Työn hakeminen. "Miksi haet tätä tehtävää?" -kysymys.
En ymmärrä kysymystä. Haen tehtävää tietenkin työstä saadun korvauksen vuoksi. Ymmärtäisin kysymyksen jos kyse olisi syöpäsairaiden lasten auttamisesta tai vastaavasta, mutta kun tätä kysytään ihan normaalin toimistoduunin haun yhteydessä.
Mitä tuohon pitäisi vastata?
Kommentit (276)
tämä on just ärsyttävä kysymys jostain tavis työpaikasta.vastasin kerran et työmatka on just sopiva,asun lähellä. sain paikan.
Kuinka pitkän tekstin te kirjoitatte näihin kysymyksiin? Onko vain muutaman lauseen vai jaaritteletteko ummet ja lammet? Mietin vain syytä miksi en koskaan pääse työhaastatteluun. Jotain minun hakemuksessa täytyy olla vialla.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo vähän hölmöä, kun työhaastatteluissa ei enää vastailla kysymyksiin rehellisesti, vaan ennemmin ne ovat näytelmiä, joihin oikein valmentaudutaan ja opetellaan ulkoa, millaiset kuviot missäkin kohdassa ”pitäisi” tanssahdella. Sitten palkataan se, joka osasi uskottavimmin näytellä.
Hyvä mittari motivaatiolle on se, viitsiikö panostaa haastatteluun vai ei. Panostusta se on sekin, että opettelee sopivat repliikit eikä vain totea, että "haluan palkkaa".
Olen juuri oikea henkilö firmanne palvelukseen.
ja sitten jotain esimerkkejä, miten voisit kehittää toimintaa ja blaablaa
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo vähän hölmöä, kun työhaastatteluissa ei enää vastailla kysymyksiin rehellisesti, vaan ennemmin ne ovat näytelmiä, joihin oikein valmentaudutaan ja opetellaan ulkoa, millaiset kuviot missäkin kohdassa ”pitäisi” tanssahdella. Sitten palkataan se, joka osasi uskottavimmin näytellä.
Hah, tämä. Olen nyt kolmatta päivää työtön ja taas sama ihana työnhakuralli edessä.
Kaikki haastattelut menevät samaa kaavaa, mikä on sinänsä positiivista, että ei ole mitään yllätyksiä tiedossa. Kunhan tuon "tanssin" osaa niin haastikset ovat aika läpihuutojuttu. Se onkin sitten eri asia, pääseekö edes haastatteluun...
tämä on just ärsyttävä kysymys jostain tavis työpaikasta.vastasin kerran et työmatka on just sopiva,asun lähellä. sain paikan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkän tekstin te kirjoitatte näihin kysymyksiin? Onko vain muutaman lauseen vai jaaritteletteko ummet ja lammet? Mietin vain syytä miksi en koskaan pääse työhaastatteluun. Jotain minun hakemuksessa täytyy olla vialla.
Mieluiten ei jaarittelua. Jaaritteluhakemusta ei kukaan jaksa lukea. Lyhyesti ja ytimekkäästi pääasiat ja sinne joukkoon ripaus todistusta siitä, että on perehtynyt haettuun tehtävään ja yritykseen. Eli ei vain kopioida samaa neutraalia hakemusta, vaan personoidaan hakemus paikkakohtaisesti. Personointi ei ole iso homma.
No kyllä siihen peruskonttorirotan työhönkin pitää jotain motivaatiota olla. Tottakai jokaisella palkka on vahva motiivi, toisilla enemmän kuin toisilla, mutta jos työ on ihan inhottava jo lähtökohtaisesti, ei varmaan ole se työnantajan ykkösvalinta.
Vierailija kirjoitti:
Tuon kysymyksen tarkoitus on juurikin selvittää hakijan motiiveja juuri siihen työpaikkaan varsinkin jos kysymyksessä on sellainen työpaikka johon on paljon hakijoita.
Työnantaja ottaa kysyttyyn työpaikkaan mieluiten sellaisen henkilön, jolla on myös intohimoa kyseiseen työhön eikä hae siihen pelkästään siitä maksettavan palkan takia.
No mut oikeesti jos hakee johonki markettiin töihin niin mitä siihen oikeesti pitäis laittaa "koska intohimoni on tavaroiden hyllyttäminen ja kassakoneen käyttö"
Kyllä työnhakijat yleensä osaavat vasrata tuohon jotain järkevää ja uskoisin, että totuudenmukaistakin.
Huonoja vastauksia:
Nykyinen työpaikkani on kamala, koska x.
Kyllä tota vähän aikaa voisi tehdä, jos parempaa ei ole.
En tule toimeen nykyisen työryhmäni kanssa.
Oli pakko hakea.
Parempia:
Olen kuullut tästä työpaikasta hyvää x.
Pidän tästä työstä (sama, jota jo teen), mutta nykyinen työmatkani on pitkä, tämä olisi lähimpänä.
Olen tehnyt tämän työn sijaisuuksia, työ sopii minulle, koska x, vakkarihomma toki kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon kysymyksen tarkoitus on juurikin selvittää hakijan motiiveja juuri siihen työpaikkaan varsinkin jos kysymyksessä on sellainen työpaikka johon on paljon hakijoita.
Työnantaja ottaa kysyttyyn työpaikkaan mieluiten sellaisen henkilön, jolla on myös intohimoa kyseiseen työhön eikä hae siihen pelkästään siitä maksettavan palkan takia.
Saattaa olla että paras "näyttelijä" tulee lopulta valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut oikeesti jos hakee johonki markettiin töihin niin mitä siihen oikeesti pitäis laittaa "koska intohimoni on tavaroiden hyllyttäminen ja kassakoneen käyttö"
Jos aivotoiminta ei tuon parempaan pysty, sitten laitat noin. Useimmat osaavat kyllä olla sen verran luovia, että tuo ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oikeasti haet? Miksi et hae jotain toista hommaa (esim. 500 km päässä olevaa luolasukeltajan pestiä yrityksessä, josta olet kuullut pahaa)?
Kylläpä täällä ollaan negatiivisia tänään!
Haetteko te todella töitä, joihin teillä ei ole oikeasti kiinnostusta? Ja sitten ette keksi mitään syytä sanottavaksi haastattelussa, miksi haitte? Että ainoa syy, miksi käy töissä, on raha? Huhhuh... huomaan olevani onnellisessa asemassa työelämässä.
Itse olen kyllä ollut aidosti kiinnostunut niistä paikoista, joita olen hakenut. Joskus on ollut myös työntäviä syitä, eli olen halunnut siirtyä edellisestä paikasta pois. Tämän olen yrittänyt hoitaa tyylikkäästi mustamaalaamatta edellistä työnantajaa. Olen keskittynyt haastattelussa enemmän siihen, miksi haettava tehtävä kiinnostaa minua, kuin siihen miksi haluan vaihtaa.
Työhaastattelu on kaksipuolinen prosessi. Mitä arvoa minä hakijana siitä saan, jos en ole rehellinen omissa tavoitteissani ja toiveissani? Toivon että työnantaja on myös rehellinen. Joskus työnantaja päättää olla ottamatta hakijaa, mutta on käynyt myös niin, että hakija päättää vetää hakemuksensa pois tai olla ottamatta tarjottua paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No marketin rivityöntekijään tämä ei ehkä sovi mutta jos ajatellaan esimerkiksi marketin päällikköä tai konsernin kehitysjohtajaa niin silloin sillä on paljonkin merkitystä. Mielestäni kyllä rivityöntekijältäkin voi toisaalta kysyä että miksi juuri tämä työ kiinnostaa. Se auttaa erottamaan työstä aidosti kiinnostuneet niistä jotka lähtevät heti kun löytävät "parempaa" työtä.
Aiemmin riitti että hakija halusi tulla töihin ja että hänellä oli jotain sopivaa koulutusta ja työkokemusta aiemmin, jos työ oli vähän vaativampi.
Nykyisin pitää selitellä sitä sun tätä ummet ja lammet useissa eri haastatteluissa? Mikä järki tässä on?
Siisi ymmärrän jos haetaan isopalkkaista johtajaa mutta ihan rivityöntekijän kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No marketin rivityöntekijään tämä ei ehkä sovi mutta jos ajatellaan esimerkiksi marketin päällikköä tai konsernin kehitysjohtajaa niin silloin sillä on paljonkin merkitystä. Mielestäni kyllä rivityöntekijältäkin voi toisaalta kysyä että miksi juuri tämä työ kiinnostaa. Se auttaa erottamaan työstä aidosti kiinnostuneet niistä jotka lähtevät heti kun löytävät "parempaa" työtä.
Nykyisin ihana tavallisissa töissäkin saattaa olla useita eri haastatteluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka "olen kiinnostunut kaupanlasta sen monipuolisuuden vuoksi ja pidän asiakaspalvelutyöstä" tms. Ei ole rakettitiedettä keksiä jotain ympäripyöreää ja uskottavaa. Sitä ei kukaan usko, että jonkun intohimo on kassakoneen käyttö.
Jollekin juuri se työpaikka jota olet hakemassa voi olla se unelmatyö. Kysymyksellä kartoitetaan työnhakijan motivaatiota ja siihen ei ole yhtä oikeaa vastausta. Siinä haetaan myös sitä, kiinnostaako ala jolle olet hakemassa, vai oletko hakemasssa työtä ns. pakosta, jollon haastattelijakin tietää ettei kannata aikaa enää tuhlata. Et arvaa kuinka moni vastaa tuohon kysymykseen haastattelussa, että kela käski hakemaan paikkaa.
Tietenkin tämä.
Pitäähän toki olla jonkin verran kiinnostunut työstä, jota hakee.
Ja annettavana työnantajalle muutakin lisäarvoa, kuin pelkkä rutiinihommien tekeminin, niillä kun ei uralla pitkälle pääse, eikä palkkaansa saa nousemaan.
Eivät haastettelut mitään kuraa ole.
Kyllä siellä mittaillaan hakijat tosi rankasti, sillä hyvääkin työvoimaa on nykyisin tarjolla todella paljon.
Kokenut haastettelija näkee heti kenessä hakijassa on potentiaalia menestyä ja kehittyä työssä, ja tuoda yritykseen uusia ideoita ja näkemyksiä ja myös sen kenellä on halua menestyä työssään.
Jos kommenoijat olisivat itse työnantajia ja haastettlijoita eli rekrytoijia, niin ottaisitekko töihin jonkun nynnyn, joka ei edes haastettelussa tiedä, miksi hakee paikkaa ja eikä tiedä hakemansa yrityksen toiminnasta, laajuudesta, tuotteista eikä mistään muustakaan mitään.
Kilpailu työpaikoista on ankaraa, se on kylmä totuus.