Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esimerkkejä huonosta kasvatuksesta.

Vierailija
02.01.2014 |

Tuttavaperheessä on ekaluokkalainen. Kun tulevat kylään, laukoo tämä aina jotain epäkohteliasta. Esimerkkeinä mainittakoon "teillä on kyllä ihan huonot tarjottavat, ei mitään hyvää syötävää", "ihan tylsät juhlat, lähetään pois täältä". Ja mitä tekevät vanhemmat? Eivät suinkaan toru lasta vaan nauravat tämän jutuille. Eivätkä mitenkään nolostuneena vaan tyylillä, että voi kuinka olikaan hassu juttu! Odottaen, että muutkin nauravat lapsen "suloisen hassulle" jutulle.

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä tuo tarjoilijoiden käyttäytyminen tarkoitti? Itse olen kohdannut vain kohteliaita ja hyväkäytöksisiä tarjoilijoita. Ja ainakin Rossossa vielä lisäksi tarjoilu vain paranee kun lapsilla tapana ottaa  pöydässä ajankuluksi ne palautelaput käsiinsä.. (hih)

Vierailija
122/126 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis onko niin että lasta ei voi kieltää julkisesti koska häntä ei saa nolata tai tuottaa häpeän tunnetta?

Miksi ihmeessä? Jos hölmöilee niin kuuluu hävetä. Yritetäänkö täällä kasvattaa persoonallisuushäiriöisiä jotka eivät osaa tuntea häpeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:30"]

Eihän kukaan ole sellaista kieltänyt keneltäkään mitä ei itse noudattaisi.

Jos aikuinen alkaa karjua ja huutaa ja melskata julkisesti niin eiköhän sairasauto tai poliisiauto kutsuta melko pian paikalle jos aikuinen ei poistu paikalta tai hiljene kehotuksesta huolimatta. 

Jos taas lapsi ei kehotuksesta huolimatta hiljene tai poistu muualle huutamaan niin toki vanhemman velvollisuus on kantaa häirikkö muualle rauhoittumaan.

[/quote]

No aika monella vanhemmalla on sellainen ajatus, että ne säännöt mitä sanelevat lapsilleen eivät koske heitä itseään. Suorastaan näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että nuorien huonosta käytöksestä valittava keski-ikäinen Irma itse kiilaa, etuilee, kiroilee, yskii minne sattuu, vedättää ja örveltää kännissä.

Vierailija
124/126 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 11:12"]

Suomessa on muotia tällainen että lapsen on ok ilmaista itseään ja tunteitaan ja temperamenttivouhotus. Jos on kiukkuinen olo niin saako sen kostaa toiselle tappamalla tai lyömällä? tai ilkeilemällä? Entä jos itselle tulee parempi olo kun tekee toisen olon kurjaksi karjumalla ja kiljumalla? Missä menee raja miten paljon voi muita terrorisoida?

[/quote]

Helppo kysymys. Ne rajat kuinka paljon saa terrorisoida sovitaan kaikki keskenään. Jos yksi saa huutaa, niin kaikki saa huutaa. Jos vanhempien mielestä lapset saavat riehua ravintolassa, niin turha sitten vanhempien myöskään valittaa möykkäävistä humalaisista siinä samassa ravintolassa. Ja jos ravintola kieltää lapsiperheiltä asiakkuuden riehumisen takia, niin sitten soisi myös tarjoilijoiden osaavan käyttäytyä. Jos joku haluaa kieltää jotain sen takia, että itselle tulee paha mieli, niin mitäs sitten kun muille tulee paha mieli siitä kieltämisestä? Älä vaadi muilta sellaista jota et itse pysty noudattamaan.

Vierailija
125/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:43"]

Kyllä kasvatuksessa on jotain mennyt pieleen, jos lapselle sanotaan että mene ulos leikkimään, ja se tulee sieltä heti takaisin, että ei keksi mitään tekemistä, vaan tahtoo sisälle pelaamaan pleikkaria.

Mielestä normaali ja terve lapsi keksii ulkona paljon tekemistä.

[/quote]

Mullekin voi kertoa, mitä tavallaisella kerrostalopihalla on tekemistä ilman kavereita. Koska ei meidän pihalla ainakaan ole yhtään mitään tekemistä. Tai siis, voi keinua, ja voi kiipeillä lumikasaan. Ei sitä kukaan jaksa tuntikausia.  Otetaanpa aikuinen ja pistetään se samanlaiseen virikkeettömään pihaan seisomaan, niin ei mene minuuttiakaan kun tyypillä on jo kännykkä kätösessä ettei tylsisty kuoliaaksi.

[/quote]

Siis ulkonahan voi tehdä vaikka mitä! Jos lapsetta ei ole kavereita, niin eiköhän äidit ja isät voi sinne ulos mennä leikkimään. Hippaa, piilosta, kesällä hyppiä hyppyänarua. Varmaankin jokaisen kodin läheltä löytyy leikkipuistoa, tai tavallinen puisto jossa voi potkia tai heitellä palloa. Jos ei lödy puistoa, voihan sitä kävellä/pyöräillä kauemmas vaikka johonkin metsään tutkimaan maastoa tai sinne leikkimään.

On surullista, että lapset eivät osaa leikkiä ulkona. Silloin kuin itse olin pieni, en olisi halunnut olla sisällä ollenkaan. Meillä ei ollut pleikkaria eikä saatu pelata tietokoneella.

Parhaat leikit leikittiin siskon kanssa kunnon käpylehmillä.

Tuntuu, että on helpompaa jäädä sisälle ja laittaa se telkkari päälle, kuin keksiä parempaa tekemistä.

Vierailija
126/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä syyttäisi lapsia, vaan vanhempia, sillä vanhemmat antavat omalla käytöksellään esimerkin lapsille. Lapsi oppii vanhemmiltaan, niin hyvässä kuin pahassa. Ja esimerkkisi on todennäköisesti vanhempien "kieltä", kuinka he arvostelevat kotona muita ja lapsi matkii vanhempiaan ja laukoon missä tahansa.