Iltalehdessä yksinhuoltajaäiti, jolla on yksi 3-vuotias tytär käytti kuussa rahaa ruokaan 96,50€ ja ihmettelee, miten monet perheet saa menemään ruokaan niin paljon rahaa
https://www.iltalehti.fi/taloussankari/a/9c82ece5-4936-4419-b05e-1da126…
No kyllä kait sellaisessa perheessä, jossa on esimerkiksi useampi teini-ikäinen tai yleensä useampi lapsi tai vain isä töissä ja äiti kotona lasten kanssa, menee vähän enemmän rahaa ruokaan kuin satanen.
Perheiden kokoonpano on monilla niin erilainen kuitenkin. Ei monen teinin perheessä saa millään menemään ruokaan niin vähän kuin yhden taaperon perheeseen. Ruokakulutus on kuitenkin vähän erilainen tämänkin ikäisillä lapsilla.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on vain kaksi aikuista. Tehdään kaikki ruuat kotona ja syödään terveellisesti sekä monipuolisesti. Rahaa meillä menee vajaa 200e / kk. Mukana on shampoot, pesuaineet talous/wc paperit hammastahnat.
Olen laiska mutta järjestelmällinen,joten teen ruokaa paljon kerralla ja laitan pakkaseen, mistä otan aina ed iltana sulamaan. Helppoa ja simppeliä.
Ps, ei meillä ole ” pikkurahan” puutetta, ei sillä.
Ja teillä on onnistunut hyvin siinä, että puolisokin tykkää syödä näitä pakastimesta sulatettuja ruokia useamman kerran viikossa. Meidän mies on niin nirso, ettei söisi. Jos edelliseltä päivältä on jäänyt esim lihapullakeittoa yli, mies ei suostu sitäkään syömään. Syö mielummin leipää.
Mä oon ottanut sen kannan, että syököön sitten pelkkää leipää jos kunnon ruoka ei kelpaa. Me syödään lasten kanssa hyvällä ruokahalulla lihapullakeiton loppu pois. 😋
Ja mikään kaalipatakaan ei hänen mielestään ole mitään oikeata ruokaa. Ihme ronkeli.
Kuuluu mies olevan vain yksi lapsi lisää. 😂 Onneksi kuitenkaan ne oikeat lapset eivät ole oppineet noin ronkeleiksi!
Vierailija kirjoitti:
Mä söin tosi halvalla nuorena, kun säästin asuntoa. Roiskeläppäpitsa ja vähän jogurttia per päivä.
Munkin viikon oikea ruoka oli 5 hampparilaista yhdellä eurolla lähi-K-Supermarketista. Hampparilainen/päivä. Sillo oli tosi helppoa kun sai syödä kaikkea mitä itse tykkäsi syödä, ei tarttenut ketään muuta ottaa huomioon nk nyt perheellisenä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on vain kaksi aikuista. Tehdään kaikki ruuat kotona ja syödään terveellisesti sekä monipuolisesti. Rahaa meillä menee vajaa 200e / kk. Mukana on shampoot, pesuaineet talous/wc paperit hammastahnat.
Olen laiska mutta järjestelmällinen,joten teen ruokaa paljon kerralla ja laitan pakkaseen, mistä otan aina ed iltana sulamaan. Helppoa ja simppeliä.
Ja teillä on onnistunut hyvin siinä, että puolisokin tykkää syödä näitä pakastimesta sulatettuja ruokia useamman kerran viikossa. Meidän mies on niin nirso, ettei söisi. Jos edelliseltä päivältä on jäänyt esim lihapullakeittoa yli, mies ei suostu sitäkään syömään. Syö mielummin leipää.
Mä oon ottanut sen kannan, että syököön sitten pelkkää leipää jos kunnon ruoka ei kelpaa. Me syödään lasten kanssa hyvällä ruokahalulla lihapullakeiton loppu pois. 😋
Ja mikään kaalipatakaan ei hänen mielestään ole mitään oikeata ruokaa. Ihme ronkeli.
Lihapullakeitto.... hyi
Ja kylkeen pari palaa reissumiestä juuston kanssa, mitä on ihana dipata siihen kuumaan keittoon. Nam! 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu mies olevan vain yksi lapsi lisää. 😂 Onneksi kuitenkaan ne oikeat lapset eivät ole oppineet noin ronkeleiksi!
Totta.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai perhekoko ja lasten iät pitää ottaa huomioon. Mutta kieltämättä itsekin välillä ihmettelen miten täällä olevissa ruokakuluketjuissa meidän perhettä vastaava (=yhtä monta hlö, samat iät) saa kulumaan kaksinkertaisen summan kun mekään emme senttiä venytä ruokakuluissa. Toki välillä toisinkin päin, mutta silloin yleensä kyseessä on perhe jolla iso kasvimaa, joku metsästää/kalastaa, pitävät kanoja tjsp. tai joku joka sentin laskeva ja vain halvinta aina valitseva.
Helposti. Esim jos kauppalistalla on vaikka jogurttia, juustoa, kanaa, jauhelihaa, leipää, leikkelettä niin niistä saa helposti kasattua kaksi kauppakassia joista toinen maksaa vähintään tuplasti sen minkä toinen. Ja voin kertoa että eron huomaa. Lisäksi kun vielä ostaa paljon tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja yrttejä niin avot.
Missä tuossa oli oikea ruoka, jotain linssejä ja papuja vaan. Söisivät oikeaa ruokaa.
Minä olen kyllä pihi, tarjoushaukka ja tarkanmarkan ja neuroneuron äiti. Elätän kaksi teiniä ja itseni pienehköllä palksllani, josta siis käteen jää itselle ja kahdelle teinille juuri ja juuri sen verran, että tukia ei tipu. Teinit asuvat kotona ja ovat lukiossa, joten vielä vähään aikaan eivät tienaa satunnaista kesätienestiä kummemmin. Lisäksi autokoulut jalukiokirjat maksavat, eikä lapsilisää enä makseta 17 - vuotta täyttäneistä.
Minä käytän n 100-150€ kk ruokaan rahaa. Saan summan pysymään pienenä ainoastaan ostamalla halvalla ja kerryttämällä varastoon, silloin kun voin. Eli halpoina ostettuja kuivatuotteita on aina saatavilla. -60% ilta-ale on toinen olohuoneeni.
Syömme hyvin, terveellisesti ja tarpeeksi.
Asun yksin, mutta kyllä ruokaan menee rahaa. Syön paljon kasviksia ja erityisesti pidän kalasta, joka ei ole ihan halpaa. Kokkaan päivittäin ja nautin ruokahetkistäni.
Ei tuolla rahalla kyllä hyvin syödä, ja nuo ovat lisäksi jotain tosi pieniruokaisia ihmisiä, joille kelpaa vielä sama muona monena päivänä viikossa. Itse en kehuskelisi asialla.
Tää on näitä koijausjuttuja joilla muokataan kansan päätä, tämän jutun pointti on että vaikka talous sakkaa koronahössötyksessäö ja köyhdyt kunnolla niin älä valita vaan käytä rahaa viisaammin.
Olihan täs vähän aikaa sit juttu ku korona rajoitukset oli hyviä jollekin yrittäjälle ku tuli äkkilasku tuloissa, jotaki se selitti että kyl se tästä kyl nyt talkoot yhes kaikki mukaan, jotenki säälitti tuo yrittäjä vai oliko vaan joku tempastu et heitetään läpäl juttu että kaikki hyvin ku korkurssi tulee siinä on hyviä puolia ku oikein ajattelee...............
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa taas näitä. Minulla yksinasuvana menee 150-200 euroa ruokaan. Menisi vähemmän, jos söisi pelkkää kaurapuuroa. Miksi näitä kuukauden ruuat 50€ 6-henkiselle perheelle” -juttuja julkaistaan lähes päivittäin?
Jotta jengi voi lukea miten jollain toisella menee vähemmän...?
Jutun idea köyhyys hyvä, rikkaus paha, korona tuo köyhyyden joten smile
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa taas näitä. Minulla yksinasuvana menee 150-200 euroa ruokaan. Menisi vähemmän, jos söisi pelkkää kaurapuuroa. Miksi näitä kuukauden ruuat 50€ 6-henkiselle perheelle” -juttuja julkaistaan lähes päivittäin?
Saisko linkkejä vaikka menneen kuun ajalta, tai laitetaan kolmen viime kuun ajalta artikkeliin jossa sävelletään ruuat viidelläkympillä kuuden hengen perheelle?
Toi oli kyllä omituinen lehtijuttu muutenkin, esim tämä kohta:
"Myös kananmunat kuuluvat vakiovarusteena useisiin Lehtosen ruokiin, vaikka Suomessa niitä tarjoillaan usein korkeintaan aamupalalla, karjalanpiirakoiden lisukkeena ja ehkä joskus munakkaassa".
Ihan kuin suomalaiset eivät söisi munia vaikka keskellä päivääkin.
Meitä on 3 aikuista (vanhemmat + abiturientti) ja 2 muualla asuvaa aikuista lasta, jotka käyvät lapsuudenkodissa noin 2 krt/kk. Yllättäen syyskuun ruokalasku oli koko tälle porukalle 18 e! Kyllä, luit ihan oikein.
Pakastin täynnä marjoja ja lihaa, omenoita puissa, mehiläisiltä hunajaa, kasvimaalta niin juurekset kuin perunat ja yrtit, kasvihuoneesta tomaatit ja kurkut jne.
Ihan mahdollista, kun vähän pohtii, mitä hankkii.
Aikuisten oikeasti: kun syö pelkästään ulkomailla tuotettua ruokaa (kuten tuon jutun henkilö tuntuu syövän kaurahiutaleita lukuunottamatta), niin saa paljon kiitoksia maamme vihreältä hallitukselta. Älä tuota itse, älä osta suomalaista - vaihtotaseen ja työllisyyden vuoksi kannattaa ostaa muualla tuotettua ja tehtyä---eikun...
Vierailija kirjoitti:
Ai se on kotiäiti...
Työpaikkalounas yli 10 euroa. Ei riitä hänen budjettinsa työssäkäyvällä.
Höpsis pöpsis! Minäkin olen työssäkäyvä ja aina omaat eväät mukana. Se ei ole pakollinen meno.
Sanni voi syödä hatullisen *******!!!
Kävin eilen kaupassa ja meni 80e, eikä ruuat kestä edes loppuviikkoa. Ostin maitoa, tuoremehua, makaronia, tonnikalaa, kanankoipia, riisiä, leipää, juustoa, vihanneksia, hedelmiä, vessapaperia, kalafileitä, kananmunia, jogurttia, pähkinöitä, karjalanpiirakoita.
Minä ja lapset 2 x päiväkoti-ikäisiä.
Lopettakaa tälläisen propagandan syöttäminen että köyhät elää hyvin ja terveellisesti laittamalla ruokaan alle 1,10 e / pvä / PÄÄ. Se on täyttää paskaa tai lastensuojeluasia.
Eli lapsi syö kolme kertaa päivässä, viisi päivää vkossa pkodissa? Ja äiti syö töissä lounaan? Lasketaanko se noihin kauppaostoksiin?
Lidlin pilsneriä, ehkä 1-3 kertaa viikossa ruoan kanssa. Molemmilla oma, eikä aina edes samaan aikaan, riippuu ruoasta ja tilanteesta. Nautimme olutta ja viiniä satunnaisesti, aina vain ruoan yhteydessä. Usein ruokajuomana vesi, tee tai kahvi.