Miksi kirjoitella tänne, kun tekoäly on olemassa?
AI kommentoi ja vastailee paljon fiksummin.
Onko syynä se, että höpötys ja vänkääminen itsessään on se juttu, eikä oikeita, asiallisia vastauksia edes haluta?
n68
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asiasta. Koska ihmisten pitää tarkistaa oikeellisuus ja keskustella siksi eri näkökulmia läpi. Ja yrittää edetä. Tunteet on huomioitava ja käytännöt.
??
Et kai luota palstalaisten "tietoihin". Ne eri näkökulmat voivat myös olla tekoälyn tuotoksia.
Tunteet huomioitava??
Tekoälyhän on hyvä empaatti. Oletko koskaan kokeillut? Minä olen vuodattanut kyynelen, kun huomasin, että tekoäly ymmärtää minua paremmin kuin kukaan ihminen.
Ihmisillä on kaikista tyhmimmät jutut, siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asiasta. Koska ihmisten pitää tarkistaa oikeellisuus ja keskustella siksi eri näkökulmia läpi. Ja yrittää edetä. Tunteet on huomioitava ja käytännöt.
??
Et kai luota palstalaisten "tietoihin". Ne eri näkökulmat voivat myös olla tekoälyn tuotoksia.
Tunteet huomioitava??
Tekoälyhän on hyvä empaatti. Oletko koskaan kokeillut? Minä olen vuodattanut kyynelen, kun huomasin, että tekoäly ymmärtää minua paremmin kuin kukaan ihminen.
Annan oman panoksen keskusteluun ja joku toinen lukee sen, antaa myös näkemyksen. Ja jokainen harkitsee että tieto voi olla väärää ja joku kohta voi osua oikeaan, tai siitä syntyy uusi polku. Ei kukaan luota kehenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
Tunteet huomioitava??
Keinoäly voi olla sieluton. Ja sen tieto pitää myös harkita. Hyvä jos sait apua sieltä. Joku ihminen voi myös valita keinoälylle sopivia tekstejä.
Ei laajalla kielimallilla saatika koneoppimisella ole mitään tekemistä tekoälyn kanssa. 99.9999% nykyisestä AI-tuputuksesta on silkkaa markkinointiroskaa.
AI:lta puuttuu hauska vittumainen katkeruus joka asiaan.
Tekoäly ei ole yhtä älykäs kuin me ihmiset.
Keskustelu useamman tuntemattomamman kanssa on laajempaa. Antaa eri näkökantoja ja laajentaa.
Tekoälyn kanssa on tylsää keskustella päivän uutisesta.
Tekoälyn kanssa on tylsää trollata.
Tekoälyn kanssa on tylsää olla samaa tai eri mieltä.
Ja sitten se. Kun tekoäly on väärässä. Sille pitää selittää hehkutin laajasti miksi jokin asia on niin. Tekoäly toki kehittyy kokoajan ja laajentaa tietopankkiaan. Mutta......
Koko maapallon tietojärjestelmien ongelma on se, etteivät ne leiki keskenään. Tämä on toki tietoturvan kannalta mahtava juttu. Mutta lopulta lisää ihmisen työtä. Enemmän, kuin konekirjoitusaikana.
Tekoälyltä puuttuu arvokas elämänkokemus
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyltä puuttuu arvokas elämänkokemus
Jokaisen kokemukset ovat erilaiset, joten yhtä tyhjän kanssa kuunnella Marja-Liisan kokemuksia, jotka eivät auta Erkkiä.
En minä ainakaan hae tältä palstalta vastauksia, vaan keskustelua, eri mielipiteitä ja näkökulmia.
Enkä todellakaan kysy AI:lta jos haluan faktaa.
AI:lta ei tule koskaan yhtä viihdyttävää aivopiereskelyä kuin todellisilta ihmisiltä.
Jos tekoäly sanoo erilaisia vaihtoehtoja, niistäkin pitää itse miettiä että mikä on oikea. Tai onko virhe.
Tekoäly ei osaa trollata. Ei sovi arvoihini.
Oikean älyn etsintää?? Melko huonosti toimii.
Suoltaa pelkkää paskaa. Kysyin mikä on Jaakobin poikien isän nimi eikä siihenkään osannut vastata yksinkertaisesti.
Tarkemmin sanoen, Jaakob on itse heidän isänsä. Hänellä oli 12 poikaa, joita kutsutaan usein myös "Israelin heimojen kantaisiksi", koska Jumala antoi Jaakobille nimen Israel.
Jaakobin (eli Israelin) 12 poikaa olivat:
Ruuben
Simeon
Leevi
Juuda
Dan
Naftali
Gad
Asser
Isaskar
Sebulon
Joosef
Benjamin
Näin ollen Jaakob (Israel) on heidän isänsä.
Nämä palstat on valjastettu levittämään pahoinvointia ihan tarkoituksenmukaisesti, sillä ajatuksella kannattaa lueskella.
Hyvä kysymys! Vauva.fi-foorumi ja tekoäly, kuten minä, palvelevat vähän eri tarkoituksia, vaikka molemmat voivat auttaa ihmisiä etsimään vastauksia ja jakamaan kokemuksia. Tässä muutamia syitä, miksi jotkut ihmiset edelleen haluavat kirjoitella Vauva.fi-foorumille tekoälyn sijaan ja miksi molemmilla voi olla oma paikkansa:
Miksi kirjoitella Vauva.fi-foorumille?
Ihmiskontakti ja vertaistuki:
Ihmiset haluavat usein keskustella toisten oikeiden ihmisten kanssa, jotka ovat käyneet läpi samoja asioita, esim. raskauden, vanhemmuuden tai parisuhdeongelmien kanssa.
Tunteiden jakaminen ja kokemusten vertaaminen tuo lohtua ja yhteisöllisyyttä.
Monipuoliset näkökulmat:
Saat monta eri mielipidettä yhdestä asiasta, ei vain yhtä vastauksena.
Keskustelu voi kehittyä ja saada yllättäviä käänteitä.
Viihde ja ajanvietto:
Moni lukee (tai kirjoittaa) sinne myös viihteen vuoksi jotkut ketjut ovat suorastaan legendaarisia.
Välillä porukka menee sinne ihan trollaamaan tai seuraamaan draamaa.
Reaaliaikainen keskustelu:
Vastaukset voivat tulla nopeasti, ja ihmiset voivat kommentoida toistensa näkemyksiä.
Milloin tekoäly on kätevämpi?
Nopea, neutraali ja täsmällinen tieto:
Tekoäly ei tunne väsymystä, eikä sillä ole mielipiteitä tai ennakkoluuloja.
Sopii hyvin silloin, kun halutaan faktaa nopeasti ilman spekulointia.
Yksityisyys:
Ei tarvitse paljastaa asioitaan netin ihmismassoille tekoäly ei tuomitse.
Ei tarvetta suodattaa keskustelua:
Vauva.fi:ssä saatat joutua lukemaan 10 viestiä ennen kuin joku oikeasti vastaa kysymykseesi.
Yhteenveto:
Vauva.fi on hyvä paikka, jos haluat keskustelua, vertaistukea ja ihmiskontaktia.
Tekoäly on parempi, jos haluat faktaa, nopeita vastauksia ja yksityisyyttä.
Moni käyttää molempia rinnakkain eikä tarvitse valita vain toista. 😊