Työn hakeminen. "Miksi haet tätä tehtävää?" -kysymys.
En ymmärrä kysymystä. Haen tehtävää tietenkin työstä saadun korvauksen vuoksi. Ymmärtäisin kysymyksen jos kyse olisi syöpäsairaiden lasten auttamisesta tai vastaavasta, mutta kun tätä kysytään ihan normaalin toimistoduunin haun yhteydessä.
Mitä tuohon pitäisi vastata?
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
"Tämä rakennus kimaltelee niin kauniisti aamuauringossa".
Siis ehdottomasti laitan tuon.
"v[ttuako se sulle kuuluu, urpo"
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että ihmiset satuilee tänne sivustolle päivät pitkät kaikenlaisia porvoolaistarinoitaan, mutta työhakemukseen ei sitä osata tehdä?
Minä en ikinä satuile työnhaussa, koska siitä jää kiinni. Enkä koskaan sano olevani nauravainen ja iloinen persoona, koska sitä puolta minusta ei näe töissä enkä jaksa näytellä. Sen sijaan voin sanoa olevani tunnollinen, koska sitä olen. No joskus oikaisen, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuon kysymyksen tarkoitus on juurikin selvittää hakijan motiiveja juuri siihen työpaikkaan .
Silloin kysymyksen voisi muotoilla "miksi haet juuri tätä paikkaa".
Itseänikin kysymys ärsyttää, etenkin kun sen kysyjä latelee suoraan listasta ne 20 kysymystä, jotka hän uskoo että työhaastattelussa pitää kysyä. Yleensä tuohon tuorvautuvat ne, joilla ei itse tehtävän sisällöstä ole haisuakaan.
Mitähän itse vastaisin? "Tietysti tarvitsen elämiseeni rahaa. Mutta miksi juuri tästä paikasta, niin koska minulla on alalta jo kokemusta, jota pääsette heti hyödyntämään. Noissa toivessanne mainitsemaanne tekniikkaa XYZ en vielä hallitse, mutta olen kiinnostunut oppimaan, ja tehtävä antaakin siihen hyvät mahdollisuudet. Olen myös urani aikana huomannut viihtyväni tämänkaltaisissa tehtävissä, toisin kuin alalla YÄÖ, jota myös olen tehnyt. Lisäksi ilmoituksessanne kiinnitti huomiota (jotain hölinää), joka ei ole ihan tavallista näissä paikoissa, ja joka erityisesti herätti kiinnostukseni." No, oliko nätisti runoiltu :) Vai oliko liian pitkä ja läpinäkyvä sepustus.
Tottahan se on, että en minä mitä tahansa paikkaa hakisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kysymyksen tarkoitus on juurikin selvittää hakijan motiiveja juuri siihen työpaikkaan varsinkin jos kysymyksessä on sellainen työpaikka johon on paljon hakijoita.
Työnantaja ottaa kysyttyyn työpaikkaan mieluiten sellaisen henkilön, jolla on myös intohimoa kyseiseen työhön eikä hae siihen pelkästään siitä maksettavan palkan takia.
No mut oikeesti jos hakee johonki markettiin töihin niin mitä siihen oikeesti pitäis laittaa "koska intohimoni on tavaroiden hyllyttäminen ja kassakoneen käyttö"
Jos aivotoiminta ei tuon parempaan pysty, sitten laitat noin. Useimmat osaavat kyllä olla sen verran luovia, että tuo ei ole ongelma.
No valitettavasti minä en osaa keksiä mitään liirumlaarumia. Itse teen työni hyvin ja tunnollisesti oli työ sitten mieluisa tai ei.
Ehkä työnantajien pitäis herätä sieltä haavemaasta ja käsittää että työtä tehdään jotta saa elantonsa eikö se oo työn tarkoituskin. Ei kaikilla oo mahdollisuutta olla valikoiva ja valita vaan unelmaduunit.
Miksi mun pitäisi palkata se, jolle työ on epämieluisaa, jos voin palkata sen, jolle työ on mieluisaa? Tottakai työtä tehdään palkan vuoksi, mutta yleensä parempi työmotivaatio on niillä, jotka kokevat työnsä vielä mieluisaksikin.
Onhan työ mieluisaa, kun työhakija on päättänyt sitä työpaikkaa hakea. Jos sinun yritykseen hakee selkeästi ylikoulutettu henkilö, niin mitä hänen pitää vastata kun kysyt, että haluaako hän oikeasti tätä työtä vai hakeeko oman alan töitä?
Jos työpaikkaa hakee selkeästi ylikoulutettu henkilö niin työnantaja todennäköisesti miettii että tuo hakee työpaikkaa vain koska tarvitsee jonkin työn ja lähtee heti kun löytää itseään enemmän miellyttävän paikan. Työhaastattelussa tämä kysymys onkin loistava hetki kertoa jos todella on kiinnostunut haetusta työpaikasta eikä haikaile niin sanotusti parempiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa mitataan varmaan perusmotivaatiota.
Jos työntekijä vastaan "rahan takia" ja pyörittelee silmiään, saattaa paikka mennä ennemmin sille, joka on vähän perehtynyt paikkaan etukäteen ja sanoo olevansa kiinnostunut toimenkuvasta nimenomaan tässä paikassa X.
Raha on melko hyvä motivaattori. Edes pienikin.
Joku sanoi hyvin: "työnhaku on ritualisoitunut instituutio", näytelmä, jota vain näyteltävä.
Tulkitsen sen niin että miksi haet tätä tehtävää etkä jotakin muuta tehtävää.
Totta kai se haastattelija tietää että haet työtä että saisit rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kysymyksen tarkoitus on juurikin selvittää hakijan motiiveja juuri siihen työpaikkaan varsinkin jos kysymyksessä on sellainen työpaikka johon on paljon hakijoita.
Työnantaja ottaa kysyttyyn työpaikkaan mieluiten sellaisen henkilön, jolla on myös intohimoa kyseiseen työhön eikä hae siihen pelkästään siitä maksettavan palkan takia.
No mut oikeesti jos hakee johonki markettiin töihin niin mitä siihen oikeesti pitäis laittaa "koska intohimoni on tavaroiden hyllyttäminen ja kassakoneen käyttö"
Jos aivotoiminta ei tuon parempaan pysty, sitten laitat noin. Useimmat osaavat kyllä olla sen verran luovia, että tuo ei ole ongelma.
No valitettavasti minä en osaa keksiä mitään liirumlaarumia. Itse teen työni hyvin ja tunnollisesti oli työ sitten mieluisa tai ei.
Ehkä työnantajien pitäis herätä sieltä haavemaasta ja käsittää että työtä tehdään jotta saa elantonsa eikö se oo työn tarkoituskin. Ei kaikilla oo mahdollisuutta olla valikoiva ja valita vaan unelmaduunit.
Osalla varmaan, mutta kyllä osa tekee työtä myös itseään ja omaa osaamistaan ajatellen. Siis kehittääkseen ammattitaitoaan ja osaamista jollain tietyllä alalla. Jos itse työstä et kertakaikkiaan osaa sanoa mitään motivoivaa, niin entä jotain positiivista työnantajasta. Itse olen joskus vastannut ko. kysymykseen kertomalla, että haluan työskennellä yrityksessä x koska he panostavat työntekijöiden osaamiseen ja koulutukseen. Jos ainoa motivaatiosi on raha, työnanataja ajattelee että olet valmis huvin herkästi vaihtamaan työpaikkaa jos saat paremman tarjouksen muualta. Et myöskään tuo heille mitään erityistä lisäarvoa, koska oman työn tekeminen hyvin on ihan perusoletus.
Ja mistähän sinä tiedät tuon etukäteen?
Esim. kysymällä siinä vaiheessa kun soitan lisätietoja auki olevasta paikasta, tuttavilta jotka työskentelevät yrityksessä, yrityksen talous- tai huvinvointikertomuksista.. Aika perusasioita tällaiset, että ottaa firmasta vähän selvää ennen haastattelua
"Mikä tehtävä? Eihän tämä mikään tehtävä ole! Tämähän on työ!"
Niinpä. Itse kun hain aikoinaan toimistohommia, todellinen syy oli, että en ole parempaakaan keksinyt. Mutta eihän tuollaista voi sanoa ääneen. Joten keksin sitten kivoja juttuja firmasta, johon hain. "Kun on alan koulutus ja te olette luotettavan firman maineessa" tai jotain muuta jargonia. Tuolla lässytyksellä olen saanut yhden varasijan ja yhden työpaikankin. Tosiasiassa se mistä sain vakipaikan, oli paskan paikan maineessa ja oli mainettaan paskempi. Se selitti vain 20 hakijaa, toki vaatimukset tiputtivat vähän porukkaa pois listalta. Lähdin kouluttautumaan toiselle alalle.
"Niin, hyvä kysymys! Enpä ollutkaan ajatellut asiaa tuolta kantilta. Mutta kun nyt tuli puheeksi, niin enpä tosiaan tiedä miksi edes kuvittelin haluavani tällaiseen paikkaan. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo vähän hölmöä, kun työhaastatteluissa ei enää vastailla kysymyksiin rehellisesti, vaan ennemmin ne ovat näytelmiä, joihin oikein valmentaudutaan ja opetellaan ulkoa, millaiset kuviot missäkin kohdassa ”pitäisi” tanssahdella. Sitten palkataan se, joka osasi uskottavimmin näytellä.
Hyvä mittari motivaatiolle on se, viitsiikö panostaa haastatteluun vai ei. Panostusta se on sekin, että opettelee sopivat repliikit eikä vain totea, että "haluan palkkaa".
Tällainen "motivoitunut" näyttelijä perseennuolijateatteripelle ei siis halua eikä tarvitse palkkaa?
"Huomasin että paikka on vapaana ja tarvitsen työtä."
Miksi tarjoat(te) tätä tehtävää? Aika usein rekrytointi on nykyään ulkoistettu orjafirmoille, koska normifirmoissa ei luoteta omaan olemattomaan osaamiseen vaan vessassakäyntiinkin pitää konsultoida jotain jotain tyhjänpäiväisyyksiä lässyttävää jenkkiasiantuntijahyvätyyppipelleä. Surullista sarasvuosekoilua.
Noo ainakin tohon voiisi sanoa että genneistä katsoen niiin korkein äo suvusssa on varmaan yli 170 elii harvardissa lääketieteeellisessä jonne valitaaan koko maaailman lahjakkkaimmat ihmiset ainoaastaaan.
Luin teidän nettisivuilta teidän arvot, jotka olivat rehellisyys, kivuus, parhaus. Ja olin ihan heti että jes, näähän on myös mun arvot.
Koska luettuani ilmoituksenne laskin alleni.