Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaliumin puute

Vierailija
08.10.2020 |

Olen ihan kauhuissani että mistä voisi johtua. Arvoni on 3.3 ja lääkäri itsekin tuntuu olevan huolissaan. Mulla ei siis ollut mitään oireita, löytyi rutiinitarkastuksessa. Enkä käytä diureetteja, ei ole ollut ripulia ja oksenteluakaan.

Päässäni vilisee kauhukuvia syöpään liittyen... Nyt tarvin vertaistukea!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla huolestuttivat vasta kun alitti arvon 3,0. Minulla ei selvinnyt syytä, miksi kalium alhainen. Kaliumlusää olen syönyt jo monta vuotta. Sen avulla arvo pysyy 3,3-3,5, joka ei lääkärin mukaan ole liian alhainen.

Kaliumia saa perunoista ja banaanista, basilikasta, kaakaojauheesta jne. Puute aiheuttaa sydänpysähdyksen mut ilmenee pääkipuna. Siksi ei pidä ottaa pääkipuun särkylääkkeitä.

Vierailija
22/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auli Koposen kirjassa "Tiedätkö, mitä syöt?" mainitaan kaliumista:

"Natrium ja kalium ovat elimistössä ioneina. Ne vastaavat solujen "ryhdistä" pitämällä yllä solunsisäistä osmoottista painetta. Molemmat alkuaineet toimivat myös happo- emäs-tasapainon säätelyssä ja kuljetuksessa. Natrium vaikuttaa sokereiden, aminohappojen ja eräiden muiden aineiden imeytymiseen."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla huolestuttivat vasta kun alitti arvon 3,0. Minulla ei selvinnyt syytä, miksi kalium alhainen. Kaliumlusää olen syönyt jo monta vuotta. Sen avulla arvo pysyy 3,3-3,5, joka ei lääkärin mukaan ole liian alhainen.

Kaliumia saa perunoista ja banaanista, basilikasta, kaakaojauheesta jne. Puute aiheuttaa sydänpysähdyksen mut ilmenee pääkipuna. Siksi ei pidä ottaa pääkipuun särkylääkkeitä.

Jos kaliumista on puutetta, niin ei noita syömällä saa arvoja normaaliksi. Kaliumin puute aiheuttaa lihasheikkoutta ja ainakin minulla suonenvetoja. Pääkipuun voi ottaa särkylääkettä, jos on tarve.

Vierailija
24/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaliumista on puutetta, niin ei noita syömällä saa arvoja normaaliksi. Kaliumin puute aiheuttaa lihasheikkoutta ja ainakin minulla suonenvetoja. Pääkipuun voi ottaa särkylääkettä, jos on tarve.

Magnesiumin puute sulla on, jos tulee suonenvetoja. Lihasheikkous on eri asia.

Kyllä tuolla joku vois auttaa:

http://karppaus.info/forum/search.php?keywords=epilepsia&terms=all&auth…

Vierailija
25/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika natrium voi olla syynä siihen, katsos:

https://www.solunetti.fi/fi/solubiologia/kalvopumput/2/

Vierailija
26/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3.3 , lekuri käski syödä iltasin banaanin.

4kk myöhemmin 3.5  ,ja söin ne banaanit,ja syän vieläki

Vierailija
27/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Magnesiumin syöminen ei auttanut lihaskramppeihin, kaliumilla tilanne parani nopeasti. Kaliumin puute aiheuttaa lihasheikkoutta, mutta puute on iso ennenkuin sitä kunnolla huomaa.

Vierailija
28/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaliumtasojen lasku johtuu jatkuvasta c hem trai lauk sesta. Uskopa tai ole uskomatta.

Vierailija
29/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla putoaa kaliumarvo jo vähäisellä lakritsin syönnillä. Lisäksi se ilmeisesti imeytyy huonosti.

En nykyään syö lainkaan lakritsia, ja otan kaliumtabletin satunnaisesti (100kpl purkki riittää useamman vuoden). Mulla puutos ilmenee rytmihäiriöinä, siitä tiedän että on taas aika ottaa yksi kalium.

Seuraa tilannetta, mutta näissä ollaan tosiaan yksilöitä!

Vierailija
30/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaliumtasojen lasku johtuu jatkuvasta c hem trai lauk sesta. Uskopa tai ole uskomatta.

???

Sama suomeksi, kiitos.

Vierailija
31/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tää terveyshoito on? Siis ei oteta mitään selvää, nappia naamaan, siinä se.

Miksi sitä kaliumia menee tai ei imeydy?

Onko vika ruokavaliossa(yksipuolista), suolen kunnossa(esim keliakia tms. crohnin tauti?) munuaisissa.

Itseäni ainakin ihmetyttäisi mikä on syynä.

Syötkö sinäkin lakritsia?

Vierailija
32/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Natrium ja kalium ovat elimistössä ioneina. Ne vastaavat solujen "ryhdistä" pitämällä yllä solunsisäistä osmoottista painetta. Molemmat alkuaineet toimivat myös happo- emäs-tasapainon säätelyssä ja kuljetuksessa. Natrium vaikuttaa sokereiden, aminohappojen ja eräiden muiden aineiden imeytymiseen."

Ja koko happo-emäs tasapainon hoitaa munuaiset jos ne on terveet.

Vierailija
33/53 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

bebou

Vierailija
34/53 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Magnesiumin syöminen ei auttanut lihaskramppeihin, kaliumilla tilanne parani nopeasti. Kaliumin puute aiheuttaa lihasheikkoutta, mutta puute on iso ennenkuin sitä kunnolla huomaa.

Mulla on olleet kaliumarvot jo pitkään viitteen alarajoissa, ja syön välillä kaliumia kuurina. Ihan järkyttäviä pohjekramppeja ja lihasheikkoutta tulee muuten.. Astmalääkkeessä, jota käytän on haittavaikutuksena kaliumarvojen laskeminen. Myös runsas kahvinjuonti voi laskea kaliumarvoja.

Vierailija
35/53 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koko happo-emäs tasapainon hoitaa munuaiset jos ne on terveet.

Ja keihkot.

Vierailija
36/53 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin nuorena alipainoinen aika pitkään ja sit todettiin tosi alhaiset kaliumarvot. Ihmeteltiin kun sain pieniä kouristuksia. Vedin sellasen kaliumkuurin purkista ja kontrollissa vuoden päästä todettiin, että homma on okei.

Ei mulla ainakaan mitään syöpää tms ollut, ainoastaan omaa tyhmyyttä syömisissä ja hengenvaarallista laihuuden ihannointia. Tsekkaa nyt ruokavaliosi kuntoon. Myös muutkin kuin kaliumia sisältävät, koska kaikki ne aineet toimii kokonaisuutena ja yhdessä.

Onneksi nykyään on vähän terveempiä roolimalleja kuin ysärillä.

Mut joo, älä turhaan stressaa. Syö. :)

Vierailija
37/53 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on olleet kaliumarvot jo pitkään viitteen alarajoissa, ja syön välillä kaliumia kuurina. Ihan järkyttäviä pohjekramppeja ja lihasheikkoutta tulee muuten.. Astmalääkkeessä, jota käytän on haittavaikutuksena kaliumarvojen laskeminen. Myös runsas kahvinjuonti voi laskea kaliumarvoja.

Esimerkkisi kertoo hyvin että kaikkien kannattaa aina lukea me haittavaikutuslista ja välillä kerrata ja lukea ne pitkäaikaistrn lääkkeiden käyttöohjeet, niitä päivitetään kun uusia haittavaikutuksia tulee ilmi.

Lääkärit ei voi tietää kaikkea kokoajan, ja jotkut lääkärit saattaa jopa väittää että "ei sinulla tästä lääkkeestä tämä oire tule, sehän on tosi harvinainen haittavaikutus" Ei auta, jos oletkin juuri se 1/1000-1/10 000 käyttäjästä joka saa sen oireen.

Itsellä tuli poskiontelontulehdukseen määrätystä limaa irroittavasta lääkkeestä naaman turvotusta, joka mainittiin haittalistassa, ei meinannut lääkäri uskoa, lopetin lääkkeen tietysti heti itse ja naamaturvotus hävisi.

Vierailija
38/53 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammankin kannattaisi tiedostaa että se lakritsi ei ole terveellistä, sotkee kaliumtasapainoa ja nostaa verenpainetta ja on lisäksi vielä huono sikiölle.

Vierailija
39/53 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viitearvojen alla kalium, natrium sekä ferritiini. Söin lääkärin määräämänä kaliumia vuoden, lisäsin reilusti suolaa kaikkeen ja ferritiiniä pidetään yllä rautainfuusioilla. Kalium ja natrium on nyt pysyneet viiterajoissa.

Kävin kardiologilla ja sydän on hyvässä kunnossa, muissa tutkimuksissa ei myöskään löytynyt mitään hälyttävää eli imeytymishäiriön piikkiin meni.

Vierailija
40/53 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli viitearvojen alla kalium, natrium sekä ferritiini. Söin lääkärin määräämänä kaliumia vuoden, lisäsin reilusti suolaa kaikkeen ja ferritiiniä pidetään yllä rautainfuusioilla. Kalium ja natrium on nyt pysyneet viiterajoissa.

Kävin kardiologilla ja sydän on hyvässä kunnossa, muissa tutkimuksissa ei myöskään löytynyt mitään hälyttävää eli imeytymishäiriön piikkiin meni.

Tarkistettiinko munuaiset? Ettei ole vajaatoimintaa, sillä siinä loppuvaiheessa ne munuaiset ei enää tee epohormonia joten hemoglobiinia ei muodostu kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä