Iltalehdessä yksinhuoltajaäiti, jolla on yksi 3-vuotias tytär käytti kuussa rahaa ruokaan 96,50€ ja ihmettelee, miten monet perheet saa menemään ruokaan niin paljon rahaa
https://www.iltalehti.fi/taloussankari/a/9c82ece5-4936-4419-b05e-1da126…
No kyllä kait sellaisessa perheessä, jossa on esimerkiksi useampi teini-ikäinen tai yleensä useampi lapsi tai vain isä töissä ja äiti kotona lasten kanssa, menee vähän enemmän rahaa ruokaan kuin satanen.
Perheiden kokoonpano on monilla niin erilainen kuitenkin. Ei monen teinin perheessä saa millään menemään ruokaan niin vähän kuin yhden taaperon perheeseen. Ruokakulutus on kuitenkin vähän erilainen tämänkin ikäisillä lapsilla.
Kommentit (182)
Tottakai perhekoko ja lasten iät pitää ottaa huomioon. Mutta kieltämättä itsekin välillä ihmettelen miten täällä olevissa ruokakuluketjuissa meidän perhettä vastaava (=yhtä monta hlö, samat iät) saa kulumaan kaksinkertaisen summan kun mekään emme senttiä venytä ruokakuluissa. Toki välillä toisinkin päin, mutta silloin yleensä kyseessä on perhe jolla iso kasvimaa, joku metsästää/kalastaa, pitävät kanoja tjsp. tai joku joka sentin laskeva ja vain halvinta aina valitseva.
Saa kait siinä säästettyä kun syöttää vedellä jatkettua keittoa monta päivää. Olin nuoruudessani työ harjoittelussa eräällä perhepäivähoitajalla joka mm. Jatkoi purkki hernekeittoa niin että siitä söi hoitolapset, minä ,hän ,hänen mies ja 3 heidän lastaan siis yhdestä purkista! Lisäksi hän teki kaikenlaisia makaroni keittoja joita myös jatkettiin vedellä niin pitkään kuin ilkesi.
Hyvää ja ravitsevaa ruokaa ei noin pienellä budjetilla kaupasta saa.
Meitä on vain kaksi aikuista. Tehdään kaikki ruuat kotona ja syödään terveellisesti sekä monipuolisesti. Rahaa meillä menee vajaa 200e / kk. Mukana on shampoot, pesuaineet talous/wc paperit hammastahnat.
Olen laiska mutta järjestelmällinen,joten teen ruokaa paljon kerralla ja laitan pakkaseen, mistä otan aina ed iltana sulamaan. Helppoa ja simppeliä.
Ps, ei meillä ole ” pikkurahan” puutetta, ei sillä.
Kikhernepasta maksaa n. 15e/kg, että halpaa se ei ole.
"Syyskuussa Sanni Lehtonen osti ruuat alle sadalla eurolla. Vaikka tavallisesti hänkään ei aivan niin halvalla elä," - niin eli söi varastot tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kikhernepasta maksaa n. 15e/kg, että halpaa se ei ole.
"Syyskuussa Sanni Lehtonen osti ruuat alle sadalla eurolla. Vaikka tavallisesti hänkään ei aivan niin halvalla elä," - niin eli söi varastot tyhjäksi.
Näinpä. Mäkin voin ostaa tänään kaapit täyteen ruokaa ja sitten ensi kuussa musta voi tehdä lehtijutun otsikolla "Nelihenkisellä perheellä ei mennyt ruokaan rahaa lainkaan marraskuussa"... Jutussa voi sitten mainita, että yleensä kyllä menee, mutta nyt ei mennyt. Huoh.
En tajua näiden juttujen pointtia. Kyllä kai jokainen tietää, että kun ostaa vähemmän, menee vähemmän rahaa. Jos suunnittelee tarkemmin, voi olla taloudellisempi. Jne jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on vain kaksi aikuista. Tehdään kaikki ruuat kotona ja syödään terveellisesti sekä monipuolisesti. Rahaa meillä menee vajaa 200e / kk. Mukana on shampoot, pesuaineet talous/wc paperit hammastahnat.
Olen laiska mutta järjestelmällinen,joten teen ruokaa paljon kerralla ja laitan pakkaseen, mistä otan aina ed iltana sulamaan. Helppoa ja simppeliä.
Likimain sama tilanne, en edes pyri säästämään. En vain osta mitään einestuotteita tai vastaavia, teen itse kaiken alusta saakka (ok, tomaatisäilykkeitä ja jotain vastaavia hankin tietysti). Ei tarvi tosiaan valittaa niukkuutta tai yksitoikkoisuutta ruoan suhteen ja maku ratkaisee. Kasviksia, kanaa, lihaa, kalaa, kaikkea mahdollista ja mausteita, chiliä, inkivääriä ... Ihan satasella en pärjää/henkilö, mutta todella lähelle pääsen arviolta 100-110€/kk. 2 hengen talous. Ai niin tuo sisältää myös oluen ja kaiken muunkin taloustavaran.
Meillä on vanhemmat, kaksi teiniä ja kaksi koiraa. En kyllä saa kauppalaskua alle 500 euroon. Siinä on sitten kyllä vessapaperit, terveyssiteet jne.
Helposti menee 800 euroakin. 600 euroa on semmonen mukava taso joka ei vaadi pihistelyä.
Kyllähän sitä teinitkin halvalla ruokkii, jos ei ole niin väliä mitä syö. Makaronimössöä ketsupilla tai nuudeleita päivästä toiseen. Itsekin itseasiassa hullaannuin nuudeleihin juuri joskus 14-vuotiaana; koulussa kun söi mahansa täyteen (ja monipuolisemmin!), niin eipä sitä illalle tarvinnut kuin pari nuudelipussia porisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa taas näitä. Minulla yksinasuvana menee 150-200 euroa ruokaan. Menisi vähemmän, jos söisi pelkkää kaurapuuroa. Miksi näitä kuukauden ruuat 50€ 6-henkiselle perheelle” -juttuja julkaistaan lähes päivittäin?
Ärsyttää kun näissä yleensä lapset syö lounaan koulussa tai päiväkodissa ja aikuisetkin saattaa syödä töissä jotain muuta kuin omia eväitä, eikä niitä tietenkään ikinä lasketa tuohon summaan.
Olen pieniruokainen, mies ja poika syövät enemmän. Itsekseni jos asuisin, käyttäisin rahaa kuussa ruokaan n 50€, nyt menee 200€/kk.
No, tällähän oli kaapissa kuivamuonaa niin, että sillä eläisi viikon käymättä kaupassa. Ruokamenot riippuu ihan siitä, mitä joutuu ostamaan kaupasta. Ei varmaan olisi hintalappu tuo, jos kaikki pavutkin olisi mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likimain sama tilanne, en edes pyri säästämään. En vain osta mitään einestuotteita tai vastaavia, teen itse kaiken alusta saakka (ok, tomaatisäilykkeitä ja jotain vastaavia hankin tietysti). Ei tarvi tosiaan valittaa niukkuutta tai yksitoikkoisuutta ruoan suhteen ja maku ratkaisee. Kasviksia, kanaa, lihaa, kalaa, kaikkea mahdollista ja mausteita, chiliä, inkivääriä ... Ihan satasella en pärjää/henkilö, mutta todella lähelle pääsen arviolta 100-110€/kk. 2 hengen talous. Ai niin tuo sisältää myös oluen ja kaiken muunkin taloustavaran.
Juotteko tuon oluen puoliksi kumppanin kanssa?😂
Mä söin tosi halvalla nuorena, kun säästin asuntoa. Roiskeläppäpitsa ja vähän jogurttia per päivä.
Ei tuokaan nyt kovin köyhä ole jos kuukausiansiot parin tonnin luokkaa kotiäitinä. Siinä on koko päivä aikaa kokkailla alusta asti kaikkea, toisin kuin työssäkäyvillä perheellisillä.
Vierailija kirjoitti:
Ja teillä on onnistunut hyvin siinä, että puolisokin tykkää syödä näitä pakastimesta sulatettuja ruokia useamman kerran viikossa. Meidän mies on niin nirso, ettei söisi. Jos edelliseltä päivältä on jäänyt esim lihapullakeittoa yli, mies ei suostu sitäkään syömään. Syö mielummin leipää.
Mä oon ottanut sen kannan, että syököön sitten pelkkää leipää jos kunnon ruoka ei kelpaa. Me syödään lasten kanssa hyvällä ruokahalulla lihapullakeiton loppu pois. 😋
Ja mikään kaalipatakaan ei hänen mielestään ole mitään oikeata ruokaa. Ihme ronkeli.
Meillä menee reippaasti yli tonni kuussa ja lapset vasta 1 ja 5 vuotiaat 😄
Vierailija kirjoitti:
Saa kait siinä säästettyä kun syöttää vedellä jatkettua keittoa monta päivää. Olin nuoruudessani työ harjoittelussa eräällä perhepäivähoitajalla joka mm. Jatkoi purkki hernekeittoa niin että siitä söi hoitolapset, minä ,hän ,hänen mies ja 3 heidän lastaan siis yhdestä purkista! Lisäksi hän teki kaikenlaisia makaroni keittoja joita myös jatkettiin vedellä niin pitkään kuin ilkesi.
Hyvää ja ravitsevaa ruokaa ei noin pienellä budjetilla kaupasta saa.
Voi saada, jos pystyy mm. kyttäämään Lidlin hävikkilaatikon pari kertaa viikossa = saa koko kuukaudeksi suositusten mukaisen määrän kasviksia ja hedelmiä n. 15€. Siinä jää aika paljon budjettia vielä muuhun hyvään ja ravitsevaan.
Todella paljon harrastuneisuutta sellainen elämä kyllä vaatii.
Ai se on kotiäiti...
Työpaikkalounas yli 10 euroa. Ei riitä hänen budjettinsa työssäkäyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teillä on onnistunut hyvin siinä, että puolisokin tykkää syödä näitä pakastimesta sulatettuja ruokia useamman kerran viikossa. Meidän mies on niin nirso, ettei söisi. Jos edelliseltä päivältä on jäänyt esim lihapullakeittoa yli, mies ei suostu sitäkään syömään. Syö mielummin leipää.
Mä oon ottanut sen kannan, että syököön sitten pelkkää leipää jos kunnon ruoka ei kelpaa. Me syödään lasten kanssa hyvällä ruokahalulla lihapullakeiton loppu pois. 😋
Ja mikään kaalipatakaan ei hänen mielestään ole mitään oikeata ruokaa. Ihme ronkeli.
Lihapullakeitto.... hyi
Hoh hoijaa taas näitä. Minulla yksinasuvana menee 150-200 euroa ruokaan. Menisi vähemmän, jos söisi pelkkää kaurapuuroa. Miksi näitä kuukauden ruuat 50€ 6-henkiselle perheelle” -juttuja julkaistaan lähes päivittäin?