Iltalehdessä yksinhuoltajaäiti, jolla on yksi 3-vuotias tytär käytti kuussa rahaa ruokaan 96,50€ ja ihmettelee, miten monet perheet saa menemään ruokaan niin paljon rahaa
https://www.iltalehti.fi/taloussankari/a/9c82ece5-4936-4419-b05e-1da126…
No kyllä kait sellaisessa perheessä, jossa on esimerkiksi useampi teini-ikäinen tai yleensä useampi lapsi tai vain isä töissä ja äiti kotona lasten kanssa, menee vähän enemmän rahaa ruokaan kuin satanen.
Perheiden kokoonpano on monilla niin erilainen kuitenkin. Ei monen teinin perheessä saa millään menemään ruokaan niin vähän kuin yhden taaperon perheeseen. Ruokakulutus on kuitenkin vähän erilainen tämänkin ikäisillä lapsilla.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 3 aikuista (vanhemmat + abiturientti) ja 2 muualla asuvaa aikuista lasta, jotka käyvät lapsuudenkodissa noin 2 krt/kk. Yllättäen syyskuun ruokalasku oli koko tälle porukalle 18 e! Kyllä, luit ihan oikein.
Pakastin täynnä marjoja ja lihaa, omenoita puissa, mehiläisiltä hunajaa, kasvimaalta niin juurekset kuin perunat ja yrtit, kasvihuoneesta tomaatit ja kurkut jne.
Ihan mahdollista, kun vähän pohtii, mitä hankkii.
Aikuisten oikeasti: kun syö pelkästään ulkomailla tuotettua ruokaa (kuten tuon jutun henkilö tuntuu syövän kaurahiutaleita lukuunottamatta), niin saa paljon kiitoksia maamme vihreältä hallitukselta. Älä tuota itse, älä osta suomalaista - vaihtotaseen ja työllisyyden vuoksi kannattaa ostaa muualla tuotettua ja tehtyä---eikun...
Aika harvalla on mahdollisuus saada ilmaiseksi pakastimet täyteen marjoja ja lihaa, mehiläistuotantoa omille maille ja isoja kasvimaita, vaikka asuisikin omakotitalossa ja puolet kansasta ei edes asu. Taidatte elää maatilalla metsästys- ja marjastusmaiden keskellä, takapihalla kasvihuoneet ja marjapensaat. Aika harva nyky-Suomessa voi elää näin. Ja vaika eläisi, niin 18 € kuukaudessa ei riittäisi edes kahviin ja maitotuotteisiin. Vai pitäisikö kaikilla olla oa lehmä ja kahvi olisi turhaa ylellisyyttä?
Ja kyllä täytyy rehellisesti sanoa, että tähän normaalin 40h/vkossa palkkatyön päälle tuon määrän ruokaa hankkiminen ja muutaman lapsen hoitaminen, niin mulla kyllä loppuisi tunnit vuorokaudesta kesken. Kun ei se kurkkukaan ihan itsekseen kasva siellä kasvimaalla.
Meillä menee tällä hetkellä noin 500€ ja meitä on vain kaksi aikuista. Ihan hirveä summa mielestäni. Molemmilla tosin on erikoisruokavaliot, joista toisella rajoittaa enemmän, toisella vähemmän. Mutta ruoka tehdään niin, että molemmat voi syödä. Kun olin työttömänä, meillä meni huomattavasti vähemmän rahaa, koska pystyin suunnittelemaan paremmin, oli aikaa tehdä ruokaa enemmän ja metsästää tarjouksia. Pärjäsin myös vähemmällä ruoalla (kevyempi lounas). Tuolloin kulut oli n.300€/kk, eli ero on ihan huima. Tuohon kun pääsisi takaisin, niin olisi ihan huippua, mutta se vaatisi tosi paljon lisää aikaa.
Meillä kaksi aikuista ja kolme lasta 2-6v ja meidän ruokalasku on noin 500-600€/kk sisältää pesuaineet ja muut. Teen isoja määriä ruokaa kerralla ja ihan vaan perus kotiruokaa..tiedä sitten onko tuo paljon vai vähän. Saisin nipistettyä vieläkin pienemmäksi koska tulee välillä ostettua myös turhaa
Täysin höpöhöpöjuttu taas tämäkin, kyllähän jokainen normaaliälyllä varustettu sen tajuaa.
Meillä asuu 3 aikuista ja yksi teini, ruokaan ja kauppaan ylipäätään menee ainakin reilu 1000 euroa kuussa. Ei syödä eineksiä, syödään paljon kasviksia ja hedelmiä, tehdään itse ruokaa marinoimattomista kansoista ja lihoista sekä kalasta.
Missään nimessä en tajua minkä ihmeen kruunun sillä saa, jos onnistuu kitkuttamaan mahdollisimman vähällä. Miksi? Ketä tai mitä se hyödyttää?
Kukaan meistä ei myöskään ole ylipainoinen, emme polta, eikä ostella juurikaan karkkeja tai alkoholia, eli raha menee ihan järkeviin tuotteisiin. Tämä vaan tähän ennenkuin joku alkaa väittää että raha menee tupakkaan ja olueen...
mulla ei mee ruokaan juuri mitään, paitsi piimää pitää olla ja joskus ostan norjan lohta alesta ja graavaan, nyt kun oon töissä niinlomilla hamstraan ruokaa pakkaseen ruoka-avuista ja meillä Vantaalla on ruoka-.apua iltaisinkin perjantaisinkin
Satasella kuussa pärjäisi kyllä yksi aikuinen pieniruokainen henkilö oikein hyvin. Mutta jos kuulutusta on yhtään enemmän kuin hennolla vähän liikkuvalla ihmisellä, niin ei tuolla kyllä vatsaa täyteen saa.
Mulla menee pelkästään aamupalaan n. 15e/kk... Perus aamupalani on 1 banaani, 2 kanamunaa ja desi kaurahiutaleita. Tuon jälkeen loppupäivän ruokiin on käytettävissä alle 3 euroa. Joo, kyllä sillä elää, mutta ei mitään kovin monipuolista ja täyttävää loihdita.
Näissä artikkeleissa typerintä on, että varastoista käytettävien ruoka-aineiden arvoa ei lasketa mukaan kuukauden summaan.
Mulla menee satanen kuussa jo pelkästään olueeseen.
M44
Käytän pelkkiin työpaikkalounaisiin 150e/kk :D
Muihin ruokaostoksiin varmaan toiset 150e.
En jaksa pihistellä, koska tälläkin elämäntyylillä rahaa jää säästöön tonni kuussa.
En kyllä tiiä missä menee kiduttamisen ja kituuttamisen raja.
Miksi ihmeessä tuo säästää ruoasta kun nettona saa 2000e?
Veikkaanpa että on ollut todella hyvät kotivarat entuudestaan ja siksi kuukauden ruokalasku on noin pieni.
Joka päivä jos marjoja syödään niin pakkasesta ne otettu ei kaupan valikoimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on vain kaksi aikuista. Tehdään kaikki ruuat kotona ja syödään terveellisesti sekä monipuolisesti. Rahaa meillä menee vajaa 200e / kk. Mukana on shampoot, pesuaineet talous/wc paperit hammastahnat.
Olen laiska mutta järjestelmällinen,joten teen ruokaa paljon kerralla ja laitan pakkaseen, mistä otan aina ed iltana sulamaan. Helppoa ja simppeliä.
Ps, ei meillä ole ” pikkurahan” puutetta, ei sillä.
Ja teillä on onnistunut hyvin siinä, että puolisokin tykkää syödä näitä pakastimesta sulatettuja ruokia useamman kerran viikossa. Meidän mies on niin nirso, ettei söisi. Jos edelliseltä päivältä on jäänyt esim lihapullakeittoa yli, mies ei suostu sitäkään syömään. Syö mielummin leipää.
Mä oon ottanut sen kannan, että syököön sitten pelkkää leipää jos kunnon ruoka ei kelpaa. Me syödään lasten kanssa hyvällä ruokahalulla lihapullakeiton loppu pois. 😋
Ja mikään kaalipatakaan ei hänen mielestään ole mitään oikeata ruokaa. Ihme ronkeli.
Olen tuo kirjoittaja ,jolle vastasit. Kyllä ukko syö suht mielellään samoja niitä ruokia mitä teen ( ovat kyllä makoisia) . Jos ei joskus kelpaa, so what,,, kyllä lähes kasikymppinen saa valta mitä syö. MUTTA , KOSKA TIETÄÄ miten tärkeää on vallankin ikäihmisten syödä todella ravintorikasta ruokaa, niin kyllä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on vain kaksi aikuista. Tehdään kaikki ruuat kotona ja syödään terveellisesti sekä monipuolisesti. Rahaa meillä menee vajaa 200e / kk. Mukana on shampoot, pesuaineet talous/wc paperit hammastahnat.
Olen laiska mutta järjestelmällinen,joten teen ruokaa paljon kerralla ja laitan pakkaseen, mistä otan aina ed iltana sulamaan. Helppoa ja simppeliä.
Likimain sama tilanne, en edes pyri säästämään. En vain osta mitään einestuotteita tai vastaavia, teen itse kaiken alusta saakka (ok, tomaatisäilykkeitä ja jotain vastaavia hankin tietysti). Ei tarvi tosiaan valittaa niukkuutta tai yksitoikkoisuutta ruoan suhteen ja maku ratkaisee. Kasviksia, kanaa, lihaa, kalaa, kaikkea mahdollista ja mausteita, chiliä, inkivääriä ... Ihan satasella en pärjää/henkilö, mutta todella lähelle pääsen arviolta 100-110€/kk. 2 hengen talous. Ai niin tuo sisältää myös oluen ja kaiken muunkin taloustavaran.
Näissä olisi hyvä mainita myös ruoan määrä. Eli syökö kerran päivässä, vaiko aamiainem-lounas-päivällinen-iltapala.
Mikäs siinä, ei oo multa pois.
Itselläni menee joku 300e/kk ruokiin ja juomiin, koska ne ovat elämäni suurimmat nautinnot ja ostan ruokakaupassa (ja ravintolassa silloin kun joskus siellä käyn) juuri sitä, mitä mieli tekee. En ole lihava tai edes sohvaperuna vaan liikunnallinen normaalipainoinen ihminen, mutta tykkään syödä usein esim käsintehtyjä suklaakonvehteja yms kallista ja turhaa. Lisäksi en jaksa esim käydä poimimassa marjoja itse, ja syön niitä paljon, joten pakastemarjoihin uppoaa rahaa paljon. Käytän myös muita kalliimpia ruoka-aineita, kuten eksoottisia hedelmiä, arvokkaita lihoja yms, enkä jaksa kytätä alennuksia. Käyn kaupassa kun itselleni on sopiva hetki ja ostan sitä mitä mieli tekee.
Säästän silti kuukausittain satoja euroja palkastani, eli ei tämä ole yli varojen elämistä. En vaan shoppaile vaatteita tai mitään muutakaan ja asun vaatimattomasti, käytän kaiken ekstrarahan ruokaan. Kukin tavallaan.
Kaikki ei osaa tehdä ruokaa. Itse ihmettelen miksi ihmiset laittavat rahaa auton, fillarin tai muiden koneiden korjaukseen ja huoltoon, koska itselläni ei mene. Korjaan ne itse. Tai remonttiin. Miten ihmiset saa remonttiin menemään rahaa, kun sen voi tehdä itse halvalla. Ja valitsee halvat ja kierrätetyt materiaalit. Tai kaikista kummalliselta on antaa rahaa välittäjälle, kun asunnon voi itsekkin myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likimain sama tilanne, en edes pyri säästämään. En vain osta mitään einestuotteita tai vastaavia, teen itse kaiken alusta saakka (ok, tomaatisäilykkeitä ja jotain vastaavia hankin tietysti). Ei tarvi tosiaan valittaa niukkuutta tai yksitoikkoisuutta ruoan suhteen ja maku ratkaisee. Kasviksia, kanaa, lihaa, kalaa, kaikkea mahdollista ja mausteita, chiliä, inkivääriä ... Ihan satasella en pärjää/henkilö, mutta todella lähelle pääsen arviolta 100-110€/kk. 2 hengen talous. Ai niin tuo sisältää myös oluen ja kaiken muunkin taloustavaran.
Näissä olisi hyvä mainita myös ruoan määrä. Eli syökö kerran päivässä, vaiko aamiainem-lounas-päivällinen-iltapala.
Me, joilla menee tuo vajaa kaksi sataa , ei tykätä oluesta, eikä säilykkeistä. Tosin ei myöskään viikossa syödä kalaa tai jotain samaa ruokaa useammin , kuin max 2 x vk. Lohen ostan aina tarjouksesta. Kesällä syödään tuoreita ahvenia (landella ongitaan) ja mustikoita poimitaan sopivasti talvea varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai perhekoko ja lasten iät pitää ottaa huomioon. Mutta kieltämättä itsekin välillä ihmettelen miten täällä olevissa ruokakuluketjuissa meidän perhettä vastaava (=yhtä monta hlö, samat iät) saa kulumaan kaksinkertaisen summan kun mekään emme senttiä venytä ruokakuluissa. Toki välillä toisinkin päin, mutta silloin yleensä kyseessä on perhe jolla iso kasvimaa, joku metsästää/kalastaa, pitävät kanoja tjsp. tai joku joka sentin laskeva ja vain halvinta aina valitseva.
Helposti. Esim jos kauppalistalla on vaikka jogurttia, juustoa, kanaa, jauhelihaa, leipää, leikkelettä niin niistä saa helposti kasattua kaksi kauppakassia joista toinen maksaa vähintään tuplasti sen minkä toinen. Ja voin kertoa että eron huomaa. Lisäksi kun vielä ostaa paljon tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja yrttejä niin avot.
Niin siis en verranut tuohon jutun äitiin vaan meidän omaan 2 aikuista + teini kauppalaskuun ja ihmettelin miten joku saman kokoinen perhe saa kulutettua kaksi kertaa sen mitä meillä menee. Mekin nimittäin ostetaan jogurttia, juustoja, kanaa, jauhelihaa (tosin harvemmin), leipää ja leikkelettä.
Tää on samaa sarjaa kuin kokoomusrouvien rahansäästövinkit. ”Siis eihän meillä mene asumiseen kuin 250e kuussa”(perintökämppä). ”Kuukaudessa saa säästöön 400€ kun syö vähän vähemmän ravintoloissa”
Jutusta saisi tosiaan enemmän irti, kun olisi selkeät tiedot, kuinka paljon ruokia sieltä kotivaroista otettiin käyttöön.
Kuukauden sykli on muutenkin todella lyhyt. Joillain "elin kuukauden 10 eurolla päivällä" -tyylisissä journalistisilla kokeiluilla ei ole mitään informaatioarvoa, koska ei jouduta selviämään tilanteista, joissa pienillä tuloilla pitäisi joutua ostamaan vaikka uusi talvitakki tai kengät hajonneiden tilalle, tai joissa kodinkone menee rikki tai tulee yllättäviä terveydenhoitomenoja, tai mitä muuta tahansa isompaa. On aivan eri asia elää pitkäkestoisesti köyhänä kuin tehdä vapaamuotoisia säästäväisyyskokeiluja.
Aika harvalla on mahdollisuus saada ilmaiseksi pakastimet täyteen marjoja ja lihaa, mehiläistuotantoa omille maille ja isoja kasvimaita, vaikka asuisikin omakotitalossa ja puolet kansasta ei edes asu. Taidatte elää maatilalla metsästys- ja marjastusmaiden keskellä, takapihalla kasvihuoneet ja marjapensaat. Aika harva nyky-Suomessa voi elää näin. Ja vaika eläisi, niin 18 € kuukaudessa ei riittäisi edes kahviin ja maitotuotteisiin. Vai pitäisikö kaikilla olla oa lehmä ja kahvi olisi turhaa ylellisyyttä?