Työn hakeminen. "Miksi haet tätä tehtävää?" -kysymys.
En ymmärrä kysymystä. Haen tehtävää tietenkin työstä saadun korvauksen vuoksi. Ymmärtäisin kysymyksen jos kyse olisi syöpäsairaiden lasten auttamisesta tai vastaavasta, mutta kun tätä kysytään ihan normaalin toimistoduunin haun yhteydessä.
Mitä tuohon pitäisi vastata?
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin riitti että hakija halusi tulla töihin ja että hänellä oli jotain sopivaa koulutusta ja työkokemusta aiemmin, jos työ oli vähän vaativampi.
Nykyisin pitää selitellä sitä sun tätä ummet ja lammet useissa eri haastatteluissa? Mikä järki tässä on?
Siisi ymmärrän jos haetaan isopalkkaista johtajaa mutta ihan rivityöntekijän kohdalla?
Aiemmin oli niin että työntekijöistä oli pulaa ja jopa johtajaksi saattoi päästä kansakoulupohjalta. Tuolloin työnantajat kilpailivat siitä kuka saa työntekijän.
Nykyään kun työnantajalla on valinnanvaraa hän tietysti mieluiten ottaa sen jolla on eniten motivaatiota tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kysymyksen tarkoitus on juurikin selvittää hakijan motiiveja juuri siihen työpaikkaan varsinkin jos kysymyksessä on sellainen työpaikka johon on paljon hakijoita.
Työnantaja ottaa kysyttyyn työpaikkaan mieluiten sellaisen henkilön, jolla on myös intohimoa kyseiseen työhön eikä hae siihen pelkästään siitä maksettavan palkan takia.
Saattaa olla että paras "näyttelijä" tulee lopulta valituksi.
No näyttelijän työhönhän tämä olisi hyvä. Unohtakaa ne koe-esiintymiset, joissa pitää näytellä surullista metsää yms. Ei muuta kuin stereotyyppinen työhaastattelu, leikkien että haettava paikka on joku toimistotyöntekijä.
Tuo kysymys kannattaa käsittää niin, että miksi haet juuri tähän firmaan tähän työhön, eikä kilpailijalle. Eli esim. jos kyseessä on pieni firma, niin voi sanoa, että kokisi olevansa enemmän kotonaan sellaisessa, jos työpaikka on lähellä niin sekin on ihan hyvä peruste (tämä kertoo työnantajalle, ettet ainakaan ole sitten heti vaihtamassa työmatkan takia muualle), olet kiinnostunut alasta jolla yritys toimii (siis jos haet esim. IT-hommia vihreää teknologiaa kehittävästä firmasta, niin kiinnostus aihepiiriä kohtaan on plussaa vaikkei omaan toimenkuvaasi vaikuttaisi ollenkaan, mikä firman päätoimiala on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kysymyksen tarkoitus on juurikin selvittää hakijan motiiveja juuri siihen työpaikkaan varsinkin jos kysymyksessä on sellainen työpaikka johon on paljon hakijoita.
Työnantaja ottaa kysyttyyn työpaikkaan mieluiten sellaisen henkilön, jolla on myös intohimoa kyseiseen työhön eikä hae siihen pelkästään siitä maksettavan palkan takia.
No mut oikeesti jos hakee johonki markettiin töihin niin mitä siihen oikeesti pitäis laittaa "koska intohimoni on tavaroiden hyllyttäminen ja kassakoneen käyttö"
Jos aivotoiminta ei tuon parempaan pysty, sitten laitat noin. Useimmat osaavat kyllä olla sen verran luovia, että tuo ei ole ongelma.
No valitettavasti minä en osaa keksiä mitään liirumlaarumia. Itse teen työni hyvin ja tunnollisesti oli työ sitten mieluisa tai ei.
Ehkä työnantajien pitäis herätä sieltä haavemaasta ja käsittää että työtä tehdään jotta saa elantonsa eikö se oo työn tarkoituskin. Ei kaikilla oo mahdollisuutta olla valikoiva ja valita vaan unelmaduunit.
Ehkä ei kannata hakea töitä, jos ei sen vertaa viitsi panostaa, että keksii uskottavan syyn työn kiinnostavuudelle. Jonossa on rivi henkilöitä, jotka viitsivät panostaa. Mitä luultavimmin se panostus näkyy myös työssä eikä tyydytä vain tekemään minimitasolla "hyvin ja tunnollisesti".
Koska harva yritys haluaa kuulla, että hakija on spefisesti kiinnostunut juuri tästä roolista vain siksi, että siitä saa rahaa, se on lähellä omaa kotia tai että vaikkapa eläintenhoitajaksi hakeva haluaa leikkiä päivät eläinten kanssa. Kysymys on erittäin relevantti.
Tätä ketjua lukiessa en enää ihmettele, miksi niin iso osa suomalaisista on työttömänä. Yksinkertainen kysymyskin on liikaa ja se on jo ihan mahdotonta, että vähän leikkii mukana näytelmässä nimeltä haastattelu ja osoittaa siten panostaneensa hakemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut oikeesti jos hakee johonki markettiin töihin niin mitä siihen oikeesti pitäis laittaa "koska intohimoni on tavaroiden hyllyttäminen ja kassakoneen käyttö"
Jos aivotoiminta ei tuon parempaan pysty, sitten laitat noin. Useimmat osaavat kyllä olla sen verran luovia, että tuo ei ole ongelma.
No valitettavasti minä en osaa keksiä mitään liirumlaarumia. Itse teen työni hyvin ja tunnollisesti oli työ sitten mieluisa tai ei.
Ehkä työnantajien pitäis herätä sieltä haavemaasta ja käsittää että työtä tehdään jotta saa elantonsa eikö se oo työn tarkoituskin. Ei kaikilla oo mahdollisuutta olla valikoiva ja valita vaan unelmaduunit.
Osalla varmaan, mutta kyllä osa tekee työtä myös itseään ja omaa osaamistaan ajatellen. Siis kehittääkseen ammattitaitoaan ja osaamista jollain tietyllä alalla. Jos itse työstä et kertakaikkiaan osaa sanoa mitään motivoivaa, niin entä jotain positiivista työnantajasta. Itse olen joskus vastannut ko. kysymykseen kertomalla, että haluan työskennellä yrityksessä x koska he panostavat työntekijöiden osaamiseen ja koulutukseen. Jos ainoa motivaatiosi on raha, työnanataja ajattelee että olet valmis huvin herkästi vaihtamaan työpaikkaa jos saat paremman tarjouksen muualta. Et myöskään tuo heille mitään erityistä lisäarvoa, koska oman työn tekeminen hyvin on ihan perusoletus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka "olen kiinnostunut kaupanlasta sen monipuolisuuden vuoksi ja pidän asiakaspalvelutyöstä" tms. Ei ole rakettitiedettä keksiä jotain ympäripyöreää ja uskottavaa. Sitä ei kukaan usko, että jonkun intohimo on kassakoneen käyttö.
Jep, ja ihan hyvä on myös vastata, olen kuullut, että (S/K)-ryhmä on vastuullinen työnantaja ja teillä on hyvä työilmapiiri tms.
Kaupan kassan hommiin voi hyvin myös sanoa, että juuri nyt omaan elämäntilanteeseen sopii hyvin suorittava työ/vuorotyö/osa-aikatyö, koska x ja sitten jotain miksi juuri sen tyyppinen työ sopisi itselle.
Ketjun perusteella tulee kyllä mieleen, että ehkei ne TE-palveluiden työhakukurssit sittenkään ole niin turhia.
Jos siis työhaastattelujen perus-bullshittikin saa tämänkaltaiset pohdiskelut aikaan.
"Miksei voi vaan sanoo et mä haluun duunii, miks pitää keksii jotain satuja?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa mitataan varmaan perusmotivaatiota.
Jos työntekijä vastaan "rahan takia" ja pyörittelee silmiään, saattaa paikka mennä ennemmin sille, joka on vähän perehtynyt paikkaan etukäteen ja sanoo olevansa kiinnostunut toimenkuvasta nimenomaan tässä paikassa X.
Tietenkin tämä.
Pitäähän toki olla jonkin verran kiinnostunut työstä, jota hakee.
Ja annettavana työnantajalle muutakin lisäarvoa, kuin pelkkä rutiinihommien tekeminin, niillä kun ei uralla pitkälle pääse, eikä palkkaansa saa nousemaan.
Eivät haastettelut mitään kuraa ole.
Kyllä siellä mittaillaan hakijat tosi rankasti, sillä hyvääkin työvoimaa on nykyisin tarjolla todella paljon.
Kokenut haastettelija näkee heti kenessä hakijassa on potentiaalia menestyä ja kehittyä työssä, ja tuoda yritykseen uusia ideoita ja näkemyksiä ja myös sen kenellä on halua menestyä työssään.
Jos kommenoijat olisivat itse työnantajia ja haastettlijoita eli rekrytoijia, niin ottaisitekko töihin jonkun nynnyn, joka ei edes haastettelussa tiedä, miksi hakee paikkaa ja eikä tiedä hakemansa yrityksen toiminnasta, laajuudesta, tuotteista eikä mistään muustakaan mitään.
Kilpailu työpaikoista on ankaraa, se on kylmä totuus.
"Joka ei edes haastattelussa tiedä, miksi hakee paikkaa" Hetkinen! Työnhakija on mitä todennäköisimmin hakemuksessansa kertonut miksi hakee paikkaa. Jos haastattelija kysyy tosiaan noilla sanoilla "miksi haet" niin kumpi on silloin se joka ei edes tiedä miksi paikkaa on haettu? Noin niinkun teknisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun perusteella tulee kyllä mieleen, että ehkei ne TE-palveluiden työhakukurssit sittenkään ole niin turhia.
Jos siis työhaastattelujen perus-bullshittikin saa tämänkaltaiset pohdiskelut aikaan.
"Miksei voi vaan sanoo et mä haluun duunii, miks pitää keksii jotain satuja?"
No todellakin. Jokaisessa työssä on hyviäkin puolia ja useimmissa yrityksissä myös. Sen verran pitää jaksaa panostaa jos haastatteluun asti pääsee, että selvittää mitä ne juuri tämän työn kohdalla voisivat olla. Ja joo, joskus toki jo hakulomakkeessa on tämä kysymys, eli sittenpä sen taustatyön voi tehdä jo siinä.
Jos kuvitellaan, että niitä sinulle potentiaalisia paikkoja (joista kaikista maksetaa palkkaa) on avoinna vaikka 3-30 työssäkäyntialueellasi niin kai se työnantaja haluaa tietää, mikä juuri siinä paikassa kiinnosti sinua vai haitko kaikkiin avoinna oleviin. Treffeillä/työhaastattelussa epätoivo ei pue ketään. Jos vastaus on tyyliin kiva palkka, niin se työnantaja kyllä tajuaa, että jos tulee parempi tarjous niin häivyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa mitataan varmaan perusmotivaatiota.
Jos työntekijä vastaan "rahan takia" ja pyörittelee silmiään, saattaa paikka mennä ennemmin sille, joka on vähän perehtynyt paikkaan etukäteen ja sanoo olevansa kiinnostunut toimenkuvasta nimenomaan tässä paikassa X.
Tietenkin tämä.
Pitäähän toki olla jonkin verran kiinnostunut työstä, jota hakee.
Ja annettavana työnantajalle muutakin lisäarvoa, kuin pelkkä rutiinihommien tekeminin, niillä kun ei uralla pitkälle pääse, eikä palkkaansa saa nousemaan.
Eivät haastettelut mitään kuraa ole.
Kyllä siellä mittaillaan hakijat tosi rankasti, sillä hyvääkin työvoimaa on nykyisin tarjolla todella paljon.
Kokenut haastettelija näkee heti kenessä hakijassa on potentiaalia menestyä ja kehittyä työssä, ja tuoda yritykseen uusia ideoita ja näkemyksiä ja myös sen kenellä on halua menestyä työssään.
Jos kommenoijat olisivat itse työnantajia ja haastettlijoita eli rekrytoijia, niin ottaisitekko töihin jonkun nynnyn, joka ei edes haastettelussa tiedä, miksi hakee paikkaa ja eikä tiedä hakemansa yrityksen toiminnasta, laajuudesta, tuotteista eikä mistään muustakaan mitään.
Kilpailu työpaikoista on ankaraa, se on kylmä totuus.
"Joka ei edes haastattelussa tiedä, miksi hakee paikkaa" Hetkinen! Työnhakija on mitä todennäköisimmin hakemuksessansa kertonut miksi hakee paikkaa. Jos haastattelija kysyy tosiaan noilla sanoilla "miksi haet" niin kumpi on silloin se joka ei edes tiedä miksi paikkaa on haettu? Noin niinkun teknisesti.
Tuo on ihan normaalia käytäntöä. Kyllähän haastattelussa pyydetään kertomaan itsestäänkin ja taustoistaan, vaikka niistäkin on kerrottu hakemuksessa. Siksihän nuo on sellaisia helppoja lämmittelykysymyksiä, koska haastateltava on jo vastannut niihin hakemuksessa. Siinä toki tarkkaillaan samalla toisen esiintymisen selkeyttä ja käyttäytymistä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun pitäisi palkata se, jolle työ on epämieluisaa, jos voin palkata sen, jolle työ on mieluisaa? Tottakai työtä tehdään palkan vuoksi, mutta yleensä parempi työmotivaatio on niillä, jotka kokevat työnsä vielä mieluisaksikin.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo vähän hölmöä, kun työhaastatteluissa ei enää vastailla kysymyksiin rehellisesti, vaan ennemmin ne ovat näytelmiä, joihin oikein valmentaudutaan ja opetellaan ulkoa, millaiset kuviot missäkin kohdassa ”pitäisi” tanssahdella. Sitten palkataan se, joka osasi uskottavimmin näytellä.
Olen joskus tuumaillut itsekseni että elämässä pärjäävät nimenomaan kaikista parhaiten ns. pinnalliset esittäjät. Ihmeellistä tällainen nykyaika että pitäisi olla olevinaan jotain mitä ei ole ja olla mielinkielin kaikille jotta olisi hyvä "pössis". Asenne ratkaisee tottakai aina ja se on hyvä olla kunnossa mutta ei sen varjolla että pitäsi joksikin pelleksi ruveta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No marketin rivityöntekijään tämä ei ehkä sovi mutta jos ajatellaan esimerkiksi marketin päällikköä tai konsernin kehitysjohtajaa niin silloin sillä on paljonkin merkitystä. Mielestäni kyllä rivityöntekijältäkin voi toisaalta kysyä että miksi juuri tämä työ kiinnostaa. Se auttaa erottamaan työstä aidosti kiinnostuneet niistä jotka lähtevät heti kun löytävät "parempaa" työtä.
Jos työnhakijalla on koulutus ja työkokemus ihan joltain muulta alalta, niin hyllyttäjäksi hakiessa hänen pitää miettiä valehteleeko työnantajalle vai puhuuko totta. Vaikka työhakija puhuisi totta, työnantaja voi silti kuvitella hakijan valehtelevan. Tuossa ei voi ikinä voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla varmaan, mutta kyllä osa tekee työtä myös itseään ja omaa osaamistaan ajatellen. Siis kehittääkseen ammattitaitoaan ja osaamista jollain tietyllä alalla. Jos itse työstä et kertakaikkiaan osaa sanoa mitään motivoivaa, niin entä jotain positiivista työnantajasta. Itse olen joskus vastannut ko. kysymykseen kertomalla, että haluan työskennellä yrityksessä x koska he panostavat työntekijöiden osaamiseen ja koulutukseen. Jos ainoa motivaatiosi on raha, työnanataja ajattelee että olet valmis huvin herkästi vaihtamaan työpaikkaa jos saat paremman tarjouksen muualta. Et myöskään tuo heille mitään erityistä lisäarvoa, koska oman työn tekeminen hyvin on ihan perusoletus.
Ja mistähän sinä tiedät tuon etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun pitäisi palkata se, jolle työ on epämieluisaa, jos voin palkata sen, jolle työ on mieluisaa? Tottakai työtä tehdään palkan vuoksi, mutta yleensä parempi työmotivaatio on niillä, jotka kokevat työnsä vielä mieluisaksikin.
Onhan työ mieluisaa, kun työhakija on päättänyt sitä työpaikkaa hakea. Jos sinun yritykseen hakee selkeästi ylikoulutettu henkilö, niin mitä hänen pitää vastata kun kysyt, että haluaako hän oikeasti tätä työtä vai hakeeko oman alan töitä?