Miksi tuotte päiväkotiin lapsia jos ootte lomalla itse?
Tänään oon jo kahdelta lapselta kuullut että vanhemmilla syysloma. En tajua ja kyllä pännii lasten puolesta. Sanoin vaan, että onpas harmi, että sinustakin olisi varmasti kiva lomailla äitin ja isin kanssa, köllötellä sohvalla ja nukkua pitkään, mutta jos vanhemmat ei halua niin ei voi mitään.
Hoitakaa ne omat lapsenne jos ootte lomalla!!! Varsinkin nyt korona-aikaan.😡
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, ei työssäkäyvillä vanhemmilla mitään syyslomaa ole! Jos perheessä on kouluikäisiä lapsia niin silloin vanhemman on otettava lomaa.
Meillä on yksi neljävuotias ja ihan normaali työviikko tämä on molemmille vanhemmille. En edes tietäisi mistään syyslomasta ellei kollegoilla olisi kouluikäisiä lapsia.
Minulla, työssäkäyvällä vanhemmalla, on syysloma. Olen yläasteen opettaja.
Samaa mieltä, kuin edellinen pk:n työntekijä kirjoitti: en ikinä veisi omaa lastani päiväkotiin, jos ei olisi pakko ja lapsellakin on oikeus lomaan. Koittakaa kestää omia lapsianne, älkääkä sysätkö niitä päiväkodin vastuulle ja kasvatettavaksi.
Joo meillä ei kyllä ole mitään syyslomaa eikä useimmilla ihmisillä ole kuin 5 viikkoa lomaa vuodessa, tiedoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli syitä miksi lapset eivät lomaile vanhempien kanssa vaan ovat hoidossa:
muutto, kirjastossa käyminen, siivous, osteopaatti, lapsen kakkaamisen ongelmat, imetys, hammaslääkäri, mäkkärissä syöminen, verotoimisto ja pankki (nämä nykyään netissä kyllä hoidetaan) lääkäri, kampaaja..
Mitä unohtui?
Esim tilin avauksia ei saa tehtyä netissä.
Saahan.
Edellinen pk:n täti jatkaa...
Miettikää kuinka uupuneita me työntekijät olemme. Jatkuvasti sijaisia, ketkä eivät lapsia tunne tai tiedä muutenkaan mitä pitää tehdä. Te ette jaksa olla lomalla sen yhden tai kahden lapsen kanssa, me olemme sen seitsemän (kahdeksan tai enemmän) lapsen kanssa, yksin. Eräänäkin päivänä eräs varsin isokokoinen erityislapsi sai sakset käteensä (hänen avustajansa poissa) ja juoksi ne kädessä muiden lapsien perässä. Siinä kyllä kylmäsi sydäntä kun toinen työntekijä oli vessassa auttamassa. Lapset pelkäsivät. No tilanne ratkesi, mutta olisi voinut käydä huonosti.
Mutta hei, tuokaa päiväkotiin ja lomailkaa. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä keskustelussa oli alunperin kysymys siitä, että miksi lapsi hoidossa vaikka vanhemmat lomalla, ei joistain yksittäisistä tunnin lekurikäynneistä tai osteopaateista vaan siitä, että koko viikko siellä päikyssä. Tätä en vaan ymmärrä. Ja vielä tämä korona-aika. Meillä ainakin suositus, että lapset kotona jos vanhemmatkin (enkä tarkoita etätyötä tekeviä vaan lomailijoita).
Lastenhoitaja, sairaslomalla flunssan takia.
Vanhemmat tekee päivähoitosopimuksen. Se on se sopimus joka sitten sitoo molempia osapuolia.
Vai meinaatko että vanhemmatkin voi vain "suositella" että hei, haenkin jatkossa sopimuksen vastaisesti?
Mikään sopimus ei pakota viemään lasta hoitoon, jos vanhempi on vapaalla.
Onko joku väittänyt? Mutta se sopimus oikeuttaa viemään lapsen sinne päivähoitoon sopimusehtojen mukaisesti, eikä siihen ole kenelläkään mitään nokan koputtamista.
Näinä aikoina saisi hoitajat olla kiitollisia, että heillä on töitä!
On syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, jos lomalla olevat vanhemmat tuovat mukulansa päiväkotiin! Lapsen edun pitää olla tärkein, ei mikään vanhemman "oikeus" viedä lapsensa päivähoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä keskustelussa oli alunperin kysymys siitä, että miksi lapsi hoidossa vaikka vanhemmat lomalla, ei joistain yksittäisistä tunnin lekurikäynneistä tai osteopaateista vaan siitä, että koko viikko siellä päikyssä. Tätä en vaan ymmärrä. Ja vielä tämä korona-aika. Meillä ainakin suositus, että lapset kotona jos vanhemmatkin (enkä tarkoita etätyötä tekeviä vaan lomailijoita).
Vanhemmat tekee päivähoitosopimuksen. Se on se sopimus joka sitten sitoo molempia osapuolia.
Vai meinaatko että vanhemmatkin voi vain "suositella" että hei, haenkin jatkossa sopimuksen vastaisesti?
Onko joku väittänyt? Mutta se sopimus oikeuttaa viemään lapsen sinne päivähoitoon sopimusehtojen mukaisesti, eikä siihen ole kenelläkään mitään nokan koputtamista.
On syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, jos lomalla olevat vanhemmat tuovat mukulansa päiväkotiin! Lapsen edun pitää olla tärkein, ei mikään vanhemman "oikeus" viedä lapsensa päivähoitoon!
Jos on päivähoitosopimus, sen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
No kuule varmaan siksi vähän saisi myös viettää sitä lomaa.
Minkälainen vanhempi tarvitsee lomaa OMISTA LAPSISTAAN?
Tuntuu, että joillakin on ihme "pakko" viedä kirjaimellisesti sopparin mukaan. Jos siinä lukee, että ma-pe 7-17, niin klo 7 ollaan siellä ovella, vaikka voisi olla myöhäisempi aamu tai vaikka vapaapäivä.
Voin kertoa, että EI ole pakko viedä. Parempi vaan päikyn kannalta jos pidätte vapaapäivät ja lomat kotona. Helpottaa kuormitusta.
Hoito on tarkoitettu työssäkäyvien vanhempien lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ENNEN VANHAAN VANHEMMAT KUULE PITI KÄYTÄNNÖSSÄ AINA LOMAA LAPSISTAAN!
Vauvoista asti oltiin isosiskojen helmoissa, kolmivuotiaasta ylöspäin normaalisti itsekseen pihalla.
Mummoloissa kaikki lomat.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen pk:n täti jatkaa...
Miettikää kuinka uupuneita me työntekijät olemme. Jatkuvasti sijaisia, ketkä eivät lapsia tunne tai tiedä muutenkaan mitä pitää tehdä. Te ette jaksa olla lomalla sen yhden tai kahden lapsen kanssa, me olemme sen seitsemän (kahdeksan tai enemmän) lapsen kanssa, yksin. Eräänäkin päivänä eräs varsin isokokoinen erityislapsi sai sakset käteensä (hänen avustajansa poissa) ja juoksi ne kädessä muiden lapsien perässä. Siinä kyllä kylmäsi sydäntä kun toinen työntekijä oli vessassa auttamassa. Lapset pelkäsivät. No tilanne ratkesi, mutta olisi voinut käydä huonosti.
Mutta hei, tuokaa päiväkotiin ja lomailkaa. 👍
Ei kuulu vanhemmille pätkääkään. Jos olet tyytymätön työoloihisi, aja asiaa ammattiliitossasi. Ei se asiakkaan syy ole.
Hei! Mä olen ihan kokonaan työtön ja mun lapsi käy täyspäiväisesti päiväkodissa, koska se tykkää siitä. Päiväkodissa on enemmän tekemistä ja virikkeitä ja kaikkein tärkeimpänä oman ikäistä leikkiseuraa! Ainoastaan lomilla on mun kanssa kotona. Nytkin jo ihan sekoamispisteessä, kun haluaisi päiväkotiin leikkimään kaverien kans ja kotona on ihan tylsää. Että siitä vaan tuomitsemaan, kun työttömän lapsi on päiväkodissa :D Itse teen niinkuin parhaaksi näen lapsen kannalta. Voihan niitä olla epäsosiaalisia lapsia, jotka ei halua leikkiä toisten lasten kanssa, vaan haluaa vaan äidin helmoissa pyöriä, mutta omani ei ole yksi heistä.
Mä en pysty antamaan yhtä paljon virikkeitä, meillä ei oo samanikäistä leikkikaveria. Mulla ei oo pienen lapsen äitinä KOSKAAN mahdollisuutta nukkua pitkään: Ei viikolla, ei viikonloppuna eikä edes lomalla koska lapsi herää aina aikaisin. Loma, jolloin lapsi viedään aamulla hoitoon ja itse saa jäädä lepäämään ja hoitamaan rästihommia on edellytys että jotenkin jaksaa oravanpyörässä, masennus ei uusi, eikä lasta tarvii ottaa huostaan.
Oot joko trolli tai sit lapseton hoitaja. Opit sitten kun / jos
saat omia lapsia.
No vanhempia on moneksi. Kaveri valitti just kun ei saanut toiselle lapselle tarhapaikkaa, yhdellä on ja kolmas tulossa. Ja itse on kotona 24/7...No toki tarha teksi lapselle hyvää niin tapaisi muitakin ikäisiään.
Mutta siis valitti kun on niin raskasta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että joidenkin lapsien etu on juuri olla päiväkodissa eikä kotona. Päiväkoti on usein lasun avohuollon ensimmäinen tukitoimi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallinen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että joillakin on ihme "pakko" viedä kirjaimellisesti sopparin mukaan. Jos siinä lukee, että ma-pe 7-17, niin klo 7 ollaan siellä ovella, vaikka voisi olla myöhäisempi aamu tai vaikka vapaapäivä.
Voin kertoa, että EI ole pakko viedä. Parempi vaan päikyn kannalta jos pidätte vapaapäivät ja lomat kotona. Helpottaa kuormitusta.
Hoito on tarkoitettu työssäkäyvien vanhempien lapsille.
Varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus, ei vain niiden joiden vanhemmilla on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Mä olen ihan kokonaan työtön ja mun lapsi käy täyspäiväisesti päiväkodissa, koska se tykkää siitä. Päiväkodissa on enemmän tekemistä ja virikkeitä ja kaikkein tärkeimpänä oman ikäistä leikkiseuraa! Ainoastaan lomilla on mun kanssa kotona. Nytkin jo ihan sekoamispisteessä, kun haluaisi päiväkotiin leikkimään kaverien kans ja kotona on ihan tylsää. Että siitä vaan tuomitsemaan, kun työttömän lapsi on päiväkodissa :D Itse teen niinkuin parhaaksi näen lapsen kannalta. Voihan niitä olla epäsosiaalisia lapsia, jotka ei halua leikkiä toisten lasten kanssa, vaan haluaa vaan äidin helmoissa pyöriä, mutta omani ei ole yksi heistä.
Tee jotain lapsesi kanssa, niin ei tylsisty. Piirtelette, luette, ulkoilette jne. Eikä ole vakavaa, jos lapsi myös tylsistyy joskus. Se on luovuuden lähde.
Ehkä näihin tosiaan tulee suhtautua tulevina mahdollisina lasu-tapauksina. Siis näihin vanhempiin, ketkä lomalla tuovat. Koska itse useassa päiväkodissa töissä olleena en ikinä veisi lasta päiväkotiin. Ja tämä korona-aika vielä.
Ette kuule tiedäkään sitä räänja kakan ym eritteiden määrää mikä siellä pyörii ja käsienpesu on täysi vitsi. Joo pestäänhän ne kunnes ne kädet työnnetään taas pyllyyn ja nenään ja pöytiin ja toisten suuhun. Pienet eivät osaa yskiä hihaan vaan sinnepäin mihin nenä näyttää. Syövät leluja ja räkää ja mitä löytävät.
Ja kun ei omat kädet meinaa riittää millään, meteliä, tappeluita, huutoa, itkua, riehumista jatkuvasti. Ei sitä kerkiä edes jutella lapsille, kunhan saa ne hengissä pysymään sen päivän.
Työntekijöitä liian vähän, kun osa pitää vasuja ja päivittää suunnitelmia ym paperihommaa mitä ihan liikaa. Työntekijöiden määrä on vain paperilla oikea.
Sitä on kyllä todella uupunut oman työpäivän jälkeen.
Ja älkää tulko sanomaan, että meidän lapsilla on kyllä tosi kiva päiväkoti jne... Kun te ette ole siellä. Ja eihän me vanhemmille sitä sanota mikä helvetin esikartano se on.
Kukaan tervejärkinen ei vie lomalla lasta hoitoon jos mahis pitää kotona.
Pk täti