Kuinka tyhmä ihmisen pitää olla ettei tajua että maski suojaa koronalta ja muiltakin pöpöiltä
Kommentit (109)
Olen iäkäs ja sydäntautinen. Maskia olen käyttänyt jo 1/2 vuotta pakollisissa kauppa-apteekki-ja julkisissa liikennevälineissä, joissa olen pakosta vähän liikkunut. ( Ruokakassit olemme tilanneet kotiin).
Maskit ,kirurgin maskit ja Ffp2 maskit ei haittaa lainkaan. Lennolla oli ffp3 ja sitäkin oli helppo pitää runsaan tunnin. Asenne kysymys tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kylläkin maskeista. Maskilla ensisijaisesti suojataan itseä muilta, se on maskin tarkoitus. Toki jos sinulla on maski ja muillakin on maski, on se ihan hyvä suojaus. Jos sinulla on maski, mutta vieressä olevalla ei ole maskia niin ...
Lisäksi maskeja on hyvin erilaisia. Kaupassa myydään paljon maskeja jotka eivät suojaa itseltä ja tämä ihan lukee niissä maskeissa. Lääketieteellisessä käytössä olevat maskit (eli mitä lääkärit ja hoitajat käyttää) ja henkilönsuojaimet suojaavat myös henkilöä itseään. Kaupassa olevat maskit ei ole lääketieteelliseen käyttöön soveltuvia maskeja ellei niissä erikseen niin lue.
Sinuun on se kevään propaganda näköjään uponnut.
Nimittäin sairaaloissa, kun lääkäri ja hoitaja hoitavat koronapotilaita, käytetään todellisuudessa ihan niitä samoja kertakäyttömaskeja kuin mitä ruokakaupoissakin myydään. Ei mitään kalliita hengityssuojaimia tosiaankaan, ei Suomen terveydenhuollossa ole sellaisiin superkalliisiin suojaimiin rahoja!
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko nämä maskifanaatikot oikeasti, että ne virukset on niin isoja, että joku suodatinpaperi tai kangas pysäyttää ne :D Vähän kuin yrittäisi marjoja putsata kalaverkolla. Saattaahan joku roska tuurilla jäädä kiinni, mutta suurin osa menee läpi.
Ja jos ymmärtää kaasujen virtauksesta mitään, niin ilmavirrat etsivät aina sen "helpoimman" reitin kulkea (eli missä on vähiten vastusta). Käytännössä yli 90 % hengitysilmasta meneekin maskien ohi, koska tuollainen kangas/paperimaski ei ole millään tavalla tiivis kasvoja vasten. Ja kun ilma suihkii maskin ohi, niin suihkii myös ilman mukana kulkevat pöpöt.
Ainut tilanne, missä maskeista on edes vähän hyötyä on se, jos maskin kantajalla on joku räkätauti. Yskiessä ja pärskiessä isoimmat pisarat jäävät maskiin. Toisaalta jos on niin kipeä, että pärskityttää, niin ei ylipäätään pidä lähteä mihinkään.
Aerosolinakin virukset jäävät odittain kiinni maskiin, pisaratartuntana vielä selvrmmin. Siksi paras kangasmaskimateriaali maskin ulkopinnalle on polyesteri, sillä keinokuituna se kiinnittää viruksen itseensä kiinni staattisella varauksella.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika tyhmä. Normaaliälyiset on lukeneet jo ennen koronaa lehtijuttuja siitä, että mm. kiinalaiset nimenomaan käyttävät maskeja julkisissa tiloissa jos tuntevat olonsa vähänkään flunssaiseksi suojatakseen tartunnoilta muilta. Pisarat eivät lähde lentämään maskin takaa. Eli kaikki, jotka lukevat muutakin kuin av-palstaa tietävät, että sen tarkoitus on suojata muita, ei itseä. Paitsi että on se taidettu muutaman kerran täälläkin kertoa.
Oiskohan siellä Kiinassa vähän enemmän ihmisiä?
Toisekseen mitä olen Kiinassa matkustellut, niin ei siellä ihmisillä maskeja ole, kuin harvoilla.
Suurkaupungeissa osa pitää liikkuessaan kaduilla, ilmansaasteiden takia.
Aika hiton tyhmä. Kun suun ja nenän edessä on maski, sylkipisarat eivät lennä ympäriinsä samalla tavalla kuin ilman maskia. Kun kaikilla on maski, on ilmassa siis huomattavasti vähemmän hengitysteistä tulleita mikrobeja, jolloin myös tartunnan todennäköisyys laskee merkittävästi. Tämä tosin vaatisi sen, että tosiaankin kaikilla terveillä aikuisilla olisi se maski - lasten ja esim. astmaatikkojen ei sitä tarvisi pitää.
Vierailija kirjoitti:
Maski huonontaa hapenottokykyä joka vaikuttaa kehon toimintaan ja sitä myöten vastustuskykyyn. Maskit aiheuttavat tarpeetonta jätettä. Maskeista huolimatta virus pääsee elimistöön.
Haitat suuremmat kuin hyödyt, eli en käytä maskia.
No ei todellakaan huononna hapenottokykyä.
Koko ajan puhutaan siitä, että maskeja pitää käyttää, että oireettomat tartunnan saaneet eivät tartuta muita. Ja samalla että maskit auttavat siihen, että ei räitä ja aivastella toisen päälle. Flunssaoireisten, yskivien ja räkivien pitää joka tapauksessa jäädä kotiin. Ja oireettomat pystyvät sen satunnaisen aivastuksen tai yskähdyksen tukahduttamaan tai suuntaamaan hihaan. On ohjekin, että maskiin ei saa aivastaa. Itse ainakin, jos aivastan maski päässä, pyrin vaihtamaan sen mahdollisimman pian. Hyi olkoonkin. Jos siinä aivastuksessa nyt sattuisi olemaan taudinaiheuttajia, ja sitten sitä räkärättiä kuljetellaan paraatipaikalla pitkin kaupunkia. Aivasta nenäliinaan, ja laita se roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuohan on todella vaarallista, että kaikin tavoin yritetään estää muunkin kuin koronan leviäminen. Ajan saatossa pienille lapsille ei kehity vastustuskykyä ja sitten ollaan taas siinä pisteessä, että tavallinen mahatautikin on hengenvaarallinen.
Joo tartutetaan vaan tuolla tekosyyllä kaikki norot ja mahataudit muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei oikeasti kiinnosta muiden, itselleni vieraiden, henki niin paljoa, että tuhlaisin rahojani maskeihin.
Lisäksi nuha-kuume nyt ei ole niin vakava tauti, että siltä pitäisi edes suojata.
Kyseessä ei ole mikään nuha-kuume. Toivon oikeasti, että kaltaisesi vähättelijät ja levittäjät saavat tartunnan, jos jonkun pitää se saada.
Kun istun esim. bussissa yksikseni ja selaan kännykkää, hengitän rauhallisesti nenän kautta enkä puhu kenellekään matkan aikana mitään, niin miten ne sylkipisarat siitä lentelevät? Kiva, jos nyt olen sitten pelastanut jonkun hengen, kun olen kuitenkin sitä maskia käyttänyt, että toisille tulee hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Kun istun esim. bussissa yksikseni ja selaan kännykkää, hengitän rauhallisesti nenän kautta enkä puhu kenellekään matkan aikana mitään, niin miten ne sylkipisarat siitä lentelevät? Kiva, jos nyt olen sitten pelastanut jonkun hengen, kun olen kuitenkin sitä maskia käyttänyt, että toisille tulee hyvä mieli.
Entä jos joku kysyy sulta jotain, kuten tietä jonnekin. Et vastaa mitään? Entä jos ai aivastat? Hallitsetko ajatuksen voimalla sitä, ettei aivastus tule? Et varmasti myöskään tervehdi tai kiitä kaupassa tai muualla asioidessa tms.
Maskit on hyviä kun tekee pölyhommia vaikka mökillä liiterissä
Ymmärrän jos joku haluaa käyttää noita sisätiloissa, mutta moni kävelee ja pyöräilee tyhjillä kaduillakin maski päässä. Nämä tapaukset kyllä huvittavat. Kannattaisi antaa keuhkojen hengittää raikasta ilmaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos joku kysyy sulta jotain, kuten tietä jonnekin. Et vastaa mitään? Entä jos ai aivastat? Hallitsetko ajatuksen voimalla sitä, ettei aivastus tule? Et varmasti myöskään tervehdi tai kiitä kaupassa tai muualla asioidessa tms.
Olen nyt kulkenut koko korona-ajan töissä ja aina bussimatkat menevät samalla kaavalla. Istun yksin ja selaan hiljaa kännykkää. Jos aivastan, ehdin aivastaa hihaan. Useimmissa kaupoissa ja posteissa on nykyään pleksit, samoin pääkaupunkiseudulla bussikuskien suojana. Tervehtiä voi myös nyökkäämällä tai parin metrin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, myös pelkkä huivikin suun edessä estää edes jotain.
Mutta kevään tiedotus maskeja vastaan oli niin voimallista, että jotkut meistä alkoivat epäillä omaa järkeään.
Miten se estää, kun kaupassa koskettelet kaikki tuotteet ja pinnat paljain käsin ja välillä nyit samoilla käsillä huivia ylemmäs ja alemmas? Välillä huivi tippuu ja laitat huivin toisin päin kuin se oli aiemmin.
Jos aivastan huivi suun edessä, ihan kaikki räkä ei lennä sinun kasvoillesi. Ja minua se huivi suojaa sinun pahimmilta pärskeiltäsi.
Sitten laitat sen saman aivastetun huivin uudestaan, kun lähdet tunnin päästä ostamaan unohtunutta suklaata. Taas koskettelet saastunutta huivia ja hipelöit tuotteita ostamatta niitä.
Lisäksi fleecen materiaalina huomattiin tutkimuksissa lisäävän tartunnan riskiä erityisesti aerosolin kautta. Se pilkkoo pisarat pienemmiksi, jolloin niillä kestää kauemmin pudota maahan ja ne pysyvät kauemmin ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt kulkenut koko korona-ajan töissä ja aina bussimatkat menevät samalla kaavalla. Istun yksin ja selaan hiljaa kännykkää. Jos aivastan, ehdin aivastaa hihaan. Useimmissa kaupoissa ja posteissa on nykyään pleksit, samoin pääkaupunkiseudulla bussikuskien suojana. Tervehtiä voi myös nyökkäämällä tai parin metrin päästä.
Hyvä, että olet huolellinen, mutta eivät ne pleksit koronan leviämistä estä. Sen kun on huomattu leviävän myös ilmateitse, ja pleksit ovat etenkin kaupoissa todella pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos joku haluaa käyttää noita sisätiloissa, mutta moni kävelee ja pyöräilee tyhjillä kaduillakin maski päässä. Nämä tapaukset kyllä huvittavat. Kannattaisi antaa keuhkojen hengittää raikasta ilmaa välillä.
Aina voi tulla joku tollo vastaan, joka ei esim. osaa niistää nenäänsä. Vasta tuli vastaan pyöräilijä, joka vauhdissa töräytti räät toisesta sieraimesta ulos. Onneksi oli maski.
Hauska ajatus siihen nähden, että suu-nenähengityssuojia on käytetty sairaaloissa ympäri maailman jo vaikka kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Ootko ajatellut, että jos matka kauppaan on lyhyt, maski on järkevä laittaa kasvoille jo kotona, kun kädet pystyy pesemään saippualla ennen sitä. Sama poiston kanssa. Kotona pystyy pesemään kädet ennen ja jälkeen poiston. Käsidesi ei ole yhtä tehokas kuin saippua. Lisäksi jos käy useammassa paikassa, on aivan turha poistaa maskia välissä ja laittaa hetken kävelyn jälkeen uutta tilalle, kun samaa ei voi enää uudelleen käyttää. Eli hieman ihmettelen huvitustasi.
Ei, kangasmaski on ihan eri asia kuin huivi. Huivi ei suojaa,mutta hyvälaatuinen kangasmaski suojaa.
Kevään maskiselvityksen tehnyt tutkija sanoo Uudessa Suomessa, että kangasmaskeissa on eroja. Harmi, ettei tätä ole kunnolla kerrottu kansalle, vaan leimattiin kaikki kangasmaskit huonoiksi.
"Hän huomauttaa, että eri maskeilla on erilainen vaikuttavuus. Esimerkiksi kangasmaskit antavat erilaista suojaa riippuen siitä, miten ne on tehty. Jos maskissa on kaksi puuvillakerrosta ja polyesterikerros välissä, suoja on suurempi kuin silloin, jos maskissa on yksi tai kaksi kerrosta puuvillaa."
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/sanna-marinin-maskipuheista-alkoi-huuto...