Sairaalakassin sisällöstä
Pitääkö/tarvitseeko pakata sairaala kassiin tuttia mukaan?
Ja mikä on ehdoton pakattava, mitä ilman ei pärjää?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 22:37"]EI tuttia! Toimit itse tuttina niin lähter maito nousemaan... Joku sanoi meikit? Miksi ihmeessä? Ellei valokuvissa halua esiintyä... Huulirasva ehdoton, neuvolakortti ja hygieniavälineet, kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle, kamera, puhelin, laturi, pompuloita. Itselle pelastus oli unimaski jos halusin päikkäreitä nukkua. Korvatulpat ois varmaan kanssa hyvät (siis jos miehesi tms. vahtii vauvaa) Sairaaloissa on nännirasvaa kyllä jos tarvitsee. Eipä siellä ihmeitä tarvi.
[/quote]
No kyllä mä meikkasin sairaalassa koska en halunnut näyttää ihan hirviöltä. Ennen kotiinlähtöä kiharsin jopa hiuksia. Ja samalla tapaa kotonakin teen vaikka olisin koko päivän vaan kotona. Tulee itselle parempi olo kun meikkaa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 22:44"]Kiitos hyvistä vinkeistä.
t. ulkomamma, jonka täytyy pakata ihan kaikki mukaan koska sairaalasta ei saa mitään.
[/quote]
Nyt en tiedä, missä maassa synnytät, mutta jos siis toivottavasti haluat imettää, niin lue tietoa imettämisestä etukäteen! Monissa maissa imetysohjaus on täysin olematonta tai saat väärää tietoa. Alku voi olla tosi takkuista ja tuntua mahdottomaltakin, jos ei tiedä miten imetystä pitää tukea, edistää ja opetella!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 22:20"]
Saan varmaan järkyttävän paskaryöpyn niskaan kun tätä kysyn, mutta toivon että täällä edes joku osaisi vastata asiallisesti. Itse en aio imettää ollenkaan, joten kannattaako mun ottaa omat korvikkeet ja pullot mukaan? Millaistakohan painostusta imettämiseen sairaalalta (tyks) tulee? Olen kyllä esitietolomakkeeseen kirjoittanut etten aio imettää.
[/quote]
Minäkään en ole imettänyt(5lasta) .Ilmottanut aina etukäteen etten imetä, saanut synnytyksen jälkeen maidon nousun estävän tabletin, pullot ja vastikkeet saa sairaalan puolesta. Tuttia ei saa kaikista sairaaloista.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 22:16"]Tutti ehdottomasti ainakin varalle!! Itse synnytin aamuyöllä,että aamulla sitten sain muutaman tunnin nukuttua. Seuraavana yönä vauva huusi tissiä nälissään niin kovasti (kun sitä maitoa ei vielä tullut),että olin tissiä putkeen 8tuntia ja menin yöllä kolmelta kansliaan itkemään,että minäkin haluaisin vähän levätä. Tuttia niillä ei ollut antaa,mutta sain nukkua 4 tuntia rauhassa. Mies pelasti tilanteen,tuomalla tutin ja kolmas yö meni hiukan paremmin,kun maitoakin alkoi tulemaan.
[/quote]
Vauvasi toimi ihan oikein imemällä sinnikkäästi rintaa. Tuossa tilanteessa olisi ollut järkevämpi antaa vaikka hörpyttämällä tilkka lisämaitoa, mieluiten luovutettua rintamaitoa, kuin tuttia. Vauvalla oli nälkä, mitä se tutti olisi hyödyttänyt? Ei se olisi nälkää tyydyttänyt, eikä nostanut maitoa...
[/quote]
Ei mun lapset oo ikinä saanu aitoa luovutettua rintamaitoa,kun omalla on mennyt 2-3 päivää noustessa. Ihan korviketta sieltä on tuotu. En ole osannut pyytääkkään/vaatia,olen antanut ammattilaisten hoitaa hommansa. Kyllä se tutti vain yksinkertaisesti pelasti,että itse saa levätä synnytyksen aiheuttamat rasitukset pois. Toisilla saattaa mennä useampi päivä avautuessa,ilman unia,ettei heitetä tutti ajatusta heti kaivoon. Kamala kun salamana pitäisi olla superäiti,joka jaksaa.
Niin että sun väsymystä tulee ymmärtää, mutta nälkäiselle vauvalle riittää kyllä tutti? Se vauva tekee imemällä työtä, jotta saa ruokaa! Tuttia imemällä siis turhaa työtä. Imettää pitääkin alkuun lähes tauotta - se on normaalia! Jos ei jaksa, niin sitten vauvalle tilkka lisämaitoa. Tutti on hyvä imetyksen sujuessa, jos kylläisellä vauvalla edelleen kova imutarve. Miten se vastasyntyneen tutti esim. pitää vauvan verensokeria yllä? Pienetkin maitopisarat ja ihokontakti riittävät kyllä, mutta vauva, joka otetaan äidin väsymyksen takia esim. hoitajien hoitoo tarvitsee nälkäänsä hieman lisämaitoa. Pienikin määrä höroyttämällä voi riittää, mutta tutti siis vain harkitusti!
Oma tyyny, jos on kranttu tyynyn suhteen. Sairaalan tyynyt on aika korkeita ainakin omaan makuuni.
Täällä toinen joka ei imettänyt. Otin oman tuttipullon ja korviketta mukaan. Vauvan synnyttyä sain sairaalasta tuttipullon ja korviketta, joten heti ei omia tarvinnut.muista pyytää myös maidonnousun estävät lääkkeet vauvan synnyttyä.
Asumme lähellä sairaalaa, joten mies haki ne mitä unohdin. Pakkasin kassin nopeasti siinä supistusten välissä, kun vauva syntyi pari viikkoa etuajassa...! Neuvolakortti ja kamera oli tärkeimmät. Kameran laturi tai vara-akku, kännykkä& laturi, kahdet imetysliivit, liivinsuojuksia, vauvan tumppuja käsiin jos pikkuinen raapii naamaansa.