Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Punkin pirulainen!

Vierailija
10.10.2020 |

Löysin eilen aamulla itsestäni punkin. Nyt jäi askarruttamaan vaatiiko se antibioottikuurin vai ei. Puremakohdassa ei ole rengasmuodostumia, pelkästään kova, kutiseva ja punoittava pahkura.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun se peto pääsi sinut yllättämään.

Ei antibiottikuuria saa varmuuden vuoksi. Ekaks täytyy olla todettuna borrelioosi tartunta.

Kaikki lekurit eivät tajua kuinka vaarallinen tauti borrelioosi on vaan vähättelevät asiaa.

Vierailija
2/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sen huomaa, jos siihen tulee se rengas. Ja kyllä saat antibioottikuurin, kun kerrot punkin purreen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei antibiottikuuria saa varmuuden vuoksi. Ekaks täytyy olla todettuna borrelioosi tartunta.

Kaikki lekurit eivät tajua kuinka vaarallinen tauti borrelioosi on vaan vähättelevät asiaa.

Siihen todellakin saa kuurin varmuuden vuoksi. Kokemusta viime kesältä. Minä hain ja hakisin uudestaankin kuurin varmuuden vuoksi.

Vierailija
4/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kiitoksia vastauksista.  Taidan soitella terveyskeskukseen.

ap

Vierailija
5/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lekuri sanoi ettei saa varmuuden vuoksi, eikä antanut kuuria vaikka punkki oli purrut.

Riippunee lekurista kuka antaa kuurin ja kuka ei.

1.

Vierailija
6/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkusta kehotettiin seuraamaan tilannetta.  Jos puremajälki laajenee parin viikon kuluessa halkaisijaltaan n. viisisenttiseksi niin sitten uudelleen yhteyttä terkkuun.

ap

Vierailija
7/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntui se puremakohta useamman viikon ja vähän punoitti, mutta hävisi lopulta. Kyllähän se itikanpuremakin punoittaa hetken, eikä ole vaarallista. Jos tulee rinkula niin sitten tietty lääkäriin.

Vierailija
8/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä sen sait?

Vierailija
9/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee rinkula ja myöhemmin flunssan oireita niin lääkäriin.

Vierailija
10/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli epämääräinen jälki pohkeessa. Epäilin punkkia. Sain työterveyslääkäriltä lähetteen borreliatestiin, joka onneksi oli negatiivinen. Toivottavasti terv.asemaltakin saa lähetteen. Mahdoton lähteä arvailemaan itse, ja mahdoton lääkärinkin tietää 100%, onko saanut tartunnan vai ei, jollei testata vasta-aineita verestä.

Vierailija
11/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli jalkataipeeseen pesiytynyt punkki. Huomasin sen ja rupesin irrottelemaan mutta en tarpeeksi hyvin. Koko jalka meni seuraavana päivänä ihan kipeäksi enkä voinut kunnolla edes kävellä. Viikon päästä oltiinkin sitten jo sairaalassa tiputuksessa kun ajattelin että menee itsekseen ohi enkä mennyt lääkäriin.

Vierailija
12/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sen sait?

Tätä olen ihmetellyt.  Työn merkeissä astuin muutaman askeleen pusikon puolelle.  On ainoa mahdollisuus, että sieltä sen sain mukaani.  Tarttui farkun lahkeeseen ja päivän mittaan ryömi ylös päin ja tarrasi vatsaan kiinni heti kun löysi paljasta ihoa.  Espoon kaupungissa tapahtui.

ap

Vierailija
13/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sen sait?

Tätä olen ihmetellyt.  Työn merkeissä astuin muutaman askeleen pusikon puolelle.  On ainoa mahdollisuus, että sieltä sen sain mukaani.  Tarttui farkun lahkeeseen ja päivän mittaan ryömi ylös päin ja tarrasi vatsaan kiinni heti kun löysi paljasta ihoa.  Espoon kaupungissa tapahtui.

ap

Ohoh! Onpas täällä sitten paljon punkkeja jos noin vähästä tarttuu.

Vierailija
14/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sen sait?

ap

Ohoh! Onpas täällä sitten paljon punkkeja jos noin vähästä tarttuu.

Tai sitten Espoon ainoa, joka tarttui minuun.  Tuo mainitsemani oli kyllä ainut lähikosketus luontoon.

ap

Vierailija
15/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se punkki mitään mutta jos sattuu vääränlainen punkki.

Vierailija
16/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh. Yhdestä punkista antibioottikuuri vaikka ei ole edes mitään oireita?

Täällä lounaisrannikolla on tänäkin vuonna saanut irrotella 7-8 punkkia. En todellakaan syö varmuuden vuoksi antibiootteja.

Borrelioosiriski on mitätln jos punkin irrottaa ensimmäisen vuorokauden aikana.

Vierailija
17/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen todellakin saa kuurin varmuuden vuoksi. Kokemusta viime kesältä. Minä hain ja hakisin uudestaankin kuurin varmuuden vuoksi.

Sillä tavalla ne resistentit kannat syntyy.

Vierailija
18/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan hae mitään antibioottikuuria muuten vain. Kauanko se punkki edes oli kiinni? Jos muutaman tunnin tai vaikka päivän, niin unohda koko juttu. Punkit on ihan normaali asia täällä lounaisrannikolla ja voin taata että täytyy olla enemmän huonoa tuuria matkassa kuin yksittäinen juuri purrut punkki, että saa vaikka sen borrelioosin. Itselläni on ollut varmaan satoja punkkeja elämäni aikana.

Vierailija
19/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että on kaupunkilaisen aloitus. Yksi ainoa punkki, ei oireita ja heti vaatimassa antibiootteja?

Oman suolistobiomin tuolla vain pilaa. Borrelioosin estoon antibioottia tulisi syödä 2-3 viikkoa jotta on edes hyötyä. Sitten sen jälkeen menee monta kuukautta suoliston toipumiseen.

Vierailija
20/20 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sen sait?

ap

MInä sain punkin kaupan parkkipaikalta, kun autosta noustessa housun lahje hipaisi korkeaa heinikkoa!  Muualta se ei voinut tulla.