Miksi tuotte päiväkotiin lapsia jos ootte lomalla itse?
Tänään oon jo kahdelta lapselta kuullut että vanhemmilla syysloma. En tajua ja kyllä pännii lasten puolesta. Sanoin vaan, että onpas harmi, että sinustakin olisi varmasti kiva lomailla äitin ja isin kanssa, köllötellä sohvalla ja nukkua pitkään, mutta jos vanhemmat ei halua niin ei voi mitään.
Hoitakaa ne omat lapsenne jos ootte lomalla!!! Varsinkin nyt korona-aikaan.😡
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta se päiväkotiin vieminen ja hakeminen kaikkine säätöineen oli aina niin hiton työlästä että vapailla ja lomilla en todellakaan sinne viitsinyt lähteä lasta viemään. Jos oli pakko saada lapsi johonkin hoitoon niin pyysin mummon kotiin.
Entä jos ei ole mummoa jota pyytää?
Sittenkö ei mene ollenkaan omiin menoihin, kuten vaikka hammaslääkäriin?
Aika harvassa ovat nykyään sellaiset perheet joissa isovanhemmat ovat kuolleet ennen lastenlasten syntymää. Toki sellaisiakin on mutta aika suuri vähemmistö he ovat
Nykyään lapset saadaan vanhoina. Eli usein ne isovanhemmat on iäkkäämpiä kuin ennen.
Eikä asu välttämttä lähimaillakaan. Tai eivät vain auta.
Meillä yksi isovanhempi on dementikko, ykis kuoli syöpään kun esikoinen oli kaksi. Oma isäni kuoli kun olin lapsi ja äitini ei auta, vaikka asuu kilsan päässä.
Asioita joista kaikki osapuolet on samaa mieltä:
- lapsi tarvii lomaa päiväkodista
- jos makaa viikon biitsillä, lasta ei saa viedä hoitoon vaan pitäisi miettiä omia prioriteettejaan.
Sitten on just se valtava määrä erilaisia harmaan sävyjä. Joskus on perheen kokonaishyvinvoinnin kannalta parempi, että vanhemmilla on silloin tällöin omaa lomaa.
Kun toisen valintoja tuomitsee, kannattaa muistaa, että ikinä ei voi tietää mitä taustalla piilee.
Olen työssä käyvä äiti, eikä minulla koskaan ole ollut syyslomaa, ainoastaan kesä- ja talviloma. Toki voin säästää kesälomasta viikon ja pitää sen syksyllä, mutta siinä tapauksessa lapset olisivat päiväkodissa hoitajien kesäloma-aikaan. Kumpi parempi?
Vierailija kirjoitti:
Asioita joista kaikki osapuolet on samaa mieltä:
- lapsi tarvii lomaa päiväkodista
- jos makaa viikon biitsillä, lasta ei saa viedä hoitoon vaan pitäisi miettiä omia prioriteettejaan.Sitten on just se valtava määrä erilaisia harmaan sävyjä. Joskus on perheen kokonaishyvinvoinnin kannalta parempi, että vanhemmilla on silloin tällöin omaa lomaa.
Kun toisen valintoja tuomitsee, kannattaa muistaa, että ikinä ei voi tietää mitä taustalla piilee.
Ja siitä jaksamisen puutteesta tulisi voida puhua avoimemmin, ilman tuomitsemista ja p*ska vanhempi -kyräilyä.
Oma lapsuuteni oli pääosin todella kuraa juuri siksi, että piti pitää kiiltävät kulissit, vaikka äiti jatkuvasti täysin romahtamispisteessä. Tämä sitten kotona purettiin meihin lapsiin.
Olisi varmaan ollut aika erilaista, jos äiti olisi voinut sanoa, että "en jaksa, auttaisiko joku minua?".
Että miettikää asioita vähän sitä omaa erinomaisuus-kuplaa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän neljä v. puhuu kaikille, että se joutuu menemään päiväkotiin ja kaikilla muilla on loma! Ja totuushan on että isoveljillä on koulusta lomaa, mutta isä ja äiti käyvät joka päivä töissä. Ei sitä muista sanoa..vain se on oleellista että perheen muilla lapsilla on loma!
Tätä kuultiin tänään päiväkodissa muutaman kerran, muutama myös ihan totesi että iskä/äiti jäi "siskon" kanssa kotia. Tuntui olevan lapsille ihan ok, mutta itsestä tuntui vähän pahalta.
Näissäkin asioissa monta puolta.
Minulla on vain yksi lapsi, mutta muistan yhä sen vauva-ajan, kun imetyssessiot saattoivat kestää jopa kolme tuntia.
Että olisiko siinä tilanteessa isosisaruksen kuitenkin mielekkäämpää olla päiväkodissa leikkimässä kavereiden kanssa, kuin tylsistymässä kotona.Nooh onneksi sulla sitten vain yksi lapsi, mitenhän monilapsiset perheet ovat pärjänneet jos lapsilla pieni ikäero? No onhan se syy tietty viedä hoitoon, siis se imetys.
Niin, huono äiti kun olen ja silleen.
Tokihan sitä pärjäisi, vaan kysymys olikin, että olisiko lapselle kuitenkin mielekkäämpää olla päiväkodissa leikkimässä kavereiden kanssa. Etenkin, jos vanhempi lapsi on 4v. tai yli.
Yleensä vauvat eivät kyllä ime tissiä kolmea tuntia putkeen. Vain vastasyntyneet saattavat imeä melko pitkään, mutta 3h tuntuu kyllä liioittelulta jopa silloinkin tai sitten sieltä tissistä ei taida tulla juuri mitään tai sitten se vielä todennäköisempi vaihtoehto, olet alkanut vauvallesi tutiksi.
No meillä tuo jatkui kolmekuiseksi asti.
Mutta juu, huono äiti tästäkin ja silleen (nykyään joka asiasta julistetaan huonoksi äidiksi, niin ei oikeasti jaksa enää edes hetkauttaa, todetaan itse heti niin ei tarvitse muiden vihjailla).
Nice uhriutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen työssä käyvä äiti, eikä minulla koskaan ole ollut syyslomaa, ainoastaan kesä- ja talviloma. Toki voin säästää kesälomasta viikon ja pitää sen syksyllä, mutta siinä tapauksessa lapset olisivat päiväkodissa hoitajien kesäloma-aikaan. Kumpi parempi?
Ei tätä kysytty vaan, että miksi viet lapsen syyslomalla hoitoon jos olet itse lomalla.
Eli syitä miksi lapset eivät lomaile vanhempien kanssa vaan ovat hoidossa:
muutto, kirjastossa käyminen, siivous, osteopaatti, lapsen kakkaamisen ongelmat, imetys, hammaslääkäri, mäkkärissä syöminen, verotoimisto ja pankki (nämä nykyään netissä kyllä hoidetaan) lääkäri, kampaaja..
Mitä unohtui?
Vierailija kirjoitti:
muutto, kirjastossa käyminen, siivous, osteopaatti, lapsen kakkaamisen ongelmat, imetys, hammaslääkäri, mäkkärissä syöminen, verotoimisto ja pankki (nämä nykyään netissä kyllä hoidetaan) lääkäri, kampaaja..
Mitä unohtui?
Esim tilin avauksia ei saa tehtyä netissä.
No, lapseni oli juuri kotona maaliskuun alku - elokuun puoliväli eli 5,5 kuukautta. Ihan hyvällä omatunnolla vien lapsen hoitoon tällä viikolla joka päivä, vaikka sain itse jopa kaksi päivää lomaa teidän muiden lapsien hoitamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa vanhemmilla on hoidettavia asioita, siivousta ym. Tällöin lapselle mieluisampaa olla hoidossa ikäistensä seurassa. Ehkä lapset ovat alkuviikon hoidossa ja loppuviikko lomaillaan. Hoidosta kuitenkin maksetaan, vaikka lomalla oltaisiin. Tee sinä työsi äläkä lapselle epäammattimaisesti juttele tyyliin olisi sinustakin varmaan kiva nukkua pitkään jne. Nauti aikanaan omasta lomastasi jos ja kun sellainen on.
”Mieluisampaa olla Ikäistensä seurassa”. Tätä äidit aina käyttävät tekosyynä sille, etteivät itse jaksa hoitaa lastaan.
Sääli lasta.
Jep, meillä lapset aina tykkäs jäädä kotiin lomailemaan. Ei ne päiväkotia niin paljon rakastaneet, etteikö kotipäivät kelvanneet. Tykkäsivät päiväkodista, mutta tykkäävät myös kodista ja vanhemmistaan. Ja kyllä ne lapset sitä lomaa myös tarvii siinä kuin aikuisetkin. Ei se päiväkoti hälinöineen mikään paratiisi ole. Ja meillä ainakin ihan vaan laiskotteluloma kotosalla on kaikkein mieluisin yhä edelleen, lapset siis jo isoja koululaisia. Kun ei tarvi tehdä mitään eikä mennä minnekään. Saa olla kotona ja tehdä itselle mieluisia juttuja. Se on kuulemma paras loma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä unohtui?
Esim tilin avauksia ei saa tehtyä netissä.
Kyllä mä olen itselleni avannut tilin netissä. Toki mulla oli jo pankkitunnukset valmiina.
En ymmärrä et miksi ihmisiä pännii tämä aihe, että jos vanhemmilla on loma ja vie lapset päiväkotiin. Mistä sinä tiedät, että lomailevatko vanhemmat oikeasti vai hoitavatko kenties asioita? Ja vaikka lomailupaikka niin miten se vaikuttaa sinuun ja sinun elämääsi? En osaa jotenkin samaistua tähän ollenkaan. Saa toki valittaa jos haluaa, mutta ylitit kyllä rajasi purkamalla ne lapseen...
Olen tämän viikon lomalla. Meillä lapset (4- ja 6- vuotiaat) ovat päiväkodissa ma, ti ja ke. Loppuviikko vapaata. Päivät tietysti lyhyet, klo 9-15:30. Kesällä olivat kuusi viikkoa kotona. Joulun aikana lomaa kolme viikkoa.
Alkuviikon aikana ehtii hoitaa käytännön asioita mm viedä auton huoltoon, viimeistellä omakotitalon pihatyöt jnejne. Lisäksi joka aamupäivä kahden tunnin pyörälenkin miehen kanssa.
Meillä ei tukiverkkoja lähellä.
Jos tämä on jollekin ongelma, niin ei voi mitään :D
Päiväkodissa oli ollut tänään ”superkivaa”, olivat käyneet retkellä koulun puolella ja jumpalla koulun jumppasalissa. Kaikkea sellaista, mitä normaalisti päiväkodissa ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä taustalla on joitan jaksamisen ongelmaa ( toki osalla on muitakin syitä kuiten esim. vaikka joku muutto tms). Ja kyllä nämä päiväkodissa ymmärretään . Silloin, kun vanhemmalla on vaikea tilanne, on tosiaan jopa parempi, että lapsi on päiväkodissa
Kun tilanne on ok, eivät vanhemmat vie yhtään sen useammin lastaan hoitoon, kuin on pakko. Koska jokainen tietää miten huono nykytila siellä on.
Näin minäkin näkisin
Meidän viskari-ikäinen ainakin totes tänään päivällä et kotona ei oo niin kivaa kuin päiväkodissa. Noh, kyllä mä sen tavallaan ymmärrän kun kotona oon kuitenkin enemmän kiinni siinä pikkuveljessä, enkä ehdi hänen kanssaan olla niin paljon kuin haluaisi. Todella monet kaveritkin on kuitenkin sielä päiväkodissa myös tän viikon, harvalla on lomaa nyt, ja niillä kenellä on niin on jotain suunniteltuja menoja eikä leikkikavereita oikein löydy.
Ollaan nyt kuitenkin koko viikko lomalla, huomenna onneksi saatiin sovittua yhden tuttavan kanssa treffit leikkipuistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o
Vierailija kirjoitti:
Musta se päiväkotiin vieminen ja hakeminen kaikkine säätöineen oli aina niin hiton työlästä että vapailla ja lomilla en todellakaan sinne viitsinyt lähteä lasta viemään. Jos oli pakko saada lapsi johonkin hoitoon niin pyysin mummon kotiin.
Entä jos ei ole mummoa jota pyytää?
Sittenkö ei mene ollenkaan omiin menoihin, kuten vaikka hammaslääkäriin?
Aika harvassa ovat nykyään sellaiset perheet joissa isovanhemmat ovat kuolleet ennen lastenlasten syntymää. Toki sellaisiakin on mutta aika suuri vähemmistö he ovat
Satojen kilometrien päästä ei pyydetä mummoa apuun, varsinkaan, jos se mummo on vielä työelämässä.
Siis mitä ihmettä, ei työssäkäyvillä vanhemmilla mitään syyslomaa ole! Jos perheessä on kouluikäisiä lapsia niin silloin vanhemman on otettava lomaa.
Meillä on yksi neljävuotias ja ihan normaali työviikko tämä on molemmille vanhemmille. En edes tietäisi mistään syyslomasta ellei kollegoilla olisi kouluikäisiä lapsia.
Lapsilla on myös oikeus lomaan. Päiväkoti ei ole lomakoti. Siellä pitää toimia yhteisten sääntöjen mukaan ja joustaa monessa tilanteessa. Lapset ovat aika fiksuja... Isommat ymmärtävät, että lomalla saa olla vanhempien kanssa, joustaa aikatauluissa ja elää lomaa. Päiväkotimaailmaa on jo nähty. Kavereista nautitaan, mutta eivät ne omia vanhempia päihitä.
Koronan jyllätessä henkilökuntaa on usein poissa, kun kaikista hengitystieoireista jäädään kotiin ja jäädään odottamaan korona-testin tuloksia.
Hyvää lomaa lomailijoille. Minä vietän tämän viikon niiden seurassa, joilla ei ole lomaa.