Miten toimia menestyksekkäimmin sellaisen ihmisen kanssa,
joka puhuu paljon aika negatiivisella tyylillä muista? Jos siis on jossain määrin pakko olla tekemisissä kuitenkin. Sellainen toimintatapa ei ole ainakaan oma tapani toimia tässä elämässä. Onko hyviä neuvoja? Tuntuu että vaikeaa on, koska jos siihen ei lähde mukaan se tuntuu ärsyttävän häntä, ja jos taas välillä tulee lähteneeksi, niin tekee siinä omaa sisintään (ja niitä muita) kohtaan aika väärin. Helvetin väsyttävä ihmistyyppi, jos minulta kysytään. Hajota ja hallitse -tyyliä?
Kommentit (21)
Pitää kanssakäyminen lyhyenä ja asiallisena.
Niin, asiallisena olen pitänytkin, lyhyenä ei valitettavasti ole oikein vaihtoehto kyseisessä tilanteessa...
Sano sille, ettei valita ja sössötä niin paljoa. Jos se siitä imaisee herneen nokkaansa, niin nosta kytkintä.
Mulla sama juttu. En lähde mukaan. Annan ärsyyntyä. Väitän jopa vastaan. Hän on jatkuvasti ärtynyt muutenkin eli samaan konkurssiin.
Miten hän reagoi, jos myöntelet, mutta sanot silti perään omana kommenttinasi jotain positiivista tyyliin "joo, voin ymmärtää, että sinua se ärsyttää, mutta toisaalta hän on tosi hyvä järjestämään kokouksia/informoi muita sovituista asioista/yms., oletkos muuten huomannut, nytkin eilen..."
(esimerkki siis liittyen työasioihin, jos kuvaamasi tyyppi on työtoverisi)
Anna siis valittaa ja tunnista se, että häntä aidosti ärsyttää joku asia, mutta ilmaise myös, että haluat ajatella hänen mollaamastaan tyypistä myös hyvää.
Jos hän sinulle alkaa siitä protkottaa, voit sanoa ihan lempeästi, että "tarkoitus ei ole ärsyttää, mutta kun minusta on todella ikävää haukkua muita ihmisiä, varsinkin jos he eivät ole läsnä, mieluummin puhuisin muista hyvää"
Tuollainen negatiivisuus on opittu tapa ja siitä voi oppia myös poiskin, tai ainakin tuo negatiivinen tyyppi huomaa, että ei saa sinusta vastakaikua.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:03"]
Tuollainen negatiivisuus on opittu tapa ja siitä voi oppia myös poiskin, tai ainakin tuo negatiivinen tyyppi huomaa, että ei saa sinusta vastakaikua.
[/quote]
Jahas, vai että oikein vastakaikua tarvitaan.
Hehe, melkein tekisi mieli antaa neuvo että ala "keittiösykolookiksi" ja mene tuohon mukaan sillä lailla, että alat analysoimaan tota henkilöä ja jaarittelet tällaisia
- Tunnetko olosi tällä hetkellä vihaiseksi, vihahan on aivan ihan normaali tunne
- Oliko sinulla onnellinen lapsuus
- Jotenkin minusta tuntuu, että äitisuhteesi ehkä ei ole ollut paras mahdollinen
- Tiedätkö, että ihminen yleensä tuntee negatiivisia tunteita eniten niitä tuntemattomia ihmisiä kohtaan joita kohtaan hän tuntee kateutta
Jne. tällaista shaibaa
No älä puhu mitään. Nyökyttele vain.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:03"]
[/quote]
Jahas, vai että oikein vastakaikua tarvitaan.
[/quote]
Totta kai. Jos ap lähtisi haukkumiseen mukaan, se vaan yltyy. Ja jos ei lähde, ja vieläpä osoittaa, että ei siitä tykkää, niin se vähenee.
Niin, siis en ole lähtenyt mukaan, jos se jäi epäselväksi. En ole suureen ääneen alkanut myöskään vastustaa näitä hänen sanomisiaan, en nimittäin halua ottaa niihin kantaa enkä halua sekaantua niihin, eli lähinnä olen näissä tilanteissa vaiennut. Vaihtanut puheenaihettakin parhaani mukaan. Ei todellakaan ole minun vastuullani kuinka joku toinen aikuinen ihminen päättää itse käyttäytyä. Jos olisin itse joku jauhaja/juoruilija, niin miksiköhän kokisin tilanteen ongelmalliseksi ja tekisin siitä aloituksen tänne. Että ihan kivastipa taas joku tulkitsi pieleen palstan tavan mukaisesti...
ap
Mistä ap nyt hermostuit, en minä ainakaan olettanutkaan sinun lähteneen mukaan mollaamiseen, lähinnä vaan mietin tapoja "olla eri mieltä" niin, ettei se saa sitä mollaajaa hermostumaan. Ja joku sitten ihmetteli tuota yhtä lausettani, johon vastasin.
7
Miksi sinua ärsyttää tämän tyypin negatiivisuus? Siksikö, että hänen esiin nostamasta aiheet liippavat liian läheltä sinua? Että tunnet pienen kaiherruksen omatunnossasi ja tiedät, että jos hän tuntisi sinut paremmin, hän kertoisi muille sinun tekosistasi? Sinä pelkäät, että totuus tulee esiin kun tämä totuudentorvi pääsee vauhtiin.
14, niin.... lähdet tyypillisen av-provo-riidanhaastajan tapaan liikkeelle siitä, että a) vika on aina aloituksen tekijässä ja b) jos jonkun paskanpuhuminen ja ilkeily harmittaa, se on varmaan sitten "totta".
No, onneksi oikeassa elämässä asiat eivät ole noin.
Muita koko ajan haukkuva ihminen on ikävä ainakin kahdesta perussyystä.
Negatiivinen haukuskelu lisää negatiivista valittamista ja ilmapiiriä ja on sen vuoksi ylipäätään energiaa syövää ja ikävää. Se ei rakenna yhtikäs mitään, koska se keskittyy ainoastaan kritiikkiin, ei ratkaisuihin.
Lisäksi tuollaisen toisten parjaajan kanssa on ikävä olla siksi, että tietää hänen puhuvan kaikista paskaa selän takana. Myös sinusta, joka satut sillä hetkellä olemaan hänen kuulijansa. Tuollaiselle negatiiviselle muiden haukkujalle ei halua kertoa mitään, ei omasta elämästään eikä omista mielipiteistään, koska ne varmuudella väännetään nurinperin ja tarjoillaan eteenpäin vääristyneessä muodossa muille.
7
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 15:45"]
Mistä ap nyt hermostuit, en minä ainakaan olettanutkaan sinun lähteneen mukaan mollaamiseen, lähinnä vaan mietin tapoja "olla eri mieltä" niin, ettei se saa sitä mollaajaa hermostumaan. Ja joku sitten ihmetteli tuota yhtä lausettani, johon vastasin.
7
[/quote]
Ei, en hermostunut, kerroin vaan vielä tarkemmin kuinka olen toiminut. Selvensin. Puhuit paljon asiaa kommentissasi.
Nro:lle 14: Ai miksikö sellainen käytös on aika ikävää? Vaikkapa siksi että se tuottaa tutkitusti ilmapiiriongelmia missä tahansa ihmisryhmissä eikä edistä yhteistä hyvää millään tavoin. Kai sen nyt kuka tahansa normaali aikuinen ihminen tietää. Jotkut ihmiset haluavat rakentaa, näkeehän sen vaikka täältä palstaltakin, kun taas jotkut vaan rikkovat.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 15:41"]
Että ihan kivastipa taas joku tulkitsi pieleen palstan tavan mukaisesti...
ap
[/quote]
No tästä sai sen vaikutelman, että loukkaannuit. No, tulihan sieltä sitten 14...
14
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 15:41"]
Että ihan kivastipa taas joku tulkitsi pieleen palstan tavan mukaisesti...
ap
[/quote]
No tästä sai sen vaikutelman, että loukkaannuit. No, tulihan sieltä sitten 14...
14
[/quote]
siis 7, hahaha... ;-)
15 & 16, itse asiassa haukkuminen ja muiden moraalittomuuksista kertominen nimenomaan rakentaa yhteisöllisyyttä. Rankaiseminen ja tuomitseminen ovat kaikkien ihmisyhteisöjen perustavanlaatuista toimintaa. Sillä määritetään sopivuuden rajat ja luodaan yhteisön identiteetti. Siksi me rakastamme vihata tuksua ja muita turhia julkkiksia.
19, huokaus. Ei ole kyse mistään moraalittomuuksista, vaan sellaisesta epälojaalista ihmistyypistä joka tykkää aina vain juoruilla, haukkua ja arvostella muita syystä tai toisesta, ja jollei (yleensä kun) oikeita hyviä syitä sellaselle ilkeydelle ei edes ole, niin niitä vaikka väännetään ja keksitään. ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:15"]
19, huokaus. Ei ole kyse mistään moraalittomuuksista, vaan sellaisesta epälojaalista ihmistyypistä joka tykkää aina vain juoruilla, haukkua ja arvostella muita syystä tai toisesta, ja jollei (yleensä kun) oikeita hyviä syitä sellaselle ilkeydelle ei edes ole, niin niitä vaikka väännetään ja keksitään. ap
[/quote]
Jos niitä kerran väännetään ja keksitään, niin sittenhän sinun on helppo bustata tämä tyyppi. Mikset ala kyselemään häneltä tarkemmin? "Mistä tiedät?" "Mistä kuulit?"
Ei mitään neuvoja?