siinä sitä lastensuojelua!
Kommentit (180)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 22:49"]
103 Kiitos, kun tarkensit asiaa. Itse haluan puolestani oikoa nyt jyrkkää näkemystäni, kun luin toisen viestisi. Toki alalla kuin alalla on varmasti niitä henkilöitä, jotka toimivat väärin ja kuulostaa siltä, että sinun kohdallesi on sattunut ymmärtämätön ja liian jyrkkä sosiaalitäti.
Edelleen mietin miehesi jaksamista tuossa tilanteessa... Olet sitä mieltä, että lapsilla ei ollut hätää ja heidän tarpeensa täytettiin isän toimesta. Miten ihmeessä isä jaksoi tuossa tilanteessa?
Edelleen toistan, että on hienoa että olet saanut apua ja elämä hymyilee, eikä tarvetta lastensuojellullekaan enää ole. Pidähän rima jatkossakin riittävän matalalla, jotta saat nauttia lapsistasi ilman turhia itseasetettuja paineita. Kaikkea hyvää uuteen vuoteen!
[/quote]
Kiitos ymmärryksestä!
Mies tosiaan oli kovilla, onneksi kuitenkin jaksoi paikata sen mihin en itse kyennyt. Toki itsekkin siis olin lasteni kanssa, siivosin, tein ruokaa, hellin jne, mutta väsyin nopeasti.
Elin jonkinlaista kaksoiselämää, lasten kanssa olin ylisuorittaja ja yksin ollessa kaikki kaatui niskaan, ja päivisin yksin olinkin. Vasta ennen itsemurhayritystä tämä väsymys alkoi näkyä myös lasten kanssa, olin ätrynyt, väsynyt ja apaattinen ja siksi tulinkin itsetuhoiseksi. En kestänyt yhtään sitä jos tiuskin lapsilleni jne. Oma lapsuus ei ollut mitenkään eheä, ja siksi yritin omilleni olla täydellinen, etteivät joudu kärsimään mistään, ja saisivat hyvän sijan mistä ponnistaa.
Kun oma parantuminen lähti käyntiin, miehelle iski väsymys, ja osamme tavallaan vaihtuivat, kunnes kumpikin lopulta sai "ladattua akut".
Mutta meidän tarina on yksi niistä näinkin päin voi olla, välttämättä joka perheessä ei lapsilla oikeasti ole paha olla,vaikka ongelmia olisi. Vaikka uskon minäkin, että suurimmassa osassa syytä löytyy taustalta. Oman kokemukseni jälkeen, en uskalla tuomita ketään suuntaan enkä toiseen.
Minun sairauttani lastensuojeluviranomainen pahensi, yritin suorittaa entistä enemmän ja paremmin, vieläkin ahdistun niistä pikkuseikoista mihin kyseinen henkilö puuttui (taulut vinossa tyyppisiä asioita) ja pelkään sairastuvani uudelleen, ja että lapset vietäisiin vain pois, en ikinä kestäisi nähdä omaa lastani itkemässä, kun häntä kannettaisiin pois.. vaikka ymmärrän että eihän näin voi käydä, koska lapsillamme ei ole hätää, ja elämämme on normaalia, mutta se tunne jäi, että jos erimielisyys olisi riittänyt huostaanottoon (kyseessä ei siis mikään huolenpitoon liittyvä, eikä mikään aggressiivinen riita, vaan ihanvain erilainen mielipide asiaan), niin tosiaan mikä sitten riittää, miinkälainen minun pitäisi olla,että olisin riittävän hyvä, mutta olen oppinut jo vähän hölläämäänkin otetta, ei minun tarvitse täydellinen olla, kukaan meistä ei ole.
Kaikkea hyvää sinullekkin!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 00:07"]
Kiitos ymmärryksestä!
Mies tosiaan oli kovilla, onneksi kuitenkin jaksoi paikata sen mihin en itse kyennyt. Toki itsekkin siis olin lasteni kanssa, siivosin, tein ruokaa, hellin jne, mutta väsyin nopeasti.
Elin jonkinlaista kaksoiselämää, lasten kanssa olin ylisuorittaja ja yksin ollessa kaikki kaatui niskaan, ja päivisin yksin olinkin. Vasta ennen itsemurhayritystä tämä väsymys alkoi näkyä myös lasten kanssa, olin ätrynyt, väsynyt ja apaattinen ja siksi tulinkin itsetuhoiseksi. En kestänyt yhtään sitä jos tiuskin lapsilleni jne. Oma lapsuus ei ollut mitenkään eheä, ja siksi yritin omilleni olla täydellinen, etteivät joudu kärsimään mistään, ja saisivat hyvän sijan mistä ponnistaa.
Kun oma parantuminen lähti käyntiin, miehelle iski väsymys, ja osamme tavallaan vaihtuivat, kunnes kumpikin lopulta sai "ladattua akut".
Mutta meidän tarina on yksi niistä näinkin päin voi olla, välttämättä joka perheessä ei lapsilla oikeasti ole paha olla,vaikka ongelmia olisi. Vaikka uskon minäkin, että suurimmassa osassa syytä löytyy taustalta. Oman kokemukseni jälkeen, en uskalla tuomita ketään suuntaan enkä toiseen.
Minun sairauttani lastensuojeluviranomainen pahensi, yritin suorittaa entistä enemmän ja paremmin, vieläkin ahdistun niistä pikkuseikoista mihin kyseinen henkilö puuttui (taulut vinossa tyyppisiä asioita) ja pelkään sairastuvani uudelleen, ja että lapset vietäisiin vain pois, en ikinä kestäisi nähdä omaa lastani itkemässä, kun häntä kannettaisiin pois.. vaikka ymmärrän että eihän näin voi käydä, koska lapsillamme ei ole hätää, ja elämämme on normaalia, mutta se tunne jäi, että jos erimielisyys olisi riittänyt huostaanottoon (kyseessä ei siis mikään huolenpitoon liittyvä, eikä mikään aggressiivinen riita, vaan ihanvain erilainen mielipide asiaan), niin tosiaan mikä sitten riittää, miinkälainen minun pitäisi olla,että olisin riittävän hyvä, mutta olen oppinut jo vähän hölläämäänkin otetta, ei minun tarvitse täydellinen olla, kukaan meistä ei ole.
Kaikkea hyvää sinullekkin!
[/quote]
Erityisen hyvää äitiyttä tavoitteleva ja siitä kuormittuva uupunut perfektionistiäiti + lastensuojelu syynäämis- ja kurinpito-otteineen ja syyllistämisineen ja tiettyine ennakkoasenteineen ovat poikkeuksellisen tuhoisa ja huonosti yhteen sopiva yhdistelmä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 19:52"]
Aha, sinä hieno, ihana upea lähimmäinen näet Eerika-tapausken, etkä siltikään aio tehdä "sossu-tantoille" ilmoitusta? Olet joku mielipuoli vähäväkinen, katso peiliin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 19:29"]
Tämän jälkeen vihaan sossun tanttoja entistä enemmän. En tule koskaan tekemään yhtään ls- ilmoitusta. Jokainen kiroilee tuossa tilanteessa. Ne on vain sanoja. Enpä usko lapsilla olevan kovaa hätää kotona. Suomi on sellainen kyttäys ja pahantahtoisuuden maa.
[/quote]
[/quote]
Mitäköhän tämä Erika itse sanoisi, jos tietäisi, kuinka hänen tarinaansa käyttää jokainen hysteerikko? On se helppoa, kun lapsi itse on kuollut, eikä pääse sanomaan mitään.
huh, onneksi olen ns. oman tonttini kohta hoitanut, lapseni täyttää 18v ja minä 30++ ikäinen vasta. On se ihanaa, kun saa rauhassa vaikka masentua, ei tule tantat häiritsemään enää, hahaa!
Mun mies on huostaanotettu 5 vuotiaana ja koko aikuisiän se on vihannut sosiaali tanttoja. Ei halua edes kertoa tai puhua niistä. Miksi se niitä vihaa, jos se on kerta pelastettu.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 01:04"]Mun mies on huostaanotettu 5 vuotiaana ja koko aikuisiän se on vihannut sosiaali tanttoja. Ei halua edes kertoa tai puhua niistä. Miksi se niitä vihaa, jos se on kerta pelastettu.
[/quote]
Lapsi on hyvin pitkään lojaali vanhemmilleen, sossut taas on se, joka riistää lapselta vanhemmat (tai toisinpäin). On hyvinkin normaalia, että sossua vihataan, koska kehen muuhun sen syyn sitten pistäisi? Ei ainakaan vanhempiin, joista aika on usein kullannut muistot.
Eikö tuossa videon selitteessä sanota että lapset on jo sijotettuna ja koska eivät suostuneet palaamaan, haettiin heidät kotoa? Vai puhuttiinko siinä aiemmasta sijoituksesta vain?
sossutantaksi pääsee kuka vaan kukkahattu vaikka ne ei osaa eikä tiedä oman alansa lakipykäliä, ne luulee vaan kun on tarpeeksi inhimillinen ja emppis, niin sillä pärjää sossujen touhuissa.
se on todella järkyttävää miten ammattitaidotonta porukka sinne hakeutuu töihin, sitten nämä tanttarat antavat muka lausuntoja perhe- ym olosuhteista.
valitettavasti nämä ammattitaidottomien epäpätevien lausunnot vaikuttavat siihen, että miten lapsen huostaanotto esimerkiksi etenee.
sossu- ja ls-puolen ihmisten valvonta on täysin retuperällä, järkyttävin kohtalo tämä pikku-Erika, joka koetti urheana vain esittää, että kaikki on hyvin- ja sossutantat ja lastensuojelutantat eivät takapuoltaan nostaneet, että olisivat tehneet rikosilmon poliisille.
sossu- ja lastensuojelutantat tunnistaa siitä, että he ovat yleensä lihavia, huonosti pukeutuvia, hiukset huonosti leikattu-liittyiskö tuo halu olla sossutantta, ls-tantta juuri siihen, että itse on semmonen harmaahiirulainen ja kaipaa vähän jännitystä elämään.
tietenkin aivan räikeät lastensuojelutapaukset täytyy ehdottomasti hoidellakin, mutta voi järkytys mikä mätäpaiseporukka siellä sossupuolella puuhastelee- kaiken huippu on se, että vedotaan vaitolovelvollisuuteen.
haiskahtaa samalta, kun tämä huumepoliisi aarnion tuhertaminen, jossa kans vedottiin aina hys hys-meininkiin.
Olen niin järkyttynyt! Joku sanoi että siinä vaan huutavat vittua ja saatanaa kun vietiin. Mitäköhän tämä kirjoittaja itse huutaisi jos hänet riistettäisi perheestään väkisin pois tuntemattomaan.
Voi luoja, olen niin pahoillani tämän perheen puolesta.
Niin. On mulla tuo toinenkin video, jota ei vielä ole jaettu. Haluatte varmasti sen myös jakoon, mutta tuleeko siitä yhtä iso juttu kuin tästä lyhyestä pätkästä
Helvetin sosiaalit. Tuonikäisen lapsen tahtoon pitää kiinnittää jo huomiota eli jos ei halua lähteä niin ei poliisin pidä väkisin heitä viedä. Sopii katsoa lastensuojelulakia yms. Poliisi teki tässä myös huonoa työtä tökeröllä käytöksellään. Nuoria ja kokemattomia kloppejä näyttivät olevan. Toivottavasti asia nostetaan lehtien etusivulle.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 09:20"]
Helvetin sosiaalit. Tuonikäisen lapsen tahtoon pitää kiinnittää jo huomiota eli jos ei halua lähteä niin ei poliisin pidä väkisin heitä viedä. Sopii katsoa lastensuojelulakia yms. Poliisi teki tässä myös huonoa työtä tökeröllä käytöksellään. Nuoria ja kokemattomia kloppejä näyttivät olevan. Toivottavasti asia nostetaan lehtien etusivulle.
[/quote]
Sun kannattaa lukea lastensuojelu-lakia itse hieman tarkemmin. Poliisit ovat avustamassa sosiaalityöntekijöitä virkatehtävässä.
Jos eivät lähde suosiolla niin heidän on lähdettävä väkisin, kiireellisessä sijoituksessa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 01:31"]
Olen niin järkyttynyt! Joku sanoi että siinä vaan huutavat vittua ja saatanaa kun vietiin. Mitäköhän tämä kirjoittaja itse huutaisi jos hänet riistettäisi perheestään väkisin pois tuntemattomaan.
Voi luoja, olen niin pahoillani tämän perheen puolesta.
[/quote]
Aikuinen on sama asia kuin 9 v?
Harva aikuinenkaan on aggressiivinen viranomaisia kohtaan, kun asia pitäisi käsitellä aikuisella tavalla. Ymmärrän että lapsia pelottaa, mutta tuossa tapauksessa kun noita vientejä on ollut useampi, eikö vanhemmat voi yhtään helpottaa tai etukäteen puhua lapsille rauhoittavasti?
Taas sitten anarkistit erikseen.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 22:31"]
100 miksi lähtökohtaisesti oletat että vanhemmat valehtelevat? Minusta outoa tuokin että kun asioista ei tiedetä niin rääytään että ihan varmaan vanhemmat valehtelee.
jos vanhemmat puhuvat tottihaniin tottakai haluavat huomiota ja miten muuten saisit oikeutta ja kiinnitettyä viranomaisten huomion kuin laittamalla videon nettiin, näin varmistutaan siitä että asia tutkitaan perinpohjin kun se saa laajaa huomiota!
itse en keksi kunnollista syytä siihen miksi lapset viedään noin kun muitakin lapsia Asuu siellä.
[/quote]
Jos joku viedään kaupasta raudoissa pois, oletatko hänen olevan varastanut jotain vai mietitkö että hän on syyllinen?
Kun se on se todennäköisyys mihin yleensä uskotaan kun ei ole muuta faktapohjaa. Harvoin lapset viedään perheestä turhaan, tässäkin tapauksessa lapset ollut sijoitettuna 6 kk, joka ei todellakaan tapahdu turhaan sillä päättämässä on useampi taho.
Korjaus. "oletatko hänen olevan varastanut jotain vai mietitkö että hän on syytön"
Eipä se tämän perheen asiat ihan niin täydellisesti ole, mitä annetaan ymmärtää........!
Pakko kyllä nyt kommentoida tuohon kun jotkut eivät ymmärrä että lapset huutavat ja kiroilevat tuossa tilanteessa. Me emme ole olleet tekemisissä lasun kanssa mutta voin olla aika varma että jos meiltä tultaisiin lapset hakemaan niin aivan varmasti huutaisivat ja tappelisivat vastaan. 5v on helposti hermostuva mutta normaali lapsi, ei kuitenkaan pidä siitä että vieraat esim halaavat tms. Hän varmasti huutaisi, potkisi ja ehkä saattaisi kiroillakkin(on näitä voimasanoja tuntunut viimeaikoina oppivan...) eikä varmasti lähtisi vapaaehtoisesti. Meidän 2v alkaisi aivan varmasti huutamaan myös jos hänet pakotettaisiin lähtemään vieraiden mukaan, ei varmasti omin jaloin mukaan lähtisi ja jos poliisit kantaisi niin varmasti huutaisi ja taistelisi vastaan myös. Ei meidän vanhempien rauhoittelu pystyisi tuota estämään, koska lapset olisivat shokissa kun joutuvat lähtemään vieraiden aikuisten mukaan omasta hyvästä kodista.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 11:22"]
Pakko kyllä nyt kommentoida tuohon kun jotkut eivät ymmärrä että lapset huutavat ja kiroilevat tuossa tilanteessa. Me emme ole olleet tekemisissä lasun kanssa mutta voin olla aika varma että jos meiltä tultaisiin lapset hakemaan niin aivan varmasti huutaisivat ja tappelisivat vastaan. 5v on helposti hermostuva mutta normaali lapsi, ei kuitenkaan pidä siitä että vieraat esim halaavat tms. Hän varmasti huutaisi, potkisi ja ehkä saattaisi kiroillakkin(on näitä voimasanoja tuntunut viimeaikoina oppivan...) eikä varmasti lähtisi vapaaehtoisesti. Meidän 2v alkaisi aivan varmasti huutamaan myös jos hänet pakotettaisiin lähtemään vieraiden mukaan, ei varmasti omin jaloin mukaan lähtisi ja jos poliisit kantaisi niin varmasti huutaisi ja taistelisi vastaan myös. Ei meidän vanhempien rauhoittelu pystyisi tuota estämään, koska lapset olisivat shokissa kun joutuvat lähtemään vieraiden aikuisten mukaan omasta hyvästä kodista.
[/quote]
Sinä et aikuisena, lasten vanhempana voisi etukäteen tietäessäsi rauhoittaa tai valmistella lasta siihen tilanteeseen?
Älytöntä väittää että lapsiaan ei voi muka rauhoittaa. Miten te pärjäätte mitkään yllättävät tilanteet elämässä, näin verrannollisesti?
Tässä on nyt vain vähän faktoja esillä, mutta jännä että vaikka myönnätte sen itsekin, olette hyvin vahvasti jonkun olettamuksen puolella. "ei me tiedetä mitä ennen viedota tapahtui mutta varmasti sitä/ ei ainakaan tätä/ Kyllä Suomessa/ eihän Suomessa...."
Faktat faktoina ja mutut mutuina.
Se mikä mua ihmetyttää on se, että miksi ihmisten on niin vaikea uskoa ettei sosiaaliviranomaiset tee virheitä, vaikka muut viranomaiset tekee? Lääkärit ja poliisit tekee, mutta sosiaalityöntekijät (huom! lapsten asioita koskien eivät) Onko se niin pelottava ajatus, että hekin ihmisinä saattavat tehdä virheen, ehkä pahankin.
En puhu tästä tapauksesta vaan yleisesti. Virheitä silläkin alalla tapahtuu, olen tutkinut asiaa.
Muistatteko Ruotsissa tapauksen jossa isää epäiltiin aiheettomasti lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja lapset riistettiin suurin piirtein vastaavalla tavalla kodistaan? Kuinkahan moni svenska av-mamma oli paikalla sanomassa "kyllä siellä oli asiat pielessä, ei ne ilman mitään syytä tuollaista tekisi" ja sitten jos mietitte omalle kohdalle millaista vahinkoa tuollainen tekisi omalle perheelle.
En sano että tässä toimittiin väärin, mutta pidän myös sen mahdollisuuden auki, ettei toiminta ollut kaikilta osin asianmukaista. Tietysti on todennäköisempää että vanhemmat esittävät hyvin väritetysti tarinan omalta kannaltaan. Kaiken kaikkiaan surullinen juttu. :( Toivon, että noiden lasten etu totetutuu oli se sitten missä paikassa tahansa.
Uskallan väittää että ei monetkaan näistä, jotka tuo huostaanoton julkisuuteen, valehtele. He ovat monet täysin siinä uskossa, että on kyseessä salaliitto ja vaikka mitä heitä vastaan eikä heissä ole vikaa. He eivät näe, kuinka lapset ovat vakavasti aliravittuja tai sairaita tms. Huostaanottoonkin oikeasti päädytään monesti vasta sitten, kun lapset ovat oikeasti hengenvaarassa eikä valitettavasti aina edes silloin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 22:34"]
Eikö näistä huostaanotoista ym. ole muka mitään mahdollisuutta valittaa mihinkään?
Vastaus: voi valittaa hallintooikeuteen ja oikeus tekee päätöksen huostaanotosta ja varmasti tutkii asian perinpohjin monen eri alan asiantuntijan voimin. huostaanotosta päätettäessä voidaan myös järjestää suullinen käsittely, jossa asianosainen pääsee avustajansa kanssa esittämään näkymyksensä asiassa
[/quote]
Eiköhän turhissa tapauksissa siis ole järkevintä pitää itsensä kasassa ja laittaa heti valitusprosessi vireille.. Ja käyttää energiansa sen ajamiseen. Luulisi HAO:n ja KHO:n vanhempia puoltavien tuomioiden hillitsevän ainakin vastaisuudessa viranomaisten intoa tehdä turhia huostauksia, vaikka ei siitä ehkä apua ole siinä tilanteessa, jos lapset on jo väärin perustein viety. Tämä yleisellä tasolla siis, en ota kantaa tässä ketjussa esitettyihin tapauksiin.