Mielenkiintoiset uuden vuoden juhlat - ajeltiin grillin kautta kotiin...
Meidät kutsuttiin ystäväperheen luo uuden vuoden viettoon. Jo etukäteen sovittiin tämän perheen äidin kanssa puhelimessa, että mitä minä vien sinne ruoaksi, ettei hänen tarvitse luonnollisestikaan kaikkea tehdä. Meillä kummallakin perheellä on kaksi lasta, ikähaarukka 10-14 vuotta.
Mentiin sinne sovitusti kolmen maissa. Siinä juteltiin, kaikki ok ja mukavaa oli. Kuuden maissa alettiin laittaa ruokaa pöytään ja siinä vaiheessa vähän ihmettelin, että missä emännän laittamat ruoat olivat. Mutta en sanonut ääneen mitään. Nopeasti siinä kuitenkin selvisi, että eipä hän ollut laittanut yhtään mitään. Tarjottavina oli siis vain ne ruoat mitä minä olin tehnyt ja toimme mukanamme. Emäntä vaan itse laittoi kaapista leipää pöytään ja voita. Siinä se.
Ruoka oli hyvää ja onneksi olin tehnyt sitä tarpeeksi, että kaikille riitti. Mutta olin kuitenkin ajatellut, että isäntäperheenkin puolesta tulee jotain tarjottavaa... Aika yksipuolinen uuden vuoden ruoka tuli. Sitten istuttiin iltaa ja kymmenen jälkeen mieheni alkoi vihjailla, että josko sitä voisi kahvit keittää. No kahvit keitettiin ja pöytään laitettiin minun leipomani ja tuomani leivokset. Eikä mitään muuta.
Puolenyön maissa kävimme katsomassa ilotulitukset ja sen jälkeen tulimme vielä hetkeksi sisään kun lapsilla oli kivaa kavereiden kanssa. Yhden maissa lapset tulivat sanomaan minulle, että on vähän nälkä ja tämän isäntäperheen vanhemmat kuulivat. Sanoin siinä sitten, että jospa alettaisiin lähtä kotiin päin kun on jo nyt tosi myöhä, pääsee isäntäperhekin nukkumaan jo. Tuossa vaiheessa olisin itse jo emäntänä/isäntänä tarjonnut jotain yöpalaa. Mutta ei mitään. Me sitten ajeltiin kotiin grillin kautta, koska meillä miehenkin kanssa oli aivan älytön nälkä jo tuossa vaiheessa. Ja tiedättekö, loput siitä minun tekemästä ruoastani jäi tälle ystäväperheelle :D Emäntä laittoi sievästi heidän omaan jääkaappiinsa sen. Tämäkin tavallisesti aivan normaalia, mutta tässä tapauksessa tuokin pisti naurattamaan kun eivät itse tarjonneet yhtään mitään! En olisi sitä mukaan ottanutkaan, mutta tuostakin tuli olo, että odottivat meidän ruokkivan koko porukan ja säilyttivät sitten loputkin itsellään!
Meitä niin ihmetytti tämä! Aina kun ollaan kutsuttu meille illan viettoon, niin ollaan laitettu tarjolle vaikka ja mitä. Ei olla myöskään oletettu, että vieraat jotain tuovat. Mielellään siis itse vein syömisiä mukana, en tarkoita sillä, mutta itse en sitä oleta muilta. Ja kun aiemmin ollaan oltu joissakin muissa paikoissa illan vietossa tai uuden vuoden vietossa, niin on ollut tarjolla vaikka mitä. Mitään hienouksia en tosiaan kaipaa! Vaan jotain ihan tavallista tarjottavaa.
Onko tällainen miten tavallista teidän ystäväpiirissänne? Kun oltiin ainakin miehen kanssa ihan ihmeissään tästä. Ihan älyttömän läheisiä ei olla tämän perheen kanssa, joten kumpikaan meistä ei kehdannut kysyä illan mittaan lisää ruokaa (vaikka kumpikin sitä nälissään oli ajatellut).
Sori pitkä kirjoitus ja nyt odotan miten lynkkaatte minut kun tulin tästä avautumaan :D
Kommentit (98)
Laajempi kysymys kaikille teille joilla on näitä outoja kyläilykokemuksia: mitä saatte näistä vierailuista?
On nimittäin vaikea tajuta, mikä teidän puoleltanne ylläpitää moisia kuvioita ja motivoi niihin.
Laajempi kysymys kaikille teille joilla on näitä outoja kyläilykokemuksia: mitä saatte näistä vierailuista?
On nimittäin vaikea tajuta, mikä teidän puoleltanne ylläpitää moisia kuvioita ja motivoi niihin.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:55"]
Koska te sitten itse syötte siellä ja mitä syötte?
Syötte omia eväitä isäntäväen nähden?
Isäntäväkikö ei koko päivänä syö mitään? kellään ei ole nälkä?
En usko tätä roskaa hetkeäkään.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:53"]
Uskon ap:n tarinan mennen tullen, sillä meillä hyvin samantapainen ystäväperhe, joista kokemukset ihan vastaavia. Perheen äiti on vielä lapsemme kummi. Jos menemme kylään (asuvat 300 km:n päässä, joten kyläilyt kestävät olosuhteen pakostakin vähintään puolipäivää) on ihan pakko ottaa omat eväät mukaan, sillä heidän tarjoilunsa saattaa olla koko päivänä kuppi teetä ja keksejä.
Olemme oppineet tämän kantapään kautta ajan kanssa. Alussa joskus kyselin, että syötäisiinkö jo, kun olemme viimeksi syöneet aamiaisen - kun odoteltiin siis lounasta vielä klo. 14 aikaan. Vastaukseksi tuli vain, että "emmehän me vielä syö, kun olemme vasta heränneet ja syöneet itse aamiaisen." Otamme siis joko omat eväät aina mukaan, tai käymme ravintolassa syömässä tuhdin lounaan ennen heille menoa.
Silti he aina kutsuvat ja pyytävät meitä kylään. Meille tullessaan varsinkin tämä kummitäti vetää ruokaa niin paljon kun napa vetää ja valittelee aina miten tuli syötyä liikaa!
Mielestäni heidän tapansa on outo. Koen, etteivät he joko tietoisesti tai tiedostamattaan tajua olevansa epäkohteliaita tai ettei heillä ole käsitystä vieraanvaraisuudesta. Perheen koulutus/varallisuustaso on sieltä ylimmästä päästä. Emme juurikaan halua käydä heillä enää, tyyliin olosuhteiden pakosta joskus käymme.
[/quote]
[/quote]Ei kait näitä varmaan muuten uskokaan ennen kuin itse törmää vastaavaan. Ja enpä minä tosiaan sille mitään voi jos et usko minun "roskaani". Toivotaan, ettei itsellesi tule vastaan tällaista.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:40"]Olin kerran Helsingin Oulunkylässä illanvietossa jossa illan päätteeksi perittiin läsnäolijoilta maksu viinistä. Ei järjellä käsitä.
[/quote]
Oliko yksit.henkilön järjestämä?
Tiedän henkilön joka kutsui kavereita kotiinsa kahville.
Sen jälkeen keräsi kaikilta maksun.
[/quote]
Oli yksityishenkilö.
Maksoitko?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:40"]Olin kerran Helsingin Oulunkylässä illanvietossa jossa illan päätteeksi perittiin läsnäolijoilta maksu viinistä. Ei järjellä käsitä.
[/quote]
Oliko yksit.henkilön järjestämä?
Tiedän henkilön joka kutsui kavereita kotiinsa kahville.
Sen jälkeen keräsi kaikilta maksun.
[/quote]
Oli yksityishenkilö.
Maksoitko?
[/quote]
Ei tapahtunut mulle, mutta kuulin sukulaisilta.
Millaisia nää tyypit on jotka perii maksuja?
Ja mistä sen olisi pidännyt tajuta, että tämä olikin omat ruuat mukaan kutsuille? Olivatko semmoisia tuttuja eikä ystäviä? Kuinka vanhoja?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:25"]Millaisia nää tyypit on jotka perii maksuja?
Ja mistä sen olisi pidännyt tajuta, että tämä olikin omat ruuat mukaan kutsuille? Olivatko semmoisia tuttuja eikä ystäviä? Kuinka vanhoja?
Perijä on opettaja. On kuulemma myynyt oluen jämiä
kapakassa...
[/quote]
Hillitöntä.
Kyllähän sitä välillä sattuu, varsinkin nykyaikana kun kutsuu vieraita, ettei kukaan ilmoittele mitään tulostaan, niin ei osaa varautua mitenkään ruoan määriin. Olen joskus kutsunut ystäviä ja tuttavia grillaamaan, ajatellut että ehkä kuutisen ihmistä saapuu ja hankkinut sen mukaisesti tarjottavaa, ja sitten paikalle tuleekin puolet enemmän väkeä. Toki grilli-illanistujaisiin vieraat usein tuovat myös jotain itsekin, mutta välillä olen joutunut kantamaan hapankorput esille ja taikomaan hihasta lettutaikinaa.
Kerran perheemme kutsuttiin ihan läheisille ystäville syömään. Heillä on vähän boheemit taipumukset, joihin osaamme varautua (eli lapsille omat eväät varmuuden vuoksi mukana). Soittelivat kun olimme jo matkalla sinne, että voisimmeko tuoda vielä vaikka vähän kalaa. Veimme sitten reilusti muikkuja, kun kuulimme että kyläilemässä on kaksi muutakin pariskuntaa. Siinä otettiin vähän viiniä ja ruvettiin valmistamaan ruokaa, niin kävikin hassusti ilmi, ettei kumpikaan isäntäväestä ollut muistanut ostaa salaattia. Eikä se lihakaan ollut tullut mökin pakkasesta mukaan. Ja itseasiassa isäntäväellä oli vain pikkasen perunoita, ja meiltä muikut. Mutta juotiin sitten enempi sitä viiniä.... Ja onneksi oli lapsille ne eväät.
Minusta asioista pitää voida sanoa ihan suoraan, jos tuntuu ettei toiset tajua. Mulla näissä tlanteissa missä joko itse olen mokannut ruuan määrän tai ystävät ovat mokanneet kaupassakäynnin, niin kyllä sitä on ääneen puhuttu ja naurettu ja sovellettu. Toimisi myös vähemmän läheisissä suhteissa paremmi kuin se arvuuttelu että mistä hitosta oli kysymys, olivatko ihan moukkia vai mitä tapahtui?
Outoa, että jonkun mielestä isäntäperheen käytöksessä ei ole mitään outoa.
Jos me päätetään kutsua vieraita kotiimme, ollaan siinä vaiheessa myös valmiita ruokkimaan vieraat. Eipä ole koskaan tullut mieleen, että se olisikin vieraiden tehtävä tuoda eväät ja me vaan tarjotaan pöytä ja seura. Miksi ihmeessä kukaan näkisi moisen vaivan, en nyt sentään niin tärkeänä itseäni pidä.
Sitä ihmettelen, miten paljon ap vei sitä ruokaa, jos sillä ruokittiin oma perhe ja vielä isäntäväkikin ja sitten ruokaa jäi vielä jääkaappiin säilytettäväksi. Jospa emäntä ajatteli, että ei tarvita muuta ja ei kehdannut sinun tuomia torjua. Minä olisin lasteni nälkää myöhemmin illalla valittaessa sanonut, että jäihän sitä ruokaa ja syödään se nyt.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:03"]
Sitä ihmettelen, miten paljon ap vei sitä ruokaa, jos sillä ruokittiin oma perhe ja vielä isäntäväkikin ja sitten ruokaa jäi vielä jääkaappiin säilytettäväksi. Jospa emäntä ajatteli, että ei tarvita muuta ja ei kehdannut sinun tuomia torjua. Minä olisin lasteni nälkää myöhemmin illalla valittaessa sanonut, että jäihän sitä ruokaa ja syödään se nyt.
[/quote]
Samaa mietin, että kahdeksan ihmistä ilmeisesti ruokittiin jollain paistoksella ja vielä jäi jääkaappiin jämät laitettavaksi. Melkoinen vuoka.
Eikös pöydässä ollut sitä leipääkin? Ehkä kyseessä oli lasagne tai muu vastaava vuoka tai vaikkapa keitto, jonka ap ajatteli alkukeitoksi ja isäntäperhe sitten pääruoaksi. Joka tapauksessa isäntäperheen olisi pitänyt varata salaattia, erilaisia leipiä, ehkä juustotarjotin, naposteltavaa. Ap oli ainakin jäänyt käsitykseen, että emäntä aikoi kokata jotain lisää.
Ideanahan oli, että ap:n tuomaa ruokaa riitti (kukaan ei viitsi litkiä keittoakaan ihan loputtomiin), mutta että ruoka oli sen verran kevyttä, että siitä tuli nopeasti nälkä. Mitään naposteltavaa tai pikkusuolaista ei ollut tarjolla, vain se ap:n leivosvati kahvin kanssa vai mikä nyt olikaan ja jos on syönyt vaikkapa porkkanakeittoa ja leipää ja sitten parin tunnin päästä yhden leivoksen, niin kyllähän se nälkä puolilta öin kolkuttelee varmasti.
No ohhoh näitä tekstejä! Mistä näitä tälläisiä tyyppejä tulee? En ole koskaan törmännyt.
Meillä oli eilen kolme perhettä kylässä vaikka olin sanonut suoraan, että saa tulla, mutta tarjoiluja en jaksa vääntää (meillä aina runsaat ja hyvät tarjoilut, mutta nyt olin kipeä ja jouluun meni paljon rahaa).
Ihan kaverit ehdotti mitä kukin tuo ja mekin sitten haluttiin osuutemme tehdä ja vaivattomasti saatiin herkkupöytä aikaiseksi ja kaikille vatsat täytteen.
Meillä tosin on pitkäaikainen ystäväpiiri, jossa kehtaa sanoa asiat suoraan. Usein vietetään suht samalla porukalla tälläiset juhlat ja lähes aina nyyttärihengessä.
Mutta siis jos olen kutsunut vieraita tai meidät on kutsuttu niin kyllä aina kutsuja on tarjonut ruuan/kahvit+makeat ellei toisin sovita.
Me olimme mieheni kanssa kylässä kaveripariskunnan luona ja tuli kyllä vähän huono fiilis kun veimme mukanamme suklaata ja kaikenlaista syömistä ja juomista mitään niistä meille ei kuitenkaan tarjottu kahvipöydässä. Kaappiin laittoivat. Äimistyin ihan enkä saanut sanaa suustani. Tästä lähtien en vie heille mitään. Ärsyttää kun viemisiä oli kassillinen, eikö jo siitä pitäisi tajuta ettei kaikki ole vain tuliaisia.
Niin sinä viet ruuat, hän tarjoo paikan. Jos mun bileisiin tuodaan ruoka... tottakai koko porukalle. JOS ei teen minä koko porukalle.
Kerran olin peheeni kanssa uutta vuotta viettämässä naapurilla, joka kutsui kylään. Saimme yhdet lasit valkoviiniä ja sitten emäntä alkoi siivoamaan! En ollut uskoa silmiäni, mutta näin oli! Vähän tuli outo olo kun perheen emäntä ei juttele mitään vaan luutuaa lattioita.