Pienet nesterakkulat sormissa kutisevat!
Sormissa kämmenen puolella on ihon alla pieniä nesterakkuloita, kuin vesikelloja ja ne kutisevat kamalasti sekä niistä valuu nestettä. Tuntuu leviävän sormesta toiseen. Kutinavaiheen jälkeen hilseilevät ja nahka irtoaa "lastuina" ja sitten ovatkin jo kipeitä haavoja täynnä. Ei auta hydrocortison voiteet. Kokemuksia, onko tälläinen lääkäriin hakeutumisen arvoinen vaiva?
Kommentit (72)
Allerginen reaktio, lapsena sain tuon ihan vaikka märistä lapasista.
Pahimmilkaan sormien välit ja ja selät täynnä pieniä vesirakkoja, sitten kuivuu, halkeilee ja hilseilee. Keski-iässä on hävinnyt vasta ilmiö.
Minulla on ollut noita useamman vuoden ajan aina silloin tällöin. Saan ne lähtemään ja pysymään poissa yksinkertaisesti käsidesillä. Voi olla että on kyse eri asiasta, mutta kannattaa kokeilla, ei siitä varmaan haittaakaan ole.
Ovatko nämä tarttuvia? Oletko voinut saada tuon vaivan joltain muulta käsien välityksellä?
Mulla tuli tuollaisia kämmeniin ja sormien väleihin ja seuraavaksi jalkapohjiin. Oli syyhypunkki.
Mulla tulee pikkusormeen, sormen päähän. Ihan vähän aikaa sitten tuli taas ja laitoin vaseliinia. Seuraavana päivänä olivat poissa, eikä tullut perinteistä ihon hilseilyä ollenkaan.
Voi olla myös herpes. Siitä on tällainenkin versio. Vastustuskykyä ylös, d-vitamiinia ja esim. ferritiini kannattaa mittauttaa, varsinkin jos on vetämätön olo.
Minulla tulee tämmöisiä sormiin ja joskus kämmeniin, jos pesen käsiä vääränlaisella pesuaineella. Eli itselläni on selvästi allerginen reaktio. En ole vielä saanut selville, mikä aine tuota aiheuttaa, mutta sen olen huomannut, että hajusteettomat ja herkän ihon saippuat eivät yleensä aiheuta, mutta jostakin syystä ei myöskään Palmoliven normaalit nestesaippuat (vaikka olisivat hajusteellisia). Sen sijaan esim. Bliv aiheuttaa (lukuun ottamatta sitä herkän ihon hajusteetonta). Ja aina jos on jotain halpisnestesaippuoita, joita myydään niissä isoissa "kanistereissa", niin aiheuttavat.
Yhdestä tai kahdesta pesukerrasta väärällä aineella ei yleensä tule, mutta jos menen vaikkapa jollekin mökille useammaksi päiväksi, niin pitää ottaa oma käsisaippua mukaan.
Se on herpestyyppinen ruusu. Hoidetaan puhkaisemalla puhtaalla. On jokin mikä jää vereen lapsuuden rokoista. Stafylokokkeja.
Pese ceridal öljyllä sekä rasvaa sillä, äitini on iho-ja allergialääkäri ja minulla sama ongelma johon hoito toimii.
Mulla alkoi tulla tuota käsidesin ja tiheämmän käsien pesun myötä. Ei viitsisi enää poistua kotoa kun ei voi käsiäkään puhdistaa ilman jäätävää ihottumaa. Mikään muka hellävaraisempi käsisaippua ei auta asiaa, eikä käsien rasvaus. Kortisonivoiteella sen saa pois, mutta käsiä ei voi pestä kuin huuhtomalla haalealla vedellä ja ehkä kerran päivässä menee vielä saippuan kanssa jos rasvaa heti perään. Ihottuma tulee helposti takaisin, märkiin ja kutisee armottomasti :(
Mulle tulee vastaavanlainen allerginen reaktio, jos pesen käteni saippualla joka sisältää metyyli-isotiatsolinonia / metyylikloori-isotiatsolinonia. Samaa säilöntainetta on myös monissa tiskiaineissa ja kodin pesuaineissa, eli niiden kanssa joudun myös olemaan tarkkana (tai käyttämään siivotessa hanskoja).
Kyseiset säilöntäaineet löytyvät tuotteen ainesosalistasta nimillä methylisothiazolinone ja methylchloroisothiazolinone. Jos käyttämistäsi tuotteista löytyy näitä, kannattaa kokeilla vaihtaa toiseen ja seurata, paraneeko kädet. Allerginen voi toki olla monelle asialle, mutta metyyli-isotiatsolinoni on voimakas herkistäjä ja suht yleinen allergian aiheuttaja, joten allergian mahdollisuus kannattaa selvittää.
Kannattiko vetää käteen niin raivokkaasti?
Numero 13 kiittää niitä jotka vinkkasivat pompholyxista. Sehän mulla on. Ei selvinnyt lääkärissä, kun en korostanut rakkuloiden olemassoloa. Luulin että ne ovat seurausta raapimisesta, mutta nehän ovatkin syy eikä seuraus.
Itse olen huomannut että kaikki vaaleanpunaisen väriset saippuat aiheuttavat rakkuloiden ilmestymisen alle kahdessa vuorokaudessa.
Lääkäri syytti metyyli-isotiatsolinonia koska se on yleisin, mutta näissä vaaleanpunaisissa sitä ei ole ollut.
Mulla oli aiemmin tuollaista (lähinnä stressistä, mutta nyttemmin stressi on vähentynyt, ja iho on ehjä).
Hydrocortisonia tai muuta kortisoni-voidetta ei ehdottomasti saa käyttää putkeen. Se ohentaa itsessään ihoa pidemmän päälle. Käyttö tulee tauottaa. Hyvä ihotautilääkäri voi auttaa.
Näitä tulee itselle välillä ja liittyy selvästi allergiaan eli kosken/oleskelen paikassa jossa on jotain allergisoivaa (hometalo, ruoka-aine allergia jne). Myös voimakas stressi voi laukaista. Itse olen saanut todella nopean avun elocon nimisestä rasvasta. Saa ainoastaan reseptillä ja mitkään apteekista saatavat voiteet ei ole auttaneet koskaan.
Poistaa kutinan/poistaa nesteen/kuivattaa rakkulat alle 15min.
https://www.aderma.fi/cytelium
T. Kokemuksella atoopikko
Tuosta keliakiasta en tiedä, mutta enterorokkoa tuskin on. Oireet eivät täsmää siihen