Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Introvertti ja terveydenhoitajan työ

Vierailija
09.10.2020 |

Olen introvertti ja opiskellut humanistista alaa. Valitettavasti tämä luonteelleni täydellisesti sopiva ja kiinnostuksenkohteita vastaava koulutus ei työllistä kunnolla, joten pohdin eri uravaihtoehtoja. Aloja rajaa se etten osaa juurikaan matematiikkaa, kemiaa tai fysiikkaa, joten mikään todella paljon näitä sisältävä ala ei käy.

Pidän itsenäisestä työstä, en muunlaisessa työssä oikein viihdy. Olen kuitenkin empaattinen, joten sopisiko terveydenhoitajan työ? Luulen että lääkelaskujen verran nuo luonnontieteelliset aineetkin sujuisi, ja sen verran että ymmärrys ihmiskehon toiminnassa onnistuu. Mutta siis onko tuo työnä aivan ehdoton ei jos on minunlainen tyyppi? Kiinnostuin koska tykkään auttaa ihmisiä ja olen kiinnostunut ihmisistä, mutta työtä tehdään käsittääkseni yksin (jes!), toisaalta olen kuitenkin vähän ujo. Onko kellään kokemusta sopiiko tuohon työhön minunlainen tyyppi?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaltaisesi introvertti ja lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Sanoisin, että kyllä siellä pärjää vähän hiljaisemmatkin, mutta varaudu ryhmätöihin. Minulla opinnot jäivät, koska keväällä tuli korona ja sain alasta todella negatiivisen kuvan työolojen ja palkkauksen suhteen. Töitä tulee varmasti olemaan, siitä en olisi huolissani, mutta itse kun olen stressaajaluonne, ei tuo ala minulle oikein sovi. Minulla oli vaikeuksia myös ymmärtää lääkelaskuja, vaikka eivät ole mitään ydinfysiikkaa. Pitää ymmärtää kaavamaista laskentaa ja ensimmäinen koe on ilman laskinta eli pitää osata laskea myös päässä.

Vierailija
22/28 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkäreistä ja -hoitajista on pulaa...

.

No ei kyllä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele obduktiopreparaattoriksi. Potilaat ei liiaksi hölise.

Tuota varten pitää olla ensin alan koulutus, sitten vasta erikoistutaan käytännössä oppisopimuksella, ja valitettavasti en kykene kuolleita käsittelemään

Vierailija
24/28 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertit ovat kuuntelevia ja harkitsevia. Eikö ne ole ihan hyviä piirteitä hoitotyössä? Tuskin potilaiden tai asiakkaiden kanssa tarvitsee rupatella jatkuvasti, riittää että hoitaa asiat ja herättää luottamusta.

Vierailija
25/28 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen suorastaan erakkoluonne ja silti terveydenhoitajan hommat luonnistuu. Motivaattorina juurikin halua auttaa ihmisiä. Opintojen aikana ja työelämässä sain kehitettyä itselleni ammattiroolin, eikä työ kuormita minua kuten luulin.

Sairaanhoitajan pätevyys tuli koulutuksessa myös ja ammattiroolin avulla pystyn tekemään niitäkin hommia helposti. Työt eivät tule melko varmasti loppumaan ikinä jos työkykyä vaan riittää. Ja sijoittumismahdollisuuksia on todella laajasti. Yksi itseäni kiinnostava paikka on leikkaussali. Siellä on rauhallista ja potilaat unessa joten keskustella ei tarvitse.

Kiinnostava kuulla! Itsekin miellän itseni jopa jollain tapaa erakoksi. Millaisessa paikassa olet nyt töissä? Entä onko opiskelu kuinka sairaanhoitajapainotteista? Leikkaussali täytyy myös pitää mielessä. Pakko myös vielä kysyä että kuinka paljon noita matikkaa, kemiaa ja fysiikkaa opinnoissa tarvii?

Matikkaa tarvitaan vain peruslaskutoimituksien verran lääkelaskuissa. Verrantoa, kertomista jne. Kemiaa ja fysiikkaa en ole tarvinnut oikeastaan ollenkaan. Ne on lääkäreiden hommia. Jatko-opinnoissa kemiaa jonkun verran farmakologian muodossa.

Opiskelu on lähes kokonaan sairaanhoitajapainotteista. Viimeinen puoli vuotta erikoistutaan terveydenhoitajaksi.

Tällä hetkellä työskentelen hoidontarpeen arvioinnissa yhteispäivystyksessä. Tämä tapahtuu puhelimitse ja paikan päällä. Kun homman oppii, niin ei se kuormita niin paljon kuin luulisi.

Vierailija
26/28 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti sopisit! Etenkin jos hankkiudut sellaiseen työpaikkaan, että työnkuva on yhden potilaan vastaanottamista kerrallaan, ettei tule väsymystä ihmismäärästä. Esim. neuvola tai työterveys. Kouluterveydenhoitajalle ehkä liikaa lasten hälinä.

Eihän kouluterkkarikaan missään lapsilaumoissa tee työtä, vaan omassa huoneessa, jonne tulee kerrallaan yksi lapsi tai korkeintaan kaksi. Joskus lapsi vanhempansa kanssa. Sen puoleen aika samanlaista kuin nuo toisetkin.

Vierailija
27/28 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi suuhygienisti?

Vierailija
28/28 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi jos ei handlaa matikkaa. Lääkelaskuja on paaaaaljon. Niissä ei voi tehdä virheitä tai on kuolemantuottamuksesta vastuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän