Miksi punalappuisia -50% ruokia ei enää juurikaan saa?
Alet ovat -30% suurimmissa osissa kaupoista, tuotteissa joissa parasta ennen päiväys lähenee. Olen huomannut ettei ne mene kunnolla edes kaupaksi. Heittävätkö kauppiaat siis roskiin, jotka ei mene kaupaksi? -50 prossaset ostetaan ainakin pois.
Tätä olen miettinyt.
Kommentit (22)
Eipä näy paljonkaan -50%-lappusia. Kai kauppiaat arvelevat myyvänsä pinemmällä alella. Itse en välttämättä osta saman päivän lihaa, jos ale on vain 30 €, 50 %:lla tulisi kaupat.
Meilläkin vain yksi näihin suurketjuihin kuulumaton kauppa pitää vielä -50%-hintalappuja, muilla on -30% kun kuulemma olivat tehneet herrasmieskauppiassopimuksen että kukaan ei myy puoleen hintaan elintarvikkeita, mutta tuo yksinäinen ratsastaja poikkesi sopimuksesta.. Tällanen kartelli meillä. Harmi vaan, että tuo kauppa on meiltä nähden kaikkein kauimmainen, mutta aina kun sinne asti jaksan ajaa, kerään kaiken tarpeellisen, mitä on puoleen hintaan. Ihan varmasti.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:32"]
Eipä näy paljonkaan -50%-lappusia. Kai kauppiaat arvelevat myyvänsä pinemmällä alella. Itse en välttämättä osta saman päivän lihaa, jos ale on vain 30 €, 50 %:lla tulisi kaupat.
[/quote]
eli ostat täydellä hinnalla paremman päiväyksen paketin. Se juuri on tarkoitus.
-50% lappuiset syö katetta ja tuoreen tavaran myyntiä.
Minä kyttäilen aina viimeiseen asti niitä -30% lihoja. Kaupan sulkeutumisaikaan kyselen, josko niitä saisi siihen -50% hintaan. Jos tärppää, ostan kaiken marinoimattoman ja kotona tuuppaan pakkaseen. Snellmanit syön itse, muut menee koirille.
Ehkäpä löytyy ihmisiä jotka hullaantuneena ostavat vanhenevaa tuolla -30, laskematta mitä se käytännössä tarkoittaa. Meillä ainakin on aina ollut tuo -30, ja toinen kauppa ei laputa ollenkaan, sieltä voit ostaa saman päivän tavaraa normaalihinnalla, mihin lie vanhat menevät...
Minäkin saattaisin hyvinkin ostaa vaikken pakastakaan, mutta eineksiä, roiskeläpän tms. saattaisin samalle päivälle syödä, mutta en tuolla alennuksella viitsi. Ihan vähän enemmän ja saa viikkoja säilyvän ruoan.
Me ainakin ostetaan lihoja -30 %, pistetään pakkaseen ja kokataan silloin, kun huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:39"]
Ehkäpä löytyy ihmisiä jotka hullaantuneena ostavat vanhenevaa tuolla -30, laskematta mitä se käytännössä tarkoittaa. Meillä ainakin on aina ollut tuo -30, ja toinen kauppa ei laputa ollenkaan, sieltä voit ostaa saman päivän tavaraa normaalihinnalla, mihin lie vanhat menevät...
Minäkin saattaisin hyvinkin ostaa vaikken pakastakaan, mutta eineksiä, roiskeläpän tms. saattaisin samalle päivälle syödä, mutta en tuolla alennuksella viitsi. Ihan vähän enemmän ja saa viikkoja säilyvän ruoan.
[/quote]
No, kyllä minä ainakin ostan useinkin noita -30% -ruokia. Valmistan ne saman tien ruuaksi ja pakastan, niin yhtä lailla minulla on viikkoja säilyvää ruokaa.
Normaalihintaisenkin tuoreen lihan valmistan lähes aina samana tai seuraavana päivänä. En näe mitään järkeä siinä, että ostan sitä kotiin jääkaappiin seisomaan, kyllä sen laatu kärsii.
Sitäpaitsi, jos sen valmistaa vasta lähellä viimeistä käyttöpäivää, miten se poikkeaa siitä, että ostaa sen silloin kaupasta? Paitsi että maksaa siitä normaalihinnan...
[/quote]
Jos oon tekemässä tänään lihaa, niin en todellakaan osta sitä täysihintaista, jos on -30% sopiva tarjolla, muttei -50%. Oletko ihan pöhkö?
Eipä niitä -30 -lappujakaan juuri iltapäivisin enää näy, joten hyvin tuntuu menevän kaupaksi silläkin. Kyllä minusta 30 % on ihan tuntuva alennus ja käytän sen hyväkseni silloin, kun osuu sopivia tuotteita kohdalle. Suurin osa laputetuista lihoista vain on yleensä marinoituja ja maustettuja, joita meillä ei käytetä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:48"]
[/quote]
No, kyllä minä ainakin ostan useinkin noita -30% -ruokia. Valmistan ne saman tien ruuaksi ja pakastan, niin yhtä lailla minulla on viikkoja säilyvää ruokaa.
Normaalihintaisenkin tuoreen lihan valmistan lähes aina samana tai seuraavana päivänä. En näe mitään järkeä siinä, että ostan sitä kotiin jääkaappiin seisomaan, kyllä sen laatu kärsii.
Sitäpaitsi, jos sen valmistaa vasta lähellä viimeistä käyttöpäivää, miten se poikkeaa siitä, että ostaa sen silloin kaupasta? Paitsi että maksaa siitä normaalihinnan...
[/quote]No silloin voi sille päivää muuttaa ruokalistaa. Ja esimerkiksi minä käyn kaupassa harvemmin kuin kerran viikossa, en kuitenkaan omista pakastinta. Olen myös usein reissussa, joskus on ärsyttävä laskeskella ettei jää mitään happanemaan.
Olisi se sinunkin etusi jos ne myytäisiin puoleen hintaan, enkä oikein usko kauppiaalle ja ihmiskunnalle olevan etua siitä että ne -30 -tuotteet jäävät käsiin ja kuljetetaan kaatopaikalle.
Mutta ehkäpä meillä toinen kauppias tosiaan tekee niistä ruokaa tuoretiskille kun ei laputa ollenkaan. Paitsi niistä roiskeläpistä saattaa olla vaikeampaa tehdä.
Ja vielä tuohon, että mä uskon tuotteen olevan säilynyt paremmin omassa kylmässä jääkaapissa siihen viimeiseen käyttöpäivään, kuin kaupan lämpimältä tuntuvassa altaassa, josta ne kalanpyrstöt killuvat sielllä hyllyn ulkopuolella...
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:49"]
[/quote]
Jos oon tekemässä tänään lihaa, niin en todellakaan osta sitä täysihintaista, jos on -30% sopiva tarjolla, muttei -50%. Oletko ihan pöhkö?
[/quote]No jos mä ajattelen että voisin syödä sen roiskeläpän (hinta 1.29), niin en tosiaan ajattele että ottaisko ton -30 lätyn vai sittenkin ihan tuoretta niin ei ole pakko just tänään syödä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:57"]
Ja vielä tuohon, että mä uskon tuotteen olevan säilynyt paremmin omassa kylmässä jääkaapissa siihen viimeiseen käyttöpäivään, kuin kaupan lämpimältä tuntuvassa altaassa, josta ne kalanpyrstöt killuvat sielllä hyllyn ulkopuolella...
[/quote]
Minä kyllä uskon, että kaupan kylmäolot ovat sen verran tarkassa syynissä, että säilyvyys on siellä parempi kuin kotijääkaapissa.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 17:02"]
[/quote]
Minä kyllä uskon, että kaupan kylmäolot ovat sen verran tarkassa syynissä, että säilyvyys on siellä parempi kuin kotijääkaapissa.
[/quote]Käypä meillä katsomassa...
käy jokatoinen päivä kaupassa, ja osta lihat aina -30 kun näen, samoin viiliä/jugurttia tms saman tai seuraavan päivän välipalalle.
ainoastaan sitten ostan täydellä hinnalla jos tiedän että en käy kaupassa useampaan päivään.
tänään säästin lihoissa 5e kun ostin -30% :)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 17:02"]
[/quote]
[/quote]Käypä meillä katsomassa...
[/quote]
Ongelmia pahentaa Varjon mukaan huono säilytys. Joka viidennen tai kuudennen jauhelihanäytteen pinnasta mitattiin korkeampi lämpötila kuin lain sallima seitsemän astetta.
Varjo odottaa tilanteen kohenevan, kun jauhelihan säilytys- ja myyntilämpötila alenee ensi vuonna alle neljään asteeseen. Se vaatinee monessa myymälässä kylmälaitteiden lisäämistä tai uusimista, sillä tutkimuksessa jauhelihat havaittiin keskimäärin 4,6-asteisiksi.
Terveysvalvojat havaitsivat kauppojen luottavan liikaa kylmälaitteiden mittareihin. Pahimmillaan laite näytti nollaa, kun siinä säilytetyn jauhelihan pinta oli todellisuudessa yhdeksänasteinen.
Päijäthämäläiset terveystarkastajat eivät löytäneet merkkejä siitä, että jauhelihoihin käytettäisiin vanhaa lihaa tai että myyntipäivämääriä sormeiltaisiin jälkikäteen.
Ja ilmeisesti laitteita ei ole vielä uusittu:
Jauheliha on myymälöissä ja varastoissa säilytettävä alle +4 asteen lämpötilassa. 45 prosenttia huonoiksi arvioiduista näytteistä oli säilytetty liian lämpimässä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:48"]
[/quote]
[/quote]No silloin voi sille päivää muuttaa ruokalistaa. Ja esimerkiksi minä käyn kaupassa harvemmin kuin kerran viikossa, en kuitenkaan omista pakastinta. Olen myös usein reissussa, joskus on ärsyttävä laskeskella ettei jää mitään happanemaan.
Olisi se sinunkin etusi jos ne myytäisiin puoleen hintaan, enkä oikein usko kauppiaalle ja ihmiskunnalle olevan etua siitä että ne -30 -tuotteet jäävät käsiin ja kuljetetaan kaatopaikalle.
Mutta ehkäpä meillä toinen kauppias tosiaan tekee niistä ruokaa tuoretiskille kun ei laputa ollenkaan. Paitsi niistä roiskeläpistä saattaa olla vaikeampaa tehdä.
[/quote]
Ei se välttämättä olisi minun etuni, että ne myytäisiin -50%, koska nythän niitä -30% -tuotteita jää minulle valittavaksi, kun sinä ja muut samanlaiset jätätte ne ostamatta. Meidän kaupoissamme ne eivät liioin näytä jäävän käsiin, koska laputetut tuotteet loppuvat jo alkuiltapäivästä.
En kyllä voisi kuvitella, että kävisin kaupassa vain kerran viikossa, että vähemmän kuin kerran viikossa valmistaisin ruokaa täysin tuoreista aineksista. Että ostaisin tuoretta lihaa ja ihan säännöllisesti seisottaisin sitä viikon jääkaapissa...
Minustakin kaupan kylmäaltaissa liha näyttäisi säilyvän paremmin kuin kotijääkaapissa. Ainakin meillä tuore liha joskus rupeaa harmaantumaan, kun viimeinen käyttöpäivä lähestyy, enkä ole huomannut sellaista, kun olen ostanut -30% lihaa.
Roiskeläppiin en ota kantaa, ne eivät minusta oikeastaan ole ruokaa.
Neuvostoliitossa jonotettiin 80-luvulla ruokakauppoihin kun kaikki elintarvikkeet olivat alennettu kommunistientoimesta pysyvästi -70%, me täällä Suomessa taas saamme jonottaa ahneiden kauppaketjujen olematta myymättä mitään -70% alennuksella.
On vaadittava päättäjiä saattamaan voimaan ostooikeus viimeisenpäivänelintarvikkeelle -70% alennettuu hintaan, joka on keino myös hillitä hupenevien luonnonvarojemme älyttömäksi mennyttä tuhlaamista välittämättä tulevista sukupolvista.
Minusta lappuruokia ostetaan nykyään enemmän kuin ennen, joten menevät kaupaksi tuolla -30% - alennuksellakin. Kun minä ennen olin melkein yksinäni sen laputtajan perässä lappamassa alennusruokaa koriin, niin nykyään siinä on aina joku toinenkin kyttäämässä, usein moni muukin.
Joten oisko siinä yksi selitys, että ihmiset yrittävät tänä päivänä säästää ruuasta.
Syyt:
1. Kauppiaat seuraavat nykyään todella tiiviisti menekkejä, yhä harvemmin tulee tilattua liikaa tavaraa.
2. Yhä useampi kuluttaja joutuu ostamaan ruokaa aina vain pienemmällä rahasummalla, siksi -30% tai -50% tuotteet häviää tehokkaasti hyllyistä.
Itse ostin tänään lanttua 0,49e/2kg. Ihan älyttömän edullista. Kuorin, leikkaan suikaleiksi (uunijuureksiin) tai kuutioiksi (keittoihin) ja pakastan. Lihahyllyt huusi tyhjyttään, huomenna joudun menemään uudestaan. Ostan aina punaisen lapun lihoja kun kohdalle sattuu. Meillä on rahat tiukilla miehen työttömyyden takia.
Olen huomannut saman. Ehkäpä ne kuitenkin menevät kaupaksi sillä 30 %:n alella, joten kaupat saavat siitä paremman katteen. Joissakin pikkukaupoissa on vielä joskus -50% jotkut tuotteet, ainakin täällä meidän lähellä.