Mielenkiintoiset uuden vuoden juhlat - ajeltiin grillin kautta kotiin...
Meidät kutsuttiin ystäväperheen luo uuden vuoden viettoon. Jo etukäteen sovittiin tämän perheen äidin kanssa puhelimessa, että mitä minä vien sinne ruoaksi, ettei hänen tarvitse luonnollisestikaan kaikkea tehdä. Meillä kummallakin perheellä on kaksi lasta, ikähaarukka 10-14 vuotta.
Mentiin sinne sovitusti kolmen maissa. Siinä juteltiin, kaikki ok ja mukavaa oli. Kuuden maissa alettiin laittaa ruokaa pöytään ja siinä vaiheessa vähän ihmettelin, että missä emännän laittamat ruoat olivat. Mutta en sanonut ääneen mitään. Nopeasti siinä kuitenkin selvisi, että eipä hän ollut laittanut yhtään mitään. Tarjottavina oli siis vain ne ruoat mitä minä olin tehnyt ja toimme mukanamme. Emäntä vaan itse laittoi kaapista leipää pöytään ja voita. Siinä se.
Ruoka oli hyvää ja onneksi olin tehnyt sitä tarpeeksi, että kaikille riitti. Mutta olin kuitenkin ajatellut, että isäntäperheenkin puolesta tulee jotain tarjottavaa... Aika yksipuolinen uuden vuoden ruoka tuli. Sitten istuttiin iltaa ja kymmenen jälkeen mieheni alkoi vihjailla, että josko sitä voisi kahvit keittää. No kahvit keitettiin ja pöytään laitettiin minun leipomani ja tuomani leivokset. Eikä mitään muuta.
Puolenyön maissa kävimme katsomassa ilotulitukset ja sen jälkeen tulimme vielä hetkeksi sisään kun lapsilla oli kivaa kavereiden kanssa. Yhden maissa lapset tulivat sanomaan minulle, että on vähän nälkä ja tämän isäntäperheen vanhemmat kuulivat. Sanoin siinä sitten, että jospa alettaisiin lähtä kotiin päin kun on jo nyt tosi myöhä, pääsee isäntäperhekin nukkumaan jo. Tuossa vaiheessa olisin itse jo emäntänä/isäntänä tarjonnut jotain yöpalaa. Mutta ei mitään. Me sitten ajeltiin kotiin grillin kautta, koska meillä miehenkin kanssa oli aivan älytön nälkä jo tuossa vaiheessa. Ja tiedättekö, loput siitä minun tekemästä ruoastani jäi tälle ystäväperheelle :D Emäntä laittoi sievästi heidän omaan jääkaappiinsa sen. Tämäkin tavallisesti aivan normaalia, mutta tässä tapauksessa tuokin pisti naurattamaan kun eivät itse tarjonneet yhtään mitään! En olisi sitä mukaan ottanutkaan, mutta tuostakin tuli olo, että odottivat meidän ruokkivan koko porukan ja säilyttivät sitten loputkin itsellään!
Meitä niin ihmetytti tämä! Aina kun ollaan kutsuttu meille illan viettoon, niin ollaan laitettu tarjolle vaikka ja mitä. Ei olla myöskään oletettu, että vieraat jotain tuovat. Mielellään siis itse vein syömisiä mukana, en tarkoita sillä, mutta itse en sitä oleta muilta. Ja kun aiemmin ollaan oltu joissakin muissa paikoissa illan vietossa tai uuden vuoden vietossa, niin on ollut tarjolla vaikka mitä. Mitään hienouksia en tosiaan kaipaa! Vaan jotain ihan tavallista tarjottavaa.
Onko tällainen miten tavallista teidän ystäväpiirissänne? Kun oltiin ainakin miehen kanssa ihan ihmeissään tästä. Ihan älyttömän läheisiä ei olla tämän perheen kanssa, joten kumpikaan meistä ei kehdannut kysyä illan mittaan lisää ruokaa (vaikka kumpikin sitä nälissään oli ajatellut).
Sori pitkä kirjoitus ja nyt odotan miten lynkkaatte minut kun tulin tästä avautumaan :D
Kommentit (98)
AP miksi käytte kylässä tuollaisten supermoukkien luona?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:29"]Pitää nostella tätä melkein vuoden takaista aloitustani. Eli jos olette kutsuneet täksi uudeksi vuodeksi ystäviänne juhlimaan ns. nyyttäriperiaatteella, niin älkää toimiko aloituksessa mainitulla tavalla :D
ap
[/quote]Muistan tämän aloituksen! Oletteko vielä tavanneet tätä perhettä? :D
Mutta noinhan sen pitää ollakin: kutsuja tarjoaa kotinsa vierailulle, vieraat tuovat tarjottavat, jotta kusujalle ei tule liikaa kuluja. Noin toimitaan jouluna, vappuna, uutenavuotena jne. eli vieraat hoitavat tarjoilun, ei kutsuja!
KUULOSTAA KEKSITYLTÄ.
Yleensä sovitaan ns. järkevät tuotavat tyyliin tuo sinä suolaista ja minä makeaa.
Miksi ap olisi muka vienyt sekä itse pääaterian että jälkiruokaa? Olisiko tarjolla ollut oletuksen mukaan sitten kaksi jälkiruokaa (eli myös emännän tekemä)?
HOMMA HAISEE.
Ap mitä kaikkea tarkalleen ottaen veit? Rehellisesti?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:14"]
Aika moukkamainen kyläpaikka sikäli..ehkä illan emäntä kuvitteli että tuot kuitenkin niin paljon ruokaa (niinkuin toitkin) ettei hänen tarvitse tehdä enää mitään lisäksi.... mutta onhan tuo aika outoa käytöstä. Tarjosiko isäntäperhe mitään teille, esim raketteja joita ammuitte?
Mutta tuosta yöpalan tarjoamisesta...minäkään sitä en olisi tarjonnut, koska teitte selvästi jo lähtöä ja sanoit isäntäperheelle että lähdette jotta hekin pääsevät nukkumaan. Kuitenkin ilta oli jo todella myöhä ja isäntäperhe ei välttämättä olisi halunnut että jäätte sinne enää pitkiksi ajoiksi aikaa viettämään ja halusivat todellakin nukkumaan.. en olisi vastaavassa tilanteessa myöskään mitään tarjonnut. Itse en halua kuitenkaan että illanviettovieraat kupeksivat aamuyöhön saakka meillä, näin olis voinut käydä jos olisite alkaneet siellä vielä syöpöttelemään koko porukan voimin.
[/quote]Meillä oli kummallakin perheellä suurinpiirtein yhtä paljon raketteja, jotka ammuttiin yhdessä. Ja tuosta lähdöstä muuten kirjoitinkin tuossa aiemmin, että ei me tehty lähtöä silloin kun lapsi tuli valittamaan nälkäänsä. Vaan alettiin tehdä lähtöä kun nälkäiselle lapselle ei tarjottu mitään syötävää. Tuossa vaiheessa olisi tietysti ehkä pitänyt kysyä emännältä jotain syömistä, mutta en vaan yksinkertaisesti kehdannut.
ap
ap
[/quote]
Kello yhden aikaan yöllä on toki soveliasta vieraiden pois lähteäkin, vaikka onkin uusi vuosi. Niin myöhään ei minusta mitään yöpaloja tarvitse enää alkaa tarjoilemaan. Miten pitkään te olisitte siellä kehdanneetkaan vielä kupata jos olisitte yöpalaakin saaneet?
[/quote]En osaa sanoa. Miehillä juttu luisti ja lapsetkin pelasivat yhdessä kun saivat oikein luvan kanssa pelata koko illan. Minua kyllä jo väsytti kovasti. Varmasti kuitenkin kahden aikoihin viimeistään olisin alkanut puhua lähdöstä.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:22"]
KUULOSTAA KEKSITYLTÄ.
Yleensä sovitaan ns. järkevät tuotavat tyyliin tuo sinä suolaista ja minä makeaa.
Miksi ap olisi muka vienyt sekä itse pääaterian että jälkiruokaa? Olisiko tarjolla ollut oletuksen mukaan sitten kaksi jälkiruokaa (eli myös emännän tekemä)?
HOMMA HAISEE.
[/quote]No silloin kun meillä on ollut ystäviä uuden vuoden illanistujaisissa tai me ollaan oltu jossain, niin on ollut syötävää jos minkälaista. Myös noita makeita. Luulinkin, että vien OSAN pääruoasta ja tarjolla on emännän laittamaakin. Ja itse en mieltänyt noita leivoksia jälkiruoaksi vaan ajattelin, että koska ollaan useita tunteja, niin keitellään kahvit johonkin aikaan ja tarjolla on noita leivoksia ja jotain lisäksi isäntäperheen puolesta. Emäntä ei itse minulta kysellyt makeaa, vaan vain sitä pääruokaa. Itse sitten sanoin, että voisin tehdä leivoksiakin kahvipöytään. Että ehkä oma vika.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:20"]
Mutta noinhan sen pitää ollakin: kutsuja tarjoaa kotinsa vierailulle, vieraat tuovat tarjottavat, jotta kusujalle ei tule liikaa kuluja. Noin toimitaan jouluna, vappuna, uutenavuotena jne. eli vieraat hoitavat tarjoilun, ei kutsuja!
[/quote]No sehän onkin helppoa. Eli tästä lähtien me vaan kutsutaan ihmisiä kylään ja odotetaan, että ne tuovat kaiken syötävän. Ei otetan enää kutsuja vastaan, ettei itse tarvi laittaa mitään. Jes, helppoa! Kait ne vieraat siivoavat sitten myös, ettei kutsujille tule siitäkään liikaa vaivaa?
ap
no en kylla bileisiin menisi moiseen paikkaan uudestaan. jos ei ruokaa ollut ni sitten oisi ainakin pitanyt olla juomat, silla hehan olivat vieraat kutsuneet. jos ovat hyvia ystavia, ni olisin edelleen ystava, mutta bileet taitais jaada kaymatta. mietin vaan etta tuovatko ap:lle ruokia jos tulevat sinne juhliin?
Olin kerran Helsingin Oulunkylässä illanvietossa jossa illan päätteeksi perittiin läsnäolijoilta maksu viinistä. Ei järjellä käsitä.
Meidätkin kutsuttiin kylään.Ilmoitimme että syömme kotona ruoan.Oltuamme hetken heillä kysyi rouva minulta että kauanko ajattelimme heillä viipyä.
Tuli kyllä tunne että emme olleetkaan tervetulleita.
En mitään erityistä odottanut, mutta tapana on ollut kahvit hörpätä ja rupatella kyläilyjen yhteydessä.
Nyt me vain lähdimme kotiin jatkamaan uudenvuoden viettoa...tuli vaan outo fiilis kun meidät ihan kutsuttiin.Tulimme vielä toiselta paikkakunnalta.
Koska te sitten itse syötte siellä ja mitä syötte?
Syötte omia eväitä isäntäväen nähden?
Isäntäväkikö ei koko päivänä syö mitään? kellään ei ole nälkä?
En usko tätä roskaa hetkeäkään.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:53"]
Uskon ap:n tarinan mennen tullen, sillä meillä hyvin samantapainen ystäväperhe, joista kokemukset ihan vastaavia. Perheen äiti on vielä lapsemme kummi. Jos menemme kylään (asuvat 300 km:n päässä, joten kyläilyt kestävät olosuhteen pakostakin vähintään puolipäivää) on ihan pakko ottaa omat eväät mukaan, sillä heidän tarjoilunsa saattaa olla koko päivänä kuppi teetä ja keksejä.
Olemme oppineet tämän kantapään kautta ajan kanssa. Alussa joskus kyselin, että syötäisiinkö jo, kun olemme viimeksi syöneet aamiaisen - kun odoteltiin siis lounasta vielä klo. 14 aikaan. Vastaukseksi tuli vain, että "emmehän me vielä syö, kun olemme vasta heränneet ja syöneet itse aamiaisen." Otamme siis joko omat eväät aina mukaan, tai käymme ravintolassa syömässä tuhdin lounaan ennen heille menoa.
Silti he aina kutsuvat ja pyytävät meitä kylään. Meille tullessaan varsinkin tämä kummitäti vetää ruokaa niin paljon kun napa vetää ja valittelee aina miten tuli syötyä liikaa!
Mielestäni heidän tapansa on outo. Koen, etteivät he joko tietoisesti tai tiedostamattaan tajua olevansa epäkohteliaita tai ettei heillä ole käsitystä vieraanvaraisuudesta. Perheen koulutus/varallisuustaso on sieltä ylimmästä päästä. Emme juurikaan halua käydä heillä enää, tyyliin olosuhteiden pakosta joskus käymme.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:37"]
no en kylla bileisiin menisi moiseen paikkaan uudestaan. jos ei ruokaa ollut ni sitten oisi ainakin pitanyt olla juomat, silla hehan olivat vieraat kutsuneet. jos ovat hyvia ystavia, ni olisin edelleen ystava, mutta bileet taitais jaada kaymatta. mietin vaan etta tuovatko ap:lle ruokia jos tulevat sinne juhliin?
[/quote]Me ei olla koskaan kutsuttu heitä mihinkään juhliin. Ovat käyneet kylässä ja jonkun kerran ollaan kutsuttu ihan syömään. Muulloin on ollut kahvia, makeaa ja suolaista kahvileipää tarjolla. Ei mekään olla oltu heillä koskaan muulloin juhlissa. Kylässä ollaan käyty ja silloin on ollut kahvia ja jotain kahvileipää.
ap
ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:41"]
Meidätkin kutsuttiin kylään.Ilmoitimme että syömme kotona ruoan.Oltuamme hetken heillä kysyi rouva minulta että kauanko ajattelimme heillä viipyä.
Tuli kyllä tunne että emme olleetkaan tervetulleita.
En mitään erityistä odottanut, mutta tapana on ollut kahvit hörpätä ja rupatella kyläilyjen yhteydessä.
Nyt me vain lähdimme kotiin jatkamaan uudenvuoden viettoa...tuli vaan outo fiilis kun meidät ihan kutsuttiin.Tulimme vielä toiselta paikkakunnalta.
[/quote]
miksi seurustelette tuollaisten kanssa?
Minäkin olen kerran ollut grillijuhlissa, jotka olivatkin omat grillattavat mukaan -juhlat. En vaan sitä tajunnut, kun itse ollaan ko. porukka kutsuttu ja tarjottu, mutta he tarjosivatkin vain puitteet ja vieraat toivat ruuat. Vaikka sanoin etten tajunnut, että olisi pitänyt tuoda omat ruuat, minulle ei tarjottu mitään. Oli sitten pakko toiselta vieraalta kysyä, saisinko heiltä yhden makkaran, kun oli aivan järkyttävä nälkä.
Laajempi kysymys kaikille teille joilla on näitä outoja kyläilykokemuksia: mitä saatte näistä vierailuista?
On nimittäin vaikea tajuta, mikä teidän puoleltanne ylläpitää moisia kuvioita ja motivoi niihin.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:40"]Olin kerran Helsingin Oulunkylässä illanvietossa jossa illan päätteeksi perittiin läsnäolijoilta maksu viinistä. Ei järjellä käsitä.
[/quote]
Oliko yksit.henkilön järjestämä?
Tiedän henkilön joka kutsui kavereita kotiinsa kahville.
Sen jälkeen keräsi kaikilta maksun.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:14"]
Aika moukkamainen kyläpaikka sikäli..ehkä illan emäntä kuvitteli että tuot kuitenkin niin paljon ruokaa (niinkuin toitkin) ettei hänen tarvitse tehdä enää mitään lisäksi.... mutta onhan tuo aika outoa käytöstä. Tarjosiko isäntäperhe mitään teille, esim raketteja joita ammuitte?
Mutta tuosta yöpalan tarjoamisesta...minäkään sitä en olisi tarjonnut, koska teitte selvästi jo lähtöä ja sanoit isäntäperheelle että lähdette jotta hekin pääsevät nukkumaan. Kuitenkin ilta oli jo todella myöhä ja isäntäperhe ei välttämättä olisi halunnut että jäätte sinne enää pitkiksi ajoiksi aikaa viettämään ja halusivat todellakin nukkumaan.. en olisi vastaavassa tilanteessa myöskään mitään tarjonnut. Itse en halua kuitenkaan että illanviettovieraat kupeksivat aamuyöhön saakka meillä, näin olis voinut käydä jos olisite alkaneet siellä vielä syöpöttelemään koko porukan voimin.
[/quote]Meillä oli kummallakin perheellä suurinpiirtein yhtä paljon raketteja, jotka ammuttiin yhdessä. Ja tuosta lähdöstä muuten kirjoitinkin tuossa aiemmin, että ei me tehty lähtöä silloin kun lapsi tuli valittamaan nälkäänsä. Vaan alettiin tehdä lähtöä kun nälkäiselle lapselle ei tarjottu mitään syötävää. Tuossa vaiheessa olisi tietysti ehkä pitänyt kysyä emännältä jotain syömistä, mutta en vaan yksinkertaisesti kehdannut.
ap
ap
[/quote]
Kello yhden aikaan yöllä on toki soveliasta vieraiden pois lähteäkin, vaikka onkin uusi vuosi. Niin myöhään ei minusta mitään yöpaloja tarvitse enää alkaa tarjoilemaan. Miten pitkään te olisitte siellä kehdanneetkaan vielä kupata jos olisitte yöpalaakin saaneet?