, ja meillä on toiminnallisissa elimissä edustus."

Vierailija
53/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pettynyt.

Vierailija
54/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma tässä on lahjoittajan näkökulmasta se, että rahaa on kerätty pimittämällä keskivertolahjoittajalta se, että lastensairaala ei tulekaan julkiseen omistukseen. Minä ymmärsin lahjoittaessani että säätiö vastaa ainoastaan rahoituksesta ja rakennuttamisesta, mutta että valmis sairaala siirtyy täysin tai edes suurelta osin julkiseen omistukseen(HUS). 

Halusin lahjoituksellani nopeuttaa julkisen sairaalan rakennuttamista, en rahoittaa yksityistä palveluntarjoajaa. Tämä on monelle lahjoittajalle periaatteellisesti iso juttu! 

Vierailija
55/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:17"]

[/quote]

onko säätiön tietoja, säätiön johtohenkilöiden nimiä, säätiön poliittisia yhteyksiä tms tiedossa tai saatavilla? Toivottavasti säätiön edustajilla on pokkaa tulla itse julkisuuteen selittämään asia.

Minä lahjoitin pienestä opiskelijabudjetistani lastensairaalalle ja olen koko ajan ollut siinä uskossa että kiinteistö ja sairaala olisivat aivan kokonaan julkisomisteisia rahankeruutavasta huolimatta. En tiedä olisinko lahjoittanut jos asia ei olisikaan näin.

Toki jos löytyy jokin järkevä perustelu(esim. lainsäädännöllinen) tälle järjestelylle niin kuuntelen mielelläni. Jos kyse kuitenkin on vain rahan takomisesta säätiölle niin todella huolestuttava juttu. Toivottavasti tätä asiaa avataan lahjoittajille ja veronmaksajille mahd. pian.

[/quote]Kyllä johtohenkilöt on lueteltu lastensairaalan nettisivuilla, siellä on mm. Martti Ahtisaari valtuuskunnan puheenjohtajana eli ihan luotettavia henkilöitä mielestäni.

Suomessa säätiölaki määrää ja Patentti- ja rekisterihallitus valvoo, että säätiöt saavat käyttää varojaan vain säännöissä määriteltyyn tarkoitukseensa. Ihan turvallisin mielin olen oman pikkulahjoitukseni tehnyt enkä tunne epäluuloja. Vuokratuloilla lienee tarkoitus maksaa rakentamiseen otettavaa lainaa.

Vierailija
56/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:40"]

[/quote]

[/quote]Kyllä johtohenkilöt on lueteltu lastensairaalan nettisivuilla, siellä on mm. Martti Ahtisaari valtuuskunnan puheenjohtajana eli ihan luotettavia henkilöitä mielestäni.

Suomessa säätiölaki määrää ja Patentti- ja rekisterihallitus valvoo, että säätiöt saavat käyttää varojaan vain säännöissä määriteltyyn tarkoitukseensa. Ihan turvallisin mielin olen oman pikkulahjoitukseni tehnyt enkä tunne epäluuloja. Vuokratuloilla lienee tarkoitus maksaa rakentamiseen otettavaa lainaa.

[/quote]

En pitäisi Ahtisaarta kovin luotettavana näissä kun on kyse kytköksistä ruotsinkielisiin säätiöihin. Ahtisaarihan myi nimensä niiden käytettäväksi ns. kansalliskielistrategiassa, joka sitten Ahtisaaren nimen avulla ujutettuun suoraan hallitusohjelmaan ja sen seurauksena mm. pakkoruotsi aikaistuu ala-asteelle.

Vierailija
57/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Miksei niitä tietoja voi sitten julkistaa mitä näillä vuokratuloilla tullaan tekemään?

Vierailija
58/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:37"]

Suurin ongelma tässä on lahjoittajan näkökulmasta se, että rahaa on kerätty pimittämällä keskivertolahjoittajalta se, että lastensairaala ei tulekaan julkiseen omistukseen. Minä ymmärsin lahjoittaessani että säätiö vastaa ainoastaan rahoituksesta ja rakennuttamisesta, mutta että valmis sairaala siirtyy täysin tai edes suurelta osin julkiseen omistukseen(HUS). 

Halusin lahjoituksellani nopeuttaa julkisen sairaalan rakennuttamista, en rahoittaa yksityistä palveluntarjoajaa. Tämä on monelle lahjoittajalle periaatteellisesti iso juttu! 

[/quote]Mitä on pimitetty? Lastensairaalan nettisivuilla on koko ajan ollut kaikki tiedot, missään vaiheessa ei ole väitetty, että rakennus lahjoitettaisiin HUSille tms.

Sairaala on julkinen sairaala silloin, kun sairaalatoimintaa pyörittää julkinen toimija, kuten esim. HUS. Yksityiset palveluntarjoajat eivät ole tässä hankkeessa millään tavalla mukana.

Vierailija
59/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:44"]

[/quote]

[/quote]

Miksei niitä tietoja voi sitten julkistaa mitä näillä vuokratuloilla tullaan tekemään?

[/quote]

Niin, sitten kun laina on maksettu, säätiö on saanut ILMAISEKSI sairaalan itselleen ja HUS:lle ei jää mitään.

Vierailija
60/305 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin menin lahjoittamaan johonkin ja sitten ei voikaan olla varma, että lahjoitus menee sinne mihin ajattelin. Näin kai se aina loppujen lopuksi on...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan