Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos esikoinen jo 3-v. kun toinen lapsi syntyy, miten hoitojärjestelyt?

Vierailija
07.01.2014 |

Saako yli 3-vuotiaasta vielä tukia kotona hoitamiseen? Mielelläni hoitaisin lasta kotona, vaikka toisaalta on harmi ottaa häntä pois erittäin mieluisasta hoitopaikasta kavereineen...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin viedä kolme vuotta täyttävän lapsen kahdeksi päiväksi hoitoon. Meillä on kaikki leikkipuistot 10 km päässä, eikä 3-vuotiaille ole vielä kerhojakaan, 4-vuotiaille vasta. Vauva väsyttää kuitenkin sen verran, että kuitenkin tulee käytyä esikoisen kanssa vielä vähemmän missään.

Vierailija
22/34 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo on paljon kiinni lapsen luonteesta ja perheen tilanteesta monella tavoin ja on hyvä pohtia mikä teille sopii parhaiten.

Meille syntyi toinen lapsi kun esikoinen oli jo neljä. Otin esikoisen pois hoidosta kun jäin äitiyslomalle. Hän käy nyt sitten kaksi kertaa viikossa kerhossa, jota on 2,5 h kerrallaan. Nyt vauva on muutaman kuukauden ja musta tuntuu, että tämä oli hyvä ratkaisu meille.

Meillä esikoinen on melko rauhallinen, keskittyväinen ja pohdiskeleva. Tykkää monenlaisesta puuhailusta ja tekee itsekseenkin vaikka toki tarvitseekin aikuista ihastelemaan tekemisiään. Hoidossa ollessankin oli yleensä vain kolmena päivänä viikossa hoidossa ja tällöinkin järjesteltiin miehen kanssa niin, että toinen lähti myöhemmin töihin ja lapsi söi aamupalan kotona ja sitten taas toinen haki normiajassa kotiin niin, että hoitopäivät olivat vähän keskivertoa lyhyempiä. Asumme paikassa, jossa on paljon tekemistä lapsille tarjolla. Meidän kanssa samassa talossa asuu paljon lapsia ja lapsella on leikkikavereita. Kaverit ovat kyllä hoidossa mutta heillä on viikolla vapaapäiviä ja useimpina iltoina ainakin lapsi leikkii jonkun naapuruston lapsen kansssa. Kyläilemme myös useampien lapsiperheiden kanssa. Olemme myös käyneet perhekahvilassa, siellä tosin ei usein ole esikoisen ikäisiä lapsia vaan ovat nuorempia. Käymme aika paljon erilaisissa lasten kulttuuririennoissa ja niissä on käyty kuopuksen syntymänkin jälkeen vauva kainalossa. Sen sijaan harrastuksia ei esikoisella ole paljon. Kerran viikossa on käynyt leikkimielisessä liikuntajutussa mutta muuten ei ole ollut ohjattuja harrastuksia. Kerho on ihan vieressä (naapuritalossa) joten kulkemiseen ei mene aikaa juurikaan. Lapsen isä puuhaa ja leikkii hänen kanssaan myös paljon iltaisin ja viikonloppuisin, mikä osaltaan kompensoi sitä etten ehkä itse jaksa ja ehdi aivan samaan malliin kuin aiemmin tehdä esikoisen kanssa asioita.

Omalle lapselleni kuopuksen syntymä oli aika kova pala mutta koen, että se että hän on saanut olla kotona, mikä on myös hänen oma toiveensa on auttanut sopeutumista. Jotenkin se, että hän näkee paljon vauvaa ja saa seurata tämän kehitystä mielestäni myös vahvistaa sisarusten suhdetta.

Olen myös voinut kuopuksen syntymän jälkeen hyvin monellakin lailla vaikka välillä toki väsyttää. Mielestäni hoitopaikka olisi esikoiselle hyvä jos olisin tosi väsynyt tai vaikka masentunut. Itsellä taloudelliset seikat eivät vaikuttaneet hoitopäätökseen, pärjäämme taloudellisesti ihan hyvin mutta ymmärän, että nekin on syytä laskea silloin kun rahasta on tiukkaa.

Meillä on tarkoitus, että esikoinen menisi vasta esikouluun ja olisi siihen saakka kotona mutta toki jos hän itse alkaisi kaivata kovasti ikäseuraa päiviin voisi tilanne muuttua. Tällä hetkellä sekä minä että lapsi olemme kuitenkin tilanteeseen tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 09:20"]

[/quote]

Ja mitä tuohon hoitomaksuun tulee, niin sehän riippuu tuloista, mutta esim. me laitettiin tulotiedot (siis miehen palkkatiedot ja mun äp-rahapäätös) ja hoitomaksu on hieman reipas 40€/kk, ei mielestäni mikään

[/quote]

Vähän OT,mutta tämä se jaksaa mua nyppiä.Nuo tulotajat on kyllä ihan naurettavat.Korkein hoitomaksu rapsahtaa jo suht pienillä tuloilla.Mutta sitten on paljon porukkaa,jotka ei maksa mitään tai muutaman naurettavan kympin.Ei mikään ihme,että tarhat täyttyvät esikoisista äitien ollessa kotona,kun ei taloudellisestikaan tarvi tuota päätöstä yhtään punnita.

Vierailija
24/34 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona: sisarussuhde kehittyy aivan toisenlaiseksi, kun ollaan yhdessä saman katon alla. kolme vuotiaalle kaverikontakteja voi järjestää kerhoissa MLL:n perhekahvilassa tai iltaisin/ viikonloppuisin pyytämällä kavereita kylään. Yli kolmevuotiaasta maksettavan kotihoidontuen määrän saat selville kelan sivuilta. Kyllä siitä yli kolmevuotiaastakin maksetaan pientä lisärahaa, silloin, kuna alle 3 v sisarus on myös kotihoidossa.

niin ja säästäthän päivähoitomaksut, jos olet isompituloinen puolisosi kanssa.

Vierailija
25/34 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on jo lähtökohtaisesti tosi pöllöä lähteä miettimään mitä tukia saa jos on oman lapsensa kanssa kun on toisen kanssa äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla. Sori mutta näin se on.

Vierailija
26/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips, me päädyimme vastaavassa tilanteessa ottamaan esikoisen pois päiväkodista. Hän oli jonkin aikaa (muutaman kuukauden) ensin vain kotona, kun itse aloitin äippäloman jo hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää + vauva syntyi sitten huhtikuussa ja edelleen jatkettiin kaikki kotona. Seuraavana syksynä saatiin sitten esikoiselle paikka kerhoon. Kerho oli ensin kaksi kertaa viikossa ja myöhemmin kolme kertaa viikossa. Meillä toimi tosi hyvin, tosin olin itse aktiivinen myös eli mentiin usein puistoon ja saatiin leikkikavereita sitä kautta. Sitten tuli lisääkin sisaruksia, joten esikoinen sai olla sitten eskariaikaan asti kerhossa :-) Ja eskarinkin pystyi käymään ilman päivähoitoa, kun mulla kotonaolo jatkui pienempien kanssa.

Vierailija
27/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli helpompi tehdä tuo valinta kun esikoinen oli "jo" 4,5v kun pikkuveli syntyi niin päädyimme puolihoitoon eli tyttö oli vain joka toinen päivä päiväkodissa ja joka toinen päivä kotona äidin ja vauvan kanssa.

Ja kyllä...tyttö itse valitsi tämän vaihtoehdon.

Olisin itse ottanut tytön pois hoidosta mutta siitäpäs alkoi itku ettei hän halua olla kotona koska päiväkodissa on niin ihanaa ja siellä on kaikki kaverit.

Onneksi tuo puolipaikka järjestyi helposti ja toinen perhe jakoi tuon paikan meidän kanssamme.

Käytännössä tarhapäivät olivat vko1: ma, ke, pe. Ja vko2: ti, to.

Sopi meidän perheelle erittäin hyvin ja kaikki olivat tyytyväisiä ja onnellisia.

Enkä todellakaan piitannut vaikka minua arvosteltiin tästä valinnasta että isompi lapsi oli osahoidossa vaikka olin vauvan kanssa kotona.

Se nyt vaan on fakta että tilanne on vähän eri melkein 5v. lapsen kanssa kuin jos esikoinen olisi ollut 1v. tai 2v.

Vierailija
28/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoinen melkein neljä, kun vauva syntyi. Esikoinen ollut pph:lla kaksi vuotta siinä välissä. Otin siis pois hoidosta, koska olisi tuntunut hassulta hakea isommalle päiväkotipaikkaa ja jäädä itse kotiin vauvan kanssa. Saati maksaa kalliita hoitomaksuja. Täällä on sekä seurakunnalla että mll:lla tosi kattava tarjonta, kerhoja olisi vaikkajoka päivälle. Esikoinen on siis omassa päiväkerhossa 2 kertaa viikossa 3h, ja sitten käymme perhekerhossa kerran pari viikossa. Parilla tuttavalla on lapsia kotihoidossa, joita nähdään viikoittain, joten leikkikavereita ja tekemistä riittää. Vauva osoittautui onneksi rauhalliseksi, joten senkin puoleen olen saanut panostettua myös esikoiseen.

Ensi syksynä tyttö on jo 5, joten vaikka jatkan hoitovapaalla, olen harkinnut osapäivähoitoa ihan siksi, että saa harjoitella isossa ryhmässä olemista. joku pari päivää viikossa ykistyisessä pk:ssa. Seuraava vuosi kun on sitten jo eskari ja kokopäivähoito, kun mennään molemmat töihin, niin olisi siihenkin vähän pehmeämpi lasku.

Vierailija
29/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin otat lapsen kotiin. Jollei lapsella ole paljon harrastuksia, niin kerhomainen 2-3x 3h vko riittää mainiosti. Jos paljon harrastuksia, niin hoitoa ei tartte sitten välttämättä ollenkaan.

Vierailija
30/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyy vauva muutaman viikon sisällä, esikoinen täytti juuri 4 vuotta ja hän jatkaa päiväkodissa ke-pe "normaalipituista" päivää. Pistin sitaatit, koska tähänkin asti hoitoaika on tyypillisesti 9-16 eli 7 tuntia, mutta maksamme silti mielellään korkeimman mukaan varmuuden vuoksi (satunnaisesti 7,5 h tulee täyteen työmenojen takia).

Tällä palstalla aina hämmästelen kotihoidettujen lasten määrää. Asun Helsingissä

enkä tunne ketään lähipiirissäni/lapsen tarharyhmässä, jotka olisivat ottaneet yli 3-vuotiaan kokonaan kotihoitoon pikkusisaruksen synnyttyä. Tyypillisin ratkaisu on juurikin siirtyminen 2-3-päiväiseen viikkoon. Ja tälläkin hetkellä tarhassamme on suurin haaste alle 1,5-vuotiaiden hoitotarpeen lisääntynyt kasvu. Välillä mietin, että olenko itse jonkinlaitsen harhan vallassa vai kirjoittelevatko täällä pääosin "kotiäitihenkiset"? 

Samoin mietin tuota rahallista puolta. Toki ymmärrän jos kyseessä on opiskelijaperhe tai muuten vähätuloinen, jolloin pienilläkin summilla on merkitystä (kuten ilmeisesti ap:n tapauksessa), mutta oikeasti: ylemmässä maksuluokassa Helsingissä täysipäiväinen pk-hoito maksaa 252 euroa (vai 262, en ole ihan varma). Siis mielestäni ihan naurettavan vähän! Ei meidän keskiluokkaisessa insinööri-virkamiesperheessä muutaman kympin muutos suuntaan tai toiseen tunnu kuukausitasolla missään.

En tuomitse suuntaan tai toiseen, mielestäni on pääasia että jokainen perhe pystyy tekemään itse päätöksensä asiassa. Meille oli itsestäänselvää, että esikoinen jatkaa päiväkodissa, koska viihtyy siellä hyvin enkä itse ole todellakaan mikään askartelija/puistossa viihtyjä. Eli kyllä, olen itsekäs ja laiska äiti! Ja mukavuudenhaluinen. Enkä tunne siitä pätkäääään huonoa omaatuntoa. Niin kauan kuin meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus aion kyllä sitä hyödyntää. Ja kun rajaus tulee, niin toivon, että päättäjät jättävät siihen rahalla kompensoitavan reiän. Maksan siis jatkossa erittäin mielelläni ekstraa siitä, että saan lapseni päivähoitoon.

Vierailija
31/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että joku oikein ajattelee, että tässä yhteiskunnan pitäisi tukea lapsia tekeviä 600-700 eurolla kuukaudessa. Mitäs jos käytäisiin ensin koulut ja hankittaisiin työpaikat ja rahaa, ja sen jälkeen tehtäisiin niitä lapsia? Mielestäni se ei ole yhteiskunnan tehtävä tukea teitä kaikkia opiskelijoita lapsenteossa, vaan ihan omalla rahalla pitäisi ne lapsetkin ruokkia.

Vierailija
32/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 09:20"]

Puolipäivähoito ja minimimäärään vedettynä on myös aina mahdollisuus mutta muistutan että sinulla on vauva: mieti arkesi teidän tekemisen kanssa! Todellisuus on ehkä sitä että viet esikoisen kahdeksaan hoitoon. Puet kaksi lasta ja lähdette liikkeelle kotona, riisut esikoisen tarhalla ja jatkat vauvan kanssa johonkin ja esikoisen hoitopäivä ei saa kestää silloin kahtatoista pidempään. Käytäntökin sen määrittää: siellä hoidossa aletaan valmistautumaan nukkumiseen! Eli taas pitää olla vauvan kanssa tarhalla hakemassa ja se sinun esikoinen on väsynyt, kiukuttelee ehkä? Siitä pitää lähteä kotiin, nukuttamaan esikoista ja miten se vauva sitten huutaa rinnalle yms? Kohta pitää olla esikoiselle välipala valmis ja laittaa ruokaa?

Vaikka vaihtoehtoja on paljon niin ei me voida sanoa mitä teidän kannattaa valita. Olen tehnyt itse erilaisia päätöksiä koska meillä on useampi lapsi. Riippuen siitä milloin palaan töihin ja miten arki hoituisi lapsien kanssa. Tarhaan meneminen voi olla joko hyvä tai se voi olla raskasta. Ja tosiaan se lähitulevaisuus: jos jätät hoitopaikan pois niin milloin haet sitten uudestaan paikkaa ja kahdelle lapselle?

Kannattaa tutustua muuhun toimintaan esikoiselle, kavereita saa muskarista tai satujumpasta. Jos tiedät ettei teidän lähipuistossa ole ketään, niin älä valehtele itsellesi että siellä sitten olisi seuraa. Eli kyllä se sinun oma arki ja eläminen pitää olla peruste sille mitä valintoja teette.

[/quote]

Eihän sitä lasta ole pakko klo 8 viedä! Sopii hoitopaikan kanssa hoitoajat! Meillä vauva 4kk ja esikoinen 3.v.. Esikoinen on perhepäivähoidossa 10pv/kk ja 5h/pvä, vien 9 hoitoon (ehtii silloin vielä ulos muiden kanssa) ja haen klo. 14 kun päikkärit on nukuttu (sikäli mikäli meidän neiti suostuu nukkumaan) toisinaan on ehtinyt välipalankin syömään, riippuen miten on herännyt päikkäreiltä.

Tuo on ainakin meille hyvä aika, aamulla vauvakin on herännyt ja syönyt kun lähdetään, kotiin tullessa vien vauvan suoraan vaunuihin ulos nukkumaan, sitten iltapäivällä vauva on klo. 14 aikoihin yleensä nukkumassa/menossa nukkumaan joten silloin vauva on vaunuissa nukkumassa ja lähden vaunuilla hakemaan esikoista ja sitten autolla. (vauva nukahtaa autoon ja taas kotona siirrän vauvan vaunuihin jatkamaan unia)

Ei tuo aikataulu mikään ongelma ole, ellei siitä itse tee ongelmaa. ;)

Ja mitä tuohon hoitomaksuun tulee, niin sehän riippuu tuloista, mutta esim. me laitettiin tulotiedot (siis miehen palkkatiedot ja mun äp-rahapäätös) ja hoitomaksu on hieman reipas 40€/kk, ei mielestäni mikään paha ollenkaan!

Mielellään maksan sen kuukaudessa ja esikoinen saa ikäistään leikkiseuraa jne. Minä kun en ole sitä "äiti-tyyppiä" joka hyppää lasten kanssa jatkuvasti jossain kerhoissa, muskareissa yms. Mielummin lapsi saa leikkiä kavereiden kanssa hoidossa pari päivää viikossa ja muina päivinä touhuan lapsen kanssa kotona.

Vierailija
33/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 09:20"]

Puolipäivähoito ja minimimäärään vedettynä on myös aina mahdollisuus mutta muistutan että sinulla on vauva: mieti arkesi teidän tekemisen kanssa! Todellisuus on ehkä sitä että viet esikoisen kahdeksaan hoitoon. Puet kaksi lasta ja lähdette liikkeelle kotona, riisut esikoisen tarhalla ja jatkat vauvan kanssa johonkin ja esikoisen hoitopäivä ei saa kestää silloin kahtatoista pidempään. Käytäntökin sen määrittää: siellä hoidossa aletaan valmistautumaan nukkumiseen! Eli taas pitää olla vauvan kanssa tarhalla hakemassa ja se sinun esikoinen on väsynyt, kiukuttelee ehkä? Siitä pitää lähteä kotiin, nukuttamaan esikoista ja miten se vauva sitten huutaa rinnalle yms? Kohta pitää olla esikoiselle välipala valmis ja laittaa ruokaa?

Vaikka vaihtoehtoja on paljon niin ei me voida sanoa mitä teidän kannattaa valita. Olen tehnyt itse erilaisia päätöksiä koska meillä on useampi lapsi. Riippuen siitä milloin palaan töihin ja miten arki hoituisi lapsien kanssa. Tarhaan meneminen voi olla joko hyvä tai se voi olla raskasta. Ja tosiaan se lähitulevaisuus: jos jätät hoitopaikan pois niin milloin haet sitten uudestaan paikkaa ja kahdelle lapselle?

Kannattaa tutustua muuhun toimintaan esikoiselle, kavereita saa muskarista tai satujumpasta. Jos tiedät ettei teidän lähipuistossa ole ketään, niin älä valehtele itsellesi että siellä sitten olisi seuraa. Eli kyllä se sinun oma arki ja eläminen pitää olla peruste sille mitä valintoja teette.

[/quote]

Eihän sitä lasta ole pakko klo 8 viedä! Sopii hoitopaikan kanssa hoitoajat! Meillä vauva 4kk ja esikoinen 3.v.. Esikoinen on perhepäivähoidossa 10pv/kk ja 5h/pvä, vien 9 hoitoon (ehtii silloin vielä ulos muiden kanssa) ja haen klo. 14 kun päikkärit on nukuttu (sikäli mikäli meidän neiti suostuu nukkumaan) toisinaan on ehtinyt välipalankin syömään, riippuen miten on herännyt päikkäreiltä.

Tuo on ainakin meille hyvä aika, aamulla vauvakin on herännyt ja syönyt kun lähdetään, kotiin tullessa vien vauvan suoraan vaunuihin ulos nukkumaan, sitten iltapäivällä vauva on klo. 14 aikoihin yleensä nukkumassa/menossa nukkumaan joten silloin vauva on vaunuissa nukkumassa ja lähden vaunuilla hakemaan esikoista ja sitten autolla. (vauva nukahtaa autoon ja taas kotona siirrän vauvan vaunuihin jatkamaan unia)

Ei tuo aikataulu mikään ongelma ole, ellei siitä itse tee ongelmaa. ;)

Ja mitä tuohon hoitomaksuun tulee, niin sehän riippuu tuloista, mutta esim. me laitettiin tulotiedot (siis miehen palkkatiedot ja mun äp-rahapäätös) ja hoitomaksu on hieman reipas 40€/kk, ei mielestäni mikään paha ollenkaan!

Mielellään maksan sen kuukaudessa ja esikoinen saa ikäistään leikkiseuraa jne. Minä kun en ole sitä "äiti-tyyppiä" joka hyppää lasten kanssa jatkuvasti jossain kerhoissa, muskareissa yms. Mielummin lapsi saa leikkiä kavereiden kanssa hoidossa pari päivää viikossa ja muina päivinä touhuan lapsen kanssa kotona.

[/quote]

Siis tai autolla eikä ja! :D

Vierailija
34/34 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lueskella koko ketjua. Mutta mikset voisi antaa lapsesi olla päiväkodissa edes paria päivää viikossa, jos siellä on kavereita ja viihtyy?? Onko rahat todella niin tiukassa? Päivähoitomaksuhan ei varmaan ole täysi silloin, kun omat tulosi tippuvat. Silloin saisit itse levätä silloin, kun vauva nukkuu, eikä tarvitse isompaa viihdyttää. Mutta toki, jos rahaa ei ole, niin ei vaihtoehtoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän