Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranskalaiset olettaa että turistit opettelee heidän kielensä viikon reissun takia?!

Vierailija
12.10.2020 |

Eihän tämä voi pitää paikkaansa? Ei voi olla totta? Muutama tuttu väittää ettei siellä saa kunnon palvelua jos yrität toisilla kielillä tulla toimeen.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Maassa kuin maassa saa hyvää palvelua, jos ei esitä muuta kuin on. Monesti reppureissaajille ollaan sydämellisiä ja vastaanottavia. Oletteko miettineet miksi? Retosteleva maailmanmatkaaja ei saa talon viiniä edes vartissa, oh? Heitä on aivan s..tanasti, heidän turhantärkeyteensä väsytään, heitä ei oikeasti kiinnosta ja aina tulee seuraava...

Vierailija
22/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää nämä ihmiset jotka saa huonoa palvelua aina ja kaikkialla, kannattaisiko vilkaista peiliin ?

Itse olen saanut pääsääntöisesti hyvää palvelua joka puolella, toki joitakin yksittäistapauksia on ollut, joissa palvelua on ollut välinpitämätöntä. Mutta pääsääntöisesti iloista ja asiallista, myös Ranskassa englanniksi ja Ahvenanmaalla suomeksi. Itse yritän käyttäytyä kohteliaasti ja ystävällisesti joka paikassa ja yleensä saan samanlaista kohtelua takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vieraillut Ranskassa parikymmentä kertaa elämässäni ja lähes aina olen saanut ystävällistä palvelua. Toki joku tylykin mahtuu mukaan mutten koe, että se olisi erityisesti ranskalainen ominaisuus. Ranskaa en puhu yhtään, mutta aina yritän sanoa fraaseja kuten Bonjour, Merci jne. Ehkä se on sitten auttanut.

Vierailija
24/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemukset Ranskasta ja ranskalaisista on kyllä ihan erilaiset! Jos osaa tervehtiä ja kiittää ranskaksi, niin kyllä he alkavat englantia puhua ja jopa ihan mielellään, vaikka vähän broken englisiä onkin. En ole koskaan törmännyt töykeisiin ranskalaisiin reissuillani. Päinvastoin, ihania ihmisiä!

Vierailija
25/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ahvenanmaalaiset on vielä pahempia.

Tämä. Ranskassa en ole käynyt mutta Ahvenanmaalla kylläkin. Huomasin ettei mantereella asuva ole tervetullut

Vierailija
26/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranska tulee varmaan pakolliswksi, sitten kun meistä tulee liittivaltio, ja Macronista tulee sen johtaja.

Ranskalaiset on aina pitäneet itseään muita maita parempina, suomalaiset on niiden mielestä juntteja. Eikä se muuksi muutu liittovaltiossa.

Onkohan ranskalaisilla oikeasti kummempaa mielipidettä meistä suomalaisista? Vähän luulen että ennemminkin taitaa mielipide olla tietämättömän neutraali kuin kielteinen.

Saksassa meistä oikeasti tykätään, miksi emme suuntautuisi sinne vielä nykyistäkin vahvemmin?

Oon viestitelly Facebookissa ja yhellä kirjekaverisivustolla ranskaksi yhen ranskalaisen nuoren naisen kanssa joka haluaa tulla käymään Suomessa jonain päivänö vielä, eikä todellakaan ajattele noin. Osaa jopa englantia!

- 4

Vierailija
27/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää nämä ihmiset jotka saa huonoa palvelua aina ja kaikkialla, kannattaisiko vilkaista peiliin ?

Itse olen saanut pääsääntöisesti hyvää palvelua joka puolella, toki joitakin yksittäistapauksia on ollut, joissa palvelua on ollut välinpitämätöntä. Mutta pääsääntöisesti iloista ja asiallista, myös Ranskassa englanniksi ja Ahvenanmaalla suomeksi. Itse yritän käyttäytyä kohteliaasti ja ystävällisesti joka paikassa ja yleensä saan samanlaista kohtelua takaisin.

Tuo peiliin vilkaisu on kyllä erityisen osuva juuri Ranskan kohdalla, siellä on melko pinnallinen kulttuuri. Sain siellä käydessäni töykeää palvelua, ja olin silloin sellainen kaikin puolin ruma ja epätyylikäs hiirulaismainen teini, joka varmasti vaikutti asiaan. Kerran jopa käskettiin painumaan baarista ulos kun yritin tilata juomaa ja vieläpä ihan ranskaksi :( Voin vain kuvitella millaista olisi jos olisi lisäksi lihava.

Vierailija
28/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kohtelu vaihtelee todella paljon paikasta toiseen. Jos olet vilkkailla turistialueilla niin kyllä siellä on lähes kaikilla pyrkimys palvella englanniksi kun heidän elantonsa on siitä kiinni. Ei siellä ole varaa karkottaa maksavia asiakkaita kun viereinen ravintola palvelee paremmin.

Mutta mitä syrjemmälle menee niin sen vaihtelevampaa se on. Joskus aivan uskomattoman ystävällistä ja yrittelijästä vaikka kielimuuri on kova mutta joskus se on sillkkaa ylenkatsovaa kettuilua.

Vierailija
29/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaisia oikeasti pelottaa englannin ääntäminen. Ja surkeaahan se on. Mä olen asunut maassa jo vuosia ja menen aina hakemaan palvelua englannilla... jonka jälkeen vaihdan yksinkertaiseen ranskaani (se saa heidät helpotuksen huokaukseen). Tämän jälkeen saan heidät kakistelemaanihan ihan kivaa englantia ja olemme kielellisesti samalla viivalla.

Vierailija
30/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua niille vähän aikaa suomeksi. Usein sitten alkaa englanti kelvata.

Vierailija
31/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin pyytää passport picture kauppakeskuksen pikkukojusta, jossa myytiin vain passikuvia. Nuori nainen ei suostunut ymmärtämään mitä halusin. Sitten siihen tuli joku vanhempi mies ja sanoi jotain työntekijälle, joka sitten suostui lopulta ottamaan passikuvan. Vittuilu ei tietenkään siihen loppunut. Se näytti kahta kuvaa näytöltä ja kysyi jotain niistä. Näytin toista, koska molemmat olivat ok ja kumpi vaan olisi kelvannut. Sitten se ovelasti kysyi uudelleen jotain jota en ymmärtänyt ja näytin samaa kuvaa. Myyjä alkoi pyörittämään päätään ja kälättämään jotain. Oli varmaan ovelasti kysynyt jotain tyyliin, kumman kuvan haluat ja toisella kerralla, kumpaa et halua.

No, ahvenanmaalaiset on vielä pahempia.

Mulla kävi ihan samalla tavalla,

Paikallinen jeesas ja piti vaan maksaa. Sitten myyjä tuli ihan kädettömäksi.

Laitoin kääntäjän päälle ja tahalleen puhui niin epäselvää ranskaa, ettei kone ymmärtänyt.

Onneksi ystäväni tuli siihen ja haukkui myyjän ihan täysin.

Jouduin työni puolesta käymään Narvassa. Siellä on syvässä Neukkulandian palvelu.

Osaan pari sanaa venäjää. Löin nyrkin pöytään ja sanoin perkele, alkoi tapahtumaan.

Kun piti viikon päästä mennä uudestaan, kieltäydyin. Sanoin asiakkaalle en tykkää siitä, joka paikassa auotaan päätä. Mä ymmärrän, ettei virolainen työntekijä, joka saa palkkaa vähemmän, mitä on vuokra, ei viitsi palvella, mutta en viitsi sitä pään aukomista kuunnella.

Ylipuhui minut tulemaan ja joka ilta joku oli mun kanssa kaupungilla, syömässä jne.

Koronan vuoksi ei nyt tarvi sinne matkustaa. Onneksi.

Vierailija
32/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin ranskan ääntämiskurssin ääntämisosion vihdoin tänä syksynä läpi. Teoreettinen osio on vielä suorittamatta tästä kurssista. Onneks motivaatio ranskan kielen opiskeluun on kasvanut vähän tänä vuonna. Kasvoi jo oikeastaan viime syksynä, mutta kehitys on jatkunut tänä vuonna kans.

- 4

Ketä kiinnostaa? Ei liity tähän nyt mitenkään.

Vierailija
33/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä sama juttuhan on jokaisessa isossa neljässä keski-Euroopan maassa. Saksa, Ranska, Espanja, Italia. Ei missään pärjää englannilla, koska ovat niin ylpeitä omasta kielestään. Englannilla pärjää sitten taas noiden naapurimaissa loistavasti (Sveitsi, Itävalta, Alankomaat, Belgia, Portugali, Luxemburg jne.). Jännä juttu.

Vierailija
34/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan täälläkin sellaisia, joiden mielestä Suomessa vierailevien pitäisi osata suomea. Yläasteella ollessani olimme hiihtokisoissa Puijolla ja kun joku ruotsalainen valmentaja huusi kannustushuutoja hiihtäjälle, eräs koulukaverini sanoi: Opettelisivat suomee puhumaan.

Vierailija
35/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä sama juttuhan on jokaisessa isossa neljässä keski-Euroopan maassa. Saksa, Ranska, Espanja, Italia. Ei missään pärjää englannilla, koska ovat niin ylpeitä omasta kielestään. Englannilla pärjää sitten taas noiden naapurimaissa loistavasti (Sveitsi, Itävalta, Alankomaat, Belgia, Portugali, Luxemburg jne.). Jännä juttu.

Noista maista kuitenkin Sveitsissä puhutaan ranskaa, saksaa ja italiaa ja Itävallassa saksaa ja Belgiassa ranskaa.

Vierailija
36/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

– – Ranskalaiset on aina pitäneet itseään muita maita parempina, suomalaiset on niiden mielestä juntteja. – –

Tämä asia on kyllä niinpäin, että suurella osalla suomalaisista, ehkä jopa enemmistöllä, on aivan jäätävä alemmuuskompleksi Ranskassa matkustaessaan. Siellä vain tulee se vuosisatojen ja jopa -tuhansien (kun olivat osa Rooman valtakuntaa pitkään) sivistys ja sen kerrostumat silmille. Tätä pahentaa se, ettei osata kieltä. Sen alemmuudentunteen ja häpeän takia nähdään epäystävällisyyttä sielläkin, missä sitä ei ole. Häpeilevästi ja alemmuudentuntoisesti (ja ehkä jopa vähän paranoidisti) käyttäytyvä turisti myös antaa itsestään helposti aika kummallisen kuvan. Olen matkustanut Ranskassa paljon, ja yleensä on oltu tosi ystävällisiä. Ei tietysti aina. Olen opetellut myös vähän kieltä, se auttaa. Kannattaa myös muistaa, että monet siellä eivät ihan oikeasti osaa englantia kovin hyvin. Nykyään kyllä yhä useampi varsinkin isoissa kaupungeissa, mutta muualla ei niinkään. Tai ovat lukeneet koulussa, mutta eivät ole juuri käyttäneet, joten nolostelevat sitä. Ymmärrätte itsekin, että vaikka ymmärtäisi aika hyvin, mitä sanotaan, on paljon vaikeampi itse aktiivisesti puhua.

Vierailija
37/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tiettyjä isoja kielialueita, joilla elävät ihmiset ovat monesti käytännössä yksikielisiä, so. käyttävät vain omaa äidinkieltään töissä, vapaa-ajalla, viihteen parissa jne. Tällaisilla kielialueilla tapaa ihmisiä, jotka ihan aidosti pitävät sitä sivistymättömyytenä, jos juuri heidän kieltään ei osata - vaikka tällainen asenne kuinka näyttäytyisi meille pohjoismaalaisille ihmeellisenä. Oman äidinkielen merkitys ylikorostuu vahvasti todellisuuteen nähden, jos henkilö ei koskaan kuule mitään muuta.

Perinteisesti tällaisia kielialueita ovat olleet mm. englanti, ranska ja venäjä. Takavuosina esim. venäläinen saattoi ihan hyvin matkustaa ulkomaille ja ihmetellä, miten kaikki eivät muka osaa venäjää, tuota maailmankieltä. Nykyään tätä tekevät pääasiassa englanninkieliset.

Tää, että venäläiset olettavat saavansa palvelua omalla kielellään ulkomailla ei kyllä ole mikään menneen ajan ilmiö. Kiinalaiset ovat toinen ryhmä, jotka olettavat, että kyllä sitä palvelua saa omalla kielellä, kun vaan huutaa sillä kielellä tarpeeksi kauan.

Vierailija
38/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua että olen matkaillut kymmeniä kertoja noissa maissa (enkä vain turistirysissä) ja pärjännyt aina mainiosti englannilla. Ehkä sinua ei vain jostain syystä haluta ymmärtää?

Vierailija
39/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä saa suht. sujuvallakaan ranskalla hyvää palvelua jos kuitenkin kuulostaa ulkomaalaiselta. Osansa on varmasti myös monimutkaisilla käytössäännöillä joita harva ulkomaalainen ymmärtää, ihan peruskohteliaisuus ei oikein ole riittävää.

Kyllä minä olen aina pärjännyt peruskohteliaisuudella. 

Suomessa taas olen todistanut todella epäkohteliasta käytöstä. Yllättävän moni esim. kahvilassa ei tervehdi vaan töksäyttää tilauksensa tyyliin "yks kahvi". En ollenkaan ihmettele, jos samaa yrittää Ranskassa ja saa pahan vastauksen. Pitää vain aloittaa tervehtimällä ja käyttää sanoja kiitos ja olkaa hyvä, kyllä se sitten sujuu. 

Vierailija
40/58 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sveitsissä englannilla? Vähän varmaan riippuu, millä alueella olet. Jos olet ranskankielisellä alueella (Geneve), niin englantia eivät osaa välttämättä edes mäkkärin myyjät.

Tai aluksi pyydetään anteeksi huonoa englantia. Minä olen usein sitten keskustelun päätteeksi sanonut että ”englantinne on oikein hyvää” eikä ole tarvinnut edes valehdella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme