Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako 15v laihduttaa???

Vierailija
08.01.2014 |

Hei, olen siis 15v tyttö, olen lievästi ylipainoinen ja se häiritsee minua hirveesti! Mitkään vatteet ei näytä hyviltä päällä, mitkään housut ei mahdu ilman et jenkkakahvat pursuava pahasti housuista. Kasvotkin ovat turvonneet ja läskin näköiset. Tämä haittaa itsetuntoani kamalasti!

Olen noin 167cm pitkä ja paino varmaan( en oo varma koska en halua mennä vaalle) mutta luulisin että 75-80kg!!!, olen ruumiinrakenteeltani siro ja kevyt ja vyötärön ympärys hieman yli 80cm. Minun pitäisi vielä kasvaa muutama sentti pituutta (169-170). Haluisin kesäksi pois ainakin 20kg. Olen kans lähössä leirille vieraiden ihmisten kanssa ja en kehtaa mennä sinne tämän näköisenä!

Ajattelin että jättäisin hiilarit minimiin  kahdeksi kuukaudeksi (tyylin 20-30g hiilareita/päivä), syödä paljon salaatteja, proteiinia, hyviä rasvoja, maitotuotteita ja vihanneksia. Syön siis silleen että tuun kylläiseksi, ei mitään nälkäkuureja. Ateriat 3 tunnin välein, ja liikunta 5-6 kertaa viikossa 1h/päivä( juoksulenkki, kuntopyöräilyä, uintia sun muuta) ja kotoa on kilsa busseille, kauppaan jne. joten kävelen päivittäin.

Ja sitte kahden kuukauden jälkeen voi ottaa mukaan ruokavalioon hedelmiä, tummaaleipää, perunaa, riisiä..... Karkkkia ja muut herkut ajon periateessa jättä lähes kokonaan pois, ainakin vuodeksi!

Mitä luulette haittaako tämä minun pituuskasvua tai muuta kehitystä?

Haluaisin ne muutamat sentit vielä lisää pituutta, mutta en kestä enään läskinä olemista! Olisi ihana vetää farkut jalkaan niin että ne mahtuisi ja näyttäisi hyviltä päällä. En ole saanut kokea semmosta muutamaan vuoteen.

Pliis auttakaa!!!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

öh, ihan ensiksi etsit sen vaa'an ja katsot mitä se näyttää. Jos se tosiaan on lähellä 80 kg, niin voit laihduttaa. Mutta aika usein on niin, jos vaikka sattuu olemaan jotain häikkää, että 60 kg arvioi olevansa 80 kg. Perusta laihduttamisesi todellisiin lukuihin, ei mihinkään musta tuntuu juttuun.

Vierailija
22/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi sitten painoin terkkarilla 70kg ja olen kyllä vaan lihonnut siitä, tosin on sitä pituuttakin tullut mutta en kyllä  tuskin ainakaan  painan alle 75kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin käymään terkkarilla. Ja pyydäkin tarkkoja neuvoja, ettei se ole vain jotain "lisää vähä liikuntaa, niin kyll se siitä". Kerro, mitä tavoitteita sinulla on, ja kysy, onko siitä haittaa kehitykselle.

Vierailija
24/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset kyllä usein arvioivat minut 60kiloiseksi ( jopa mummini joka pitää minua isokokoisena sanoi 58kg tai 60kg )mutta vaaka ei valitettavasti näytä sitä

Vierailija
25/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:03"]

oisiko tämä esim ok päivän ruuaksi?

aamu : luonnonjugurttia, marjoja ja kanamuna

lounas: koulussa lastaan lautasen täyteen salaattia ja vaikka lasi maitoa

välipala: katkarapu/kanasalaatti ja

iltapala: mitä se  äiti laitta, esim kalakeittoa, hornetteja tai raakalohta....

ja juomaksi tietty aina vettä

Oisko tää paha ?

[/quote]

On, koska sä oikeasti myös tarttet hiilareita.Jos harrastat liikuntaa niin hiilarit on jees. Luo jostain jotain peruskirjallisuutta nuorille ja urheilijoille: IHAN TAVALLISTA RUOKAA!!! Päivällinen ei ole nimeltään iltapala. Eli sen ruuan lisänä mitä äiti laittaa syöt iltapalaa ja tuo rapusalaatti välipalana ei ole hyvä. Koska sä syöt kiltisti lihaa ja pastaa/perunaa myös koulussa! Ei pelkkää salaattia.

Ihan järjetöntä alkaa pilaamaan ruokavaliotaan. Vaan sä lisäät siihen heviä (hedelmiä/vihanneksia) ja jätät roskan. Ja kun alat liikkumaan niin sun lihakset alkaa kehittymään vähitellen jollonka ne ajallaan alkaa auttamaan painonpudotuksessa koska ne tuhoaa hyvin myös energiaa.

Jos olet pihalla ja äiti vielä tukee laihduttamaan väärin niin mene vaikka koulun terkalle a pyydät siltä lähetteen ravitsemusterapiaan. Myös äitin voi ottaa sinne mukaan kuulemaan!

Mutta tsemppiä -eka virheesi on siinä ettet mene puntarille vaan ajattelet itse millainen plösö oletkaan. Harrasta liikuntaa. Pari kertaa viikossa ainakin jotain reippaasti mutta päivittäin jotain. Ajatusmaailma siihen että teet jotain etkä jää sohvalle makaamaan. Etsi vaikka joku kiva urheiluseura! Ei sinun tarvitse laihduttaa jos menet painiharkkoihin. Siinä on mun takuuni.

Vierailija
26/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja  minulle ne 2-3 senttiä pituutta ovat tärkeitä, vaikka monet ehkä aattelee että paljo välii pari senttiä sinne tai tänne, mutta en halua jäädä näin lyhkäseksi ):

Vierailija
27/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:26"]

ja olen ollut jo kauan koukussa kaikkiin herkkuihin, hain niitä jopa päivittäin salaa äidiltäni

Äitinikin sanoi kerran kuin valitin että housut eivät mahdu päälle, niin äiti vastasi vaan että sitten sun pitää laihduttaa ja siskokin välillä sanoo läskiks ja väittää sitten vitsiksi.....

ei tunnu hirveen kivalta ):

[/quote]

No voisi varmaan istua pöydän ääreen perheen kanssa ja miettiä miten te puhutte toisillenne! Kyllä sinäkin varmasti toisia osaat loukata ja satuttaa?

Nimenomaan koko perhe tarttee ravintoterapeutin apua jos kotona on herkkuja joita sitten käyt syömässä. Ja toisekseen: jos söisit riittävästi pitkin päivää niin ei olisi pakko salaa syödä. 5 kertaa päivässä (tai enemmänkin) jos söisit ihan asiallisesti ruokaa jolla saat polttoainetta liikkumiseen niin olisi todella hyvä. Karkkipäivä-ajattelukin auttaa. Ja laita vaikka pieni merkki kalenteriin kännykkääsi sellaisena päivänä kun syöt jotain herkkua mutta sekin on sitten kyseenalaista että onko paha syödä usein herkkuja. Itse laihduin niin aikanaan että vähensin herkkuja päivittäin syötynä muutamaan pikkuseen ja sitten katsoin vähän niitten kalorimäärien perään. Mutta oikeastaan se kaikki on turhaa jos kuitenkin LIIKKUU!

Menet nytten kohta nukkumaan niin jaksat aamulla herätä ja sitten aamupalaa, koulussa ruokaa, pari välipalaa ja ruoka kotona, iltapala. Välipalana toimii hedelmä tai leipä jossa PALJON, siis ihan kerroksittain kasviksia tai smoothie? Lasillinen, jujuna on että syöt parin tunnin välein.

Liikuntaa jossain muodossa jossain vaiheessa päivää, venyttelyjä ja nukkumaan ajoissa. Se on terveellistä elämää. Jos valvot kun muut nukkuu ja vedät salaa herkkuja ja liikut kerran viikossa ja sekin on asennevikaista niin miksi edes puhua että tahtoo laihtua? Ihan vaan että voi sitten taas lihota kun "kuuri" loppuu!

Nyt järki käteen ja elämään rajat. Liikunnasta iloa ja ajatusta mitä on tekemässä. On vaarallistakin että alat välttelemään kouluruokaa. Siinä on kuitenkin hivenaineita, proteiineja ja hiilareita ja ne kaikki auttaa sinua jaksamaan ja palautumaan.

Vierailija
28/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:03"]

oisiko tämä esim ok päivän ruuaksi?

aamu : luonnonjugurttia, marjoja ja kanamuna

lounas: koulussa lastaan lautasen täyteen salaattia ja vaikka lasi maitoa

välipala: katkarapu/kanasalaatti ja

iltapala: mitä se  äiti laitta, esim kalakeittoa, hornetteja tai raakalohta....

ja juomaksi tietty aina vettä

Oisko tää paha ?

[/quote]

On, koska sä oikeasti myös tarttet hiilareita.Jos harrastat liikuntaa niin hiilarit on jees. Luo jostain jotain peruskirjallisuutta nuorille ja urheilijoille: IHAN TAVALLISTA RUOKAA!!! Päivällinen ei ole nimeltään iltapala. Eli sen ruuan lisänä mitä äiti laittaa syöt iltapalaa ja tuo rapusalaatti välipalana ei ole hyvä. Koska sä syöt kiltisti lihaa ja pastaa/perunaa myös koulussa! Ei pelkkää salaattia.

Ihan järjetöntä alkaa pilaamaan ruokavaliotaan. Vaan sä lisäät siihen heviä (hedelmiä/vihanneksia) ja jätät roskan. Ja kun alat liikkumaan niin sun lihakset alkaa kehittymään vähitellen jollonka ne ajallaan alkaa auttamaan painonpudotuksessa koska ne tuhoaa hyvin myös energiaa.

Jos olet pihalla ja äiti vielä tukee laihduttamaan väärin niin mene vaikka koulun terkalle a pyydät siltä lähetteen ravitsemusterapiaan. Myös äitin voi ottaa sinne mukaan kuulemaan!

Mutta tsemppiä -eka virheesi on siinä ettet mene puntarille vaan ajattelet itse millainen plösö oletkaan. Harrasta liikuntaa. Pari kertaa viikossa ainakin jotain reippaasti mutta päivittäin jotain. Ajatusmaailma siihen että teet jotain etkä jää sohvalle makaamaan. Etsi vaikka joku kiva urheiluseura! Ei sinun tarvitse laihduttaa jos menet painiharkkoihin. Siinä on mun takuuni.

[/quote]

en mä ehkä ihan noin lungisti suosti ottaa

Vierailija
29/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:26"]

ja olen ollut jo kauan koukussa kaikkiin herkkuihin, hain niitä jopa päivittäin salaa äidiltäni

Äitinikin sanoi kerran kuin valitin että housut eivät mahdu päälle, niin äiti vastasi vaan että sitten sun pitää laihduttaa ja siskokin välillä sanoo läskiks ja väittää sitten vitsiksi.....

ei tunnu hirveen kivalta ):

[/quote]

No voisi varmaan istua pöydän ääreen perheen kanssa ja miettiä miten te puhutte toisillenne! Kyllä sinäkin varmasti toisia osaat loukata ja satuttaa?

Nimenomaan koko perhe tarttee ravintoterapeutin apua jos kotona on herkkuja joita sitten käyt syömässä. Ja toisekseen: jos söisit riittävästi pitkin päivää niin ei olisi pakko salaa syödä. 5 kertaa päivässä (tai enemmänkin) jos söisit ihan asiallisesti ruokaa jolla saat polttoainetta liikkumiseen niin olisi todella hyvä. Karkkipäivä-ajattelukin auttaa. Ja laita vaikka pieni merkki kalenteriin kännykkääsi sellaisena päivänä kun syöt jotain herkkua mutta sekin on sitten kyseenalaista että onko paha syödä usein herkkuja. Itse laihduin niin aikanaan että vähensin herkkuja päivittäin syötynä muutamaan pikkuseen ja sitten katsoin vähän niitten kalorimäärien perään. Mutta oikeastaan se kaikki on turhaa jos kuitenkin LIIKKUU!

Menet nytten kohta nukkumaan niin jaksat aamulla herätä ja sitten aamupalaa, koulussa ruokaa, pari välipalaa ja ruoka kotona, iltapala. Välipalana toimii hedelmä tai leipä jossa PALJON, siis ihan kerroksittain kasviksia tai smoothie? Lasillinen, jujuna on että syöt parin tunnin välein.

Liikuntaa jossain muodossa jossain vaiheessa päivää, venyttelyjä ja nukkumaan ajoissa. Se on terveellistä elämää. Jos valvot kun muut nukkuu ja vedät salaa herkkuja ja liikut kerran viikossa ja sekin on asennevikaista niin miksi edes puhua että tahtoo laihtua? Ihan vaan että voi sitten taas lihota kun "kuuri" loppuu!

Nyt järki käteen ja elämään rajat. Liikunnasta iloa ja ajatusta mitä on tekemässä. On vaarallistakin että alat välttelemään kouluruokaa. Siinä on kuitenkin hivenaineita, proteiineja ja hiilareita ja ne kaikki auttaa sinua jaksamaan ja palautumaan.

[/quote]

Meillä ei siis todellakaan ole mitään herkkuja koskaan kotona, itse niitä salaa haen kaupasta kun tekee mieli, ja se loppu nyt!

Kyllä minä yritän joka yö nukkua sen 8h nyt vaan joulun jäljiltä se rytmi vähän pilalla, koitan saada takas kunnolliseksi

Vierailija
30/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille neuvoista. Ehkä mä unohdan sen ketoosidietin, ja teen kokonaan elämäntapamuutoksen, rupeen syömään terveellistä ruokaa ja liikkumaan paljon.

Jos jollain on vielä jotain neuvoja otan ne mielellä vastaan.

Ehkä olisi realistista että vuoden päästä olisin 55kg, ja paino ehkä pysyisikin sitten kurissa, eikös?

Vierailija
31/33 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 23:23"]

Kiitos kaikille neuvoista. Ehkä mä unohdan sen ketoosidietin, ja teen kokonaan elämäntapamuutoksen, rupeen syömään terveellistä ruokaa ja liikkumaan paljon.

Jos jollain on vielä jotain neuvoja otan ne mielellä vastaan.

Ehkä olisi realistista että vuoden päästä olisin 55kg, ja paino ehkä pysyisikin sitten kurissa, eikös?

[/quote]

Kuulostaa oikein hyvältä, mahdolliselta ja ennen kaikkea terveellisemmältä :)

Vierailija
32/33 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös!

Vierailija
33/33 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiloklubi on hyvä sivu, käytän itse syömisieni tarkkailuun koska opastaa syömään terveellisesti, vaikken ole laihduttamassa. :)