Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenkiintoiset uuden vuoden juhlat - ajeltiin grillin kautta kotiin...

Vierailija
01.01.2014 |

Meidät kutsuttiin ystäväperheen luo uuden vuoden viettoon. Jo etukäteen sovittiin tämän perheen äidin kanssa puhelimessa, että mitä minä vien sinne ruoaksi, ettei hänen tarvitse luonnollisestikaan kaikkea tehdä. Meillä kummallakin perheellä on kaksi lasta, ikähaarukka 10-14 vuotta.

Mentiin sinne sovitusti kolmen maissa. Siinä juteltiin, kaikki ok ja mukavaa oli. Kuuden maissa alettiin laittaa ruokaa pöytään ja siinä vaiheessa vähän ihmettelin, että missä emännän laittamat ruoat olivat. Mutta en sanonut ääneen mitään. Nopeasti siinä kuitenkin selvisi, että eipä hän ollut laittanut yhtään mitään. Tarjottavina oli siis vain ne ruoat mitä minä olin tehnyt ja toimme mukanamme. Emäntä vaan itse laittoi kaapista leipää pöytään ja voita. Siinä se.

Ruoka oli hyvää ja onneksi olin tehnyt sitä tarpeeksi, että kaikille riitti. Mutta olin kuitenkin ajatellut, että isäntäperheenkin puolesta tulee jotain tarjottavaa... Aika yksipuolinen uuden vuoden ruoka tuli. Sitten istuttiin iltaa ja kymmenen jälkeen mieheni alkoi vihjailla, että josko sitä voisi kahvit keittää. No kahvit keitettiin ja pöytään laitettiin minun leipomani ja tuomani leivokset. Eikä mitään muuta.

Puolenyön maissa kävimme katsomassa ilotulitukset ja sen jälkeen tulimme vielä hetkeksi sisään kun lapsilla oli kivaa kavereiden kanssa. Yhden maissa lapset tulivat sanomaan minulle, että on vähän nälkä ja tämän isäntäperheen vanhemmat kuulivat. Sanoin siinä sitten, että jospa alettaisiin lähtä kotiin päin kun on jo nyt tosi myöhä, pääsee isäntäperhekin nukkumaan jo. Tuossa vaiheessa olisin itse jo emäntänä/isäntänä tarjonnut jotain yöpalaa. Mutta ei mitään. Me sitten ajeltiin kotiin grillin kautta, koska meillä miehenkin kanssa oli aivan älytön nälkä jo tuossa vaiheessa. Ja tiedättekö, loput siitä minun tekemästä ruoastani jäi tälle ystäväperheelle :D Emäntä laittoi sievästi heidän omaan jääkaappiinsa sen. Tämäkin tavallisesti aivan normaalia, mutta tässä tapauksessa tuokin pisti naurattamaan kun eivät itse tarjonneet yhtään mitään! En olisi sitä mukaan ottanutkaan, mutta tuostakin tuli olo, että odottivat meidän ruokkivan koko porukan ja säilyttivät sitten loputkin itsellään!

Meitä niin ihmetytti tämä! Aina kun ollaan kutsuttu meille illan viettoon, niin ollaan laitettu tarjolle vaikka ja mitä. Ei olla myöskään oletettu, että vieraat jotain tuovat. Mielellään siis itse vein syömisiä mukana, en tarkoita sillä, mutta itse en sitä oleta muilta. Ja kun aiemmin ollaan oltu joissakin muissa paikoissa illan vietossa tai uuden vuoden vietossa, niin on ollut tarjolla vaikka mitä. Mitään hienouksia en tosiaan kaipaa! Vaan jotain ihan tavallista tarjottavaa.

Onko tällainen miten tavallista teidän ystäväpiirissänne? Kun oltiin ainakin miehen kanssa ihan ihmeissään tästä. Ihan älyttömän läheisiä ei olla tämän perheen kanssa, joten kumpikaan meistä ei kehdannut kysyä illan mittaan lisää ruokaa (vaikka kumpikin sitä nälissään oli ajatellut).

Sori pitkä kirjoitus ja nyt odotan miten lynkkaatte minut kun tulin tästä avautumaan :D

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:14"]

Aika moukkamainen kyläpaikka sikäli..ehkä illan emäntä kuvitteli että tuot kuitenkin niin paljon ruokaa (niinkuin toitkin) ettei hänen tarvitse tehdä enää mitään lisäksi.... mutta onhan tuo aika outoa käytöstä. Tarjosiko isäntäperhe mitään teille, esim raketteja joita ammuitte?

Mutta tuosta yöpalan tarjoamisesta...minäkään sitä en olisi tarjonnut, koska teitte selvästi jo lähtöä ja sanoit isäntäperheelle että lähdette jotta hekin pääsevät nukkumaan. Kuitenkin ilta oli jo todella myöhä ja isäntäperhe ei välttämättä olisi halunnut että jäätte sinne enää pitkiksi ajoiksi aikaa viettämään ja halusivat todellakin nukkumaan.. en olisi vastaavassa tilanteessa myöskään mitään tarjonnut. Itse en halua kuitenkaan että illanviettovieraat kupeksivat aamuyöhön saakka meillä, näin olis voinut käydä jos olisite alkaneet siellä vielä syöpöttelemään koko porukan voimin.

[/quote]Meillä oli kummallakin perheellä suurinpiirtein yhtä paljon raketteja, jotka ammuttiin yhdessä. Ja tuosta lähdöstä muuten kirjoitinkin tuossa aiemmin, että ei me tehty lähtöä silloin kun lapsi tuli valittamaan nälkäänsä. Vaan alettiin tehdä lähtöä kun nälkäiselle lapselle ei tarjottu mitään syötävää. Tuossa vaiheessa olisi tietysti ehkä pitänyt kysyä emännältä jotain syömistä, mutta en vaan yksinkertaisesti kehdannut.

ap

ap

[/quote]

Jos meiltä joku perhe on lähdössä ja lapsi valittaa nälkää niin tottakai tarjotaan syötävää! Jos ei tarjoa mitään niin sehän tarkoittaa, että vieraat menkää syöpään abc:lle.

Vierailija
2/98 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

81 korjaa: syöpään = syömään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä voi olla ihan tottumis kysymys. Toiset syö useammin kuin toiset. Minäkään en todellakaan syö yhtään mitään enää illalla jos olen klo 18 syönyt, kahvit voisin hörpätä klo 22 mutta en mitään laittaisi suuhuni, saati että puolilta öin vielä jotain.

Minä syön aamulla klo 7 töissä noin klo 11-12 ja sit illalla enää jotain leipää ja hedelmiä. Ei vaan ole nälkä... 

Vierailija
4/98 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuva! Mä rupesi miettimään kuinkahan montaa etikettiä oon rikkonut tietämättäni. Kun mä oon pitänyt juhlat (kuten nyt uudenvuoden juhlat) oon lähtökohtana pitänyt sitä että me tarjotaan safkat ja perusjuomat safkaamiseen liittyen esim. 3plo punkkua yht. 5:delle vieraalle. Humalat saa vieraat järjestää omakustanteisesti ja oon ihan kutsussa ilmaissut että omat juomat mukaan. Muuta ei tartte tuoda. Kawerit toki tuo aina yllätystuliaisina juustoa tai suolaisia ja ne laitan esille mutta en oo tainnu ever avata ojennettua viinipulloa vaan syötän sen viinihyllyyn muiden joukkoon. Usein syynä se, että oo jo aukaissut useamman pullon ilmaantuman ja ne pitää juoda pois. Näinköhän tämä loukkaa putelin tuojaa sillä hän ehkä olisi halunut juoda kyseistä viiniä itse? Mutta jos näin on, miksi ei voida pulloa antaessa vaikka sanoa että tää sopii mahtavasti sun safkaan, laita se samantien pöytään. Näitä lahjapulloja sitten satunnaisessa järkässä availen eri juhlia varten. Joskus pullon tuoja sattuu olemaan paikalla ja saa aikaisemmin tuonutta viiniään ja toisinaan taas ei. Eli kertokaa mulle, onko kaikki juhliin tuotu tarkoitus panna esille???

Vierailija
5/98 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista...

Oudoista juhlatarjoiluista mulle on parhaiten jäänyt mieleen yläasteaikaisen kaverini synttärit. Hänen perheensa omisti pienen kyläkaupan ja perheen asunto oli siinä samassa rakennuksessa. Kun me muutamat synttärivieraat sitten saavuimme paikalle ja lahjat oli annettu, synttärisankari sanoi: "Ottakaa tuolta kaupan puolelta mitä tykkäätte ja maksakaa kassalle!" Siinä oli kaikki tarjoilut... Kyllä me vähän ihmeissämme katsottiin, mutta ostettiin sitten mukisematta jotain hyvää. Toki tuossa se pointti oli, että kukin sitten tosiaan voi valita makunsa mukaan (kyläkaupan valikoiman puitteissa), mutta vähän höntti olo jäi silti :P

Vierailija
6/98 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi kaveripiirissä aika selvät sävelet ja kommunikaatio pelaa. Jos kutsutaan ystäviä kahville/illalliselle tai järjestetään hienommat juhlat (jonkun henkilökohtaisen merkkipäivän kunniaksi), oletus on, että isäntäväki hoitaa tarjoilun, ellei muuta erikseen sovita. Illanistujaiset sen sijaan hoituvat nyyttikestiperiaatteella. Nyyttäriperiaate mainitaan kutsuttaessa. Yleensä isäntäväki kertoo jo etukäteen, mitä on tarjolla talon puolesta, ja kutsuttujen kanssa käydään keskustelua siitä, mitä kukin tuo, ettei tulisi päällekkäisyyksiä.Toistaiseksi kaikki on aina mennyt sujuvasti, toivottavasti vastakin...

Vierailija
7/98 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä päätti nuukailla.

Itse jouduin maksamaan jälkikäteen vaikka parina

pvänä en edes syönyt kuin leipää.

Olin useamman pvän kylässä ja pari krt jäi kaupassa

käynti väliin.

Vierailija
8/98 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:46"]

Meillä on onneksi kaveripiirissä aika selvät sävelet ja kommunikaatio pelaa. Jos kutsutaan ystäviä kahville/illalliselle tai järjestetään hienommat juhlat (jonkun henkilökohtaisen merkkipäivän kunniaksi), oletus on, että isäntäväki hoitaa tarjoilun, ellei muuta erikseen sovita. Illanistujaiset sen sijaan hoituvat nyyttikestiperiaatteella. Nyyttäriperiaate mainitaan kutsuttaessa. Yleensä isäntäväki kertoo jo etukäteen, mitä on tarjolla talon puolesta, ja kutsuttujen kanssa käydään keskustelua siitä, mitä kukin tuo, ettei tulisi päällekkäisyyksiä.Toistaiseksi kaikki on aina mennyt sujuvasti, toivottavasti vastakin...

[/quote]Näin meilläkin on asiat toimineet ystäviemme kanssa. Kuten ehkä arvaatte (en muista kerroinko jo jossain viestissä) olimme ensimmäistä kertaa illanistujaisissa tämän perheen kanssa. Ensimmäistä ja viimeistä....

ap

Vierailija
9/98 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nostella tätä melkein vuoden takaista aloitustani. Eli jos olette kutsuneet täksi uudeksi vuodeksi ystäviänne juhlimaan ns. nyyttäriperiaatteella, niin älkää toimiko aloituksessa mainitulla tavalla :D 

ap

Vierailija
10/98 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
11/98 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:29"]Pitää nostella tätä melkein vuoden takaista aloitustani. Eli jos olette kutsuneet täksi uudeksi vuodeksi ystäviänne juhlimaan ns. nyyttäriperiaatteella, niin älkää toimiko aloituksessa mainitulla tavalla :D  ap [/quote]Muistan tämän aloituksen! Oletteko vielä tavanneet tätä perhettä? :D

[/quote]Ei olla. Tai mies oli perheen miehen juhlissa joskus loppukesästä. Järjesti siis pippalot ystäväpiirinsä miehille.

ap

Vierailija
12/98 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:01"]

Mä jäin kauhulla pohtimaan että miten oon itse toiminut emäntänä..

Joskus on tuliaisista osa jäänyt kaappiin, kun niitä ei ole ns. tarvittu, eli tarjottavaa on riittänyt

ja kukaan ei ole sanonut mitään. Jos joku tahtoo kahville, joskus on ollut vaan pakko sanoa,

että joo mutta meillä ei ole kahvileipää/kahvia/maitoa..Ollaan pienituloisia ja joskus vaan käy noin.

Mut tuntevat kaverit yleensä sanoo jaa mä tuon, ja minä sitten joskus vien hänelle kun on mahdollisuus.

Se näissä asioissa on, että monasti tulee väärinkäsityksiä kun joku pitää itsestäänselvyytenä jotain mitä

toinen ei ees ajattele. Tai sitten isäntäperheessä on tapahtunut jotain, tyyliin ruoka meni pilalle tms mitä

nyt voikaan sattua..sanoisin että pitää avata se suu. Ja sopia asioista etukäteen tarkasti.

Jos menee välit niin sitten ei oo iso menetys.

(Mulla oli kaveri, joka laski sentilleen meidän kahvitteluhetken hinnan puoliksi. Oltiin hänen kotonaan

ja sai aikaiseksi uskomattoman väännön siitä miten hänellä ei nyt ole antaa mulle takasin VIITTÄ SENTTIÄ

joka jäi uupumaan..aaarg, en jaksanut tuommoista pilkunviilausta.)

[/quote]Siis meidänkö se suu olisi pitänyt avata jos heillä on mennyt ruuat pilalle? Miksei se ole heidän asiansa kertoa siitä. Ja mehän sovittiin asioista tarkasti etukäteen. Kahdesti puhelimessa juteltiin illasta ja kerroin mitä olen tuomassa ja rouva sanoi tekevänsä myös tarjottavia. Kuinka paljon tarkemmin sen voi tehdä?

ap

Vierailija
13/98 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:07"]

Jestas, tuntuu että luin tämän keskustelun hetki sitten, mutta siitähän on jo vuosi! Ettehän ole tänä vuonna menossa saman perheen luo? :D

[/quote]No ei todellakaan :D Eikä meitä kyllä kutsuttukaan...

ap

Vierailija
14/98 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin kauhulla pohtimaan että miten oon itse toiminut emäntänä..

Joskus on tuliaisista osa jäänyt kaappiin, kun niitä ei ole ns. tarvittu, eli tarjottavaa on riittänyt

ja kukaan ei ole sanonut mitään. Jos joku tahtoo kahville, joskus on ollut vaan pakko sanoa,

että joo mutta meillä ei ole kahvileipää/kahvia/maitoa..Ollaan pienituloisia ja joskus vaan käy noin.

Mut tuntevat kaverit yleensä sanoo jaa mä tuon, ja minä sitten joskus vien hänelle kun on mahdollisuus.

Se näissä asioissa on, että monasti tulee väärinkäsityksiä kun joku pitää itsestäänselvyytenä jotain mitä

toinen ei ees ajattele. Tai sitten isäntäperheessä on tapahtunut jotain, tyyliin ruoka meni pilalle tms mitä

nyt voikaan sattua..sanoisin että pitää avata se suu. Ja sopia asioista etukäteen tarkasti.

Jos menee välit niin sitten ei oo iso menetys.

(Mulla oli kaveri, joka laski sentilleen meidän kahvitteluhetken hinnan puoliksi. Oltiin hänen kotonaan

ja sai aikaiseksi uskomattoman väännön siitä miten hänellä ei nyt ole antaa mulle takasin VIITTÄ SENTTIÄ

joka jäi uupumaan..aaarg, en jaksanut tuommoista pilkunviilausta.)

Vierailija
16/98 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, tuntuu että luin tämän keskustelun hetki sitten, mutta siitähän on jo vuosi!
Ettehän ole tänä vuonna menossa saman perheen luo? :D

Vierailija
17/98 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että puhelimessa tämä ystäväperheen emäntä sanoi, että hänpäs sitten miettii mitä ostaa omasta puolestaan kaupasta ja mitä hän tekee. No ei yhtään mitään!!!

ap

Vierailija
18/98 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tapaus, jos siis on totta :)!

Vierailija
19/98 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:37"]

Mielenkiintoinen tapaus, jos siis on totta :)!

[/quote]Ihan totta on. Ja juomatkin muuten vietiin itse. Ei niitä tosin kaikille, vaan isäntäperheellä oli omat. Minä en tietysti paljon pystynyt juomaankaan, koska ajoin kotiin.

ap

Vierailija
20/98 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista, kerta kaikkiaan. Minusta on piemminkin poikkeuksellista, että vieras tuo niinkin paljon syötävää että ylipäänsä selvisitte niiden avulla illan. Meillä on yleensä ollut niin, että vieraat on saattaneet tuoda jälkiruuan ja ehkä juotavia mutta pääruuasta vastaa aina emäntä. Noloa isäntäperheeltä minusta. Ja kun uudesta vuodesta on kyse, ei tarjottavien edes tarvitse olla kauhean hienoja eli ei tarvitse emännän stressata kokkaustaidoistaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme