Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan vanhemmuus muka vaativampaa? EI TODELLAKAAN OLE ! Älkää aina valittako!

Vierailija
30.06.2024 |

Kaikilla on nykyään helpompaa. On miehen ja naisen käsitys siitä, että kotihommat tehdään yhdessä. On kaikki kodinkoneet. On edelleen äitiyspakkaus ja isommat lapsilisät kuin ennen, on lukemattomia mahdollisuuksia saada käytettyinä lähes kaikki lasten tavara, on niin edulliset yhteiskunnan maksavat päiväkodit, että kumpikin vanhempi voi olla töissä eikä jommankumman pidä jäädä kotiin. On edelleen neuvolatoiminta, joka vuosien aikana on kehittynyt paljon siitä, mitä se oli ennen - vaikka ennenkin oli  jo maailmankuulu. On ilmainen koulu ja ilmainen kouluruoka, on tukiopetusta kun tarvitaan. . . MISTÄ VALITATTE? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapset oli heitteillä, nyt se ei enää onnistu.

Vierailija
2/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on kovempaa. Elämisen kulut on kalliit. Töissä on pakko molempien vanhempien käydä, kun yhden tuloilla ei tule toimeen. Suuri osa kotitöistä kaatuu naisen päälle ja se vastuu lapsista, vaikka nainen tekee töitä. Naisia stressaa äitiyslomat ja työpaikan pysyminen.  Yleensä ne on naisia, jotka palaa loppuun.

Nykyelämö on raakaa. Ennen oli töitä myös, mutta ne oli erilaisia eikä ollut stressiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolaan ei saa enää aikoja. Ne ajat muuttuu jopa 7 kertaa, ympäri pk-seutua missä tahansa, aina uusi hoitaja. Hoitajat vaihdettiin mahdollisimman halpoihin. Edes lakisääteisiä palveluja ei siellä enää ole.

Nuo kaikki muutkin ovat heikentyneet, mm. koulut on 1000 - 1300 oppilaan jättilaitoksia, kouluterveydenhuoltokin on romahtanut.

Vierailija
4/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä sinä edes puhu vanhemmuudesta. Luettelet kodinkoneita ja yhteiskunnan palveluja. Itse vanhemmuus ei ole kirjoituksessasi ollenkaan.

Vierailija
5/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekevät itse lapsiajasta vaikeampaa kuin se voisi olla.

Sitäpaitsi 20 vuoden päästä valitetaan kuinka 20 vuotta sitten lapsenkasvatus oli niin helppoa verrattuna siihen aikaan :) Näin se aina käy. Jokaisen sukupolven valittajat valittavat kuinka juuri heillä on vaikeaa.

Vierailija
6/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutinaa, rutinaa nykyään riittää

Vierailija
7/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilläni oli kyllä paljon raskaampaa kuin minulla kun lapset olivat pieniä. Äidilläni äitysloma oli 6kk 70-luvulla. Sekin oli edistystä, koska hänen äidillään ei ollut äitiyslomaa laisinkaan (sairauslomaa sai synnytyksen jälkeen kuukauden). Äitini työaika oli 8-16. Itse tein kuuden tunnin päivää joustavalla työajalla. Tarvittaessa onnistui etätyö. Minun lapsuudessani päiväkotipaikkaa ei saanut kuin hyvin harva. Äitini piti itse järjestellä perhepäivähoitopaikka tai palkata hoitaja kotiin. Omat lapseni vein kunnan päiväkotiin. Iltapäiväkerhoa ei ollut koulun jälkeen. Pelkäsin olla yksin kotona, joten vaeltelin pihalla muutaman tunnin, kunnes joku tuli kotiin. Joten en ymmärrä, miten nykyään vanhemmilla voisi olla raskaampaa kuin ennen.

Vierailija
8/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidilläni oli kyllä paljon raskaampaa kuin minulla kun lapset olivat pieniä. Äidilläni äitysloma oli 6kk 70-luvulla. Sekin oli edistystä, koska hänen äidillään ei ollut äitiyslomaa laisinkaan (sairauslomaa sai synnytyksen jälkeen kuukauden). Äitini työaika oli 8-16. Itse tein kuuden tunnin päivää joustavalla työajalla. Tarvittaessa onnistui etätyö. Minun lapsuudessani päiväkotipaikkaa ei saanut kuin hyvin harva. Äitini piti itse järjestellä perhepäivähoitopaikka tai palkata hoitaja kotiin. Omat lapseni vein kunnan päiväkotiin. Iltapäiväkerhoa ei ollut koulun jälkeen. Pelkäsin olla yksin kotona, joten vaeltelin pihalla muutaman tunnin, kunnes joku tuli kotiin. Joten en ymmärrä, miten nykyään vanhemmilla voisi olla raskaampaa kuin ennen.

Missään tuossa mitä paasaat ie ole kyse vanhemmuudesta.

Vierailija
9/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissuvihko ei enää kelpaa,on Wilma jossa valitetaan että lapsi keikkui tuolilla ja ilmoitetaan tiista-iltapäivänä että keskiviikkona kouluun on tuotava hevosenkenkä ja kreppipaperia. Tai jotain muuta jota on mahdotonta noin vain repiä jostain,työpäivän jälkeen väsyneenä.

16vuotias ei saa koulun jälkeen hakea sisarta esikoulusta joka on melkein kodin vieressä. Voi mennä sisaren kanssa kahdestaan kauppakeskukseen,muttei saa hakea eskarista. Minun on kiirehdittävä sinne töiden jälkeen pää kolmantena jalkana ja katseltava kulmien rypistelyä, kun myöhästyn 10 min.

Päiväkodissa on Vasu-keskustelut ja koulussa sitten omat kasvatuskeskustelunsa. Vanhempainiltojen annetaan ymmärtää olevan vapaaehtoiset mutta auta armias,jos sinne ei pääse,

Vierailija
10/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissuvihko ei enää kelpaa,on Wilma jossa valitetaan että lapsi keikkui tuolilla ja ilmoitetaan tiista-iltapäivänä että keskiviikkona kouluun on tuotava hevosenkenkä ja kreppipaperia. Tai jotain muuta jota on mahdotonta noin vain repiä jostain,työpäivän jälkeen väsyneenä.

16vuotias ei saa koulun jälkeen hakea sisarta esikoulusta joka on melkein kodin vieressä. Voi mennä sisaren kanssa kahdestaan kauppakeskukseen,muttei saa hakea eskarista. Minun on kiirehdittävä sinne töiden jälkeen pää kolmantena jalkana ja katseltava kulmien rypistelyä, kun myöhästyn 10 min.

Päiväkodissa on Vasu-keskustelut ja koulussa sitten omat kasvatuskeskustelunsa. Vanhempainiltojen annetaan ymmärtää olevan vapaaehtoiset mutta auta armias,jos sinne ei pääse,

Minulle tuli esikoisen opettajalta 19.50 viesti, että aamulla 7.50 pitää lapsella olla kouluun viemisinä punapilkullista kangasta ja miekka. Nuorempi lapsi oli jo nukkumassa ja mies työmatkalla.

Ja koulussa on ihan jatkuvasti jotain poikkeuksen poikkeuksen aikataulua, joten pitäisi olla yhtäkkiä kyytimässä 11.50, kun päivä onkin lyhyt ja iltis peruttu.

Vierailija
11/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne kaikki keskustelut, juhlat, terveystarkastukset ja hammashoitajat on AINA keskellä päivää. Ja tosiaan vielä yläkoululainen pitää saattaa hammaslääkäriin.

Vierailija
12/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinähän tässä valitat maho apina

Vierailija
13/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan "koventuneet vaatimukset" ovat osaltaan vanhempien itsensä luomia. Etenkin naiset seuraavat somesta kieli pitkänä muiden täydellistä elämää ja huono omatunto tai ylisuorittajan luonne hoitaa loput paineistamisesta. Pitäisi olla sitä ja tätä mukamas. Ei pidä. Sokea apinakin pystyy lisääntymään. Lisäksi yhteiskunta ottaa koppia kasvatuksesta enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Elämä on monesti yhtä monimutkaista kuin siitä itse tekee. Ainoa vihjeeni: jättäkää somet, itsenne SEKÄ lapsenne tähden.

Vierailija
14/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkä sinä edes puhu vanhemmuudesta. Luettelet kodinkoneita ja yhteiskunnan palveluja. Itse vanhemmuus ei ole kirjoituksessasi ollenkaan.

Aivan oikein, kodonkoneet hoitavat hommat, vesi tulee hanasta robortti-imuri imuroi. Aikanaan perheenäiti pesi kaikki vaatteet käsin ja huuhteli talvisin avannolla. 

Edesmenneen äitini normaali työpäivä kesällä.

Herätys kello kaksi yöllä leipomaan, koska tuvan uunin lämmitys turvallista yökasteen aikaan. Leipomisen jälkeen vuorossa karjanhoito kello 6. Sen jälkeen isän kanssa verkkoja kokemaan ja kalanperkuun jälkeen heinäpellolle, koko päiväksi. Toki me lapset autoimme jokainen kykyjemme mukaan. Heinäpellolta tultua marjastamaan, ennen karjan hoitoa.

Jos tänä päivänä molemmat vanhemmat käyvät ansiotyössä, kai siinä nyt rahaa tulee että voi ostaa palveluja ja sen pesukoneen. Yh:n tuet ihan mukavia mölinästä päätellen, kun alettiin pikkasen nipistämään. Leipää jaetaan leipäjonoissa ja kesällä ruokaa puistoissa. 

-eri

Vierailija
15/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein, kodonkoneet hoitavat hommat, vesi tulee hanasta robortti-imuri imuroi. Aikanaan perheenäiti pesi kaikki vaatteet käsin ja huuhteli talvisin avannolla. 

Edesmenneen äitini normaali työpäivä kesällä.

Herätys kello kaksi yöllä leipomaan, koska tuvan uunin lämmitys turvallista yökasteen aikaan. Leipomisen jälkeen vuorossa karjanhoito kello 6. Sen jälkeen isän kanssa verkkoja kokemaan ja kalanperkuun jälkeen heinäpellolle, koko päiväksi. Toki me lapset autoimme jokainen kykyjemme mukaan. Heinäpellolta tultua marjastamaan, ennen karjan hoitoa.

Jos tänä päivänä molemmat vanhemmat käyvät ansiotyössä, kai siinä nyt rahaa tulee että voi ostaa palveluja ja sen pesukoneen. Yh:n tuet iha

MIKÄÄN tuosta sun paasaamastasi ei ole vanhemmuutta. Ja noista ajoista on sata vuotta.

Vierailija
16/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on kovempaa. Elämisen kulut on kalliit. Töissä on pakko molempien vanhempien käydä, kun yhden tuloilla ei tule toimeen. Suuri osa kotitöistä kaatuu naisen päälle ja se vastuu lapsista, vaikka nainen tekee töitä. Naisia stressaa äitiyslomat ja työpaikan pysyminen.  Yleensä ne on naisia, jotka palaa loppuun.

Nykyelämö on raakaa. Ennen oli töitä myös, mutta ne oli erilaisia eikä ollut stressiä. 

Sanaa Stressi ei ollut, mutta töitä oli enemmän. Ja miksi muka väittämäsi suurin osa kotitöistä kaatuu naisen päälle ja vastuu lapsista? Kuka sen teillä on niin päättänyt? Mies? Sitten katso peiliin että Kuka sen on antanut tapahtua?

Ap

Vierailija
17/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisien ostovoima on romahtanut 35 %  muutamassa vuosikymmenessä. Ennen laitettiin reppuvihkoon tärkeät asiat, nyt Wilmassa oksennetaan kaikki tekemiset ja vaatimukset vanhempien syliin tyyliin: "Eetu istui tuolilla vaikka käskin kaikkien nousta" tai "tyhjä viilispurkki ja pillimehu huomenna mukaan". Wtf?? Lisäksi työelämä on kiristynyt, moni tekee kahden tai useamman työt. Ennen laitettiin roskat roskiin, nyt kierrätät: jugurttipurkin kansi metalleihin, itse purkki toisaalle. Wtf?? Ainoa helpottava asia elämässä on digipalvelut ja paperiton byrokratia, muu on mennyt kalliiksi ja vaikeaksi. Lapsilla vaikeaa koulussa, kun inkluusion vuoksi joutuu sietämään yhtä tai kahta sekopäätä. Vanhemmatkin uupuvat, talolaina painaa ja kotiapulaiset ym.ovat kaukainrn muisto. Omat vanhemmat Kanarialla, eivät auta. Tämä on normitilanne oerheissä. Ei ihme, että kaikkia väsyttää. 

Vierailija
18/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotu kuva siitä millaista täytyy olla että lapsista kasvaa hyvinvoiva yksilö. Vanhemman täytyy aloittaa virikkeet ja harrastustoiminta jo vauvoille, ei ruutua vaan vuorovaikutusta, tarkkaa mitä syötetään ja juotetaan, työelämä kutsuu ja jo pieni tarvitsee varhaiskasvatusta, lomat ja vapaat tarkoittavat matkoja ja tekemistä eikä loma kotona/mökillä ole mitään, merkkivaatteet jne...En ole itse kokenut vanhemmuutta erityisen raskaana, kasvatan maalaisjärjellä enkä seuraa jokaista kotkotusta ja ajatusta. 

Vierailija
19/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisajan vanhemmat eivät pitäneet puhelinta kädessä  24/7.

Siinä teidän vanhemmuus.

Vierailija
20/35 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotu kuva siitä millaista täytyy olla että lapsista kasvaa hyvinvoiva yksilö. Vanhemman täytyy aloittaa virikkeet ja harrastustoiminta jo vauvoille, ei ruutua vaan vuorovaikutusta, tarkkaa mitä syötetään ja juotetaan, työelämä kutsuu ja jo pieni tarvitsee varhaiskasvatusta, lomat ja vapaat tarkoittavat matkoja ja tekemistä eikä loma kotona/mökillä ole mitään, merkkivaatteet jne...En ole itse kokenut vanhemmuutta erityisen raskaana, kasvatan maalaisjärjellä enkä seuraa jokaista kotkotusta ja ajatusta. 

Kuka niitä matkoja ja merkkivaatteita vaatii?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan