Mielenkiintoiset uuden vuoden juhlat - ajeltiin grillin kautta kotiin...
Meidät kutsuttiin ystäväperheen luo uuden vuoden viettoon. Jo etukäteen sovittiin tämän perheen äidin kanssa puhelimessa, että mitä minä vien sinne ruoaksi, ettei hänen tarvitse luonnollisestikaan kaikkea tehdä. Meillä kummallakin perheellä on kaksi lasta, ikähaarukka 10-14 vuotta.
Mentiin sinne sovitusti kolmen maissa. Siinä juteltiin, kaikki ok ja mukavaa oli. Kuuden maissa alettiin laittaa ruokaa pöytään ja siinä vaiheessa vähän ihmettelin, että missä emännän laittamat ruoat olivat. Mutta en sanonut ääneen mitään. Nopeasti siinä kuitenkin selvisi, että eipä hän ollut laittanut yhtään mitään. Tarjottavina oli siis vain ne ruoat mitä minä olin tehnyt ja toimme mukanamme. Emäntä vaan itse laittoi kaapista leipää pöytään ja voita. Siinä se.
Ruoka oli hyvää ja onneksi olin tehnyt sitä tarpeeksi, että kaikille riitti. Mutta olin kuitenkin ajatellut, että isäntäperheenkin puolesta tulee jotain tarjottavaa... Aika yksipuolinen uuden vuoden ruoka tuli. Sitten istuttiin iltaa ja kymmenen jälkeen mieheni alkoi vihjailla, että josko sitä voisi kahvit keittää. No kahvit keitettiin ja pöytään laitettiin minun leipomani ja tuomani leivokset. Eikä mitään muuta.
Puolenyön maissa kävimme katsomassa ilotulitukset ja sen jälkeen tulimme vielä hetkeksi sisään kun lapsilla oli kivaa kavereiden kanssa. Yhden maissa lapset tulivat sanomaan minulle, että on vähän nälkä ja tämän isäntäperheen vanhemmat kuulivat. Sanoin siinä sitten, että jospa alettaisiin lähtä kotiin päin kun on jo nyt tosi myöhä, pääsee isäntäperhekin nukkumaan jo. Tuossa vaiheessa olisin itse jo emäntänä/isäntänä tarjonnut jotain yöpalaa. Mutta ei mitään. Me sitten ajeltiin kotiin grillin kautta, koska meillä miehenkin kanssa oli aivan älytön nälkä jo tuossa vaiheessa. Ja tiedättekö, loput siitä minun tekemästä ruoastani jäi tälle ystäväperheelle :D Emäntä laittoi sievästi heidän omaan jääkaappiinsa sen. Tämäkin tavallisesti aivan normaalia, mutta tässä tapauksessa tuokin pisti naurattamaan kun eivät itse tarjonneet yhtään mitään! En olisi sitä mukaan ottanutkaan, mutta tuostakin tuli olo, että odottivat meidän ruokkivan koko porukan ja säilyttivät sitten loputkin itsellään!
Meitä niin ihmetytti tämä! Aina kun ollaan kutsuttu meille illan viettoon, niin ollaan laitettu tarjolle vaikka ja mitä. Ei olla myöskään oletettu, että vieraat jotain tuovat. Mielellään siis itse vein syömisiä mukana, en tarkoita sillä, mutta itse en sitä oleta muilta. Ja kun aiemmin ollaan oltu joissakin muissa paikoissa illan vietossa tai uuden vuoden vietossa, niin on ollut tarjolla vaikka mitä. Mitään hienouksia en tosiaan kaipaa! Vaan jotain ihan tavallista tarjottavaa.
Onko tällainen miten tavallista teidän ystäväpiirissänne? Kun oltiin ainakin miehen kanssa ihan ihmeissään tästä. Ihan älyttömän läheisiä ei olla tämän perheen kanssa, joten kumpikaan meistä ei kehdannut kysyä illan mittaan lisää ruokaa (vaikka kumpikin sitä nälissään oli ajatellut).
Sori pitkä kirjoitus ja nyt odotan miten lynkkaatte minut kun tulin tästä avautumaan :D
Kommentit (98)
5: anonyyminä en tietysti voi täällä todeksi todistaa, mutta vannon, että tämä on totta! Oltiin aivan ihmeissämme miehen kanssa. Kumpikaan ei siellä kylässä mitään ääneen sanonut. Autoon kun mentiin, niin sanottiin pojille, että haetaanpa grilliltä jotain ruokaa. Ei viitsitty lasten kuulten jutella asiasta mitään, mutta kun oltiin kotona ja pojat nukkumassa, niin mies sanoi ensimmäisenä, että olipa xxxx:llä vähän tarjottavaa... Ollaan kuitenkin joskus käyty heillä kahvilla ja silloin on kyllä ollut pöydässä ihan ok tarjottavat.
ap
Mua kans mietittää, mitä ja kuinka paljon ap sitä ruokaa oikein rahtasi sinne kyläpaikkaan, jos useita lapsiakin? Jos tämä tosi juttu on?
Isäntäväki ei oikeastaan ihmetytä, tällaista tämä elämä nykyään on, pinnallista ja valheellista.
Joku nyt tehtaille näitä "pieleen" menneitä illanistujais aloituksia!
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:45"]
Omituista, kerta kaikkiaan. Minusta on piemminkin poikkeuksellista, että vieras tuo niinkin paljon syötävää että ylipäänsä selvisitte niiden avulla illan. Meillä on yleensä ollut niin, että vieraat on saattaneet tuoda jälkiruuan ja ehkä juotavia mutta pääruuasta vastaa aina emäntä. Noloa isäntäperheeltä minusta. Ja kun uudesta vuodesta on kyse, ei tarjottavien edes tarvitse olla kauhean hienoja eli ei tarvitse emännän stressata kokkaustaidoistaan.
[/quote]No itseasiassa tuo emäntä kysyi, että voitaisko me tehdä yhtä ruokaa kun he meillä sitä jokin aika sitten söivät ja tykkäsivät kovasti. Lupasin sitten tehdä sen ruoan, ne leivokset ja yhtä muuta naposteltavaa. Mutta hänkin vielä puhelimessa suunnitteli tekevänsä muutakin ruokapöytään. Ihan yllätyksenä tuli, ettei heiltä ollut mitään.
ap
Ja minua ei muuten yhtään ihmetytä vaikka tätä provoksi luultaisiinkin... tuskin itsekään uskon todeksi, että meidät laitettiin tuomaan ruoat sinne eikä itse tarjottu mitään. Eilen illalla/yöllä vaan nauratti, mutta nyt alkaa jo vähän vituttaakin.
aå
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:57"]
Ja minua ei muuten yhtään ihmetytä vaikka tätä provoksi luultaisiinkin... tuskin itsekään uskon todeksi, että meidät laitettiin tuomaan ruoat sinne eikä itse tarjottu mitään. Eilen illalla/yöllä vaan nauratti, mutta nyt alkaa jo vähän vituttaakin.
aå
[/quote]Eli AP
Kyllä on nolo kyläpaikka! Ei varmaan tarvi mennä toista kertaa :D
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:35"]Yhden maissa lapset tulivat sanomaan minulle, että on vähän nälkä ja tämän isäntäperheen vanhemmat kuulivat. Sanoin siinä sitten, että jospa alettaisiin lähtä kotiin päin kun on jo nyt tosi myöhä, pääsee isäntäperhekin nukkumaan jo. Tuossa vaiheessa olisin itse jo emäntänä/isäntänä tarjonnut jotain yöpalaa. Mutta ei mitään. Me sitten ajeltiin kotiin grillin kautta, koska meillä miehenkin kanssa oli aivan älytön nälkä jo tuossa vaiheessa.[/quote]
En minäkään olisi tarjonnut teille enää tuossa vaiheessa mitään yöpalaa koska ette olleet jäämässä yökylään ja teitte lähtöä kotiinpäin.
Kaikenlaisia sitä on, tavat hukassa ihmisiltä tosiaan. Onneksi et vetänyt enempää herneitä nenään emännän moukkamaisuudesta. Jos on tyhmä ja töykeä niin sitten on sitä. Eipä tarvi teidänkään paljoa enää panostaa jos teille tulevat joskus vielä vieraiksi.
Tosiystäviä selkeesti kun et voinut siellä kysyä että eikö sinunkin pitänyt tehdä jotain?
Ihan oikeesti, jos vuonna 2014 jokainen paskantärkeä av mamma ottaisi tavoitteekseen olla avoin, ystävällinen ja rehellinen. Ei tarvitsisi kyräillä selän takana ja jupista paskaa vaan voisi vahingossa tulla luoneeksi ihan avoimen ja syvän ystävyyssuhteen.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:35"]Yhden maissa lapset tulivat sanomaan minulle, että on vähän nälkä ja tämän isäntäperheen vanhemmat kuulivat. Sanoin siinä sitten, että jospa alettaisiin lähtä kotiin päin kun on jo nyt tosi myöhä, pääsee isäntäperhekin nukkumaan jo. Tuossa vaiheessa olisin itse jo emäntänä/isäntänä tarjonnut jotain yöpalaa. Mutta ei mitään. Me sitten ajeltiin kotiin grillin kautta, koska meillä miehenkin kanssa oli aivan älytön nälkä jo tuossa vaiheessa.[/quote]
En minäkään olisi tarjonnut teille enää tuossa vaiheessa mitään yöpalaa koska ette olleet jäämässä yökylään ja teitte lähtöä kotiinpäin.
[/quote]No jos meillä on joku kylässä ja sanoo, että on nälkä, niin aivan varmasti kaivan vaikka voileipätarvikkeet esiin. Varsinkin kun oli lapsi kyseessä! Ja itse asiassa ei oltu tekemässä lähtöä kun lapsi sanoi olevansa nälkäinen. Vaan alettiin tehdä lähtöä sen vuoksi kun hän oli nälkäinen.
Ennen kuin kukaan purnaa myöhäisestä kotiinlähtöajasta, niin kysyin illemmalla isänniltä, että mihin aikaan teillä lapset menevät nukkumaan, milloin me viimeistään lähtäisiin kotiin. Niin sanoivat, että saa ne nyt uutena vuotena valvoa ihan niin pitkään kuin haluavat ja mitään kiirettä ei ole kotiin lähdöllä.
ap
Nykyisin taitaa vaan ihmisillä olla jostain syystä käytöstavat hukassa... Olin itse viime viikolla vähän vastaavan tyyppisessä tilanteessa. Minut ja eräs ystäväni oli kutsuttu kylään sellaiseen paikkaan, jonka emäntä ei ole mikään ihan ystäväksi luokiteltava, mutta tuttava kuitenkin. Ystäväni sanoi ottavansa mukaan juomapuolta, eli pullon aitoa shampanjaa, hyvää punaviiniä sekä jotain tiukkaa alkusnapseiksi. Illan emäntä oli luvannut tarjota jotakin pientä syötävää.
Itse sitten vein kyläpaikkaan neljä herkkujuustoa, rypäleitä ja juustoille tarkoitetun keksivalikoiman, koska ajattelin niiden sopivan joko shampanjan tai punaviinin pariksi jälkkäriksi tai ruokailua odotellessa, kummin vain.
Niinpä sitten kyläpaikassa otettiin yhdet snapsit, juteltiin pari tuntia, saatiin hiukan huikopalaa (ei kuitenkaan varsinaista ruokaa) ja kahvit sekä jotain joulusta jäänyttä torttua. Vähän myöhemmin emäntä kysyy, otetaanko punaviiniä vai valkoviiniä, ja vastaamme, ettei väliä, niin emäntä tuumaa että otetaan valkkaria, kun se on valmiiksi kylmässä (WTF, eihän punkkua edes panna kylmään...joten kaipa sitä olisi myös voinut juoda). Niinpä sitten joimme halpaa valkkaria kolmeen pekkaan pari tuntia jutellen, kunnes tajusimme, että ilmeisesti emme saa niitä juustoja, punkkua tai muutakaan.
Kotiin lähtiessä emäntä kysyi minulta, että otanko ne rypäleet mukaan, kun hän on lähdössä parin päivän päästä jonnekin, eikä ne mene... Ei ollut minulla pokkaa sanoa, että joo voisin ottaa ne juustotkin... Ystäväni sen sijaan sanoi topakasti, että tän snapsipullon mä vien kotiin, mutta se punaviini oli siirretty jonnekin jo jemmaan.
Minusta oli jotenkin outoa, ja tämä emäntä kuuluu ns. parempii piireihin, eikä todellakaan ole vähävarainen... Joten ehkä tämä on ap joku nykytrendi, että ihmiset ovat nuukia syömisten ja juomisten kanssa...
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:03"]
Kaikenlaisia sitä on, tavat hukassa ihmisiltä tosiaan. Onneksi et vetänyt enempää herneitä nenään emännän moukkamaisuudesta. Jos on tyhmä ja töykeä niin sitten on sitä. Eipä tarvi teidänkään paljoa enää panostaa jos teille tulevat joskus vielä vieraiksi.
[/quote]No minä tässä mietinkin, että ei ainakaan syömään enää kutsuta. Kahvit ja pullat tarjotaan kun käyvät.
ap
Säästäväinen isäntäväki! Kun huomasivat, että olet tehnyt sapuskaa niin paljon, että koko porukka syö siitä, niin jättivät omat tarjoomukset kaappiin. Eilisillan jämillä ja omilla tarjoamatta jätetyillä perhe tulee kylläiseksi pari-kolme päivää. Ja taas tuli säästöä! Kyllä minua emäntänä hävettäisi. Tapaatteko kovin usein eli mitenhän tuttavanne käyttäytyvät, kun tulevat vastaan jossakin? Vai ovatko niin pöljiä, että eivät edes käsitä koko juttua?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:05"]
Tosiystäviä selkeesti kun et voinut siellä kysyä että eikö sinunkin pitänyt tehdä jotain?
Ihan oikeesti, jos vuonna 2014 jokainen paskantärkeä av mamma ottaisi tavoitteekseen olla avoin, ystävällinen ja rehellinen. Ei tarvitsisi kyräillä selän takana ja jupista paskaa vaan voisi vahingossa tulla luoneeksi ihan avoimen ja syvän ystävyyssuhteen.
[/quote]
Juu. Lisäksi vuoden 2014 tavoitteeksi vois myös ottaa sen että lopettaa projisoimaan muihin pahaa oloaan. Ja toisten hyväksikäytön sekä itsekään käytöksen lopettamisen.
Mun logiikan mukaan kyllä jos jonkun kutsuu kylään ja lupaa laittaa niitä ja näitä tarjoiltavia, on moukkamaisuuden huippu olla tarjoamatta lopuksi yhtään mitään muuta kuin kutsutun perheen tuomia tuliaisia. Miksi ihmeessä ap pitää kääntää tässä moukaksi?
Ja ap, selvisipähän sinulle minkälaisesta ystävästä on kyse.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:55"]
Joku nyt tehtaille näitä "pieleen" menneitä illanistujais aloituksia!
[/quote]
Voisiko liittyä ajankohtaan? Jos aloitukset liittyisivät juhannukseen, saattaisin minäkin ihmetellä. Suomessa on viimeyönä ja joulun aikaan ollut aika monta illanistujaista jne. Eniten jälkikäteen mietitään niitä, jotka eivät mene ihan totuttujen kaavojen mukaan.
Aika moukkamainen kyläpaikka sikäli..ehkä illan emäntä kuvitteli että tuot kuitenkin niin paljon ruokaa (niinkuin toitkin) ettei hänen tarvitse tehdä enää mitään lisäksi.... mutta onhan tuo aika outoa käytöstä. Tarjosiko isäntäperhe mitään teille, esim raketteja joita ammuitte?
Mutta tuosta yöpalan tarjoamisesta...minäkään sitä en olisi tarjonnut, koska teitte selvästi jo lähtöä ja sanoit isäntäperheelle että lähdette jotta hekin pääsevät nukkumaan. Kuitenkin ilta oli jo todella myöhä ja isäntäperhe ei välttämättä olisi halunnut että jäätte sinne enää pitkiksi ajoiksi aikaa viettämään ja halusivat todellakin nukkumaan.. en olisi vastaavassa tilanteessa myöskään mitään tarjonnut. Itse en halua kuitenkaan että illanviettovieraat kupeksivat aamuyöhön saakka meillä, näin olis voinut käydä jos olisite alkaneet siellä vielä syöpöttelemään koko porukan voimin.
Ei kaikissa tilanteissa voi olla avoin ja rehellinen. Jos toisen käytös tuntuu kovin hölmöltä, haljulta tai omituiselta, ei siitä viitsi sanoa mitään, antaa vaan olla. Tuntee olevansa niin eri aaltopituudella, että ei arvele yhteisymmärrystä löytyvän. Tämä ei välttämättä liity ap:n tarinaan, jonka todenperäisyyttä yhä epäilen. Hyvä tarina silti. :)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:05"]
[/quote]Me ei itse asiassa olla mitään älyttömän hyviä ystäviä tuon emännän kanssa, mutta kohteliaan mukavat välit meillä on. Meidän miehet tuntevat toisensa samasta harrastuksesta ja ollaan sitä kautta tutustuttu. Ja kun lapset tulevat myös hyvin juttuun, niin ollaan oltu kylässä puolin toisin aina silloin tällöin. Mutta perheen äidin kanssa en ole niin hyvä ystävä, että olisin kehdannut alkaa kysellä häneltä ruokien perään...
ap
Kuulostaa keksityltä jutulta.