Mielenkiintoiset uuden vuoden juhlat - ajeltiin grillin kautta kotiin...
Meidät kutsuttiin ystäväperheen luo uuden vuoden viettoon. Jo etukäteen sovittiin tämän perheen äidin kanssa puhelimessa, että mitä minä vien sinne ruoaksi, ettei hänen tarvitse luonnollisestikaan kaikkea tehdä. Meillä kummallakin perheellä on kaksi lasta, ikähaarukka 10-14 vuotta.
Mentiin sinne sovitusti kolmen maissa. Siinä juteltiin, kaikki ok ja mukavaa oli. Kuuden maissa alettiin laittaa ruokaa pöytään ja siinä vaiheessa vähän ihmettelin, että missä emännän laittamat ruoat olivat. Mutta en sanonut ääneen mitään. Nopeasti siinä kuitenkin selvisi, että eipä hän ollut laittanut yhtään mitään. Tarjottavina oli siis vain ne ruoat mitä minä olin tehnyt ja toimme mukanamme. Emäntä vaan itse laittoi kaapista leipää pöytään ja voita. Siinä se.
Ruoka oli hyvää ja onneksi olin tehnyt sitä tarpeeksi, että kaikille riitti. Mutta olin kuitenkin ajatellut, että isäntäperheenkin puolesta tulee jotain tarjottavaa... Aika yksipuolinen uuden vuoden ruoka tuli. Sitten istuttiin iltaa ja kymmenen jälkeen mieheni alkoi vihjailla, että josko sitä voisi kahvit keittää. No kahvit keitettiin ja pöytään laitettiin minun leipomani ja tuomani leivokset. Eikä mitään muuta.
Puolenyön maissa kävimme katsomassa ilotulitukset ja sen jälkeen tulimme vielä hetkeksi sisään kun lapsilla oli kivaa kavereiden kanssa. Yhden maissa lapset tulivat sanomaan minulle, että on vähän nälkä ja tämän isäntäperheen vanhemmat kuulivat. Sanoin siinä sitten, että jospa alettaisiin lähtä kotiin päin kun on jo nyt tosi myöhä, pääsee isäntäperhekin nukkumaan jo. Tuossa vaiheessa olisin itse jo emäntänä/isäntänä tarjonnut jotain yöpalaa. Mutta ei mitään. Me sitten ajeltiin kotiin grillin kautta, koska meillä miehenkin kanssa oli aivan älytön nälkä jo tuossa vaiheessa. Ja tiedättekö, loput siitä minun tekemästä ruoastani jäi tälle ystäväperheelle :D Emäntä laittoi sievästi heidän omaan jääkaappiinsa sen. Tämäkin tavallisesti aivan normaalia, mutta tässä tapauksessa tuokin pisti naurattamaan kun eivät itse tarjonneet yhtään mitään! En olisi sitä mukaan ottanutkaan, mutta tuostakin tuli olo, että odottivat meidän ruokkivan koko porukan ja säilyttivät sitten loputkin itsellään!
Meitä niin ihmetytti tämä! Aina kun ollaan kutsuttu meille illan viettoon, niin ollaan laitettu tarjolle vaikka ja mitä. Ei olla myöskään oletettu, että vieraat jotain tuovat. Mielellään siis itse vein syömisiä mukana, en tarkoita sillä, mutta itse en sitä oleta muilta. Ja kun aiemmin ollaan oltu joissakin muissa paikoissa illan vietossa tai uuden vuoden vietossa, niin on ollut tarjolla vaikka mitä. Mitään hienouksia en tosiaan kaipaa! Vaan jotain ihan tavallista tarjottavaa.
Onko tällainen miten tavallista teidän ystäväpiirissänne? Kun oltiin ainakin miehen kanssa ihan ihmeissään tästä. Ihan älyttömän läheisiä ei olla tämän perheen kanssa, joten kumpikaan meistä ei kehdannut kysyä illan mittaan lisää ruokaa (vaikka kumpikin sitä nälissään oli ajatellut).
Sori pitkä kirjoitus ja nyt odotan miten lynkkaatte minut kun tulin tästä avautumaan :D
Kommentit (98)
Minun pitää muuten alkaa nyt tekemään ruokaa, mutta tulen myöhemmin lukemaan jos tänne on tullut vastauksia ja vastaan sitten itse myös :)
ap
Aina ei ole kyseessä käytöstavat. Toiset on niin pihejäkin. Todella noloa ja en kyllä tuollaisilla vierailisi.
Kuulostaa ihan normaalilta!
Mun veli kutsui aikanaan minut ja uuden miesystäväni heille syömään ja viettämään iltaa. Mun miesystävä ei ollut vielä tavannut veljeäni ollenkaan. Ajelimme sitten toiseen kaupunkiin lähes parinsadan kilometrin matkan vain kuullaksemme että meidän pitäisi nyt veljeni kanssa lähteä ruokakauppaan. Mun miesystävä ei oikein innostunut asiasta ja mua hävetti veljeni takia. Kaupassa sitten me maksettiin kaikki. Mun miesystävä oli tosi ihmeissään, ei ollut koskaan joutunut kutsutuksi paikkaan jossa sitten itse käydään ostamassa ruoka isäntäväen toiveiden mukaan. En ollut minäkään. Mun ja veljen kodissa oli tapana tarjota vieraille aina runsaasti eikä puhettakaan että vieraat oliis itse maksaneet mitään. Enpä ole tuon jälkeen kauheasti pitänyt yhteyttä veljeeni. Muutaman kerran kutsuttiin hänen perheensä ja syötettiin viimeisen päälle mutta uutta kutsua heidän kotiin ei tullut. Lopullisesti lopetin yhteydenpidon kun veljen vaimo pilasi hääjuhlamme makaamalla kännissä keskellä tanssilattiaa ja yritti vokotella miehen kavereita jotka olivat paikalla vaimojensa kera. Hermostui kun yksi kavereista nimitti häntä hutsuksi kun ei osannut vokotteluaan lopettaa estelystä huolimatta. Veljeni, juovuksissa hänkin meinasi että tätä miesvierasta pitäisi vetää turpaan kun on niin törkeä. Estelin ja onneksi juhlat päättyivät ilman mitään nyrkkitappeluita. En olisi koskaan uskonut että veljestäni tulisi noin urpo.
Mua kiinnostaa, että mitä ap vei sinne kyläpaikkaan. Ja mitä sen "emännän" piti laittaa?
Hyvin voin uskoa. Minulla on yksi ystävä, joka saattaa ihan arkena kysyä voiko tulla kahville. No tulee sitten mukanaan joku pitsa tai ranskalaiset ja alkaa sitten sitä siinä syömään kun hänellä oli nälkä. Hänellä on myös omia lapsia, joista kaksi pienintä kulkee mukana. Hekin saattavat siinä syödä, tai äiti syö vaan itse. Kiva siinä omalle lapselle selittää,että ne eväät ei ole meille. Toinen esimerkki on, jos tulevat meille ja sattuu olemaan ruoka valmiina. Sitä tietenkin myös heille tarjoan, kun me ei kehdata syödä vaan itse. No kerran jos toisenkin on käynyt niin,että tämän äidin kaksi isompaa lasta soittaa ja kysyy missä äiti on kun heillä on nälkä. Niin se äiti sanoo,että tulkaa vaan tänne ........kun täällä on ruoka valmiina. Silmät pyöreänä seurailen sitä touhua, mutta ne viitsi sanoa mitään kun on kuitenkin muuten hyvä ystävä. Kyse ei ole mistään teinistä,vaan yli 30-v . Joten kyllä noita törppöjä aina riittää, ajattelevat tasan vain itseään ja omaa etuaan.
Tuttava kutsui vuosia sitten illanistujaisiin, mihin vein pullon hyvää punaviiniä. Se jemmattiin sivuun ja tarjolle tuli hanapakkaus. Illan lopuksi emäntä tokaisi: se ois 3,70 jokaiselta. Luulin läpäksi, mutta muu porukka alkoi todella kaivaa taskujaan. En maksanut. Otin ns. juoksumozzarellat. Vieläkin shokissa.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:21"]
Kuulostaa ihan normaalilta!
Mun veli kutsui aikanaan minut ja uuden miesystäväni heille syömään ja viettämään iltaa. Mun miesystävä ei ollut vielä tavannut veljeäni ollenkaan. Ajelimme sitten toiseen kaupunkiin lähes parinsadan kilometrin matkan vain kuullaksemme että meidän pitäisi nyt veljeni kanssa lähteä ruokakauppaan. Mun miesystävä ei oikein innostunut asiasta ja mua hävetti veljeni takia. Kaupassa sitten me maksettiin kaikki. Mun miesystävä oli tosi ihmeissään, ei ollut koskaan joutunut kutsutuksi paikkaan jossa sitten itse käydään ostamassa ruoka isäntäväen toiveiden mukaan. En ollut minäkään. Mun ja veljen kodissa oli tapana tarjota vieraille aina runsaasti eikä puhettakaan että vieraat oliis itse maksaneet mitään. Enpä ole tuon jälkeen kauheasti pitänyt yhteyttä veljeeni. Muutaman kerran kutsuttiin hänen perheensä ja syötettiin viimeisen päälle mutta uutta kutsua heidän kotiin ei tullut. Lopullisesti lopetin yhteydenpidon kun veljen vaimo pilasi hääjuhlamme makaamalla kännissä keskellä tanssilattiaa ja yritti vokotella miehen kavereita jotka olivat paikalla vaimojensa kera. Hermostui kun yksi kavereista nimitti häntä hutsuksi kun ei osannut vokotteluaan lopettaa estelystä huolimatta. Veljeni, juovuksissa hänkin meinasi että tätä miesvierasta pitäisi vetää turpaan kun on niin törkeä. Estelin ja onneksi juhlat päättyivät ilman mitään nyrkkitappeluita. En olisi koskaan uskonut että veljestäni tulisi noin urpo.
[/quote]
ai kauheeta... tää nauratti, vaikka kirjoittajaa ehkä ei... :D
Uskon ap:n tarinan mennen tullen, sillä meillä hyvin samantapainen ystäväperhe, joista kokemukset ihan vastaavia. Perheen äiti on vielä lapsemme kummi. Jos menemme kylään (asuvat 300 km:n päässä, joten kyläilyt kestävät olosuhteen pakostakin vähintään puolipäivää) on ihan pakko ottaa omat eväät mukaan, sillä heidän tarjoilunsa saattaa olla koko päivänä kuppi teetä ja keksejä.
Olemme oppineet tämän kantapään kautta ajan kanssa. Alussa joskus kyselin, että syötäisiinkö jo, kun olemme viimeksi syöneet aamiaisen - kun odoteltiin siis lounasta vielä klo. 14 aikaan. Vastaukseksi tuli vain, että "emmehän me vielä syö, kun olemme vasta heränneet ja syöneet itse aamiaisen." Otamme siis joko omat eväät aina mukaan, tai käymme ravintolassa syömässä tuhdin lounaan ennen heille menoa.
Silti he aina kutsuvat ja pyytävät meitä kylään. Meille tullessaan varsinkin tämä kummitäti vetää ruokaa niin paljon kun napa vetää ja valittelee aina miten tuli syötyä liikaa!
Mielestäni heidän tapansa on outo. Koen, etteivät he joko tietoisesti tai tiedostamattaan tajua olevansa epäkohteliaita tai ettei heillä ole käsitystä vieraanvaraisuudesta. Perheen koulutus/varallisuustaso on sieltä ylimmästä päästä. Emme juurikaan halua käydä heillä enää, tyyliin olosuhteiden pakosta joskus käymme.
Mä luulen, että kaveri on luullut sun tuovan ruoat ja that's it.
Tässä tulee miettineeksi, että mikä on "tosiystävä", mikä on "kaveri" ja mikä on "tuttu"?
Ystävän kanssa voi puhua suoraan. Kyllä mää olisin jo ihan eteisessä töksäyttänyt hyvällä ystävälle, että mitä sä oot kehitellyt ruuaksi? Itsehän olen ruuan ystävä ja ystikset tuntevat toisensa.
Jos kyseessä olisi kaveri, niin olisin kysynyt, että puhelimitse puhuit ruuasta, joten kauanko jouduit näkemään vaivaa kaiken tämän hienon illan järjestämiseksi?
Jos kyseessä olisi tuttava, en olisi kysynyt ruuasta mitään.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:10"]
Säästäväinen isäntäväki! Kun huomasivat, että olet tehnyt sapuskaa niin paljon, että koko porukka syö siitä, niin jättivät omat tarjoomukset kaappiin. Eilisillan jämillä ja omilla tarjoamatta jätetyillä perhe tulee kylläiseksi pari-kolme päivää. Ja taas tuli säästöä! Kyllä minua emäntänä hävettäisi. Tapaatteko kovin usein eli mitenhän tuttavanne käyttäytyvät, kun tulevat vastaan jossakin? Vai ovatko niin pöljiä, että eivät edes käsitä koko juttua?
[/quote]En osaa sanoa käsittävätkö... Eivät ainakaan olleet mitenkään vaivaantuineita ruokailun aikana. En osaa sanoa milloin nähdään seuraavan kerran, tällä hetkellä minua ei ainakaan huvita olla yhteyksissä. Ei me nyt tämän takia jätetä tapaamatta, mutta saa olla tästä lähtien meilläkin vähän köykäisemmät tarjoilut kun tulevat käymään.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:08"]
Nykyisin taitaa vaan ihmisillä olla jostain syystä käytöstavat hukassa... Olin itse viime viikolla vähän vastaavan tyyppisessä tilanteessa. Minut ja eräs ystäväni oli kutsuttu kylään sellaiseen paikkaan, jonka emäntä ei ole mikään ihan ystäväksi luokiteltava, mutta tuttava kuitenkin. Ystäväni sanoi ottavansa mukaan juomapuolta, eli pullon aitoa shampanjaa, hyvää punaviiniä sekä jotain tiukkaa alkusnapseiksi. Illan emäntä oli luvannut tarjota jotakin pientä syötävää.
Itse sitten vein kyläpaikkaan neljä herkkujuustoa, rypäleitä ja juustoille tarkoitetun keksivalikoiman, koska ajattelin niiden sopivan joko shampanjan tai punaviinin pariksi jälkkäriksi tai ruokailua odotellessa, kummin vain.
Niinpä sitten kyläpaikassa otettiin yhdet snapsit, juteltiin pari tuntia, saatiin hiukan huikopalaa (ei kuitenkaan varsinaista ruokaa) ja kahvit sekä jotain joulusta jäänyttä torttua. Vähän myöhemmin emäntä kysyy, otetaanko punaviiniä vai valkoviiniä, ja vastaamme, ettei väliä, niin emäntä tuumaa että otetaan valkkaria, kun se on valmiiksi kylmässä (WTF, eihän punkkua edes panna kylmään...joten kaipa sitä olisi myös voinut juoda). Niinpä sitten joimme halpaa valkkaria kolmeen pekkaan pari tuntia jutellen, kunnes tajusimme, että ilmeisesti emme saa niitä juustoja, punkkua tai muutakaan.
Kotiin lähtiessä emäntä kysyi minulta, että otanko ne rypäleet mukaan, kun hän on lähdössä parin päivän päästä jonnekin, eikä ne mene... Ei ollut minulla pokkaa sanoa, että joo voisin ottaa ne juustotkin... Ystäväni sen sijaan sanoi topakasti, että tän snapsipullon mä vien kotiin, mutta se punaviini oli siirretty jonnekin jo jemmaan.
Minusta oli jotenkin outoa, ja tämä emäntä kuuluu ns. parempii piireihin, eikä todellakaan ole vähävarainen... Joten ehkä tämä on ap joku nykytrendi, että ihmiset ovat nuukia syömisten ja juomisten kanssa...
[/quote]"Kiva" kuulla, että muillakin samantyyppisiä kokemuksia. Tämä oli (muistaakseni) meille ensimmäinen kerta. Jämäköitä olitte kun otitte tuomisia mukananne :D Hyvä!
ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:14"]
Aika moukkamainen kyläpaikka sikäli..ehkä illan emäntä kuvitteli että tuot kuitenkin niin paljon ruokaa (niinkuin toitkin) ettei hänen tarvitse tehdä enää mitään lisäksi.... mutta onhan tuo aika outoa käytöstä. Tarjosiko isäntäperhe mitään teille, esim raketteja joita ammuitte?
Mutta tuosta yöpalan tarjoamisesta...minäkään sitä en olisi tarjonnut, koska teitte selvästi jo lähtöä ja sanoit isäntäperheelle että lähdette jotta hekin pääsevät nukkumaan. Kuitenkin ilta oli jo todella myöhä ja isäntäperhe ei välttämättä olisi halunnut että jäätte sinne enää pitkiksi ajoiksi aikaa viettämään ja halusivat todellakin nukkumaan.. en olisi vastaavassa tilanteessa myöskään mitään tarjonnut. Itse en halua kuitenkaan että illanviettovieraat kupeksivat aamuyöhön saakka meillä, näin olis voinut käydä jos olisite alkaneet siellä vielä syöpöttelemään koko porukan voimin.
[/quote]Meillä oli kummallakin perheellä suurinpiirtein yhtä paljon raketteja, jotka ammuttiin yhdessä. Ja tuosta lähdöstä muuten kirjoitinkin tuossa aiemmin, että ei me tehty lähtöä silloin kun lapsi tuli valittamaan nälkäänsä. Vaan alettiin tehdä lähtöä kun nälkäiselle lapselle ei tarjottu mitään syötävää. Tuossa vaiheessa olisi tietysti ehkä pitänyt kysyä emännältä jotain syömistä, mutta en vaan yksinkertaisesti kehdannut.
ap
ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:18"]
Kuulostapa oudolta :o Ja ennen kaikkea nololta isäntäperheen kannalta, jos he eivät pysyneet siinä mitä oli sovittu eivätkä edes selittäneet tilannetta teille sitten mitenkään. Olisiko tuossa jonkin sortin väärinkäsityksen mahdolisuus kuitenkin? Oliko heille kenties tullut yllätysvieraita aikaisemmin? Tai olitte sopineet uudenvuodenvietosta aikaisin (ennen joulua?) ja isäntäperhe oli minimoinut kaupoilla käynnin joulunaikaan ja sitten yliarvioinut tarjottaviensa riittävyyden? Tai heidän uudenvuodenkokkailunsa olivat menneet ihan pieleen eivätkä ilenneet tunnustaa sitä teille...
[/quote]Ihan edellisenä päivänä vielä juteltiin puhelimessa ja sovittiin "lopullisesti" mitä ollaan tuomassa. Joulun aikoihin suunniteltiin alustavasti. Kyllä heillä oli hyvin aikaa varustautua. Ja jos jotain tuollaista olisikin sattunut, niin minusta olisi vähemmän noloa myöntää tapahtunut ja pahoitella. Siinä tapauksessa olisin ainakin itse vain pahoitellut tilannetta ja ymmärtänyt ongelman.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 14:30"]
Mua kiinnostaa, että mitä ap vei sinne kyläpaikkaan. Ja mitä sen "emännän" piti laittaa?
[/quote]Outoa, vastasin tähän juuri ja viesti lähti eteenpäin kuten muulloinkin. Se ei kuitenkaan ilmaantunut tähän ketjuun..? :O
No kirjoitin siihen, että en kehtaa ihan yksityiskohtaisesti tänne noita ruokia kirjoittaa vaikka saattaa kyllä jo muistakin viesteistä itsensä tunnistaa jos tänne sattuu. Emäntä ei puhunut puhelimessa mitään kahvileivistä, mutta sanoi tekevänsä ruokaa itsekin minun tuomani lisäksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:22"]
Tässä tulee miettineeksi, että mikä on "tosiystävä", mikä on "kaveri" ja mikä on "tuttu"?
Ystävän kanssa voi puhua suoraan. Kyllä mää olisin jo ihan eteisessä töksäyttänyt hyvällä ystävälle, että mitä sä oot kehitellyt ruuaksi? Itsehän olen ruuan ystävä ja ystikset tuntevat toisensa.
Jos kyseessä olisi kaveri, niin olisin kysynyt, että puhelimitse puhuit ruuasta, joten kauanko jouduit näkemään vaivaa kaiken tämän hienon illan järjestämiseksi?
Jos kyseessä olisi tuttava, en olisi kysynyt ruuasta mitään.
[/quote]No joo, totta. Ehkä tämä perhe menee (ainakin tämän jälkeen) sitten enemmänkin tuolle tuttavalinjalle... En kehdannut alkaa emännältä kyselemään ruoasta. Siinä kun keittiössä juteltiin, niin odotin koko ajan, että pian emäntä ottaa jääkaapista omat ruokansa esille. Mutta kun istuttiin pöytään, niin tajusin, ettei mitään ole tulossa. Olin ihmeissäni. Kun syötiin, niin ajattelin, että ehkäpä hän onkin laittanut jotain, jota syödään sitten myöhemmin illalla. Mutta ei. En kehdannut ottaa puheeksi :/
ap
Olisit mennyt ihan pokkana keittiöön jonkun tekosyyn nojalla ja kattonu sinne jääkaappiin
Kyllä on härskiä. Tilataan kotiin ystäväperhe viihdyttämään ja tuomaan juomat ja valmiit safkat. Ap voisi piruuttaan pyytää maksun palveluistaan. Ihme etteivät pyytäneet siivoamaan..
On varmasti mennyt uuden vuoden juhlinnat helposti, kotiin tilattuna..
Kuulostapa oudolta :o Ja ennen kaikkea nololta isäntäperheen kannalta, jos he eivät pysyneet siinä mitä oli sovittu eivätkä edes selittäneet tilannetta teille sitten mitenkään. Olisiko tuossa jonkin sortin väärinkäsityksen mahdolisuus kuitenkin? Oliko heille kenties tullut yllätysvieraita aikaisemmin? Tai olitte sopineet uudenvuodenvietosta aikaisin (ennen joulua?) ja isäntäperhe oli minimoinut kaupoilla käynnin joulunaikaan ja sitten yliarvioinut tarjottaviensa riittävyyden? Tai heidän uudenvuodenkokkailunsa olivat menneet ihan pieleen eivätkä ilenneet tunnustaa sitä teille...