Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaverit" jättävät yksitellen pulaan, silloin kun apua tarvitsisi :(

Vierailija
29.12.2013 |

Kaikki tietävät, että me olemme muuttamassa ja meillä on vauva, jota emme saa mihinkään hoitoon. Vauva huutaa refluksin vuoksi todella paljon, on itkuinen ja viihtyy oikeastaan vain sylissä. On muutenkin herkkä tapaus ja vierastaa, eli hoito ei ehkä edes tulisi kyseeseen. Mutta olisi nyt edes JOKU voinut tulla tarjoutumaan avuksi vaikka pakkaamisessa tai siivoamisessa!!

Sekä minä että mies teemme mielellämme palveluksia muille, mm. lainaamme pieniä summia rahaa, haimme kaverin lapsen hoidosta ja vahdimme häntä myös jos kaveri on jumissa ruuhkassa, lähdemme tueksi sairaalaan jos jotain kaveria pelottaa operaatio tai synnytys. Vaan mitä saamme takaisin? Hädän hetkellä EMME YHTÄÄN MITÄÄN:

* Tämä kaveri, jonka lasta olemme hakeneet ja hoitaneet, nauroi päin naamaa kun pyysimme häntä avuksi loppusiivoukseen. Pyysimme vain tiettyyn tehtävään, koska hänen pituudestaan on hommassa hyötyä ja kaveri itse pitää kys. askareesta (on tehnyt sillä taskurahaa itselleen). Lopulta mieheni tarjosi hommasta rahaa; ei siltikään.

* Toinen kaveri, jonka kättä istuin pitelemässä pari kuukautta sitten sairaalassa ennen suurta operaatiota, ei edes tarjoutunut lastenhoitoavuksi tai kysynyt, pärjäämmekö.

* Kolmas tapaus kertoi tuovansa uuden poikakaverinsa mukanaan ja kertoi, että poikakaveri voi olla avuksi raskaiden esineiden kantamisessa. Äsken soitti, että hän lähteekin poikakaverin kanssa leffaan, on yksin apuna pari tuntia kunnes poikakaveri pääsee töistä. "Ja mä en sit voi kantaa mitään painavaa".

* Neljäs tapaus asuu muutaman rapun päässä, työtön sinkkumies. Minun piti mennä hänen luokseen tänään käymään ja viedä eräs lupaamani tavara (karsin sen muutossa, en tarvitse), ajattelin että olisimme voineet edes kuulumisia vaihtaa pitkästä aikaa. Mies säästi minulta tämän vaivan ilmestymällä ovemme taakse aamusta; "mä tulin hakee sen jutun, en jaksa päivällä kauheesti seuraa kun viime yö meni pelatessa". Niinpä niin.

Että tämmöistä porukkaa meille on kertynyt kavereiksi! Nyt kun muutamme, pistämme kyllä kaveriasiat uusiksi emmekä varmastikaan ole avuksi enää kenellekään vanhalle tutulle. :(

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sä itse autat ihmisiä vain siksi, että voit joku päivä pyytää vastapalveluksia? Hyi! Et ole kummoinenkaan kaveri.

Vierailija
22/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, nyt joudutte sitten ostamaan apua.

Ystävyys on joskus huteraa, mikä kelläkin syynä, ei voi tietää, en sitli katkoisi välejä totaalisesti, Voi olla, että itse o´let joskus siinä tilanteessa, ettet voikaan auttaa, kun pyydetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:01"]

Onko sinusta "hyväksikäyttöä" pyytää vasta-apua ihmisiltä, joiden eteen olet itse tehnyt vaikka mitä? Kyllähän kaveritkin olisivat voineet palkata esim. lastenhoitajan lapselleen, tukihenkilön sairaalaan tms., jos sille linjalle lähdetään!

[/quote]Tästä on väännetty AV:llä ennenkin. Joidenkin mielestä ystävyyteen kuuluu palveluskaupan käyminen: minä autan teitä nyt näissä hommissa, ja myöhemmin te autatte näissä hommissa. Toisten mielestä palveluskauppa ei kuulu ystävyyteen. Itse en esimerkiksi missään tapauksessa haluaisi kenenkään tulevan katsomaan minua sairaalaan, koska he tarvitsevat myöhemmin muuttoapua.

Itse en halua jäädä kenellekään kiitollisuudenvelkaan. Aina, kun tarvitsen ystävieni työpanosta, tarjoan jotakin korvaukseksi, vaikka sitten ateriaa tai viinipulloa, ja asiasta sovitaan selvästi. Suosittelen tätä lähestymistapaa kaikille. -7

Vierailija
24/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, en tietenkään. Mutta silloin kun itse näen vaivaa auttaakseni muita vuosi toisensa perään, odotan kyllä saavani sen yhden kerran apua, kun sitä oikeasti tarvitsen.

ap

Vierailija
25/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyys ei ole mitään "palveluskauppaa", mutta jos minulla ei ole mitään järkevää syytä olla auttamatta ja olen terve, totta kai auttaisin ystävääni muutossa. Toisaalta, jokaisen järkevän ihmisen luulisi huomaavan, että ystävyys painottuu aika raskaasti toiselle puolelle, jos vain toinen tekee pieniä palveluksia ja toinen ei yhtään. Minä en kehtaisi tehdä moista parille ystävälleni, jotka ovat minua auttaneet monta kertaa. Omatuntoni alkaisi kovasti kolkuttaa.

Vierailija
26/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaako sinua ehkä eniten se, että he eivät ole tukenanne? Muuttoapu on pahin mahdollinen palvelus, etenkin näin loma-aikaan. 

Vierailija
27/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, ei meidänkään panostusta ole mitenkään korvattu, vaikka olemme lapsia ruokkineet, seiniä maalanneet jne. vuosi toisensa perään. Joku tarjosi kerran ruoat, ja se oli mielestäni oikein hyvä "palkka". Minä olisin tarjonnut ruoat, mieheni pohti rahan tarjoamistä sen lisäksi.

ap

Vierailija
28/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostat juuri sellaiselta ihmiseltä, jollaista en haluaisi ystäväksi. Epäilemättä sinulla on sinikantisessa vihossasi listattuna kaikki, mitä olet koskaan muiden hyväksi tehnyt. Tästä vihosta luet sitten kiikkustuoli-ikäisenä otteita läheisillesi.

Vierailija
29/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, se kieltämättä loukkaa eniten. Kun ei edes kysytä, voivatko olla avuksi. Tai että olemmeko saaneet nukuttua vauvan huudolta. Jos ihmisillä olisi jokin hyvä syy olla auttamatta mitenkään, sen sietäisi oikein hyvin. Nyt vaan ei vaikuta siltä.

ap

Vierailija
30/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:11"]

Omatuntoni alkaisi kovasti kolkuttaa.

[/quote]

Juuri tältä välttyy, kun ei pyydä tai ota toisilta vastaan työpanosta vastikkeetta, vaan sopii heti, mitä voi itse antaa tai tehdä. Ei ystävyydestä pidä mitään omantunnonkysymystä tehdä. -7

Vierailija
31/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, missä asutte, minne muutatte ja koska? Voin tulla muuttoavuksi jos olen kulmilla.

T: Yksi joka arvostaa samanlaista ystävyyttä, kuin sinä.

Vierailija
32/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teillä ei ole nyt varsinainen "hätä", vaan tilanne,jonka olette ilmeisesti  tienneet hyvissä ajoin. Tosin itse olen saanut apua aina ystäviltäni,jos olen todella tarvinnut. Itsekin autan muita mielelläni. En tosin ajattele silloin,että saan vastapalveluksen. Olisin kyllä kuitenkin pettynyt ap:n tavoin, jos ei apua tulisi. 

Vierailija
33/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:04"]

Eli sä itse autat ihmisiä vain siksi, että voit joku päivä pyytää vastapalveluksia? Hyi! Et ole kummoinenkaan kaveri.

[/quote]

Höpöhöpö. vastavuoroisuutta. Ystävät auttavat toisiaan ja välillä joutuu tinkimään omista menoista ystävän vuoksi. Se toimii molemminpäin eikä vain toiseen suuntaan. Kyllä laittaisi miettimään tuollainen yksipuolinen ystävyys ja avunanto. Mikä ihmisiä vaivaa?

Vierailija
34/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Ap:n kanssa samoilla linjoilla. On toisen hyväksikäyttöä ottaa kyllä itse kaikki apu vastaan, ja pyytää sitä, mutta sitten vastavuoroisesti ei anna toiselle mitään apua kun sen kerran pyydetään. Ja kyse ei ole siitä, että aikataulut eivät vaan mene yhteen.

Nykyään ihmiset on vain suurimmalti osalta itsekkäitä kusipäitä. Ei pidä ottaa apua vastaan, jos ei itse ole valmis sitä antamaan toiselle vastavuoroisesti. Mutta itsekkäät ihmiset pyytävät ja ottavat kaiken avun vastaan (lainaavat rahaa, vievät lapset hoitoon kaverille ilmaiseksi, syövät toisten tarjoamaa herkkuillallista, menevät ilmaiseksi mökille viettämään lomaa ja passauttavat kaiken emännällä jne) mutta eivät itse tarjoudu vastavuoroisesti avuksi esim. kerran kymmenessä vuodessa.

Eli ap sulla on vain paskat ystävät. Älä enää auta niitä, äläkä kuuntele niiden murheita; koska ET tule saamaan vastapalvelusta.

Vierailija
35/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo yksi kaveri ollut tulossa?

Vierailija
36/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:12"]

12, ei meidänkään panostusta ole mitenkään korvattu, vaikka olemme lapsia ruokkineet, seiniä maalanneet jne. vuosi toisensa perään. Joku tarjosi kerran ruoat, ja se oli mielestäni oikein hyvä "palkka". Minä olisin tarjonnut ruoat, mieheni pohti rahan tarjoamistä sen lisäksi.

[/quote]

Kuulostaa ihan hyvältä. Ongelma onkin siis se, että olet aikaisemmin vain olettanut tilien tasaantuvan itsestään. Siinä vaiheessa, kun kukaan ei ole toiselle kiitollisuudenvelassa, on helppoa paitsi pyytää apua myös kieltäytyä avun tarjoamisesta. Itse en ainakaan haluaisi ystäväni suostuvan johonkin vastenmieliseen vain siksi, että hän kokee olevansa sen velkaa. Ystävyyden pitäisi olla mukava juttu, ei velvollisuus. -7

Vierailija
37/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:12"]

Ap, kuulostat juuri sellaiselta ihmiseltä, jollaista en haluaisi ystäväksi. Epäilemättä sinulla on sinikantisessa vihossasi listattuna kaikki, mitä olet koskaan muiden hyväksi tehnyt. Tästä vihosta luet sitten kiikkustuoli-ikäisenä otteita läheisillesi.

[/quote]

höpö höpö. Itse olen avulias ja autan mielelläni ihmisiä. Nuorena vain sitä käytettiin hyväkseen ja kun itse olin sairaana ja lapsi sairaalassa, olin kaivannut tukea. Nämä kaverini olivat todella tökerön itsekkäitä.

Totesin, että minä pärjään ilman heitä, mutta heille voi olla tiukkaa pärjätä ilman minua. Ja kyllä, apua ovat pyytäneet, mutta minulla on myös ollut aina sen jälkeen kiire.

Auttamisen halua voin nykyään tyydyttää ystäväpalvelussa, missä käyn kahden vanhuksen luona seurustelemassa ja auttelemassa. Nämä ns kaverit saa pärjätä ihan itsekseen nykyään.

Vierailija
38/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yhtään ymmärrä ihmisiä jotka haukkuvat ap:ta. Ovat varmaan juurikin niitä jotka odottavat palveluksia muita ja mielellään ottavat apua vastaan, mutta kun heiltä pyydetään jotain närkästyvät koska eihän ystävyys ole palveluskauppa.

Sellaisen ihmisen nimi ei ole ystävä, vaan hyväksikäyttäjä.

Vierailija
39/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:21"]

Minä en yhtään ymmärrä ihmisiä jotka haukkuvat ap:ta. Ovat varmaan juurikin niitä jotka odottavat palveluksia muita ja mielellään ottavat apua vastaan, mutta kun heiltä pyydetään jotain närkästyvät koska eihän ystävyys ole palveluskauppa.

Sellaisen ihmisen nimi ei ole ystävä, vaan hyväksikäyttäjä.

[/quote]

En ymmärrä minäkään. Minulla on vain muutama ystävä, mutta onneksi he ovat kaikki sellaisia, että auttavat, jos tarvitsen apua. Ja minä autan heitä, missä voin.

Vierailija
40/62 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani tilanteestasi ja ns. kavereittenne käytöksestä. Osa ihmisistä on niin pohjattoman itsekkäitä, että he ottavat vastaan kaiken mahdollisen avun, mutta eivät koskaan auta ketään. Ehkä heidän perheissään on toimittu niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän