Sairaalakassin sisällöstä
Pitääkö/tarvitseeko pakata sairaala kassiin tuttia mukaan?
Ja mikä on ehdoton pakattava, mitä ilman ei pärjää?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 09:58"]
Vauva käytti osin myös, sillä pyykkiä tuli paljon, ja en koko ajan jaksanut hätyyttää hoitajia tuomaan lisää lainavaatteita.
[/quote]
Meijän sairaalassa piti ihan itse hakea niitä vaihtovaatteita ja -lakanoita, ei siellä hotellissa oltu. Jos mies sairaalassa, niin siltä pyytää. Ja itse ainakin hamstrasin niitä mukaan huoneeseen, niin oli heti saatavilla jos tarvitsi. Ja vaikka hoitajat niitä tuokin ihan vapaaehtoisesti, niin voihan niitä silti hakea itse(?) joka tapauksessa meillä ei niitä 50-56 vaatteita ollut niin paljoa, että olis kannattanu mukaan ottaa, turhaa pyykkiä vain kotiin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 11:36"]
Meillä mukana
- itselleni rentoja vaatteita, sukkia, alusvaatteita, hygieniatuotteet, eli hammasharja ja tahna, shampoo, hoitoaine, dödö, meikit, meikinpuhdistusliinat, harja, ponnarit ja pari pinniä, rintakumi.
- vauvalle muutama body, paita, housut, hattu, hanskat, sukat, tutti.
- kirja, musiikkia, lehtiä.
- evästäkin otin.
Ehkä oli muutakin, mutta näille tuli käyttöä.
[/quote]
Ja rintalaput unohtuivat listasta, samoin imetysliivit.
Kyllä se mielestäni on henkilökunnan aliarvioimista, jos annetaan salaa omaa korviketta tai jännitetään täällä, että oma tutti pitää olla mukana, koska kätilöt ei sitä kumminkaan anna. On ihan sama tuleeko se tutti omasta kassista vai sairaalalta, kun olennaista on se, että sen käytöstä kysyttäisiin ohjeita. On tilanteita, jossa esim. se tutti tai lisämaito on erittäin perusteltua. Kaikkien tulisi saada vain oikeaa tietoa, jonka pohjalta sitten tekee omat ratkaisunsa. En ole imetysfanaatikko, mutta pienillä, mitättömältäkin vaikuttavat jutut alkupäivinä vaikuttavat pitkällekin imetyksen sujuvuuteen (myös varhaiseen vuorovaikutukseen ja paljon muuhun). Oikeilla ohjeilla voidaan lievittää paljonkin stressiä ja huolta, esim. se imetyksen sujuminen kun on aika monellekin äidille aika merkittävä asia.
Vauva ei oikeasti välitä millaisissa vaatteissa lähtee kotiin ja jokainen äiti valitsee itse omat hygieniatuotteet, eväät ja muut. Tutti, pullo, rintakumi, lisämaito ja muissa asioissa kannattaa ihan oikeasti vähän kuunnella niitä kätilöitäkin, auttavat kyllä mielellään.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus eli sairaalakassin sisällöstä. Synnytin vuosi sitten ja pakkasin itselleni ns. sairaalakassin, mitä en oikeastaan tarvinnut. Tyksistä sai tossut, sukat, yöpaitaa ja pyyhkeitä sai vaihtaa niin usein, kuin halusi. Samoin hiustenkuivaaja, siteet ym. tarpeelliset hygieenivarusteet löytyivät osastolta. Sairaalan ruoka oli hyvää ja tuntui, että koko ajan oli ruoka-aika. Mitään makeaa ei tehnyt mieli, kun muutenkin oli sotanorsun mitoissa ja jos karkkia olisi halunnut, kanttiini oli alakerrassa. Kotiin lähtöpäivänä mies toi puhtaat vaatteet sekä minulle, että vauvalle.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 13:03"]
Kyllä se mielestäni on henkilökunnan aliarvioimista, jos annetaan salaa omaa korviketta tai jännitetään täällä, että oma tutti pitää olla mukana, koska kätilöt ei sitä kumminkaan anna. On ihan sama tuleeko se tutti omasta kassista vai sairaalalta, kun olennaista on se, että sen käytöstä kysyttäisiin ohjeita. On tilanteita, jossa esim. se tutti tai lisämaito on erittäin perusteltua. Kaikkien tulisi saada vain oikeaa tietoa, jonka pohjalta sitten tekee omat ratkaisunsa. En ole imetysfanaatikko, mutta pienillä, mitättömältäkin vaikuttavat jutut alkupäivinä vaikuttavat pitkällekin imetyksen sujuvuuteen (myös varhaiseen vuorovaikutukseen ja paljon muuhun). Oikeilla ohjeilla voidaan lievittää paljonkin stressiä ja huolta, esim. se imetyksen sujuminen kun on aika monellekin äidille aika merkittävä asia.
Vauva ei oikeasti välitä millaisissa vaatteissa lähtee kotiin ja jokainen äiti valitsee itse omat hygieniatuotteet, eväät ja muut. Tutti, pullo, rintakumi, lisämaito ja muissa asioissa kannattaa ihan oikeasti vähän kuunnella niitä kätilöitäkin, auttavat kyllä mielellään.
[/quote]
Olet sanonut tämän täällä jo miljoonasti. Teet vain hallaa sanomasi painoarvolle jankkaamalla kuin yksinkertainen. Pointtisi tuli selväksi jo ensimmäisestä viestistäsi sivulla nro 1. Moni on täällä kertonut, että tutti tuli heille tarpeeseen. Moni on täällä sanonut, ettei aiokaan imettää, heille tutti voi hyvinkin tulla tarpeeseen. Joten anna jo olla. Sinulla ei ole ollut tuoda mitään uutta tähän keskusteluun sitten ensimmäisen sivun.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 13:03"]
[/quote]
Sinunlaiselta ihmiseltä ei kyllä tee mieli kysyä ohjeita, sori nyt vaan. Toivottavasti et ole ammatiltasi sairaalahenkilökuntaa.
Minä ainakin toivon, että kaikki vinkit saisi kirjoittaa tänne. Meille kun ei sairaala tarjoa mitään, ei edes sitä tuttia, joten kaikki täytyy ottaa itse mukaan. Ihan varmuuden vuoksi. Sairaalassa myös ollaan lähes viikko, joten kaikki mieleentuleva otetaan kiitollisena vastaan.
t. se ulkomamma
Pitää varmaan sairaalasta kysyä tuota korvikeasiaa..Tutin saimme sairaalasta. Kassin pakkasin vasta ennen lähtöä, en ole kummallakaan kerralla ennalta pakkaillut. Kassiin tarvitsee vaatteet itselle ja vauvalle lähtöpäiväksi, hammas ja muut pesuvehkeet. Korvatulppia suosittelen lämpimästi jotta on edes jotain mahiksia nukkua. Ainoa viihdyke minulla oli ristikkolehti. Puhelin tulee automaattisesti taskuun ja siinähän on kamera. Turvakaukalon mies toi mukanaan kotiinlähtöpäivänä.
- kamera + laturi + varamuistikortti
- kännykkä + laturi
- (videokamera jos haluatte kuvata ensihetkiä)
- silmälasit/piilarit
- dödö
- shampoo/hoitoaine
- hammasharja + tahna
- pampuloita + harja
- huulirasva
- omia sukkia (sairaalan tuubit aivan kamalia ja ei pysy yhtään jalassa)
- omia pikkareita (sairaan housut mallia pyöräilyshortsit ja sellaista kamalan hiostavaa reikäistä keinokuitua, tuntui ettei siteetkään pysyneet kunnolla)
- suurin osa tykkää varmaan hengailla sairaalan vaatteissa, mutta itse ajattelin ottaa nyt toisella kertaa omiakin vaatteita mukaan, collareita, imetyspaitoja, liviit jne. Viimeksi venyi synnytysreissu melken kaksiviikkoiseksi vauvan takapakkien takia ja olo oli tosi nuhruinen kun niin pitkään hiihti niissä luntuissa.
- imetysliivit ja liivinsuojat!
- ulostuslääke/jotain ilmavaivoihin (viimeksi sain sektion jälkeen helvetillisissä kivuissa anella jotain apua vatsan toimintaan kun tuntui, että ilma repii sisukset tuhanneksi palaksi, kaksi kertaa pyörryinkin siitä kivusta ja kerran epäiltiin jo sisäistä verenvuotoakin, vaikka ilmaa se vain lopulta oli. Silti vasta kahden päivän päästä yksi kätilö keksi, että ai niin, voisithan sä tämmöistä lääkettä kokeilla. Kyllä helpotti! Nyt en jätä asiaa kätilöiden varaan, vaan otan varmuuden vuoksi omat mukaan. Tätä ei ehkä muut tarvitse, mutta itse en uskalla enää lähteä ilman :)
- jotain pientä herkkua mistä tykkäät, karkkia, pähkinöitä tms. naposteltavaa
- neuvolakortti
Vauvalle:
- tutti
- kaukalo (isä tuo)
- talvivauvalle näppärä on kaukalopussi, ei tarvitse juurikaan ulkovaatetta pukea myssyn lisäksi
- kotiintulovaatteet
- itse otan vauvallekin useamman bodyn mukaan. Tyksissä oli 2013 tarjolla vain kietaisupaitoja+potkareita ja en tykännyt niistä paidoista yhtään. Aina kun vauvaa nosti paita ryttääntyi kanaloiden alle kauheaksi kasaksi. Body potkareiden alla pysyy paikoillaan. Monissa bodeissa on ne hanskat samassa, eli käännettävät hihat joista tulee tumput, näppärät siihen raapimisen estoon.
Huoh. En nyt jaksa ottaa kantaa tähän imetys vs. tutti keskusteluun, jokainen päättäköön siis itse tutin kohtalon.
Mutta vinkki joka ei ainakaan osunut silmääni vielä, on omat siteet, kuulemani mukaan sairaalasta saatavat eivät maailman mukavimpia...
Synnytin 2 kk sitten ja se, mitä olisin tarvinnut ja mitä sairaalassa ei ollut, enkä itse hoksannut ottaa mukaan, oli liivinsuojat. Kun maito nousi, niin sitä maitoa vain suihkusi rinnoista aina kun kuulin kenen tahansa vauvan itkevän.
Sain sairaalasta myös rintakumin, kun vauvalla oli vaikeuksia imuotteen kanssa. Tuttipulloja oli kokonainen kaapillinen, ja luovutettua rintamaitoa saatiin myös. Kotiinlähtöpäivänä luovutettu maito vaihdettiin vastikkeeksi. Tätä luovutettua rintamaitoa sai hakea ja lämmittää ihan oman vauvan tahtiin ja säilyttää jääkaapissa omaa lypsettyä maitoa myös. (Sairaalassa oli myös rintapumppuja).
Meillä myös piti tuoda omat tohvelit tai sisäkengät, sairaalalla kuulemma on vain toisen jalan jalkineita (?!).
Meillä oli tosi kuuma huoneessa, joten olisi ehkä ollut kiva olla joku sairaalan yöpaitaa kevyempi yövaate. Olin ihan hiessä yöllä.
Meillä oli vauvalle bodyja, potkuhousuja, henkselihousuja ja paitoja huoneessa ja niitä sai vapaasti hakea käytävän kaapista lisää. Samoin äidille tarkoitettuja yöpaitoja, sukkia, alushousuja sai käyttää ihan sitä tahtia kuin itse tarvitsi. Itse olin ihan mielelläni sairaalan vaatteissa verenvuodon takia, eipä mennyt omat vaatteet verisiksi ja siitä yöpaidasta on ihan kätevä imettää.
Sairaalan siteet oli myös ihan ok, koska ekat päivät sitä vuotoa tuli kuin saavista ja epämukavuudestaan huolimatta ne hoitavat hommansa. Kotiinlähtöä varten oli mukana sitten omia, pienempiä siteitä. Kunnon yösiteitä tms. kannattaa varata kotiinkin, niitä kun kuluukin yllättävää tahtia. Jouduin itse lähettämään miehen kauppaan sideostoksille jo kolmantena päivänä kotiutumisen jälkeen.
Omiksi kotiutumisvaatteiksi kannattaa pakata jotain joustavaa ja löysää vaatetta. (Ja lämmintä, ettei rinnat kylmety.)
Mieheltäni loppui puhtaat sukat ja alushousut, kun sairaalassaoloaika venyikin viikoksi, mutta näitä saatiin tilattua lisää vierailtamme. :)
Meidän vauva sai sairaalasta tutin, koska oli syntymänsä jälkeen tarkkailuosastolla, mutta en tiedä saako sitä normaalisti. Kannattanee pakata, jos haluaa opettaa vauvansa tuttia heti syömään (tästähän on kahta kantaa, onko hyvä asia heti alussa vai ei).
Mulle tärkeitä oli ainakin imetysliivit, kännykkä ja laturi, shampoo ja hoitoaine (suihkussa oli vain sellaista pesunestettä, jonka jäljiltä tukka olisi ollut harakanpesä), hammasharja ja -tahna, deodorantti sekä tietysti omat ja vauvan kotiutumisvaatteet ja turvakaukalo. Ja kamera, se oli tärkeimmästä päästä! Sen sijaan turhia olivat esim. iPod (ei tullut mieleen kuunnella musiikkia, aika ja kiinnostus kohdistui ihan muuhun), muistiinpanovälineet (ei ehtinyt/jaksanut), villasukat (sairaalasukat ja läpsyt riittivät) ja lukemiset (sairaalasta sai lehtiä). Kaikkia vauvanhoitovälineitä ja vaatteita oli myös sairaalassa tarjolla. Aamutakki kehotettiin joissain listoissa ottamaan mukaan, mutta mun sairaalassa niitä oli kyllä tarjolla.
Omat sukat oli luksusta, ne sairaalaan tuubisukat pyörii jaloissa koko ajan. Ja jotain lukemista tai tekemistä aion ottaa myös mukaan, koska nukkumisesta ei edellisilläkään kerroilla tullut mitään. Korvatulpat täytyy myös ottaa varalta, huonekaverin kuorsaus piti huolen unenpuutteesta, jos muulta hälyltä onnistui torkahtaa :D Huone oli kahvihuoneen vieressä, jota henkilökunta käytti taukotilanaan.
meidän sairaalassa vauvalle ei ole sukkia tai tumppuja, joten jotkut käsineet on kätevät. Itselle imetysrintsikat. Pakkaan myös seuraavalle reissulle Movicolia, sairaalassa sniiduillaan ulostuslääkkeiden kanssa ja lisäksi sieltä ei saa Movicolia tai Pegorionia.
Meillä ei ollut tuttia mukana, lapselle oli ainostaan kotiin lähtövaatteet.
Itselle tärkein oli kamera. Itse olin vuorokauden synnytyksen jälkeen niin väsynyt, ettei välittänyt millä pesin itseni tai mitä päällä oli. Tuskinpa pesin edes hampaita :D Ja sitten sitä jo pääsi kotiin.
Mihin vastasyntynyt tarvii tuttia? Se imee tissiä. Tutti vasta sitten, kun imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Mulla kolme tuttia vuoden ikään syönyttä ja vasta 2-viikkoisena alettu tuttia tarjoamaan.
Kassiin hygieniatarvikkeet, kännykän laturi, neuvolakortti, omia vaatteita jos niin tykkää.
Mihin vastasyntynyt tarvii tuttia? Se imee tissiä. Tutti vasta sitten, kun imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Mulla kolme tuttia vuoden ikään syönyttä ja vasta 2-viikkoisena alettu tuttia tarjoamaan.
Kassiin hygieniatarvikkeet, kännykän laturi, neuvolakortti, omia vaatteita jos niin tykkää.
3 lapsen synnytykset läpikäyneenä niin mukaan et tarvitse mitään. sitä helvetillistä kipua ei jeesaa tuoksukynttilät tai luxus-sukat.
3 lapsen synnytykset läpikäyneenä niin mukaan et tarvitse mitään. sitä helvetillistä kipua ei jeesaa tuoksukynttilät tai luxus-sukat.
Meillä mukana
- itselleni rentoja vaatteita, sukkia, alusvaatteita, hygieniatuotteet, eli hammasharja ja tahna, shampoo, hoitoaine, dödö, meikit, meikinpuhdistusliinat, harja, ponnarit ja pari pinniä, rintakumi.
- vauvalle muutama body, paita, housut, hattu, hanskat, sukat, tutti.
- kirja, musiikkia, lehtiä.
- evästäkin otin.
Ehkä oli muutakin, mutta näille tuli käyttöä.