Iltalehdessä yksinhuoltajaäiti, jolla on yksi 3-vuotias tytär käytti kuussa rahaa ruokaan 96,50€ ja ihmettelee, miten monet perheet saa menemään ruokaan niin paljon rahaa
https://www.iltalehti.fi/taloussankari/a/9c82ece5-4936-4419-b05e-1da126…
No kyllä kait sellaisessa perheessä, jossa on esimerkiksi useampi teini-ikäinen tai yleensä useampi lapsi tai vain isä töissä ja äiti kotona lasten kanssa, menee vähän enemmän rahaa ruokaan kuin satanen.
Perheiden kokoonpano on monilla niin erilainen kuitenkin. Ei monen teinin perheessä saa millään menemään ruokaan niin vähän kuin yhden taaperon perheeseen. Ruokakulutus on kuitenkin vähän erilainen tämänkin ikäisillä lapsilla.
Kommentit (182)
Suomi on täynnä ns. syömäköyhiä. Ei osata tehdä itse raaka-aineista mitään, ei ole suunnitelmallisuutta eikä itsekuria. Vingutaan, miten on pakko syödä nopeaa, helppoa ja lihottavaa ruokaa kun terveellinen on niin kallista ja vaikeaa valmistaa. Ahmitaan sitten ihan liikaa ruokaa ja ”herkkuja” omaan todelliseen tarpeeseen nähden. Sama meno opetetaan lapsille.
Sitten valitetaan kun ollaan köyhiä ja lihavia. Hallituksen syy.
Mulla menee joka kuukausi 800 euroa ruokakauppaan; minä, 2 teiniä ja 2 koiraa. Toinen teini on 190cm, eikä toinenkaan ihan pieni. Mulla voi mennä esim päivälliseen 900gr jauhelihaa, eikä siitä jää kun rippeet mulle seuraavan päivän lounaaksi.
Hehheh...
Kyllä sen huomaa, kun lapsi kasvaa, ruokamenotkin kasvaa.
Kun meidän lapsi oli pieni, niin esim. makaronilaatikko tai vuoallinen lasagnea riitti kahdeksi päiväksi. Ei tarvinnut kuin pari kertaa viikossa tehdä lämmin ruoka.
Nyt molemmat on kaluttu loppuun päivässä ja joka päivä pitää keksiä taas jotain uutta syötävää.
Kaksi aikuista ja kaksi teiniä. Suunnilleen 100 €/vko joten ehkä 400-500 € kuukaudessa. Nämä on siis tavallisen ruokakaupan ostoksia. Mukana usein hammastahnaa yms. sälää, eli kaikki ei ole ruokaa. Mutta tuo on siis ruokakaupan kuitin keskimääräinen hintalappu. Emme pihistele, mutta emme juuri tuhlaakaan. Karkkia, olutta ja sipsejä ym. aika harvoin. Emme tupakoi.
Tuossa kauppakorissa on avokadoa ja vesimelonia. Jos niitä ostaa, menee jo 7-8 euroa. Lapsella joku bonapurkki, miksi? Jos pakastimessa on marjoja, mihin noita ruokia enää tarvii?
Meillä kolme teiniä + vanhemmat. Yksi teini harrastaa jalkapalloa 3 kertaa viikossa + käy kuntosalilla ja juoksulenkeillä, ei enää juurikaan sentään kasva pituutta, mutta kerää tietenkin vielä lihasmassaa. Toinen käy palloilukerhossa 2 kertaa viikossa, pelaa sulkapalloa, pyöräilee ja ui, kasvaa hurjasti. Kolmas tanssii, ratsastaa ja ui ja kasvaa. Meillä syödään joka päivä kaksi ateriaa, teineillä on niin kova nälkä kun tulevat koulusta, että on edullisempaa tehdä oikea ruoka kuin vain välipala. Kaksi vanhinta syövät vielä pienen iltapalan. Ja tietysti menee myös aamupala. Minä syön kotona lounaan, koska työtilani on kotini vieressä, mies syö työpaikkalounaan.
Meillä syödään paljon kasviksia, menee hyvin myös noita papuja, kikherneitä ja linssejä, mutta mitään härkiksiä sunmuita ei syödä. Kalaa syödään muutama kerta viikossa, riistalihaa pari kertaa, samoin broileria ja luomulihaa. Luomukananmunia menee ja luomuruisleipää sekä itseleivottuja sämpylöitä ja rieskoja. Aamulla on usein puuroa ja marjoja. Leikkeileitä menee kohtuudella ja on hyvälaatuisia kotimaisia. Hedelmiä syödään aika vähän, marjoja paljon. Maitotuotteita ei kovin paljon, leivälle ja puuroon voita, ruuanlaittoon oliiviöljyä. Ruokalasku tonnin kieppeillä. Ostan punalaputettuja jos on sopivia. Perunat ja kesällä porkkanoita, sipuleita, salaattia on omasta takaa, marjat ja sienet poimitaan itse. Riista ostetaan metsästäjiltä ja luomulihat tiloilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 3 aikuista (vanhemmat + abiturientti) ja 2 muualla asuvaa aikuista lasta, jotka käyvät lapsuudenkodissa noin 2 krt/kk. Yllättäen syyskuun ruokalasku oli koko tälle porukalle 18 e! Kyllä, luit ihan oikein.
Pakastin täynnä marjoja ja lihaa, omenoita puissa, mehiläisiltä hunajaa, kasvimaalta niin juurekset kuin perunat ja yrtit, kasvihuoneesta tomaatit ja kurkut jne.
Ihan mahdollista, kun vähän pohtii, mitä hankkii.
Aikuisten oikeasti: kun syö pelkästään ulkomailla tuotettua ruokaa (kuten tuon jutun henkilö tuntuu syövän kaurahiutaleita lukuunottamatta), niin saa paljon kiitoksia maamme vihreältä hallitukselta. Älä tuota itse, älä osta suomalaista - vaihtotaseen ja työllisyyden vuoksi kannattaa ostaa muualla tuotettua ja tehtyä---eikun...
Voisit pohtia miten kerrostalossa kaupungissa asuva perhe saa omenoita omasta puusta, hunajaa omilta mehiläisiltä, juureksia kasvimaalta ja tomaatteja yms. kasvihuoneesta. Aikuisten oikeasti: kaikilla ei ole mahdollisuutta kasvattaa ruokaa itse samalla tavalla kuin teillä. Ei vaikka olisi millainen hallitus.
Anteeksi, sarkasmi on vaikea laji etkä sinä näköjään sitä ymmärrä!
Entä jos kerron, että kerrostalossa ei tarvitse maksaa euroakaan sähköstä, kunhan vedät piuhat rapusta kotiisi. Ymmärsitkö nyt, mitä sanoin rivien välissä?
Sarkasmi on vaikea laji ja alapeukkujen määrästä päätellen sinun viestisi sarkasmi ei suurimmalle osalle auennut.
[/quote]
Lihapullakeitto.... hyi[/quote]
Minä en ole edes koskaan kuullut lihapullakeitosta!
Miten te sen teette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 3 aikuista (vanhemmat + abiturientti) ja 2 muualla asuvaa aikuista lasta, jotka käyvät lapsuudenkodissa noin 2 krt/kk. Yllättäen syyskuun ruokalasku oli koko tälle porukalle 18 e! Kyllä, luit ihan oikein.
Pakastin täynnä marjoja ja lihaa, omenoita puissa, mehiläisiltä hunajaa, kasvimaalta niin juurekset kuin perunat ja yrtit, kasvihuoneesta tomaatit ja kurkut jne.
Aikuisten oikeasti: kun syö pelkästään ulkomailla tuotettua ruokaa (kuten tuon jutun henkilö tuntuu syövän kaurahiutaleita lukuunottamatta), niin saa paljon kiitoksia maamme vihreältä hallitukselta. Älä tuota itse, älä osta suomalaista - vaihtotaseen ja työllisyyden vuoksi kannattaa ostaa muualla tuotettua ja tehtyä---eikun...
Voisit pohtia miten kerrostalossa kaupungissa asuva perhe saa omenoita omasta puusta, hunajaa omilta mehiläisiltä, juureksia kasvimaalta ja tomaatteja yms. kasvihuoneesta. Aikuisten oikeasti: kaikilla ei ole mahdollisuutta kasvattaa ruokaa itse samalla tavalla kuin teillä. Ei vaikka olisi millainen hallitus.
Entä jos kerron, että kerrostalossa ei tarvitse maksaa euroakaan sähköstä, kunhan vedät piuhat rapusta kotiisi. Ymmärsitkö nyt, mitä sanoin rivien välissä?Sarkasmi on vaikea laji ja alapeukkujen määrästä päätellen sinun viestisi sarkasmi ei suurimmalle osalle auennut.
Viestissä ei mikään viitannut sarkasmiin, joten ihmekös tuo. Aluksi viestissä vain luetellaan, mitä kaikkea omasta maasta syödään ja lopussa
vielä suoraa v*ttuilua ulkomaisten elintarvikkeiden ostajille.
Itse aloitukseen, tällaiset artikkelit ovat kyllä niin turhia. Itse pärjäisin varmaan kuukauden kotivarallani, en silti tekisi siitä artikkelia otsikolla "näin syöt kuukauden ilman rahaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kerron, että kerrostalossa ei tarvitse maksaa euroakaan sähköstä, kunhan vedät piuhat rapusta kotiisi. Ymmärsitkö nyt, mitä sanoin rivien välissä?Sarkasmi on vaikea laji ja alapeukkujen määrästä päätellen sinun viestisi sarkasmi ei suurimmalle osalle auennut.
Juuei, ja vika ei tällä kertaa ollut lukijoissa.
Vierailija kirjoitti:
Hki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tuo säästää ruoasta kun nettona saa 2000e?
Jos luit jutun, hänellä on sijoitusasuntoja ym. Säästää varmaan sijoittamiseen lisää, mikä järkevää.
Jos on varaa syödä hyvin, kannattaa. Lapsen kanssa emme ole olleet kipeitä viimeisen vuoden aikana. Ostan mansikoita ja mustikoita kaupasta kolme kertaa viikossa. Ei haittaa vaikka on melkein 5 € rasia. Sairastelu maksaa moninkertaisesti. Lähes kaikki syömämme ruoka on myös tuoretta.
Ei mekään olla koskaan kipeitä vaikka rahaa ei ruokaan paljoa menekään. Jotenkin ärsyttää, kun tämä terveyskortti otetaan aina esiin. Halvalla voi ihan oikeasti syödä hyvin!
Joo. Meillä menee pelkkään maitoon yli 60 euroa kuukaudessa. Pitäisi varmaan ostaa lehmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä söin tosi halvalla nuorena, kun säästin asuntoa. Roiskeläppäpitsa ja vähän jogurttia per päivä.
Munkin viikon oikea ruoka oli 5 hampparilaista yhdellä eurolla lähi-K-Supermarketista. Hampparilainen/päivä. Sillo oli tosi helppoa kun sai syödä kaikkea mitä itse tykkäsi syödä, ei tarttenut ketään muuta ottaa huomioon nk nyt perheellisenä pitää.
Joo hyi hele.. ite kanssa yritin tuota roiskeläppäpitsa taktiikkaa. Maanantaina aloitin ja perjantaina meinasi jo laatta lentää ihan oikeasti. Normaalisti ne on ihan ok sillon tällön mutta päivittäisenä ruokana.. joo ei.
Mä aloitan kohta voi, ruokaöljy+ vitamiinikuurin ja teen sitten tämmöisen lehti jutun.
"Mies syö voita ja vitamiineja, juo vettä ja ruokaöljyä päälle. Päivittäinen kaloritarve ja vitamiinit tulevat täyteen alle 20€/kk."
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitan kohta voi, ruokaöljy+ vitamiinikuurin ja teen sitten tämmöisen lehti jutun.
"Mies syö voita ja vitamiineja, juo vettä ja ruokaöljyä päälle. Päivittäinen kaloritarve ja vitamiinit tulevat täyteen alle 20€/kk."
Huvittavinta tässä on että ei tämäkään niin kaukana tuosta jutun satasesta ole, enkä saisi itseasiassa tällä edes tuota vitamiinipurkkia. Menisi voihin ja ruokaöljyyn tuo vitonen viikossa.. joten en pärjäisi kahdella kympillä / kk edes tuolla dieetillä.
Vierailija kirjoitti:
Lihapullakeitto.... hyi
Miten te sen teette?
Teen jonkun keiton ja lisään siihen lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapullakeitto.... hyi
Miten te sen teette?
Teen jonkun keiton ja lisään siihen lihapullia.
Itse tehtyjä vai einespullia?
Lidlin 60 centin lihapullia lisään.
Meitä on tässä taloudessa kaksi aikuista ja kaksi koiraa. Kauppaan menee kuussa 550-700e. Kyllä se ajatus houkuttaa, että tekisi tiukemman budjetin ja saisi joka kk säästöön vaikka 150e enemmän. Mutta... enpä tiedä.. varmaan jos se olisi pakollista niin sitä jaksaisi tehdä. Nyt kun on tähän varaa niin ei tee mieli nipistää oikeastaan mistään. Nautitaan nyt, kerran täällä vaan eletään.
Tiesin, että kaikki eivät tajua, jos ei ole rautalankaa apuna.
Yritetään uudestaan: kuka tahansa meistä selviää alle 10 eurolla kuukauden kauppaostoksista, kunhan edellisenä kuukautena on tajunnut ostaa kaapit täyteteen.
Joka kuukausi se ei onnistu, mutta joka toisena voi kokeilla ja sitten ottaa yhteyttä mediaan, että voi hyvänen aika kun meillä ei tuhlata!