Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuotte päiväkotiin lapsia jos ootte lomalla itse?

Vierailija
12.10.2020 |

Tänään oon jo kahdelta lapselta kuullut että vanhemmilla syysloma. En tajua ja kyllä pännii lasten puolesta. Sanoin vaan, että onpas harmi, että sinustakin olisi varmasti kiva lomailla äitin ja isin kanssa, köllötellä sohvalla ja nukkua pitkään, mutta jos vanhemmat ei halua niin ei voi mitään.
Hoitakaa ne omat lapsenne jos ootte lomalla!!! Varsinkin nyt korona-aikaan.😡

Kommentit (255)

Vierailija
221/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Paitsi, että joidenkin lapsien etu on juuri olla päiväkodissa eikä kotona. Päiväkoti on usein lasun avohuollon ensimmäinen tukitoimi. :)[/quote]

Tästä olen samaa mieltä. Aamulla omaa lasta tuodessa huomaa ettei osalla ole mitään käytöstapoja (siis vanhemmilla) ja lapsi ei kiinnosta yhtään edes siinä tuontitilanteessa. Onneksi nuo lapset saa sentään syliä ja oppii tapoja päikyssä.

Vierailija
222/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Mä olen ihan kokonaan työtön ja mun lapsi käy täyspäiväisesti päiväkodissa, koska se tykkää siitä. Päiväkodissa on enemmän tekemistä ja virikkeitä ja kaikkein tärkeimpänä oman ikäistä leikkiseuraa! Ainoastaan lomilla on mun kanssa kotona. Nytkin jo ihan sekoamispisteessä, kun haluaisi päiväkotiin leikkimään kaverien kans ja kotona on ihan tylsää. Että siitä vaan tuomitsemaan, kun työttömän lapsi on päiväkodissa :D Itse teen niinkuin parhaaksi näen lapsen kannalta. Voihan niitä olla epäsosiaalisia lapsia, jotka ei halua leikkiä toisten lasten kanssa, vaan haluaa vaan äidin helmoissa pyöriä, mutta omani ei ole yksi heistä.

Kuulostaa jotenkin huolestuttavalta. Mitä te teette niinä päivinä, kun päiväkotia ei ole? Ette mitään? Vai miten tuo kotona olo saa lapsen sekoamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuunpalanut mama kirjoitti:

Mä en pysty antamaan yhtä paljon virikkeitä, meillä ei oo samanikäistä leikkikaveria. Mulla ei oo pienen lapsen äitinä KOSKAAN mahdollisuutta nukkua pitkään: Ei viikolla, ei viikonloppuna eikä edes lomalla koska lapsi herää aina aikaisin. Loma, jolloin lapsi viedään aamulla hoitoon ja itse saa jäädä lepäämään ja hoitamaan rästihommia on edellytys että jotenkin jaksaa oravanpyörässä, masennus ei uusi, eikä lasta tarvii ottaa huostaan.

Oot joko trolli tai sit lapseton hoitaja. Opit sitten kun / jos

saat omia lapsia.

Joskus mietin, että miksi ihmiset tekevät lapsia.. 🤔 Älä ainakaan lisää tee.

Vierailija
224/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että joidenkin lapsien etu on juuri olla päiväkodissa eikä kotona. Päiväkoti on usein lasun avohuollon ensimmäinen tukitoimi. :)

Tästä olen samaa mieltä. Aamulla omaa lasta tuodessa huomaa ettei osalla ole mitään käytöstapoja (siis vanhemmilla) ja lapsi ei kiinnosta yhtään edes siinä tuontitilanteessa. Onneksi nuo lapset saa sentään syliä ja oppii tapoja päikyssä.

Noniin, eli älä valita sitten kun työttömät tai lomalla olevat tuovat lapsen hoitoon. se Hoitopaikka voi olla lastensuojelun hankkima tukitoimi perheelle.

Vierailija
225/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loma on lomaa myös lapsista.

Entä lasten loma? Milloin on lasten vuoro pitää lomaa?

Vierailija
226/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että täällä on paljon lastensuojelun tukiasiakkaita.

Vierailija
227/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisellä lapsella jokainen päivä vuodessa on lomaa. Ei jotain kavereiden kanssa päikyssä leikkimistä voi kukaan normaaliälyinen verrata työssäkäyntiin.

Vierailija
228/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä suurin osa taitaa olla näitä kunmullaonoikeus-mammoja. Laitetaan päiväkotiin, koska VOI ja pitäähän sitä saada mahis nukkua, käydä kynsihuollossa, jumpata, pa*na uutta miesystävää yms. Ja kaikki perustellaan, että lapsi saa virikkeitä, eikä se edes kestä ilman niitä tarhakavereita. Toisaalta, jos vanhempaa ei voisi vähempää oma pentu kiinnostaa, niin ei ihme, että lapsestakin on lopulta mukavempaa olla vain siellä päikyssä.

Vierailija
229/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisellä lapsella jokainen päivä vuodessa on lomaa. Ei jotain kavereiden kanssa päikyssä leikkimistä voi kukaan normaaliälyinen verrata työssäkäyntiin.

APUA!! Toivottavasti sulla ei ole lapsi päiväkodissa! Säälin häntä..

Vierailija
230/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä suurin osa taitaa olla näitä kunmullaonoikeus-mammoja. Laitetaan päiväkotiin, koska VOI ja pitäähän sitä saada mahis nukkua, käydä kynsihuollossa, jumpata, pa*na uutta miesystävää yms. Ja kaikki perustellaan, että lapsi saa virikkeitä, eikä se edes kestä ilman niitä tarhakavereita. Toisaalta, jos vanhempaa ei voisi vähempää oma pentu kiinnostaa, niin ei ihme, että lapsestakin on lopulta mukavempaa olla vain siellä päikyssä.

Niin, eli lapsilla on huonot olot kotona ja heidän on parempi olla päikyssä. Eli turha urputtaa että lapset sinne tuodaan. Oliko muuta?

-Eri

Vierailija
231/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Mä olen ihan kokonaan työtön ja mun lapsi käy täyspäiväisesti päiväkodissa, koska se tykkää siitä. Päiväkodissa on enemmän tekemistä ja virikkeitä ja kaikkein tärkeimpänä oman ikäistä leikkiseuraa! Ainoastaan lomilla on mun kanssa kotona. Nytkin jo ihan sekoamispisteessä, kun haluaisi päiväkotiin leikkimään kaverien kans ja kotona on ihan tylsää. Että siitä vaan tuomitsemaan, kun työttömän lapsi on päiväkodissa :D Itse teen niinkuin parhaaksi näen lapsen kannalta. Voihan niitä olla epäsosiaalisia lapsia, jotka ei halua leikkiä toisten lasten kanssa, vaan haluaa vaan äidin helmoissa pyöriä, mutta omani ei ole yksi heistä.

Kuulostaa jotenkin huolestuttavalta. Mitä te teette niinä päivinä, kun päiväkotia ei ole? Ette mitään? Vai miten tuo kotona olo saa lapsen sekoamaan?

Kaipaa oman ikäistään leikkiseuraa. Eilen oltiin 4h esim. pihalla. Yhden tunnin ehti sattumalta nähdä paria tarhakaveria puistossa, mutta eihän 1 tunti nyt mihinkään riitä. On se nyt ihan eri asia leikkiä toisten lasten kanssa kuin vanhemman, jolla ei oo enää mielikuvitus samaa tasoa. Ne leikit on lapsilla ihan erilaisia kuin vanhemman kanssa.

Vierailija
232/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä säälimistä siinä on? Lapsi tykkää olla päiväkodissa, toisin kuin minä töissä.

Vierailija
233/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siellä päiväkodissa on niin löysää nykyisin, että työntekijät kerkeävät vauvapalstailla työaikanaan! Ei vaan sillooin olisi kerennyt, kun itse olin päiväkodissa töissä.

Voihan olla, että lapsi on ymmärtänyt väärin, kun jollakin tutulla tai sukulaisella kuitenkin on se syysloma, ja siitä on aikuisten kesken puhuttu. Ehkä vanhemmat ovat puhuneet siitä, kuinka olisi kiva, jos heilläkin olisi syysloma. Eli lapselle voi olla tullut virheellinen käsitys, että omalla vanhemmallakin on syysloma.

Tai vanhemmilla voi olla syyslomaa vain osan viikkoa. Tai vanhemmalla on jotain asioita hoidettavana, joihin ei voi ottaa lasta mukaansa. Ovat siksi laittaneet lapsen täksi päiväksi hoitoon.

Tai siellä päiväkodissa on puhuttu paljon siitä syyslomasta, ja lapsi ei edes täysin tiedä, mitä se tarkoittaa. Kun asiaa häneltä kysytään, hän pyrkii vastaamaan "oikein", eli niin kuin hänen "odotetaan vastaavan".

Muistan omalta opiskeluajaltani, kun itselläni ei loma-ajat menneet ihan samalla tavalla kuin peruskoululaisilla, joten vein lapset hoitoon myös syyslomalla ja hiihtolomalla, jos miehellänikään ei ollut lomaa. Kyllä siellä osa hoitajista näytti siltä, kuin eivät uskoisi. No, ehkä lastentarhanopettajakoulutuksessa loma-ajat menevät hiukan eri tavalla kuin matemaattis-luonnontieteellisessä.

Tyttäreni opiskelee AMK:ssa. Hänellä on nyt itsenäisen opiskelun viikko. Eli ei lomaa, mutta ei ohjattua lähi- eikä etäopetusta. Jos hänellä olisi lapsi, niin kyllä hän hänet hoitoon veisi, jotta saa koulutehtävänsä tavoiteajassa tehtyä. Kuitenkin lapselle saattaisi tulla sellainen kuva, että äiti on syyslomalla, koska hän ei sinne kouluun fyysisesti mene.

En nyt halua sanoa tätä ketään pikkulasta loukatakseni, mutta meillä 5v aina vastaa viikonlopun jälkeen hoitajalle "en tehnyt mitään", kun kysytään mitä teit viikonloppuna. 5v-Suomi-sanakirjassa tämä tarkoittaa: en tehnyt mitään super hienoa, kuten käynyt huvipuistossa. Leikkiminen ja puistossa käyminen on se "en tehnyt mitään". Siksi suhtautuisin hieman varauksella päiväkotilasten kertomuksiin.

Vierailija
234/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä säälimistä siinä on? Lapsi tykkää olla päiväkodissa, toisin kuin minä töissä.

Säälinpä, kun sä et vanhempana ymmärrä lapsesi päiväkotipäivän kuormittavuutta. Voi kun voisi tällaiset urpovanhemmat laittaa viikoksi päiväkotiin, kysyn sitten miten meni 😊

Vierailija
235/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä lapsen hoitopäivää voi verrata ihan työpäivään. Ei kukaan voi olla tuota mieltä, että se on lomaa lapselle, muuta kuin sellainen kenellä on huono-omatunto.

Vierailija
236/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hankkia lapsia jos ei viitsi niiden kanssa viettää aikaa. Paljon todella huonoja selityksiä ja tekosyitä. Kaikkihan paheksuu niitä jotka vievät lapsensa lomalla hoitoon.

Mielenterveys ongelmaiselle tuo fraasi "Kaikkihan paheksuu..." on kyllä paha. Minulla ei ole paljoa voimavaroja juuri nyt mutta pidän lapset kotona juurikin tuon syyllisyyden takia. Minun lapsilleni olisi kuitenkin parempi juuri nyt etteivät olisi viikkoa 24/7 minun kanssani. (Ps.Ei huolta. En vahingoita lapsiani. Siitä ei ole kyse.)

Vierailija
237/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että joidenkin lapsien etu on juuri olla päiväkodissa eikä kotona. Päiväkoti on usein lasun avohuollon ensimmäinen tukitoimi. :)

Noniin, eli älä valita sitten kun työttömät tai lomalla olevat tuovat lapsen hoitoon. se Hoitopaikka voi olla lastensuojelun hankkima tukitoimi perheelle.

No en ole valittanutkaan. Juurihan sanoin että monelle parempi olla sielä pk:ssa kuin kotona. Varmaan aloituksen lapsillakin parempi pk:ssa kuin kotona jos vanhempia ei kiinnosta.

Vierailija
238/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä hoidan mun lapsen ja vietän hänen kanssa aikaa, mutta mihinkään petzeillä tai ryhmä hau -figuureilla leikkimiseen en vain kykene. Sen takia lapsen on parempi olla päiväkodissa, koska siellä on toisia lapsia, jotka noilla osaa leikkiä.

Vierailija
239/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harvinaisen epäpätevä hoitaja, jos menee lapselle tuollaisia sanomaan. Toivottavasti on trolli, eikä oikea päiväkodin työntekijä.

Ensinnäkin ihmettelen suuresti, mistä tulee se oletus, että kaikilla vanhemmilla on syyslomalla vapaata? Esimerkiksi meidän työpaikastamme vain 10 % voi olla samaan aikaan vapaalla. Laskepa siitä että moniko ei ole samaan aikaan lomalla, jos pystyt. (Kesällä tietysti on kesätuuraajia ja tuotannon vähentämistä, jotta voi olla samaan aikaan 20-30 % pois.)

Toiseksi yksikään vanhempi ei ole päivänkodin tädeille tilivelvollinen päiviensä vietosta. Useimmilla päiväkoti -ikäisillä ei ole kovin vahvaa käsitystä vanhempien aja käytöstä. Itse sanon usein tekeväni tietokonehommia, ei se lapsi sitä tiedosta meneekö siihen mulla 1 tunti vai 9 tuntia ja teenkö sillä hetkellä verkko-opintoja vai työpaikalle etähommia. Eikä noin pienen lapsen tarvitse sen tarkemmin tietääkään, ei lapsen tarvitse vanhempiansa vahtia.

Villasukat jalassa haahuilua lomalla? En tiedä missä todellisuudessa ap elää (todennäköisesti yksin), mutta mun tuttavapiirissä ei ole ainuttakaan ihmistä, lasta tai aikuista, joka vanuttuisi sängyssä villasukat jalassa puoleen päivään. Omat lapset herää kesälomallakin 5-6 aikaan. Joku pakkochillailu puoleen päivään olisi niille energiapommeille painajainen. Joka ikisellä aikuiselle, jonka tunnen on myös aika hitosti tekemistä. Muutamalla on yritys, muutama remontoi tai rakentaa taloa, pari opiskelee työn ohessa, useampikin hoitelee omien asioidensa lisäksi esim eläkkeellä olevien vanhempien tai isovanhempien asioita. Yksikään näistä ihmistä tuskin erittelee päiväkodin henkilökunnalle ajankäyttöään.

Villasukat jalassa hitaita aamuja on useimmilla vanhemmilla ehkä sunnuntaina ja joulupäivänä. Ap:n oletus ei oikeastaan kerro kuin vain ja ainoastaan hänen omasta elämästään ja tavastaan viettää aikaa, ei kenenkään muun.

Vierailija
240/255 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluavat lomaa myös lapsista.

Itselläni ei siis lapsia ole, mutta tämähän se syy on pakko olla. En sano siihen juuta enkä jaata. Varsinkin nyt kun koronan takia ei syyslomalla hirveästi mitään voi edes tehdä, se voi olla lasten kivempikin olla päiväkodissa kavereiden kanssa.