Mitä hääpukunne maksoivat?
Te avioliiton turvasatamaan purjehtineet naiset, kuinka paljon hääpukunne maksoivat? Hääpuvut ovat nykypäivänä hinnoissaan ja kiinnostaa, mitä palstalaisten puvut ovat maksaneet. Oliko pukunne hintansa väärti vai kaduttiko jälkikäteen, että pukunne oli joko liian kallis tai halpa? Maksoitteko pukunne itse vai ostiko joku sen teille?
Kommentit (583)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 mk. Isoäitini maksoi. Ompelijan tekemä iso laahuksellinen silkkipuku. Hieno oli, minulle olisi kelvannut simppelimpikin. Suku halusi isot häät kermakakkupukuineen.
Avioitumisvuosi oli varmaan .... 1965?
Tonnilla et ole saanut edes kankaita
silkkipukuun vuosikymmeniin. Saati
ompelijan palkkaa.
Hmm. En nyt tarkkaan enää muista, mutta ei siihen montaa satasta mennyt, euroaikaa elettiin. Ostin kaavat ja silkkikankaat. Tuttu ompelija teki puvun häälahjana.
Sitä paitsi, ei aloituksessa rajattu vuotta.
28 €. Lakanakangas 15 €, siitä ompelin hameen. Pellavakangaspala 5 €, siitä kyhäsin yläosan. Hunnun tein vanhasta valoverhosta, 0 €. Saalin virkkaamiseen /neulomiseen 2 lankakerää, yht. 8 €. Kengät oli ennestään ja ovat yhä juhlakäytössä. Itse kyhäämäni kampauksen tarkistutin naapurin rouvalla, oli kuulemma oikein hyvä. Kirkkohäät, joissa 2 todistajaa. Hymyilyttää vielä 12 vuoden jälkeenkin.
34,90 euroa, tänä kesänä. Alemekko zalandolta 👌😄
Mä en tiedä, sain sen häälahjaksi. Mittojen ja mieltymysten mukaan tehty.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy näitä halppispukujen omistajia...kyseessä kuitenkin ihmisen elämän yksi tärkeimmistä päivistä. Oma hääpuku maksoi 1200e
Taitaa jälkeenpäin harmittaa kun pisti yhteen nuttuun 1200e, joka ei materiaaleiltaan maksa 100e enempää. Tuolla "elämäsi tärkein päivä" argumentilla saa hyvin rahat pois, kun ajatellaan vaan tunteella eikä järjellä. Hautajaisissa sama juttu, tottakai pitää olla se kallein arkku koska kerran sitä vaan maan alle mennään...eikös?
En muista, puukon valkoinen, polvipituinen, pitkähihainen ja on tallessa. Päälle ei mahdu enää, viereen just ja just. Meidät vihittiin 1978.
Lainasin mummulta mekon, vaikka omaankin olisi ollut varaa. T.Beatrice.
Etsystä 40-luvun vintage-puku postikuluineen 60 euroa. Jotain kohtia piti korjailla ja vein sen ompelijalle, josta maksoin 30 euroa. Korjausompelukustannukset jäivät noin pieniksi, koska mulla kävi hyvä tuuri ja puku oli kuin minulle tehty.
Hunnun tein itse ja tarvikkeiden hinnaksi tuli noin 50 euroa. Ostin sellaisen normaalin muotoilevan alushameen ja kiinnitin siihen itse tylliä. Sen hinnaksi tuli ehkä 60 euroa. Kengät taisivat maksaa alle 100 euroa.
Rakastin hääpukuani ja tunsin itseni todella kauniiksi siinä. En ole kokenut ompelija ja jätän kaiken vähän viimetinkaan, joten huntu valmistui häitä edeltävänä iltana. Alushameen valmistin edeltävänä viikonloppuna eikä minulla ollut siihen selvää suunnitelmaa. Istuin olkkarin lattialla tyllikasan kanssa ja mietin, että mitä olen oikein mennyt tekemään, kun en oikeastaan osaa ommella. Tein sitten kolme kellohametta niistä tylleistä, ja ompelin ne yhteen. Sitten kiinnitin ne neuloilla alushameeseen ja katsoin, että miltä näyttää. Ompelin tyllin sitten paikoitellen käsin kiinni alushameeseen, johon olin piirtänyt vihreällä tussilla oikeat paikat. Onneksi kukaan ei nähnyt alushametta, koska se oli aika mielenkiintoinen... :D
Löysin kerran käytetyn hääpuvun, hinta oli 400e sisältäen alushameen ja hunnun. Korjausompelu n. 100e.
Olen todella tyytyväinen, sillä vastaava setti uutena olisi ollut n. 2000e.
Kaksi mekkoa josta ensimmäinen leninki maistraattiin noin 160 euroa oli tosi sopiva ja kaunis päällä. Seuraava oli pitkähihainen kirkkoon kun kylmään aikaan mentiin naimisiin, kaksiosainen ja maksoi hiukan päälle 300 teetätettynä Etsystä.
Ulkomailla mentiin naimisiin joten ei voitu suoraan mennä naimisiin kirkossa.
Minulle häämekko tuli maksaman 345 000 euroa avioeron myötä.
215 mk, v 1971 ja äiti maksoi.
Oli Kauniin morsiamen puku pitkä empirelinjainen.
On tallessa ja mahtuu päälle, vähän lantiosta kiristää.
Pari vuotta sitten mentiin naimisiin, maksoin puvusta reilun tonnin ja ompelijalle pari sataa muokkauksesta. Puku häämekkoliikkeestä. Oli laadukas enkä kadu, vaikka äiti kehoittikin ostamaan Kiinasta halvemman version.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen pitkä salsahame alesta 10€. Siihen sopiva valkoinen pusero oli jo ennestään. Hääkimpuksi mies kävi hakemassa muutamia kiinanruusuja (hibiscus) hotellin takaa. Kokonaisuus oli edullinen mutta romanttisen kaunis.
Meidät vihittiin 4:n todistajan läsnä ollessa Espanjassa. Lopuksi joimme leivoskahvit. Meille sopiva juhla, josta on ihanat muistot.
T. Onnellisesti yhdessä edelleen.Olipas pihi mies.
Vai muka pihi mies?!😂
Minähän suunnittelin hääasun ihan ite.
Se oli oikein kaunis ja sopiva meidän pieneen tilaisuuteen.
T.Vaimo
450€ käytetty puku Helsingin Lovebirds-liikkeestä (lämmin suositus muuten heille!)
Olin onnekas ja löysin koronan vuoksi mönkään menneen mittatilauspuvun tilalle heiltä peräti 3 sopivaa mekkoa, joihin ei olisi välttämättä tarvittu edes korjauksia. Koska aikaa kuitenkin vielä oli, päätin kaventaa mekkoani ja lyhentää helmaa hitusen, kannatti, koska mekko istui sen jälkeen kuin unelma ja oli helpompi liikkua se päällä. :)
Ainiin ja ne ompelijan kustannukset taisi olla 120€ luokkaa. t. 79
79 jatkaa vielä: olin siis todella tyytyväinen tuohon second hand-pukuuni. En olisi ajatellut ikinä ostavani sen tyyppistä mekkoa, mutta kun kokeilin sitä, se vain oli todella kaunis ja imarteli kroppaani.
Sen sijaan räätälillä mittatilauksena toisella puolella maailmaa (Thaimaa) teetetty mekko oli suuri pettymys: koronan vuoksi en koskaan saanut kangasnäytteitä ja välisovitukset jäivät tekemättä, joten tuloksena oli tönkköä kangasta oleva, huonosti laskeutuva mekko, joka sai minut näyttämään vanhalta ja lihavalta. Tästä ilosta maksoin 650 €...
Ostin omani viime vuonna. Löytyi Niinattaresta ja maksoi 490 euroa, kyseessä edellisen vuoden malli. Oli kyllä alkuperäiseen hintaan tonnin, mutta sattui löytymään aletuotteiden joukosta. Ja kun oli kiva puku omalla koolla, niin mielelläni säästin vähän :)
Mulla oli isoäidin virkkaama/solmeilema puku. Todella kaunis ja niin minun näköiseni kun käsityöihminen itsekin olen. Myöhemmin purin siitä helman röyhelöitä/makramee sulkia ja käytin lapsemme ristiäisissä. Lankoihin meni varmaan 200€.