Pienet nesterakkulat sormissa kutisevat!
Sormissa kämmenen puolella on ihon alla pieniä nesterakkuloita, kuin vesikelloja ja ne kutisevat kamalasti sekä niistä valuu nestettä. Tuntuu leviävän sormesta toiseen. Kutinavaiheen jälkeen hilseilevät ja nahka irtoaa "lastuina" ja sitten ovatkin jo kipeitä haavoja täynnä. Ei auta hydrocortison voiteet. Kokemuksia, onko tälläinen lääkäriin hakeutumisen arvoinen vaiva?
Kommentit (72)
Syy tietysti pitää selvittää ja poistaa. Ainakin Sibicort minusta tehoaa, ja päivittäiskäyttöön sitten rasvainen apteekin Ambilan, jos sitä vielä saa. Löytyy kyllä muitakin hyviä.
Mulla on ollut vastaavaa ajoittain vuosia. Mulle tehtiin laajat allergia testit, niitä nappuloita selkään kymmeniä ja ainoa mikä reagoi oli nikkeli. Ihotautilääkäri sanoi mulle että nikkeliä on jossain muodossa mm suklaassa, lakritsissa, vihreässä salaatissa ja kaurassa sekä tietysti fairy tiskiaineessa. Sen olinkin jo huomannut että jos tiskasin fairylla niin seuraavana aamuna kutitti käsiä ja nousi vesikelloja. Välillä meni kädet niin rikki että en voinut koskea kuin lasiin, puuhun ja metalliin mikä ei sisällä nikkeliä. Tekstiileihin en voinut koskea kun ne tarttui käsiin kiinni. Puin vaatteet päälle kumihanskat kädessä. Paitsi kumihanskoja ei voinut pitää kuin hetken. Joskus kävi niin että rikkinäinen iho tulehtui ja sain antibiootit. Vahvat kortisoni kuurina auttoi. Mulla oli sellaisia kun elocon ja dermovat ainakin. Yksi Ihotautilääkäri sanoi että laita illalla kortisonivoidetta käsiin ja päälle puhdistetulla vedellä kastellut sellaiset alushanskat mitä saa vaikka apteekista. Jossain vaiheessa tilanne parani ja nyt ei ole ollut ihottumaa kuukausiin. Ihan normaalisti pesen käsiä saippualla ja rasvainen silloin kun tuntuu kuivalta. Toivottavasti sulle apu löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Poistaa kutinan/poistaa nesteen/kuivattaa rakkulat alle 15min.
https://www.aderma.fi/cytelium
T. Kokemuksella atoopikko
PS. Itse olen suihkuttanut ja antanut suihkeen kuivaa iholla itsestään. Siihen menee alle 15min ja kaikki oireen on pois.
Oikeasti simpsala pim.
Toinen vaihtoehto on, että suihkutat ainetta reilusti ja hierot aineen käsiin/jalkoihin... Tämä nopeuttaa prosessia. Aine kuivaa nopeammin ja samalla auttaa nopeammin eli ei mene edes sitä 15min.
Itsellä tulee noita joistakin ruoka-aineista. Jotain allergiaan liittyvää kai. Tulee yleensä syksyllä kun jätän allergialääkkeet pois käytöstä. Olen siis myös siitepölyallergikko.
Mulla oli tuota teini-iästä noin 25 ikävuoteen asti joka talvi. Yhtenä vuonna yläasteella ollessani tuli myös huuliin, todella kiva!
Myös veljelläni ja tädilläni ollut käsissä. Talvi selvästi aktivoi ongelmaa.
Allerginen reaktio ihossa kun vesikellukkeita tulee. Kuivata niitä vaikka fairy-vedessä.
Se neste on siellä ihossa tulehdusnestettä.
______
Käsi-ihottuma eli ekseema on ihon pintakerroksen tulehduksellinen tila, johon liittyy punoitusta, kutinaa, ihon näppylöitä eli papuloita, ihon rikkoutumista ja halkeilua, kuivumista ja hilseilyä ja usein myös nesterakkuloita eli vesikkeleitä.
Käsi-ihottuman oireissa on erilaisia vaiheita. Akuutissa eli äkillisesti alkaneessa tai pahentuneessa vaiheessa ihottuma on punoittavaa, turvottavaa, kutisevaa ja vetistävää. Vesikkelit eli nesterakkulat ovat tyypillisiä.
https://www.terveyskyla.fi/ihotautitalo/ihotaudit/k%C3%A4si-ihottuma/mi…
Saan tuollaisia rakkuloita joskus esim. porkkanoista kun pesen niitä. En tiedä tulevatko itse porkkanasta, mullasta vai jostain torjunta-aineesta. Häviävät aika nopeasti.
Mä sain ton aina työpaikan käsisaippuasta. Kesti vähän aikaa tajuta, että sormien välit aukesivat aina kun olin ollut toimistolla, muutaman päivän etäjakson aikana taas paranivat. Elocon (reseptilääke) tosiaan auttaa akuutissa tilanteessa ja nyt olen etäillyt pitkään ja pesen kädet Neutral-käsisaippualla. Terveet kädet!
Vierailija kirjoitti:
Allerginen reaktio ihossa kun vesikellukkeita tulee. Kuivata niitä vaikka fairy-vedessä.
Se neste on siellä ihossa tulehdusnestettä.
______
Käsi-ihottuma eli ekseema on ihon pintakerroksen tulehduksellinen tila, johon liittyy punoitusta, kutinaa, ihon näppylöitä eli papuloita, ihon rikkoutumista ja halkeilua, kuivumista ja hilseilyä ja usein myös nesterakkuloita eli vesikkeleitä.
Käsi-ihottuman oireissa on erilaisia vaiheita. Akuutissa eli äkillisesti alkaneessa tai pahentuneessa vaiheessa ihottuma on punoittavaa, turvottavaa, kutisevaa ja vetistävää. Vesikkelit eli nesterakkulat ovat tyypillisiä.
https://www.terveyskyla.fi/ihotautitalo/ihotaudit/k%C3%A4si-ihottuma/mi…
Tämä on suoraan kuin aloittajan kuvauksessa:
"Akuutissa eli äkillisesti alkaneessa tai pahentuneessa vaiheessa ihottuma on punoittavaa, turvottavaa, kutisevaa ja vetistävää. Vesikkelit eli nesterakkulat ovat tyypillisiä. Kroonisessa eli pitkään kestäneessä tilanteessa ihottuma on kuivaa, paksuuntunutta, hilseilevää ja kuoriutuvaa. Näiden välimuodossa eli subakuutissa ihottumassa hallitsevat punoitus, kutina ja hilseily."
Vierailija kirjoitti:
Poistaa kutinan/poistaa nesteen/kuivattaa rakkulat alle 15min.
https://www.aderma.fi/cytelium
T. Kokemuksella atoopikko
Tästä en luovu. Jo neljäs pullo menossa.
Eri
Se on pompholyxiä, tai kerrankin oikein aina nurinpäin ja väärässä olevasta lääketieteestä, liittyy INFEKTIOEKSEEMAAN. Infektio on infektio, siis mikrobi-infektio. Se hoituu mikrobilääkkeillä, mutta suosittelen tähän 12-35% vetyperoksidia, se vetäisee matalaksi kyllä kaikki ihoinfektiot. Rakkuloiden puhkaisu, ja pari kertaa päivässä sivellään päälle. Infektioekseema paranee näin paljon nopeammin kuin ei tekisi mitään.
EHDOTTOMASTI EI kortisonia mihinkään vaivaan, se on immunosuppressiivista, ja saa infektionne leviämään. Kortisonin runsas käyttäminen voi aiheuttaa diabetesta ja se saa elimistön ihan sekaisin.
Lääketieteen pääsykoe on ihan humpuukia, siinä ei kysytä mitään oleellista, mikä liittyy potilastyöhön, ja erityisesti ei mitään infektioiden hoidosta, kaikki krooniset sairaudet OVAT infektioperäisiä, eikä niitä pitäisi hoitaa mitä erilaisimmilla napeilla, mitä lääkefirmat ovat sattuneet kehittämään, vaan pääasiassa mikrobilääkkeillä, jotta elimistössä olevaa mikrobikuormaa saadaan alhaisemmaksi.
Jättäkää se matematiikka ja fysiikka myös insinööreille ja luonnontieteilijöille, lääketieteen pääsykokeissa on palikkafyssaa ja matematiikkaa, eikä sen ulkoa oppiminen auta potilastyössä, jossa pitäisi keskittyä infektioihin, mikrobiologiaan, ja biokemiaan, eikä tappaa vanhuksia morfiinilla, tai määrätä immunosuppressiivisia lääkityksiä erilaisiin kroonisiin sairauksiin.
Syfilis, it just started with a simple kiss....
Ks. myös märkärupi eli impetigo. Se on bakteeri-infektio, jonka parantamiseen tarvitaan antibioottikuuri.
Vierailija kirjoitti:
Syyhypunkki.
Ranteissa ei näy ihottumaa tai mitään eikä sormissa tai iholla ole mustia pisteitä
Tämä todella toimii.
Oli rakkulat jo auki tai vielä kiinni. Kuivattaa ja vie oireet, kutinan, nesteen siis kaikki mennessään hetkessä.
On vielä luonnontuote ja käy vauvoillekin eli turvallinen.