Ranskalaiset olettaa että turistit opettelee heidän kielensä viikon reissun takia?!
Eihän tämä voi pitää paikkaansa? Ei voi olla totta? Muutama tuttu väittää ettei siellä saa kunnon palvelua jos yrität toisilla kielillä tulla toimeen.
Kommentit (58)
Leila Koo kirjoitti:
Riittävää palvelua saa englanniksi tai vaikka elekielellä. On selvää, että superhyvää palvelua ei voi saada, jos asiakkaalla ja yrittäjällä ei ole yhteistä kieltä. Miten jossain vaatekaupassa keskustelet kankaalle tehdystä pintakäsittelystä ilman kielitaitoa?
Helposti. Avaan puhelimesta google kääntäjän. Kerron asiani suomeksi kääntäjään, joka kääntää sen ranskaksi ja päinvastoin.
Suomalainen weetee känniääliö taas luulee, että ummikko aurinkorannan tarjoilija ymmärtää kun sille huutaa suomeksi.
Vanhentunutta tietoa tämä, etteivät ranskalaiset muka suostuisi puhumaan muuta kuin ranskaa.. Uskallan väittää, että alle 45 vuotiaat puhuvat englantia ihan kelvollisesti. Varsinkin isoissa kaupungeissa ja alueilla, joissa on paljon turisteja. Lomailin kesällä Normandian maaseudulla ja siellä pärjäsi englannilla ihan hyvin.
Saksassa oltiin todella töykeitä kieltä osaamattomalle. Siellä puhuin lopulta mahdollisimman vähän kenellekään. Ranskalaiset taas olivat kilttejä ja palvelualttiita. Nämä ovat toki vain omia kokemuksia.
Höpsis. Olen matkustellut perheeni kanssa eri puolilla Ranskaa, ollan oltu siellä kymmenkunta kertaa ja aiotaan miehen kanssa ostaa sieltä eläkeasunto. Emme osaa ranskaa kuin alkeiden verran ja oikein hyvää palvelua ollaan aina saatu.
Toki tietyt perussanar kannattaa opetella, kuten kiitos, ole hyvä ja tervehtiminen. Sitten siirryt englantiin, ja useimmat turistien kanssa tekemisissä olevat osaavat sitä.
Takavuosina Ranskassa saattoi opiskella yliopistotutkinnonkin osaamatta mitään vierasta kieltä, mutta nykyään kaikki ranskalaisnuoret joutuvat opiskelemaan vähintään yhtä vierasta kieltä koulussa. Osalle se voi olla asumispaikasta johtuen espanja, saksa tai italia, mutta monet opiskelevat englantia.
Ei se minusta outoa ole, että siellä kielitaito voi olla rajallinen. Ihan samanlainen entinen suurvalta Ranska on kuin Britanniakin, ja kyllä se vieraiden kielten osaaminen on Britanniassa paljon huonommalla tolalla kuin Ranskassa.
Ranskalaisista olen saanut koppavan kuvan kyllä, mutta ensimmäistä kertaa vieraillessani Pariisissa pari vuotta sitten, niin ainoat kokemukseni vain positiiviset! Söimme paljon ulkona ja juttelimme hotellin henkilökunnan kanssa.. he halusivat tietää suomalaisista ja meidän kulttuuristamme. Ihan super ystävällisiä miltein joka paikassa missä asioimme.
Milanossa kun kävin 3 vuotta sitten, niin taas aivan päinvastaiset muistot jääneet! Koppavampia ja epäystävällisempiä ihmisiä en ole eläessäni tavannu! Kadullakin ihmiset naureskelivat ja osoittelivat sormella. Kaupoissa ja ravintoloissa nuivaa henkilökuntaa.
Viikossa oppii kyllä ranskan alkeet.
Kun korona on joskus ohi niin luulen Pariisin ravintoloitsijoiden nuolevan kieltä puhumatonta turrea. Turistit ova olleet hyvin tärkeitä mara-alalle ja nyt rafloja menossa konkkaan pilvin pimein.
Oottakaas vuosi -pari niin ollette "pääliköitä" Pariisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhentunutta tietoa tämä, etteivät ranskalaiset muka suostuisi puhumaan muuta kuin ranskaa.. Uskallan väittää, että alle 45 vuotiaat puhuvat englantia ihan kelvollisesti. Varsinkin isoissa kaupungeissa ja alueilla, joissa on paljon turisteja. Lomailin kesällä Normandian maaseudulla ja siellä pärjäsi englannilla ihan hyvin.
Normandian erikoispiirre on amerikkalaisturistit, joita siellä käy valtavasti katsomassa maihinnousukohteita. Samoin siitä kanaalin yli tulee väkeä aika lailla, monet jopa pendelöivät naapurimaassa töissä.
Mutta joo, sama on kokemus, että nuoremmissa jo on aika kielitaitoista väkeä. On sitä kielitaitoa mitattu ja EU-maista Ranskassa osataan kyllä huonosti englantia, mutta toisaalta, ei Britanniassa osata muita kieliä sitäkään vähää. Monet ranskalaiset opiskelevat vaikkapa espanjaa, jos asuvat Etelä-Ranskassa, tai saksaa, jos asuvat Itä-Ranskassa.
Ainakin semmoinen nokkava asenne, että turistia ei palveltaisi, jos hän ei puhu ranskaa on täysin vanhentunut klisee. Ja jännä, miten tässäkin ketjussa ne, jotka oikeasti ovat siellä matkustelleet, eivät ole sitä mieltä, että turisteja ei palveltaisi.
Kyllä ranskalainenkin euron päälle ymmärtää.
46
Vierailija kirjoitti:
Niin no englanti on maana heidän entinen ja vähän nykyinenkin peri vihollinen joten sitä ei puhuta siellä mielellään. Ovat selvästi brittejä koppavampia.
Muistan erään pariisin reissun kun kävin shoppailemassa vaatteita. Ajattelin ostaa farkut ja kokeilin useampia myyjien opastuksella. Mutta eipä miellytänyt niistä yhdetkään ja ajattelin etsiä muista liikkeistä. Tuopa poistuminen ei myyjien mielestä käynytkään vaan alkoivat tivata syytä erittäin hyökkäävästi miksi en ole tyytyväinen ja olivat sitä mieltä kun on kokeillut on tehtävä ostos. Saivat olon tuntemaan kuin olisin ollut jokin rikollinen. Oli todella epämiellyttävä kokemus. Jäi farkut ostamatta.
Minä olin kerran ystäväni kanssa reissussa, ja menimme pariisilaiseen vaateliikkeeseen. Ystäväni sovitti vaatteita ja osti yhden housupuvun.
Sitten myyjä hyökkäsi minun kimppuuni, että mitä minä ostaisin. En ollut aikeissa ostaa mitään, en sovittanut mitään, olin vain kaverina ja makutuomarina.
Pääsin sentään lähtemään liikkeestä myyjän tuomitsevan katseen alla. Jäi ikävä tunne.
Mutta brittien ylimielusyts vasta on omaa luokkaansa. Ei siellä saa palvelua ranskaksi missään. Olen yrittänyt.
Eihän se nyt noin ole. Ihan hyvää palvelua saa ainakin jos aloittaa sanalla bonjour. Monet ranskalaiset puhuvat ihan hyvää englantia, tosin heillä on joskus aika vahva aksentti, joka hankaloittaa ymmärtämistä. Ja sitten he ovat sitä mieltä, että kuulija ei osaa englantia 😯
Englanti on parempi kieli kuin ranska, ja kauniimpi. Ranska on ikävänkuuloista röhkimistä.
Kannattaa huomioida, että joillekin ranskalaisille enkun puhuminen on vaikeaa ja jännittävää. Töksähtävät vastaukset voivat johtua myös siitä. Empatiaa kehiin! :)
t. vuoden maassa asunut
Vuosikausia sitten, ennen lapsia, mieheni teki asennustöitä lähinnä Euroopassa.
Työpäivät olivat pitkiä, koska työt piti tehdä parissa päivässä.
He matkustivat businessluokissa ja majoittivat hienoissa hotelleissa.
Yhtenä päivänä mies kysyi mitä jos olisikin koko viikon, asuisi 3 tähden hotellissa ja menisi turistiluokassa, voisiko ottaa vaimon mukaan ?
Tämä siis tapahtui 1900 luvulla.
Miehellä oli matkabudjetti ja otettiin majoitus sen mukaan, mihin rahat riitti.
Mies matkusti väh kerran kk, oltiin viikko kohteessa ja oli töissä n 10 h.
Minulla oli omaa aikaa päivät ja tuli käytyä monessa maassa.
Silloin ranskalaiset kuuluivat siihen alimpaan kastiin.
Olin aina tiellä. Mm näin Mona Lisan ekaa kertaa. Ääneen ihastelin ja paikalliset katsoivat halveksien.
Ikuinen ykkönen on Puola. Ei juuri koskaan löytynyt yhteistä kieltä, mutta toinen yritti.
Muistan kerran etsin jotain, paikallinen näytti tule tänne. Vei hotellin luo, oltiin ohan vieressä. Haki sisältä työntekijän, joka käänsi minulle avun.
Näitä tapahtui paljon.
Minulla vain ja ainostaan hyviä kokemuksia ranskalaisista. Ovat toki itsetuntoisia, ei tule sellainen lipevä huijaritunne heistä koskaan, mikä monen muun kansalaisista tulee.
Eikä se itsetunto katteeton ole, siellä on pitkä upea historia ja kulttuuri, ja pitkä siirtomaaherraperinne taustalla. Ranskalla pärjää melkein missä päin maailmaa vain, joten aika ymmärrettävää, että eivät puhu kovin hyvin englantia. Mutta kuten joku ketjussa on jo sen sanonutkin, nykyään ranskalaisilla on vähintään yksi vieras kieli pakollinen koulussa, joten nuoret osaavat aika hyvin jo kieliä.
Eikä kieltä osaamaton turisti palveluitta jää, aika hoopo ajatuskin, että fransmanni ei osaisi myydä tuotteita ja palveluita ummikoille, jos rahaa on kaupassa saatavilla.
Ranskahan on ihan paras matkailumaa. Turvallinen ja hygienia pelaa, halpoja lentoja Suomesta ja lähellä.
Ruoka on maailman parasta, joka puolella riittää mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa, kulttuurin ja luonnon puolesta. Vaatteet ja sisustustavarat tyylikkäitä ja suht huokeitakin. Ja hyvin erilaisia alueita, joku Normandia eroaa todella paljon baskialueesta, Carcassonen seutu Pariisista, Marseille Bordeaux'sta.
J'aime les français 💋
Ihan täällä kotomaassa olen joskus törmännyt siihen, että helsinkiläiset luulevat muualla asuvien tuntevan heidän kaupunginosansa ihan tuosta vain. Omituista.