150e epidemiakorvausta perustoimeentulotuella eläville
Mun mielestä ihan järjetöntä, kyllä sitten pitäisi työttömyystuella elävillekin antaa. Mutta ensisijaisesti antaisin rahat hoitajille. Systeemi on niin epäreilu enkä edes häpeä sitä että ajattelen näin.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan juurikin tuon 150e 16.10 :) Elän työttömyysturvalla ja siihen päälle saan asumistukea + perustoimeentulotukea, koska olen siihen oikeutettu. Repikää oikeistolaiset pelihousunne. Säästöön menee tuo 150e minulla.
Jos sen laittaa säästöön, eikö silloin seuraavassa kuussa katsota ettei toimeentulotukea tarvitse, kun tilillä on jo valmiiksi 150? Vai meneekö se niin, että tilit tarkistetaan vain hakijoilta ja vakiona toimeentulotukea tarvitsevat saavat kartuttaa säästöjä?
Nostaa sen tililtä pois. Tadaa.
TÄMÄ. Miten joku voi olla niin hölmö, ettei tätä tajua :D
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille koronakorvaus!! Miksi lusmuilijoita paapotaan näin? Todella epäreilua!!
No kiitos. Tein toistakymmentä vuotta hoitoalalla työtä ja tällä hetkellä saan toimeentulotukea.
Näiltä palstamöykkääjiltä usein unohtuu se, että toimeentulotukea saavakin voi olla ennen nykytilannettaan ollut vaikka kuinka pitkään työssä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa köyhä ei ole nälkään kuollut sataan vuoteen. Köyhä kuolee liikalihavuudesta juontuviin elintasosairauksiin.
Tiedän ihmsiä jotka ovat käyneet leipäjonossa kun rahat eivät ole riittäneet asumiskulujen jälkeen loppukuusta ruokaan. Voitko kuvitella tilannetta ettei ole kerta kaikkiaan euroakaan millä ostaa ruokaa. Siis ihmiset jotka ovat olleet ennen työttömyyttä töissä ja eivät ole päihdeongelmaisia tai ottaneet pikavippejä. Ilman ruoka-apua olisi kyllä äkkiä hoikassa kunnossa.
Suomalaiset olivat 1900-luvun alkupuolella vielä yleisesti aliravittuja. Vasta 70-luvulta alkaen kun lihan osuus ravinnossa oli noussut suomalaiset saavuttivat keskipituudessa ruotsalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan juurikin tuon 150e 16.10 :) Elän työttömyysturvalla ja siihen päälle saan asumistukea + perustoimeentulotukea, koska olen siihen oikeutettu. Repikää oikeistolaiset pelihousunne. Säästöön menee tuo 150e minulla.
Jos sen laittaa säästöön, eikö silloin seuraavassa kuussa katsota ettei toimeentulotukea tarvitse, kun tilillä on jo valmiiksi 150? Vai meneekö se niin, että tilit tarkistetaan vain hakijoilta ja vakiona toimeentulotukea tarvitsevat saavat kartuttaa säästöjä?
ei se vaikuta muihin tukiin. Se on kerrottu kelan sivuilla.
Meille tulee 225 €, kahdelta hengeltä. Tarpeeseen tulee ja ruokaan käytetään.
Kyllä hoitajat toimeen tulee. Ei ne tartte mitään ekstra 75 e x 4.
Jotenki tosi typerää, että ei voida nostaa peruspalkkaa, mutta sitten saa vähän ekstraa muutaman kerran öö.
Kukaan ei taida tajuta, että toimeentulotukilaisissa on todella paljon esimerkiksi kuntouttavassa työtoiminnassa käyviä ja työkokeilijoita/harjoittelijoita, jotka saivat paikataan sen 9e korvauksen päivältä. Ne kaikki lopetettiin heti ensimmäisenä. Tuo 9e ei hirveästi ole päivältä, mutta kuussa tekee kuitenkin maks 180 euroa joka auttoi paljon muiden tukien kera. Tuon rahan menetti moni, vaikka sen kanssakin tuli vain hädintuskin toimeen.
Mulla itsellä oli jopa muutama satanen säästössä kun korona sulki kaiken, ensin kulutin säästöt ruokaan ja sit jouduin jo lainaamaan, ruokajonojakaan ei ollut enää. Elätän vain itseni ja kyllä mäkin itkin välillä et kuinka kauan tää kestää ja mistä ihmeestä keksin lisää rahaa et saan syödäkseni, miten mä pärjään.
Samassa tilanteessa olevilla lapsiperheilla on varmasti ihan todellinen ahdinko.
Tiedättekö te ihmiset, millainen tuki on toimeentulotuki, kun täällä valitetaan, miksei anneta työttömille tai opiskelijoille? Kyllä nimenomaan annetaan, jos oikeus toimeentulotukeen syntyy. Toimeentulotuki ei ole samanlainen itsenäinen, ensisijainen tuki kuin työmarkkinatuki, opintotuki tai kuntoutustuki, vaan useimmiten näitä etuuksia haetaan ensin ja jos tulojen ja menojen suhde jää laskelmien mukaan tarpeeksi miinukselle, siihen PÄÄLLE maksetaan toimeentulotukea.
Hyvin harvoissa poikkeustilanteissa saa pelkkää toimeentulotukea, koska se on aina viimesijainen etuus. Useimmiten toimeentulotukea saavat juurikin työttömät, eläkeläiset, sairauspäivärahalla olevat ja opiskelijat. Itse olen saanut toimeentulotukea kuntoutustuella ollessani. Ottakaa asioista selvää ennen kuin valitatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se vaikuta muihin tukiin. Se on kerrottu kelan sivuilla.
Kyllä uskon että ajan saatossa jos pitää korona tukia tilillä niin Kela alkaa huomauttamaan niistä. Tämä on toki vain minun olettamus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätös on nyt näin tehty ja onhan se epäreilu, mutta se tulee ja minun perheessä sillä ostetaan lukiokirjoja lapsille ja kiritään kiinni vuokrarästejä. Mitään ei ns. humputella.
Miten toimeentuloasiakkaalla voi olla vuokrarästejä, kun sehän kattaa vuokran + lääkeet + lääkärit + sähkön ja kotivakuutuksen plus päälle tulee sitten se raha, joka on käytännössä kaikkeen muuhun?
Kieltämättä tuli aika kalliiksi lukion aloitus, piti kajota hieman vuokrarahoihinkin. Mutta saa ne nyt sitten tasattua.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt oikeesti, voinko mä kieltäytyä tuosta lisästä?
Mihin se kannattaa lahjoittaa?Muutenkin päivittäin saan hävetä kun en pysty elättämään itseäni niin nyt vasta onkin paha olo kun saan vielä "turhaa rahaa".
En halua sitä, voinko vaan ilmoittaa kelalle?
Älä ole hölmö. Säästät sen lisän vielä pahemman päivän varalle. Tai jos se oikeasti ottaa noin koville, niin jätä vaikka tammi-helmikuussa perustoimeentulotuki hakematta.
Näkyykö koronakorvauksen määrä jo Kelan sivuillanne?
Vierailija kirjoitti:
Mä saan päivärahaa 1100-1350e/kk ja oon työharjoittelussa jossa mulle ei anneta maskia (aspatyö ja työntekijät saa maskin). Onko tämä reilua sitten? 🤔
Ota yhteyttä siihen tahoon, joka työharjottelusi järjestää.
Jo jokunen viikko sitten kun luin kommentteja tästä korvauksesta, se vihan määrä yllätti.
Katkeria kommentteja kuinka väärät ihmiset saa rahaa.
Toimeentulotukea saavat on ihan oikeasti pienituloisimpia. Ne tulot ja menot lasketaan tarkasti joka kuukausi.
Moni kiukuttelee että olisin minäkin ansainnut mutku valtio ja Kela on kikkaillut tämän niin että en saakaan kun sain veronpalautusta ja itkuvinkuparkuvonku... Johonkin se raja on tarvinnut vetää ja minun mielestä tässä on erittäin selkeät ja yksinkertaiset kriteerit.
Itse saan perjantaina tämän korvauksen.
Tarpeeseen tulee. Normaalisti rahat riittää hädintuskin ruokaan. Vaatteiden ostaminen pitää ajatella pitkällä aikajänteellä. 4 lasta, kaikille ei voi ostaa samana syksynä esim. kenkiä. Kaikki laitteet kotona on vanhoja. Mietin että raaskisiko ostaa jopa pyykkikoneen, edellinen on 15v vanha ja MIKÄÄN ei ole auttanut siihen että jättää nykyään pyykit haiseviksi. Mikro ritisee ja sitten haisee, tiskikonekin on yli 15v vanha... Imuri kuulostaa siltä että räjähtää hetkenä minä hyvänsä, se saattaa olla ylikin 15v... Mutta en todellakaan voi kaikkia uusia. Käyttäisitkö itse vastaavia laitteita? Köyhällä ei ole vaihtoehtoja.
Ei ole autoa, ei bussikortteja. Mun pyörää ei ole korjattu vuosiin, teinien pyöriin on juuri ja juuri rahat riittäneet. Kaikki sängyt on saatu tutuilta, ikivanhoja. Sohva on kaatopaikkakunnossa.
Ja jotkut on sitä mieltä että mun ei tarvis saada euroakaan.
Olishan se ihan mielettömän hienoa että pystyisin itse tienata sen verran että pärjäisi paremmin eikä tarvitsisi Kelasta mitään, mutta tämä on tilanne nyt.
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö koronakorvauksen määrä jo Kelan sivuillanne?
Näkyy
Aika monikin työtön, kuntoutuja ja sairas saa myös toimeentulotukea ja saa myös tuon lisän. Harva saa pelkkää toimeentulotukea ainakaan leikkaamattomana koska pitää hakea ensisijaiset tuet ensin.
Vierailija kirjoitti:
Jo jokunen viikko sitten kun luin kommentteja tästä korvauksesta, se vihan määrä yllätti.
Toimeentulotukea saavat on ihan oikeasti pienituloisimpia. Ne tulot ja menot lasketaan tarkasti joka kuukausi.
Moni kiukuttelee että olisin minäkin ansainnut mutku valtio ja Kela on kikkaillut tämän niin että en saakaan kun sain veronpalautusta ja itkuvinkuparkuvonku... Johonkin se raja on tarvinnut vetää ja minun mielestä tässä on erittäin selkeät ja yksinkertaiset kriteerit.
Tarpeeseen tulee. Normaalisti rahat riittää hädintuskin ruokaan. Vaatteiden ostaminen pitää ajatella pitkällä aikajänteellä. 4 lasta, kaikille ei voi ostaa samana syksynä esim. kenkiä. Kaikki laitteet kotona on vanhoja. Mietin että raaskisiko ostaa jopa pyykkikoneen, edellinen on 15v vanha ja MIKÄÄN ei ole auttanut siihen että jättää nykyään pyykit haiseviksi. Mikro ritisee ja sitten haisee, tiskikonekin on yli 15v vanha... Imuri kuulostaa siltä että räjähtää hetkenä minä hyvänsä, se saattaa olla ylikin 15v... Mutta en todellakaan voi kaikkia uusia. Käyttäisitkö itse vastaavia laitteita? Köyhällä ei ole vaihtoehtoja.
Ei ole autoa, ei bussikortteja. Mun pyörää ei ole korjattu vuosiin, teinien pyöriin on juuri ja juuri rahat riittäneet. Kaikki sängyt on saatu tutuilta, ikivanhoja. Sohva on kaatopaikkakunnossa.
Olishan se ihan mielettömän hienoa että pystyisin itse tienata sen verran että pärjäisi paremmin eikä tarvitsisi Kelasta mitään, mutta tämä on tilanne nyt.
Meillä on 2 lasta eikä yksikään kodinkone ole yli 4v vanha. Lapsiperhe saa tukea pesukoneeseen, oletko kysynyt sitä? Torista ollaan bongattu vähänkäytettyjä kodinkoneita. Esim. tiskikone oli 1v vanha ja joku myi sen muuton alta pois 50€ mutta toki täytyykin olla nopea.
Vierailija kirjoitti:
Huono päätös, ne ylimääräiset rahat menee samana päivänä Alkoon jos jotain jää, niin ostetaan tupakkaa, valmisruokaa ym. epäterveellistä. Ylipainoisia yli puolet tt-asiakkaista.
Mitäpä jos yrittäisit hieman reipastua? Jos et kuluttaisi niin paljon Alkoon?
Älä yleistä toimeentulotukiasiakkaita ym. vähävaraisia, vaikka itse oletkin tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olishan se ihan mielettömän hienoa että pystyisin itse tienata sen verran että pärjäisi paremmin eikä tarvitsisi Kelasta mitään, mutta tämä on tilanne nyt.Meillä on 2 lasta eikä yksikään kodinkone ole yli 4v vanha. Lapsiperhe saa tukea pesukoneeseen, oletko kysynyt sitä? Torista ollaan bongattu vähänkäytettyjä kodinkoneita. Esim. tiskikone oli 1v vanha ja joku myi sen muuton alta pois 50€ mutta toki täytyykin olla nopea.
Ei me ainakaan olla saatu pesukoneeseen.
Olen itsekin bongannut esim. juuri noita tiskikoneita kirppisryhmistä, mutta milläs kortittomana ja autottomana haen?
Miten toimeentuloasiakkaalla voi olla vuokrarästejä, kun sehän kattaa vuokran + lääkeet + lääkärit + sähkön ja kotivakuutuksen plus päälle tulee sitten se raha, joka on käytännössä kaikkeen muuhun?