Mitä tehdä jos päiväkodilla aletaan kysyä jaksamisesta?
Siis "Miten koet oman jaksamisen?" kysymyksiä kahden kesken, niin että nämä ei liity vasuun, lapset puheeksi yms.
Jos vastaan että "ihan kivasti meillä on mennyt ja ihan hyvänä koen" ja hymyilen, niin koen että se ei jotenkin riitä. Viimeaikoina myös tosi paljon vihaisia katseita.
Mitä tuo tarkoittaa?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin ihan suoraan, että mitä ihmettä he tarkoittavat. Ja valittaisin johtajalle.
Lisäisit siis toiminnallasi epäilyksiä.
Eikö teillä ole mitään älliä ja psykologista silmää asioihin. Siis miltä mikäkin näyttää.
Noin jyrkkä reaktio vahvistaa henkilökunnan epäilyksiä ja sun jaksamista epäiltäisiin vielä enemmän. T_perys
Ihan sama.
Minä olen päiväkodin asiakas ja maksan veroilla heidän palkkansa.
Tuo on asiatonta käytöstä ja todellakin kysyn mitä ihmettä he hääräävät ja valitan tuosta.
Itse miettisin myös päivähoitopaikan vaihtoa, jos hoitajat käyttäytyvät noin ja jos lasu tulee, tekisin myös heidän lapdistaan ”huoli”-ilmoituksen. Oppivat ainakin sen jälkeen asiakaspalvelua ja erilaisuuden hyväksymistä ja pitäytymään omissa puitteissaan.
Jos teet kostoilmoituksen päiväkodista, joka teki sinusta huoli-ilmoituksen, saatetaan sinulle ehkä pikkuisen hymähdellä jossain pöydässä, jossa niitä ilmoituksia käsitellään.
Sinänsä päiväkodin vaihtaminenhan ei sinua asioiden selvittämiseltä pelasta. Tuollaiset kiusailmoitukset eivät varsinkaan paranna asemaasi.
Olisit tyytyväinen että joku edes kysyy jaksamisestasi ja välittää. On olemassa kaikenlaista tukea lapsiperheille, joskus ei itse ymmärrä hakea apua. T. Totaaliyksinhuoltaja jolta kukaan ei kysynyt jaksamisesta, vaikka oli ihan poikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vastaa tämmöisiin kokemuskysymyksiin mitään. Niin typerää. "Koetko että jalkasi on poikki?" Ei, kyllä se on poikki jos se on, koin minä sitä tai en.
Varmasti aika rankka elämä sinulla. Voin kuvitella miten on mutkikasta vaikka lääkärillä. Että koetko nyt vatsakipua vai et.
Sinä varmaan koet noin. Niin kuin vähän kaiken muunkin elämässäsi. Nyt koet että minulla on rankka elämä, ja koet elämäni mutkikkaaksi. Sellaista se kokemuseläminen on, kun ei voi tietää kanssapalstailijasta mitään, niin täytyy "kokea" kaikenlaista. Tätä juuri tarkoitan.
Eli sinä et pysty kokemaan, onko oma vatsasi kipeä vai ei, mutta pystyt kokemaan, miten minä koen! Eikö tuo ole vähän jo muiden kautta elämistä?
Vatsani joko on kipeä tai ei. Sinulla tämä riippuu kokemuksestasi. Kuten varmaan vähän kaikki elämässä. Tunteita ja kokemista kaikki asiat. Puistattavaa.
Ja nyt sinua jo puistattaa. Kovasti kyllä elät toisen käden kokemusten kautta. Mutta niinhän sitä ihmiset aina syyttävät toisia niistä asioista, joita eivät itsessään osaa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi päiväkodilta tehtäisiin lastensuojeluilmoitus vain yhden jaksamiskysymyksen vuoksi?
Nyt on ollut aika haipakkaa tämä erityinen aika keväästä saakka ja jos päiväkodilla kysytään, että kuinkas teillä jaksetaan ja äiti sanoo, että aika raskasta on ollut kun on nää eristykset ja muut. Niin siis heti sieltä päiväkodilta muka tehtäisi lasu. No ei varmaan tehdä!
Olet oikeassa, tuossa tapauksessa ei tehtäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon tarvitse vastata mitään. Voit toki halutessasi vastata että pidät tästä eteenpäin lastasi hoidossa tuntia kauemmin päivässä.
Sinun jaksaminen ei kuulu päiväkodin hfnkilökunnalle millään lailla. He eivät ole sosiaalityöntekijöitä vaan varhaiskasvattajia. Saattavat toki tehdä lasun, mutta sitten voit sanoa sossuille että jaksat hyvin, etkä ymmärrä miksi päiväkoti on toiminut selkäsi takana, koska ohjeistus on että tutkintapyynnög lastensuojeluun tehdään yhteistyössä vanhempien kanssa, eikä sinua ole asiasta edes informoitu.
Varhaiskasvatuksen opettaja
Olet feikki-ope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin ihan suoraan, että mitä ihmettä he tarkoittavat. Ja valittaisin johtajalle.
Eikö teillä ole mitään älliä ja psykologista silmää asioihin. Siis miltä mikäkin näyttää.
Noin jyrkkä reaktio vahvistaa henkilökunnan epäilyksiä ja sun jaksamista epäiltäisiin vielä enemmän. T_perys
Ihan sama.
Tuo on asiatonta käytöstä ja todellakin kysyn mitä ihmettä he hääräävät ja valitan tuosta.
Höpö höpö. Se ei ole mitään asiatonta vaan perustuu lakiin. Jos huoli herää eikä siihen puututa niin työntekijä RIKKOO LAKIA.
Selvittäkää nyt ensin ennen kuin kommentoitte.
Älä viitsi. Olet naurettava. Joku lähihoitaja alkaa leikkiä sosiaalityöntekijän ja terapeutin yhdistelmää. Sanokoon suoraan tai pitäköön päänsä kiinni.
Siellä varmaan selvittää tätä jaksamisasiaa vähän muut kuin lähärit.
Minun jaksamistani yhdessä vaiheessa jututti päiväkodin hoitaja, opettaja ei kysellyt. Kyseinen hoitaja sattuu olemaan huipputyyppi monella tavalla, ja hänestä kyllä oli apua.
Lapsiperheet ovat lujilla nyt. Todella järkyttävää että nyt sitten vielä alkaa tuo huolilänkytys. Koko kevät kuunneltiin sitä Lin ja kumppanien solvausta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet ovat lujilla nyt. Todella järkyttävää että nyt sitten vielä alkaa tuo huolilänkytys. Koko kevät kuunneltiin sitä Lin ja kumppanien solvausta.
Ei ne siellä päiväkodilla huolesta länkyttäneet, vaan täällä mammat ja trollit keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siellä päiväkodilla huolesta länkyttäneet, vaan täällä mammat ja trollit keskenään.
Länkyttävät jaksamisesta. Sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, äiti tai isä voi joskus uupua, mutta "huoli" nousee ajankohtaiseksi vasta jos perhe ei löydä keinoja hoitaa tai hoidattaa lapset suht. kunnolla hankalan kauden yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, äiti tai isä voi joskus uupua, mutta "huoli" nousee ajankohtaiseksi vasta jos perhe ei löydä keinoja hoitaa tai hoidattaa lapset suht. kunnolla hankalan kauden yli.
No eikö se hoitaminen ole sen päiväkodin tehtävä? Sen sijaan että leikkivät terapeutteja huolihaukkoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se hoitaminen ole sen päiväkodin tehtävä? Sen sijaan että leikkivät terapeutteja huolihaukkoina.
Ikävä kyllä päiväkoti ei voi hoitaa lapsia 24/7, vaikka olisi miten vaikeaa. Jos lapsi ei saa riittävää hoivaa kotonaan, tarvitaan muutakin apua.
"Vihaisia katseita". Itse en ole jaksanut lasteni päivähoitohenkilökunnan katseita analysoida. Väsyneiltä näyttävät monesti hekin ja se on ihan ymmärettävää, aika niukoilla resursseilla toimivat.
Jos jaksamisestani kysyttäisiin, sanoisin että onhan tässä koronarajoitusten/suositusten ja muiden kommervenkkien kanssa ollut puljaamista mutta siihen nähden hommat sujuu ihan ok. Eikä todellakaan tulisi mieleeni, että lastensuojeluilmoitus liittyisi kuvioon mitenkään.
Onko sulla ap itselläsi huoli, että lapsesi kohdalla tilanne voisi ulkopuolisen silmään näyttää siltä, että perhe/lapsi saattaisi kaivata tukea?
Mielestäni kannattaa olla rehellinen. Jos omat voimat ovat loppu ja ei jaksa, lastensuojelu auttaa. Tarkoitus ei ole kiusata ketään tai tehdä haittaa.
Olen joskus sanonut päiväkodissa ihan suoraan, että olen aivan poikki. Olivat ymmärtäväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kannattaa olla rehellinen. Jos omat voimat ovat loppu ja ei jaksa, lastensuojelu auttaa. Tarkoitus ei ole kiusata ketään tai tehdä haittaa.
Olen joskus sanonut päiväkodissa ihan suoraan, että olen aivan poikki. Olivat ymmärtäväisiä.
Millä tavalla se lastensuojelu auttaa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä päiväkoti ei voi hoitaa lapsia 24/7, vaikka olisi miten vaikeaa. Jos lapsi ei saa riittävää hoivaa kotonaan, tarvitaan muutakin apua.
Kas kun sen päivähoidon tehtävä on nimensä mukaisesti HOITAA.
Hoitaa mukelot ja hoitaa työnsä ja jättää tuon wannabestasitouhun pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon tarvitse vastata mitään. Voit toki halutessasi vastata että pidät tästä eteenpäin lastasi hoidossa tuntia kauemmin päivässä.
Sinun jaksaminen ei kuulu päiväkodin hfnkilökunnalle millään lailla. He eivät ole sosiaalityöntekijöitä vaan varhaiskasvattajia. Saattavat toki tehdä lasun, mutta sitten voit sanoa sossuille että jaksat hyvin, etkä ymmärrä miksi päiväkoti on toiminut selkäsi takana, koska ohjeistus on että tutkintapyynnög lastensuojeluun tehdään yhteistyössä vanhempien kanssa, eikä sinua ole asiasta edes informoitu.
Varhaiskasvatuksen opettajaVarmasti kuuluu henkilökunnalle.
Heidän on tehtävä LAIN MUKAAN ilmoitus jos pelkkä huoli nousee. Huoli riittää, ei tarvita todisteita.
Tosi tervettä touhua... NOT. Tietääkseni huoli-diskurssin luoja itsekin on ollut huolissaan siitä, millaisen orwellilaisen systeemin tuli pystyttäneeksi. Onneksi sain omat lapseni 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama.
Itse miettisin myös päivähoitopaikan vaihtoa, jos hoitajat käyttäytyvät noin ja jos lasu tulee, tekisin myös heidän lapdistaan ”huoli”-ilmoituksen. Oppivat ainakin sen jälkeen asiakaspalvelua ja erilaisuuden hyväksymistä ja pitäytymään omissa puitteissaan.
Jos teet kostoilmoituksen päiväkodista, joka teki sinusta huoli-ilmoituksen, saatetaan sinulle ehkä pikkuisen hymähdellä jossain pöydässä, jossa niitä ilmoituksia käsitellään.
Sinänsä päiväkodin vaihtaminenhan ei sinua asioiden selvittämiseltä pelasta. Tuollaiset kiusailmoitukset eivät varsinkaan paranna asemaasi.
Huomaatko miten omaan vastaukseesi sisältyy peitelty uhkaus? Kuvastaa hyvin sitä, miten Suomessa suhtaudutaan viranomaisten toiminnan kyseenalaistajiin.
Vatsani joko on kipeä tai ei. Sinulla tämä riippuu kokemuksestasi. Kuten varmaan vähän kaikki elämässä. Tunteita ja kokemista kaikki asiat. Puistattavaa.