Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esimerkkejä huonosta kasvatuksesta.

Vierailija
02.01.2014 |

Tuttavaperheessä on ekaluokkalainen. Kun tulevat kylään, laukoo tämä aina jotain epäkohteliasta. Esimerkkeinä mainittakoon "teillä on kyllä ihan huonot tarjottavat, ei mitään hyvää syötävää", "ihan tylsät juhlat, lähetään pois täältä". Ja mitä tekevät vanhemmat? Eivät suinkaan toru lasta vaan nauravat tämän jutuille. Eivätkä mitenkään nolostuneena vaan tyylillä, että voi kuinka olikaan hassu juttu! Odottaen, että muutkin nauravat lapsen "suloisen hassulle" jutulle.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaverini "opetti" 10v lastani. Lapsella oli mulle henk.koht asiaa ja kaverini oli ollut meillä jo monta tuntia ja juttua piisasi. Lapsi tuli ja kuiskasi mulle asiansa, kaverini veti herneet nenään. Sai ihmeellisen kohtauksen ja alkoi sättimään lasta ja kertoi, ettei seurassa saa supattaa jne.

No, sanoin lapselle, että ei tainnut olla kiva juttu ja ei tehdä toiste.

En nyt kuitenkaan voinut olla ihmettelemättä tuota rajua palautetta, jonka kaverini antoi lapselleni.

Vierailija
62/126 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin osasin lapsena ilmaista vanhemmille vaivihkaa, että juhlista voisi puolestani jo lähteä (odottelin esim. että äiti on yksin kahvipöydän ääressä ja menin sitten kuiskimaan) tmv. Mielestäni ei voi sanoa, että lapset on lapsia ja heidän pitää ilmaista itseään suoraan möläyttelemällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:43"]

Kyllä kasvatuksessa on jotain mennyt pieleen, jos lapselle sanotaan että mene ulos leikkimään, ja se tulee sieltä heti takaisin, että ei keksi mitään tekemistä, vaan tahtoo sisälle pelaamaan pleikkaria.

Mielestä normaali ja terve lapsi keksii ulkona paljon tekemistä.

[/quote]

Mullekin voi kertoa, mitä tavallaisella kerrostalopihalla on tekemistä ilman kavereita. Koska ei meidän pihalla ainakaan ole yhtään mitään tekemistä. Tai siis, voi keinua, ja voi kiipeillä lumikasaan. Ei sitä kukaan jaksa tuntikausia.  Otetaanpa aikuinen ja pistetään se samanlaiseen virikkeettömään pihaan seisomaan, niin ei mene minuuttiakaan kun tyypillä on jo kännykkä kätösessä ettei tylsisty kuoliaaksi.

[/quote]

En ole ensimmäinen kirjoittaja mutta vastaan silti. Sille lapselle voi hankkia vaikka pallon tai potkulaudan ja laittaa pihalle. Täällä ainakin meidän virikkeettömässä kerrostalopihassa lapset viihtyvät ihan hyvin yksinkin tuntikausia.

Ja jos aikuinen ei osaa olla yli minuuttia virikkeettömässä tilassa niin se on hänen ongelmansa, minä voin tuijottaa vaikka puiden oksien liikettä pari tuntia ulkona ellen ala muistelemaan miten jonkun tanssin askelkuviot menevät.

Vierailija
64/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:16"]

Vai että nolaaminen! Onko sekin nolaamista, jos lapsi lyö toista ja menet kieltämään? Ei saa nolata lasta, voi herran pieksut! :D

Nyt alan ymmärtää, mistä nykylasten ongelmat todellisuudessa johtuvat.

[/quote]

Nykylasten ongelmat johtuvat suurissä määrin siitä, että äitien ymmärrys on tätä tasoa:

"Ei saa nolata lasta, voi herran pieksut! :D"

Vierailija
65/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:46"]

Koulumaailmassa törmää siihen, ettei huomaavaisuus ja kohteliaisuus ole kovn korkeassa kurssissa kasvatustavoitteissa. Kasvatuksessa olisi normaalin lapsen hyvä oppia yläluokille mennessä kohteliaan teeskentelyn jalo taito, esimerkiksi miten näyttää kohteliaan kiinnostuneelta, vaikka ei nappaa. Lapsen kanssa tulisi puhua siitä, että ryhmän ilmapiiri on kaikkien vastuulla, jokaisen oppilaan ja open. Ja lapsen olisi ymmärrettävä, että hän opiskelee työkseen muiden ihmisten verovaroilla.

[/quote]

Vai että oikein verovaroilla?

Vierailija
66/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 18:08"]

Ja jos aikuinen ei osaa olla yli minuuttia virikkeettömässä tilassa niin se on hänen ongelmansa, minä voin tuijottaa vaikka puiden oksien liikettä pari tuntia ulkona ellen ala muistelemaan miten jonkun tanssin askelkuviot menevät.

[/quote]

Minäkin voin tuijottaa puiden oksia tyytyväisenä tuntikausia, mutta olenkin työtön ja maailman nähnyt psykopaatti.

On pakko myöntää, että ihmisten ongelmat ovat totisestikin heidän ongelmiansa. Mahdat olla kovakin filosofi?

Vierailija
67/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:35"]

Vai että nolaaminen! Onko sekin nolaamista, jos lapsi lyö toista ja menet kieltämään? Ei saa nolata lasta, voi herran pieksut! :D

[/quote]

Ja millähän tavalla toisen lyöminen ja kielletyn mielipiteen laukominen ovat rinnastettavia asioita.

[/quote]

Olet nyt ymmärtänyt väärin. Milipidehän ei ole kielletty, mutta toisen ihmisen tahallinen loukkaaminen - vaikkapa laukomalla hänelle se mielipide - on kielletty. Tämä olisi syytä ihmisten lapsille opettaa.

Oletko sinä niitä "rehellisiä" joiden on aivan pakko kertoa kaverille että onpas hän lihonut tai että hänen kotinsa sisustus on mielestäsi mauton?

Vierailija
68/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:35"]

[/quote]

Ja millähän tavalla toisen lyöminen ja kielletyn mielipiteen laukominen ovat rinnastettavia asioita.

[/quote]

Oletko sinä niitä "rehellisiä" joiden on aivan pakko kertoa kaverille että onpas hän lihonut tai että hänen kotinsa sisustus on mielestäsi mauton?

[/quote]

En ole tuo jolta kysyt mutta en lauo ihmisille totuuksia päin naamaa mutta vain sen takia, että pelkään teidän herkkisten väkivaltaista reaktiota. Rehellisyys on välttämätöntä jotta virheet voi korjata.

Vierailija
69/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuden veronmaksajia ja meidänkin tulevien vanhusten hoitajia... Hurraa.

Vierailija
70/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:46"]

Olin kerran ystäväni kyydissä, mukana olivat sekä hänen oma lapsensa että erään toisen lapsi. Tämä n. 7 v. lapsi sitten tokaisi kesken matkan, että ystävälläni on huono auto ja että heillä on paljon hienompi. Ystävä päätti sitten opettaa lasta pysäyttämällä auton ja sanomalla "jos ei kyyti kelpaa niin tuossa on ovi, sopii kävellä". Pysyipähän mukula hiljaa loppumatkan.

Tuosta samasta lapsesta olisi vaikka mitä muutakin kerrottavaa, oli se niin ärsyttävä tapaus. Pilalle lellitty suoraan sanottuna. Tottunut siihen, että kaikki menee hänen tahtonsa mukaan.

[/quote]

Olet lapsellinen. Minun auto, minun säännöt. Voi herran jestas. Aikuinen loukkaantuu kun lapsi sanoo totuuden ja uhkaa jättää lapsen heitteille. Uhkailetko samalla tavalla myös aikuisia ihmisiä vai vain puolustuskyvyttömiä lapsia?

[/quote]

Mitä helvettiä? Et osaa lukea? Sanoin selkeästi olleeni ystäväni kyydissä, ja nyt hyökkäät minua vastaan. Täytyy lapselle näyttää rajat, aikuisten nenille ei pompita. Ja opettaa, että on törkeää arvostella toisten omaisuutta ja varallisuutta ja kerskua omallaan.

Vierailija
71/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaapa te seitkytluvun vapaan kasvatuksen tuotokset! Lapsi tarvitsee rakkautta, rajoja ja ohjausta oikeaan. Ei hyssyttelyä ja pään silittelyä. Se että teille ei omat vanhempanne ole osanneet laittaa rajoja tai opettaa käytöstapoja, ei tarkoita sitä, että sinun kannattaisi kasvattaa lapsesi samoin! Mikään ei vituta enempää kuin näsäviisasteleva ja aikuisia pompottava lapsi. Lapsen ei ole tarkoitus määrätä sinua, vaan toisin päin. Ja se, että opettaa lapselle kohtelisisuutta muita ihmisiä kohtaan, ei tarkoita sitä, että lapsi ei saisi sanoa omaa mielipidettään VAAN, lapsi täytyy opettaa ilmaisemaan mielipiteensä kohteliaasti. Huoh. Onneksi olen syntynyt kahdeksankymmentä luvulla ja saanut kunnon kasvatuksen. Aion kasvattaa omat lapseni tulevaisuudessa kuten itseni on kasvatettu. Opetettu kunnioittamaan toista ja ilmaisemaan mielipiteensä rohkeasti, mutta asiallisesti!

Vierailija
72/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös kovasti kulttuurieroja, syödessämme hienommassa ravintolassa suomenruotsalaiset lapset juoksivat jaloissa kirkuen kun samanikäiset söivät ruokaansa nätisti.

Vierailija
73/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki huonosta käytöksestä: Lapset, jotka nauravat ja matkivat kävelyäni, kun köpötän keppini kanssa. Ei ole minun vikani, että aivoveritulpan seurauksena toinen puoleni halvaantui osittain, kuntoutumassa ollaan...

Vierailija
74/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:28"]

Miten minä en vaan osaa ärsyyntyä lasten lapsellisuudesta? Meillä on käynyt vaikka mitä vipeltäjää ja heidän suustaan on päässyt melkoisia sammakoita. En minä ole olettanut, että vanhemmat ovat siinä koko ajan ohjaamassa, vaan olen keskustellut lapsen kanssa ihan itse (voitteko kuvitella?! Niinkin voi tehdä!).  Ei lapsia pidä pelätä, niin että jäädään miettimään jokaista keskenkasvuisen möläytystä päiväkausiksi. Asiat voi selvittää rauhallisesti ja asiallisesti keskustelemalla, vain sillä lailla lapset oppivat.

[/quote]

No paha siinä on Pekka-Liisaa mennä ohjeistamaan jos vanhemmat hihittää kullanmurun jutuille vieressä o.o

Vierailija
75/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös tämä (jota ei vissiin ole vielä mainittu)

Suoraan sanoen minua oksettaa perheet, jossa vanhemmat kiroilee ja ilkeilevät toiselleen kokoajan. Myös lapsille annetaan raipasta ties mistä. Sitten nämä lapset ovat jo ala-asteella herkästi hermostuvia, löydään toisia ja kiroilevat kun mitkäkin vanhat ukot. Lisäksi tähän vielä syyllistävä kasvatus, hyvää tulee.

Yhden tuollaisen perheen tiedän ja kaikki heidän lapset ovat ties mitä koulukiusaajia ja tuntuu suoraan sanoen kaikilla olevan vikaa nupissa. Joo omillakin lapsillani on myös rajat ja säännöt, ei sillä. Mutta joku raja vanhempien itsehillinnässäkin pitäisi olla!

Vierailija
76/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaas kuinka noloa ku lapseni huusi uimahallissa täysillä "kato äiti kuinka pullea nainen" ja osoitti vieressämme seisovaa naista. Enkä todellakaan ole lastani huonosti kasvattanut, emmekä mieheni kanssa ole arvostelleet koskaan lasten kuullen ketään pulleaksi tai miksikään muuksikaan. Mutta meidän suvussa kaikki on hoikkia, lapsi ei ollut varmaan ihan aidosti koskaan nähnyt niin isoa ihmistä. En tiedä miksi se piti täysillä huutaa ja vielä osoittaa päälle, kyllä minua nolotti!!! Puhuttelun pidin sitten nurkan takana, en todellakaan halunnut pitkittää enää sen pullean naisen tuskaa jäämällä siihen lapselleni selittämään mitään.  Vaan liukenimme nopeasti paikalta. 

Vierailija
77/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mua ihmetyttää, että ootteko ite ikinä ollut lapsia. Itse oon 21 vuotias ja mulla on tällä hetkellä kaksi kuinen vauva, ehkä teidän mielestä liian nuori, mutta muostanpahan hyvin, miltä tuntui olla lapsi. Helpompi sitten kasvattaakin omaa lasta. Monesti tosiaan ihmettelen, että etteiö yhtään ajattele itseänne tuossa iässä? Mikä oli kamalaa ja mikä opiksi ja mikä teitä auttoi lapsena. En nyt tarkoita, että jotain 2-4v juttuja muistaa, mutta yleisesti.

Vierailija
78/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti, et opeta lapsellesi yhdyssanoja tai muutenkaan mitään ; D

Vierailija
79/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti, et opeta lapsellesi yhdyssanoja tai muutenkaan mitään ; D

Vierailija
80/126 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin Teneriffalla ja joka ilta illallispöydässä suomalaispariskunnan (ikää noin 40 vee) kaksi poikaa (ikää noin 10-12) söivät lippikset päässä.