Iltalehdessä yksinhuoltajaäiti, jolla on yksi 3-vuotias tytär käytti kuussa rahaa ruokaan 96,50€ ja ihmettelee, miten monet perheet saa menemään ruokaan niin paljon rahaa
https://www.iltalehti.fi/taloussankari/a/9c82ece5-4936-4419-b05e-1da126…
No kyllä kait sellaisessa perheessä, jossa on esimerkiksi useampi teini-ikäinen tai yleensä useampi lapsi tai vain isä töissä ja äiti kotona lasten kanssa, menee vähän enemmän rahaa ruokaan kuin satanen.
Perheiden kokoonpano on monilla niin erilainen kuitenkin. Ei monen teinin perheessä saa millään menemään ruokaan niin vähän kuin yhden taaperon perheeseen. Ruokakulutus on kuitenkin vähän erilainen tämänkin ikäisillä lapsilla.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 3 aikuista (vanhemmat + abiturientti) ja 2 muualla asuvaa aikuista lasta, jotka käyvät lapsuudenkodissa noin 2 krt/kk. Yllättäen syyskuun ruokalasku oli koko tälle porukalle 18 e! Kyllä, luit ihan oikein.
Pakastin täynnä marjoja ja lihaa, omenoita puissa, mehiläisiltä hunajaa, kasvimaalta niin juurekset kuin perunat ja yrtit, kasvihuoneesta tomaatit ja kurkut jne.
Ihan mahdollista, kun vähän pohtii, mitä hankkii.
Aikuisten oikeasti: kun syö pelkästään ulkomailla tuotettua ruokaa (kuten tuon jutun henkilö tuntuu syövän kaurahiutaleita lukuunottamatta), niin saa paljon kiitoksia maamme vihreältä hallitukselta. Älä tuota itse, älä osta suomalaista - vaihtotaseen ja työllisyyden vuoksi kannattaa ostaa muualla tuotettua ja tehtyä---eikun...
Voisit pohtia miten kerrostalossa kaupungissa asuva perhe saa omenoita omasta puusta, hunajaa omilta mehiläisiltä, juureksia kasvimaalta ja tomaatteja yms. kasvihuoneesta. Aikuisten oikeasti: kaikilla ei ole mahdollisuutta kasvattaa ruokaa itse samalla tavalla kuin teillä. Ei vaikka olisi millainen hallitus.
Paljon mielenkiintoisempaa olisi seurata narkomaanin ruokapäiväkirjaa kuukauden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 3 aikuista (vanhemmat + abiturientti) ja 2 muualla asuvaa aikuista lasta, jotka käyvät lapsuudenkodissa noin 2 krt/kk. Yllättäen syyskuun ruokalasku oli koko tälle porukalle 18 e! Kyllä, luit ihan oikein.
Pakastin täynnä marjoja ja lihaa, omenoita puissa, mehiläisiltä hunajaa, kasvimaalta niin juurekset kuin perunat ja yrtit, kasvihuoneesta tomaatit ja kurkut jne.
Ihan mahdollista, kun vähän pohtii, mitä hankkii.
Aikuisten oikeasti: kun syö pelkästään ulkomailla tuotettua ruokaa (kuten tuon jutun henkilö tuntuu syövän kaurahiutaleita lukuunottamatta), niin saa paljon kiitoksia maamme vihreältä hallitukselta. Älä tuota itse, älä osta suomalaista - vaihtotaseen ja työllisyyden vuoksi kannattaa ostaa muualla tuotettua ja tehtyä---eikun...
Laittaisinkohan sen kasvimaan ja -huoneen tuonne kerrostaloyksiön pienelle parvekkeelle? Ja viereen voisi vielä istuttaa pari omenapuuta? Eikun...
Tuosta linssipata+riisi kuvasta päätellen äitikin syö kuin taapero, annokset ovat saman kokoisia. Ei varmaankaan juuri harrasta liikuntaa.
Olen sekasyöjä, joka tykkää kasvisruoasta. Sitä vaan pitää syödä ihan ajatuksella, jos haluaa jaksaa aterian voimalla useamman tunnin. Lounasruokalassa kasaan lautasen ihan täyteen ja varmistan, että on tarpeeksi proteiinia ja rasvaa, jos valitsen kasvislinjaston. En ole aivan vakuuttunut, että minun kohdallani kasvisruoka tulisi edullisemaksi.
Olenko tuhlaileva, kun yksinhuoltajana meillä menee lapsen kanssa ruokaan noin 400-500 €/kk. Ostan noin pari kertaa viikossa lohta ja marjoja 3 kertaa viikossa (mansikoita ja mustikoita). Sitten on aina piirakoita ja tuoreita sämpylöitä kaapissa. Syödään makeita herkkuja melkein päivittäin: pulla tai munkki. Ostan usein makuvesiä myös.
Jos marraskuun alusta lukien hyödyntäisimme pakastimen antia ja käyttäisimme kaikki kuivaelintarvikkeet ynnä säilykkeet, niin voisi olla että pärjäisimme jouluun asti melko vähillä ruokamenoilla.
Pakastimeen on säilötty esimerkiksi itse tehtyjä keittoja sekä lihaa ja kalaa. Tarvetta olisi vihanneksille, kun ei niitä voi parvekkeella kasvattaa ja säilytystilat niin perunoille kuin porkkanoille olemattomat.
Hedelmät voisi korvata marjoilla.
Opiskeluaikana opin käyttämään perunaa monissa muodoissa ja kaurapuuro tuli niin tutuksi, että en enää pysty sitä syömään.
Taas tätä huttua. Ihan kuin olisi jokin kuvitteellinen kilpajuoksu siitä, kuka kuluttaa vähiten siihen, mikä pitää ihmisen terveenä. Toki minäkin köyhäilin silloin ennen ruokakulujen kanssa ja ostin halvinta, vaikkei olisi ollut tarvetta, ja se näkyi myöhemmin terveydessä. Nyt paljon vanhempana erikoisruokavaliolla ollessani on ihan turha tulla mulle saarnaamaan, että säästä säästä ruokakuluista ja syö linssejä ja makaroonia, se on halpaa, niin mekin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Olenko tuhlaileva, kun yksinhuoltajana meillä menee lapsen kanssa ruokaan noin 400-500 €/kk. Ostan noin pari kertaa viikossa lohta ja marjoja 3 kertaa viikossa (mansikoita ja mustikoita). Sitten on aina piirakoita ja tuoreita sämpylöitä kaapissa. Syödään makeita herkkuja melkein päivittäin: pulla tai munkki. Ostan usein makuvesiä myös.
En pakasta mitään ruokaa, paitsi ehkä puolikkaan leivän. Puuroa keitän harvoin: yleensä jos ei ole sämpylöitä kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tuo säästää ruoasta kun nettona saa 2000e?
Ja useita sijoitusasuntoja ja sijoitussalkussa 100 000....
Mulla ei muuten lähtisi nälkä tuosta kuvatusta lounaasta (linssikeitto).
Tuo linssikeitto voisi kokonsa puolesta olla ennemminkin jonkinlainen alkupala tai kevyt iltapala. Ei kunnon (pää)ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Jos luit jutun, hänellä on sijoitusasuntoja ym. Säästää varmaan sijoittamiseen lisää, mikä järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa taas näitä. Minulla yksinasuvana menee 150-200 euroa ruokaan. Menisi vähemmän, jos söisi pelkkää kaurapuuroa. Miksi näitä kuukauden ruuat 50€ 6-henkiselle perheelle” -juttuja julkaistaan lähes päivittäin?
Ärsyttää kun näissä yleensä lapset syö lounaan koulussa tai päiväkodissa ja aikuisetkin saattaa syödä töissä jotain muuta kuin omia eväitä, eikä niitä tietenkään ikinä lasketa tuohon summaan.
Yhdellä parilla oli "viikkobudjetti" 20€ - kun oli kaapit ennestään täynnä ruokaa.
Hki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luit jutun, hänellä on sijoitusasuntoja ym. Säästää varmaan sijoittamiseen lisää, mikä järkevää.
Jos on varaa syödä hyvin, kannattaa. Lapsen kanssa emme ole olleet kipeitä viimeisen vuoden aikana. Ostan mansikoita ja mustikoita kaupasta kolme kertaa viikossa. Ei haittaa vaikka on melkein 5 € rasia. Sairastelu maksaa moninkertaisesti. Lähes kaikki syömämme ruoka on myös tuoretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on vain kaksi aikuista. Tehdään kaikki ruuat kotona ja syödään terveellisesti sekä monipuolisesti. Rahaa meillä menee vajaa 200e / kk. Mukana on shampoot, pesuaineet talous/wc paperit hammastahnat.
Olen laiska mutta järjestelmällinen,joten teen ruokaa paljon kerralla ja laitan pakkaseen, mistä otan aina ed iltana sulamaan. Helppoa ja simppeliä.
Ps, ei meillä ole ” pikkurahan” puutetta, ei sillä.
Ja teillä on onnistunut hyvin siinä, että puolisokin tykkää syödä näitä pakastimesta sulatettuja ruokia useamman kerran viikossa. Meidän mies on niin nirso, ettei söisi. Jos edelliseltä päivältä on jäänyt esim lihapullakeittoa yli, mies ei suostu sitäkään syömään. Syö mielummin leipää.
Mä oon ottanut sen kannan, että syököön sitten pelkkää leipää jos kunnon ruoka ei kelpaa. Me syödään lasten kanssa hyvällä ruokahalulla lihapullakeiton loppu pois. 😋
Ja mikään kaalipatakaan ei hänen mielestään ole mitään oikeata ruokaa. Ihme ronkeli.
Olisin voinut antaa yläpeukun, mutta en ole ikinä kuullutkaan mistään lihapullakeitosta, yäks, ja kaalissa ei energiaa paljoakaan ole, makua kylläkin.
joka tällä ”lehtijutuilla” (=mainos) mainostaa itseään ja yritystään
Vierailija kirjoitti:
Mä söin tosi halvalla nuorena, kun säästin asuntoa. Roiskeläppäpitsa ja vähän jogurttia per päivä.
Niin. Ja keitettyä perunaa, paistettua sipulia ja tonnikalaa.
Työpaikalla käydessä näyttää menevän enemmän rahaa ruokaan, kun lounas maksaa noin 8-9 euroa. Se tosin on monipuolisempi kuin kotona.
Kiva lukea tällaisia kun itse kantaa ruokakauppaan n. 500 €/kk.
Ootte te tyhmiä! Tämä nainen kusettaa työkseen = valmentaja.
Vierailija kirjoitti:
Hki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa syödä hyvin, kannattaa. Lapsen kanssa emme ole olleet kipeitä viimeisen vuoden aikana. Ostan mansikoita ja mustikoita kaupasta kolme kertaa viikossa. Ei haittaa vaikka on melkein 5 € rasia. Sairastelu maksaa moninkertaisesti. Lähes kaikki syömämme ruoka on myös tuoretta.
Einekset ja moneen kertaan prosessoidut ruuat eivät ole hyvä. En myöskään pakasta ruokaa, koska en tykkää mausta enää sen jälkeen.
Ja useita sijoitusasuntoja ja sijoitussalkussa 100 000....
Mulla ei muuten lähtisi nälkä tuosta kuvatusta lounaasta (linssikeitto).