Hirveät oireet katupölystä. Onko muita? Kuinka saatte oloa helpotettua?
Olen nyt yskinyt yli kuukauden yötä päivää. Keuhkoihin sattuu ja uloshengitys on alkanut vinkua, lisäksi olen muuttunut todella väsyneeksi. Aiemminkin katupölyaika on ollut vaikeaa, tänä vuonna suorastaan pelottaa oireiden voimakkuus. Nyt ei ole lomaa, että voisin lähteä pois täältä Helsingin pölyhelvetistä.
Lähipiirissä muilla on vain lieviä oireita. Minulla oireet helpotti aiemmin keväällä muutaman tunnin sisätiloissa oltua, mutta ei enää. Sain ystävältä astmalääkkeitä, mutta ei nekään tunnu auttavan. Onko palstalaisilla vinkkejä? Tiedän että tulevaisuudessa ainoa oikea ratkaisu taitaa olla muutto pois ja täytyy etsiä toinen työpaikka, todennäköisesti myös ammatti. Työni on niin tänne sidottua :(
Kommentit (25)
Tavallista maskia olen käyttänyt, ei taida riittää. Kokeilen hankkia järeämmän, kiitos muistutuksesta. Suihkussa käyn aina töiden jälkeen katujen varsia tallattua, hiekka narskuu välillä hampaissakin ja kasvoissa näkyy mustia hippuja. On tämä suoraan sanottuna perseenreiästä tämä kaupunkiasuminen.
Maaseudulla on luontoa ja vähemmän liikennettä, sinne vaan.
Hsy ilmanlaatukartta näyttää tienvarsilla nyt jopa pyhän iltana erittäin huonoa ilmanlaatua. Ei ihme että osalla tuntuu ja moni köhii. Arkena pöly on vielä pahempi...
Täytyy vain vältellä yleisiä liikenneväyliä jos liikkuu jalan tai pysytellä auton sisällä jos mahdollista. Helpottaa sadekelillä mutta tähän aikaan keväästä ei juurikaan sada. Yritän käydä kaupassa kunhan sataa edes vähän niin lentävä pöly haittaa vähemmän. Pahimmillaan korona-aikoina hyllyyn jääneet maskit auttavat. Nyt on paha aika - kunnon sade auttaisi muttei näy :(
Joo tulisipa pian sateet puhdistamaan ilmaa. Minäkin vältän nyt ulkona liikkumista, mutta busseja täytyy odotella isojen teiden ääressä. Tsemppiä kaikille!
Nenähuuhtelukannusta voi olla apua nenäoireisiin, jos sitä osaa ja pystyy käyttämään. Pohdin auttaisivatko limaa irrottavat yskänlääkkeet nostamaan kuonaa ylös keuhkoista. Harmi kun ei voi tehdä keuhkohuuhtelua :D
Missä viipyy maskipakko? Katupöly kuitenkin tappaa enemmän porukaa mitä korona?
Vaara! Katupöly voi tappaa - Suomessa 1500 kuolemaa vuodessa
Katupöly aiheuttaa noin 1 500 ennenaikaista kuolemaa Suomessa vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Missä viipyy maskipakko? Katupöly kuitenkin tappaa enemmän porukaa mitä korona?
Vaara! Katupöly voi tappaa - Suomessa 1500 kuolemaa vuodessa
Katupöly aiheuttaa noin 1 500 ennenaikaista kuolemaa Suomessa vuosittain.
Relevantti kysymys. Miksi tähän ongelmaan ei syydetä miljoonia ja laadita pakkolakeja?
Käytän urheiluun tarkoitettua hengityssuojainta pyöräillessä ja kävellessä. Kotona on ilmanpuhdistin.
Vierailija kirjoitti:
Käytän urheiluun tarkoitettua hengityssuojainta pyöräillessä ja kävellessä. Kotona on ilmanpuhdistin.
En ole aiemmin kuullut urheilumaskeista. Aika kalliita näyttää osa olevan, 149€
https://www.allergia-apu.fi/airinum-urban-air-mask-active-black-ml?gad_…
Käytän jo siitepölyallergialääkkeitä ja välttelen ulkoilua maanteiden vierellä. Silmätipat ja nenösumutin ennen nukkumaanmenoa. Nenäkannu. Näillä mennään.
Uloshengitysventtiilillä varustetut hengityssuojaimet on mukavimmat käyttää, höyry ei haudo ihoa.
Kadut pitäisi lakaista ja pestä. Hidasta on toiminta pk-seudulla.......
Onko hengitettävä astmalääke.
Kotiin tultua suihkuun
Älä tuuleta paitsi märällä ilmalla
Jos voit, ei pääväylien varrella kulkua
Kotivaatteet erikseen
Vastapainepuhallus n 5- 10 min 3x pvä, vähintään
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on luulosairas.
Mistä päättelet niin? Koska et itse saa oireita? Aika suppea maailmankuva. Minä joudun käyttämään hengityssuojainta kevään, paitsi mökillä puhtaassa ilmassa ollessa. Astma pahenee muuten kamalaksi ja kohtauksia tulee päivittäin.
Muuti katupölyn ulottumattomiin 1997
Vierailija kirjoitti:
Histamiini ja sinkki.
Histamiini kehon välittäjäaine, joka laukaisee allergisen tulehduksen. Ei sellaista varmasti kaipaa lisää, jos on jo pahasti oiretta. Sinkki varmaan on ihan ok, mutta eipä se keuhkoärsytystä poista.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on luulosairas.
"Hiukkasmaiset ilmansaasteet ovat nykypäivän suurin ympäristöterveysongelma, kun otetaan huomioon altistuvien ihmisten määrä ja altistumisesta aiheutuvien haittojen yleisyys ja vakavuus." Käy lukemassa tyhjäpää: ärsytysoireita, tulehdustiloja koko kehossa, verenpaineen ja sykkeen nousua, lisääntyvä sydänkohtausten ja sairaalahoitoa vaativien keuhkosairauksien pahenemisvaiheiden määrä, syöpäriskin kasvu pitkässä altistumisessa jne jne.
https://thl.fi/aiheet/ymparistoterveys/ilmansaasteet/pienhiukkasten-vai…
Käytä laadukasta hengityssuojaimia ulkona ja käy suihkussa aina heti kotiin tullessa ja vaihda kotivaatteet