Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuotte päiväkotiin lapsia jos ootte lomalla itse?

Vierailija
12.10.2020 |

Tänään oon jo kahdelta lapselta kuullut että vanhemmilla syysloma. En tajua ja kyllä pännii lasten puolesta. Sanoin vaan, että onpas harmi, että sinustakin olisi varmasti kiva lomailla äitin ja isin kanssa, köllötellä sohvalla ja nukkua pitkään, mutta jos vanhemmat ei halua niin ei voi mitään.
Hoitakaa ne omat lapsenne jos ootte lomalla!!! Varsinkin nyt korona-aikaan.😡

Kommentit (255)

Vierailija
21/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskari on pakollinen.

Eskarissa on syysloma ja muutkin lomat samalla tavalla kuin koulussa. Toki päiväkodissa eskarissa käyvän voi viedä päiväkotiin hoitoon koululaisten loma-aikoina, mutta ei siellä mitään eskariopetusta silloin ole.

Eskariaika on 4 tuntia, joten ainakaan kokopäivähoitoa et voi yhtenäkään päivänä perustella eskarin pakollisuudella.

Meillä eskari on päiväkodissa, sinne pitää viedä. Neljä tuntia joka päivä. Ensi viikolla vasta syysloma. Silloin ei tarvitse mennä.

Vierailija
22/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskari on pakollinen.

Eiköhän sielläkin ole syysloma.

Ensi viikolla vasta.

Syyslomat ovat eri aikaan eri puolilla Suomea. Täällä, missä mä asun, on syysloma nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä olen väsynyt. Haluan edes hetken breikin lapsista. Lomalla haluan vaan nukkua ja olla rauhassa, ei ole rahaa mennä mihinkään kuitenkaan.

Vierailija
24/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lomalla niin sitten ollaan lomalla. Lapsistakin tarvii lomaa joskus

Vierailija
25/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskari on pakollinen.

Totta sekin, mutta eskarista on samat loma-ajat kuin kouluista. Jos on eskariloma-aikana hoidontarve niin sekin toki onnistuu.

Vierailija
26/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskari on pakollinen.

Ensi viikolla vasta.

Syyslomat ovat eri aikaan eri puolilla Suomea. Täällä, missä mä asun, on syysloma nyt.

No täällä ei ole nyt ja lapsi on päiväkodissa, esiopetuksessa. Minulla on loma nyt.

Vierailija
27/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä lapseni on kahden viikon syyslomalla päiväkodista. Otettiin viikko ylimääräistä, että hänkin saa kunnolla hengähtää.

Meinasin kirjoittaa, etten IKINÄ veisi lastani päiväkotiin, jos itse olen lomalla.

Mutta korjaan sittenkin: MELKEIN ikinä.

Jos olisi esimerkiksi iso muutto ja oikeasti koti yhtä laatikkokaaosta, voisin intensiivisimmäksi muuttopäiväksi tai kahdeksi viedä, koska niin olisi kaikille parempi ja turvallisempikin.

Vierailija
28/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siellä päiväkodissa on niin löysää nykyisin, että työntekijät kerkeävät vauvapalstailla työaikanaan! Ei vaan sillooin olisi kerennyt, kun itse olin päiväkodissa töissä.

Voihan olla, että lapsi on ymmärtänyt väärin, kun jollakin tutulla tai sukulaisella kuitenkin on se syysloma, ja siitä on aikuisten kesken puhuttu. Ehkä vanhemmat ovat puhuneet siitä, kuinka olisi kiva, jos heilläkin olisi syysloma. Eli lapselle voi olla tullut virheellinen käsitys, että omalla vanhemmallakin on syysloma.

Tai vanhemmilla voi olla syyslomaa vain osan viikkoa. Tai vanhemmalla on jotain asioita hoidettavana, joihin ei voi ottaa lasta mukaansa. Ovat siksi laittaneet lapsen täksi päiväksi hoitoon.

Tai siellä päiväkodissa on puhuttu paljon siitä syyslomasta, ja lapsi ei edes täysin tiedä, mitä se tarkoittaa. Kun asiaa häneltä kysytään, hän pyrkii vastaamaan "oikein", eli niin kuin hänen "odotetaan vastaavan".

Muistan omalta opiskeluajaltani, kun itselläni ei loma-ajat menneet ihan samalla tavalla kuin peruskoululaisilla, joten vein lapset hoitoon myös syyslomalla ja hiihtolomalla, jos miehellänikään ei ollut lomaa. Kyllä siellä osa hoitajista näytti siltä, kuin eivät uskoisi. No, ehkä lastentarhanopettajakoulutuksessa loma-ajat menevät hiukan eri tavalla kuin matemaattis-luonnontieteellisessä.

Tyttäreni opiskelee AMK:ssa. Hänellä on nyt itsenäisen opiskelun viikko. Eli ei lomaa, mutta ei ohjattua lähi- eikä etäopetusta. Jos hänellä olisi lapsi, niin kyllä hän hänet hoitoon veisi, jotta saa koulutehtävänsä tavoiteajassa tehtyä. Kuitenkin lapselle saattaisi tulla sellainen kuva, että äiti on syyslomalla, koska hän ei sinne kouluun fyysisesti mene.

Vierailija
29/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin, että miksi vanhempi ottaa loman syysloman aikaan jos ei lasten takia?

Vierailija
30/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei taida olla hyvä. Me nimittäin saimme taas valitusta siitä, kun lapsi on niin vähän päiväkodissa (saatu säädettyä työt niin, että lapsi on lyhyitä päiviä ja harvoin viittä päivää viikossa).

Vierailija
31/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pitää saada lapsesta lomaa?  Mitenkäs sitten, kun kersa on koulussa ja on syysloma? Viettekö sittenkin kouluun tai jonnekin hoitoon? Ja itse olette lomalla. "Mä en jaksa sitä lasta kotona...."

Vierailija
32/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa vanhemmilla on hoidettavia asioita, siivousta ym. Tällöin lapselle mieluisampaa olla hoidossa ikäistensä seurassa. Ehkä lapset ovat alkuviikon hoidossa ja loppuviikko lomaillaan. Hoidosta kuitenkin maksetaan, vaikka lomalla oltaisiin. Tee sinä työsi äläkä lapselle epäammattimaisesti juttele tyyliin olisi sinustakin varmaan kiva nukkua pitkään jne. Nauti aikanaan omasta lomastasi jos ja kun sellainen on.

”Mieluisampaa olla Ikäistensä seurassa”. Tätä äidit aina käyttävät tekosyynä sille, etteivät itse jaksa hoitaa lastaan.

Sääli lasta.

Vierailija
33/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskari on pakollinen.

Ensi viikolla vasta.

No täällä ei ole nyt ja lapsi on päiväkodissa, esiopetuksessa. Minulla on loma nyt.

Miksi alapeukut? En minä päässyt vaikuttamaan omaan lomaani, enkä lapsen lomaan. Se on mikä se on.

Vierailija
34/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ajattelee että kun he kerran maksavat tämän hoidon, he myös tuovat hoitoon. Tämän ymmärrän.

Toki on myös sosiaalipummeja joille hoito maksetaan, jotka sikiää vaan tukiaisten takia asunnot, lapsilisät ysm.. Siinä ei alunperinkään lapset kiinnosta vaan se helppo raha.

Me kyllä saimme maksuhyvitystä, jos ei viety lapsia hoitoon koululaisten loma-aikoina. Siitä tuli aina kysely hyvissä ajoin ennen lomaa, ja oli määräpäivä, johon mennessä piti ilmoittaa, jotta hyvityksen sai. Eli niiltä päiviltä, jolloin lapsi ei ollut hoidossa koululaisten lomaviikoilla, ei tarvinnut maksaa hoitomaksua.

Vierailija
35/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh hee....toinen toistaan parempia selityksiä😁

Miksette myönnä ihan reilusti, ettette halua olla lasten kanssa?

Vierailija
36/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kiinnosta yhtään enää hoitaa teidän lomalaisten lapsia. Ja tää on kyllä ihan vallitseva mielipide hlökunnan keskuudessa. Onneksi työsoppari loppuu kohta. En todellakaan aio jatkaa sitä. Uusia tänne ei saada ja tilanne tosiaan on kohta se, että vanhempia pyydetään pitämään lapsi kotona. Joskus aikaisemmin oli tilanne, että vanhemmille ilmoitettiin, että hlökunnan puuttumisen vuoksi pk suljettu. Tämä tilanne kohta taas. Itse aion jäädä reilun kuukauden päästä pitkälle vapaalle. Siinähän ihmettelevät.

Vierailija
37/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai pitää saada lapsesta lomaa?  Mitenkäs sitten, kun kersa on koulussa ja on syysloma? Viettekö sittenkin kouluun tai jonnekin hoitoon? Ja itse olette lomalla. "Mä en jaksa sitä lasta kotona...."

Suomessa jyrää vieläkin se vanha menttaliteetti, "kun niitä pitää olla", vaikka yhä harvempi niitä oikeasti haluaa, eihän niistä ole kun kuluja ja harmia. Onneksi yhä kasvavampi osa ajattelee omilla aivoilla ja se näkyy syntyvyys luvuissa.

Vierailija
38/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei taida olla hyvä. Me nimittäin saimme taas valitusta siitä, kun lapsi on niin vähän päiväkodissa (saatu säädettyä työt niin, että lapsi on lyhyitä päiviä ja harvoin viittä päivää viikossa).

Miksi se on ollut päiväkodille ongelma?

Vierailija
39/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lomalla niin sitten ollaan lomalla. Lapsistakin tarvii lomaa joskus

Entäs lapsen loma?

Vierailija
40/255 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan vienyt lapsia päiväkotiin jos olin lomalla/vapaalla. Koska kunnon äiti ei tee niin.

Nyt isompi on koulussa ja olen kaikista vuosista niin rikki ja loppu että ongelmat meidän perheessä alkaa olla aika mittavia. Lapsen haasteet, minun uupuminen ja romahdus. Yksi lapsi jää jatkuvasti varjoon koska on niin reipas ja pärjäävä.

Että sanoisin että hyvä vain jos vanhemmat pitävät omasta jaksamisesta huolta jo silloin kun ei olla jaksamisen äärirajoilla. Syyslomalla voi viettää vaikka päivän/pari yksin, ja sit loppuviikon pitää lapsillakin lomaa päiväkodista.

Ja ainiin, olen itsekkin töissä päiväkodissa. Kyllä mekin ne omat lomat saamme pitää ennemmin tai myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi