Mitä tehdä jos päiväkodilla aletaan kysyä jaksamisesta?
Siis "Miten koet oman jaksamisen?" kysymyksiä kahden kesken, niin että nämä ei liity vasuun, lapset puheeksi yms.
Jos vastaan että "ihan kivasti meillä on mennyt ja ihan hyvänä koen" ja hymyilen, niin koen että se ei jotenkin riitä. Viimeaikoina myös tosi paljon vihaisia katseita.
Mitä tuo tarkoittaa?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti pelkäätte, että pk tekee lastensuojeluilmon, jos joku on vähän väsynyt ja sen myös sattuisi myöntämään? Valoja päälle nyt.
Niitä ilmoituksia lähtee paljon pienemmästäkin.
100 000 aiheetonta huuhaa-ilmoitusta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti pelkäätte, että pk tekee lastensuojeluilmon, jos joku on vähän väsynyt ja sen myös sattuisi myöntämään? Valoja päälle nyt.
Ne tuskin ovat päiväkodin tekemiä.
Ap, kerro meille miten sinä jaksat?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kannattaa olla rehellinen. Jos omat voimat ovat loppu ja ei jaksa, lastensuojelu auttaa. Tarkoitus ei ole kiusata ketään tai tehdä haittaa.
Olen joskus sanonut päiväkodissa ihan suoraan, että olen aivan poikki. Olivat ymmärtäväisiä.
Täysin tyhmä täytyy olla, jos tuollaisia puhuu. Tuostahan saat sen lasun ja sitten vasta väsyttääkin, kun järkkäilet tapaamisia sossujen kanssa ja sinua syyllistetään ties mistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin ihan suoraan, että mitä ihmettä he tarkoittavat. Ja valittaisin johtajalle.
Lisäisit siis toiminnallasi epäilyksiä.
Eikö teillä ole mitään älliä ja psykologista silmää asioihin. Siis miltä mikäkin näyttää.
Noin jyrkkä reaktio vahvistaa henkilökunnan epäilyksiä ja sun jaksamista epäiltäisiin vielä enemmän. T_perys
Ihan sama.
Minä olen päiväkodin asiakas ja maksan veroilla heidän palkkansa.
Tuo on asiatonta käytöstä ja todellakin kysyn mitä ihmettä he hääräävät ja valitan tuosta.
Jos minä kysyn sinun jaksamisesta, siinä ei ole mitään asiatonta. Mutta siltikin voit valittaa siitä, se on ihan normaali oikeutesi, jos siihen koet tarvetta. ps. minä maksan työnteolla palkkaani myös, et pelkästään sinä.
Totta kai se on asiatonta. Ei sinulla ole minkään valtakunnan asiaa kysellä mitään.
Kyllä minulla vaan on, suorastaan velvollisuus, jos huoli on herännyt. Sulla on selkeästi asenneongelma, sillä et arvosta meitä juuri minkään vertaa.
Vanhempien kannattaa aina tiedustella, onko hoitajilla omia lapsia ja minkä nimisiä. Aina kun hoitaja alkaa ylittämään valtuuksiaan, niin huoli-ilmoitus vaan tällaisen hoitajan lapsesta. Näkee sitten ihan käytännössä, mitä oma toiminta huolineen aiheuttaa perheille. Ja pakkohan se on tehdä, kos hoitaja vaikuttaa suvaisemattomalta tai rasistiselta. Eihän sellainen ole sopiva vanhemmaksi. Lisäksi vaan iltalehtiin tieto, että missä päiväkodeissa huoli-ilmoituksia tehtaillaan. Loppuu ainakin yksityiseltä päiväkodilta nopeasti asiakkaat.
Multa ei ole kukaan koskaan kysellyt kolmen lapsen päiväkoti-uran aikana tuollaista. Jos joltain on kysytty, niin varmasti on ollut jokin syy! Onko lapsi ollut jotenkin laiminlyödyn oloinen? Tai äiti ilottoman tai jopa aggressiivisen oloinen lasta hakiesaan? Tai jotain muuta selvästi normaalista poikkeavaa johon päiväkodissa on kiinnitetty huomiota? Ei tuollaisia oikeasti mitenkään rutiinisti kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin ihan suoraan, että mitä ihmettä he tarkoittavat. Ja valittaisin johtajalle.
Lisäisit siis toiminnallasi epäilyksiä.
Eikö teillä ole mitään älliä ja psykologista silmää asioihin. Siis miltä mikäkin näyttää.
Noin jyrkkä reaktio vahvistaa henkilökunnan epäilyksiä ja sun jaksamista epäiltäisiin vielä enemmän. T_perys
Ihan sama.
Minä olen päiväkodin asiakas ja maksan veroilla heidän palkkansa.
Tuo on asiatonta käytöstä ja todellakin kysyn mitä ihmettä he hääräävät ja valitan tuosta.
Jos minä kysyn sinun jaksamisesta, siinä ei ole mitään asiatonta. Mutta siltikin voit valittaa siitä, se on ihan normaali oikeutesi, jos siihen koet tarvetta. ps. minä maksan työnteolla palkkaani myös, et pelkästään sinä.
Totta kai se on asiatonta. Ei sinulla ole minkään valtakunnan asiaa kysellä mitään.
Kyllä minulla vaan on, suorastaan velvollisuus, jos huoli on herännyt. Sulla on selkeästi asenneongelma, sillä et arvosta meitä juuri minkään vertaa.
Vanhempien kannattaa aina tiedustella, onko hoitajilla omia lapsia ja minkä nimisiä. Aina kun hoitaja alkaa ylittämään valtuuksiaan, niin huoli-ilmoitus vaan tällaisen hoitajan lapsesta. Näkee sitten ihan käytännössä, mitä oma toiminta huolineen aiheuttaa perheille. Ja pakkohan se on tehdä, kos hoitaja vaikuttaa suvaisemattomalta tai rasistiselta. Eihän sellainen ole sopiva vanhemmaksi. Lisäksi vaan iltalehtiin tieto, että missä päiväkodeissa huoli-ilmoituksia tehtaillaan. Loppuu ainakin yksityiseltä päiväkodilta nopeasti asiakkaat.
Luuletko että hoitaja työntekijän roolissa alkaa sinulle, asiakkaalle millään tavalla yksitysasioitaan avaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vastaa tämmöisiin kokemuskysymyksiin mitään. Niin typerää. "Koetko että jalkasi on poikki?" Ei, kyllä se on poikki jos se on, koin minä sitä tai en.
Varmasti aika rankka elämä sinulla. Voin kuvitella miten on mutkikasta vaikka lääkärillä. Että koetko nyt vatsakipua vai et.
Sinä varmaan koet noin. Niin kuin vähän kaiken muunkin elämässäsi. Nyt koet että minulla on rankka elämä, ja koet elämäni mutkikkaaksi. Sellaista se kokemuseläminen on, kun ei voi tietää kanssapalstailijasta mitään, niin täytyy "kokea" kaikenlaista. Tätä juuri tarkoitan.
Eli sinä et pysty kokemaan, onko oma vatsasi kipeä vai ei, mutta pystyt kokemaan, miten minä koen! Eikö tuo ole vähän jo muiden kautta elämistä?
Vatsani joko on kipeä tai ei. Sinulla tämä riippuu kokemuksestasi. Kuten varmaan vähän kaikki elämässä. Tunteita ja kokemista kaikki asiat. Puistattavaa.
Tuo kokemis- ja tuntemispuhe on mitätöintiä ja alistamista ja sisältää verhotun epäilyn asioiden paikkansapitävyydestä. Verratkaa: äiti ei ole saanut apua / äiti kokee, että ei ole saanut apua. Äiti ei ole väsynyt / äiti kokee, että ei ole väsynyt. Lapsella on kaikki hyvin / äiti kokee, että lapsella on kaikki hyvin. Äiti on saanut asiatonta kohtelua virkailijan taholta / äiti kokee saaneensa asiatonta kohtelua.
Asia joko on tai ei.
Kuulemma Suomeen on palkattu 17500 uutta lastensuojelun sosiaalityöntekijää ihan vaan varalta kun tuo korona nyt kuormittaa perheitä.
ammattitaidottomimpiin ja räikeimmin toimiviin pk-paikkoihin tehdään Avin ja eduskunnan oikeuasiamiehen kanssa yllätystarkastuksia, tämä tarina on tosi. tehty kantelu laittomasta ja ammattitaidottomasta toiminnasta useamman vuoden ajalta, siitä seurasi loppujen lopuksi, että tähän tarhaan tehtiin yllätystarkastus avin ylitarkastajan ja eduskunnan oikeusasiamiehen toimesta. näin uudellamaalla. kannattaa ehdottomasti valittaa, Suomessa sentään on oikeuslaitos, lait ja säädökset. ei kaikkea tarvitse sietää. jos sinusta tuntuu, että jonkun työntekijän toiminta on asiatonta, todennäköisesti se on asiatonta ja laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma Suomeen on palkattu 17500 uutta lastensuojelun sosiaalityöntekijää ihan vaan varalta kun tuo korona nyt kuormittaa perheitä.
Tämä ei ole yksin lastensuojelun ilmiö. Ongelmat ovat kasvaneet koronan myötä monella saralla (työttömyys/lomautukset, taloudelliset ongelmat, terveydenhuollon ruuhkautuminen, mielenterveysongelmat, päihdeongelmat yms.) Miten tämä voisi olla vaikuttamatta lastensuojeluun?
Vierailija kirjoitti:
Multa ei ole kukaan koskaan kysellyt kolmen lapsen päiväkoti-uran aikana tuollaista. Jos joltain on kysytty, niin varmasti on ollut jokin syy! Onko lapsi ollut jotenkin laiminlyödyn oloinen? Tai äiti ilottoman tai jopa aggressiivisen oloinen lasta hakiesaan? Tai jotain muuta selvästi normaalista poikkeavaa johon päiväkodissa on kiinnitetty huomiota? Ei tuollaisia oikeasti mitenkään rutiinisti kysellä.
Nykyään kysellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vastaa tämmöisiin kokemuskysymyksiin mitään. Niin typerää. "Koetko että jalkasi on poikki?" Ei, kyllä se on poikki jos se on, koin minä sitä tai en.
Varmasti aika rankka elämä sinulla. Voin kuvitella miten on mutkikasta vaikka lääkärillä. Että koetko nyt vatsakipua vai et.
Sinä varmaan koet noin. Niin kuin vähän kaiken muunkin elämässäsi. Nyt koet että minulla on rankka elämä, ja koet elämäni mutkikkaaksi. Sellaista se kokemuseläminen on, kun ei voi tietää kanssapalstailijasta mitään, niin täytyy "kokea" kaikenlaista. Tätä juuri tarkoitan.
Eli sinä et pysty kokemaan, onko oma vatsasi kipeä vai ei, mutta pystyt kokemaan, miten minä koen! Eikö tuo ole vähän jo muiden kautta elämistä?
Vatsani joko on kipeä tai ei. Sinulla tämä riippuu kokemuksestasi. Kuten varmaan vähän kaikki elämässä. Tunteita ja kokemista kaikki asiat. Puistattavaa.
Tuo kokemis- ja tuntemispuhe on mitätöintiä ja alistamista ja sisältää verhotun epäilyn asioiden paikkansapitävyydestä. Verratkaa: äiti ei ole saanut apua / äiti kokee, että ei ole saanut apua. Äiti ei ole väsynyt / äiti kokee, että ei ole väsynyt. Lapsella on kaikki hyvin / äiti kokee, että lapsella on kaikki hyvin. Äiti on saanut asiatonta kohtelua virkailijan taholta / äiti kokee saaneensa asiatonta kohtelua.
Asia joko on tai ei.
There is no reality, only percetion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tuskin ovat päiväkodin tekemiä.
Osa on.
Liedossahan alettiin nyt kysellä joka perheeltä jaksamista. En muista missä yhteydessä kyseleminen tapahtuu, mutta sen oli tarkoitus olla matalan kynnyksen toimintaa, eli ehkäpä juuri tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kannattaa olla rehellinen. Jos omat voimat ovat loppu ja ei jaksa, lastensuojelu auttaa. Tarkoitus ei ole kiusata ketään tai tehdä haittaa.
Olen joskus sanonut päiväkodissa ihan suoraan, että olen aivan poikki. Olivat ymmärtäväisiä.Millä tavalla se lastensuojelu auttaa???
Tämä minullekin on mysteeri. Itse olin totaaliyh:na aikoinani hyvin väsynyt, kun lapsi alkoi nukkua heräilemättä vasta 2-vuotiaana ja silloinkin heräsi kuudelta joka jumalan aamu. Ainoa tarvittava apu olisi ollut satunnainen yöpaikka, minne viedä lapsi, tai että joku nukkuisi meillä ja hoitaisi yön ja aamun. Ei tällaista apua lastensuojelusta saa, vaikka se on juuri se mitä moni perhe kaipaa. Eli kunnon yöunia ilman mitään "tukitoimia", suunnitelmia tai lasun asiakkuutta. Tukiperheitä toki on, mutta niihin tulee sitoutua ja haluta viedä lapsi sinne säännöllisesti myös päiviksi. En minä sellaista halunnut vaan esim. kerran kuussa nukkua pitkään.
Sellaista apua, jota tarvitaan, ei tarjota. Esimerkiksi, jos perheessä on vatsatauti ja tarvittaisiin joku pesemään lakanoita ja keittämään mustikkasoppaa, niin oma sukulainen tai kaveri siihen pitää värvätä. Kunnalta ei liikene kukaan. Yksi ystävä pari kertaa pyytänyt.
Meidän lapsilla on ollut aivan ihanat hoitajat ja jos he joskus ovatkin kysyneet jaksamisesta, niin olen kokenut sen vain positiivisena. Eiköhän jokainen vanhempi koe välillä väsymystä, joten sen myöntämisessä ei ole mitään väärää. Jos taas heittäytyy aggressiivisesti puolustuskannalle niin varmasti ainakin herättää ihmetystä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista apua, jota tarvitaan, ei tarjota. Esimerkiksi, jos perheessä on vatsatauti ja tarvittaisiin joku pesemään lakanoita ja keittämään mustikkasoppaa, niin oma sukulainen tai kaveri siihen pitää värvätä. Kunnalta ei liikene kukaan. Yksi ystävä pari kertaa pyytänyt.
Tai sairastut koronaan ja joudut sairaalaan. Kuka hoitaa lapset? Paras olisi tietysti kotiin saatava apu eli joku 24h lastenhoitaja. Mutta ei, lapset täytyy sijoittaa kiireellisesti ties minne ja tämä sijoitus sitten purkaa myöhemmin. Ahdistaisi ihan helvetisti maata sairaalassa ja tietää, että omat pienet lapset ovat poissa kotoa vieraassa perheessä.
Mitään järkevää hoitoapua et saa. Jos jalka katkeaa, apua ei heru vaikka kotona olisi kaksosvauvat.