Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se koronatesti pitää ottaa sillä nenänielutikulla?

Vierailija
08.10.2020 |

Niin herkästi leviävä tauti? Ja sitten se pitää kaivaa sieltä 15cm syvyydestä? Miksi oi miksi?

Pelkään testiä enemmän kuin koronaa. Ja nyt omaolo kysely sanoo, että pitäis mennä. Terveydenhoitoalan ammattilainen, kerro mulle miksi se on tarpeelista rassata just nenästä? Miksei suun kautta onnistu, onhan THL:kin jo kuukausi sitten kehottanut lisäämään suunkautta otettavia testejä? Missä niitä pääsee otattamaan? Ahdistaa jotenkin niin paljon :(

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ammattilainen, mutta siksi että saataisiin mahdollisimman luotettava tulos, eli positiivinen vaikka koronavirusta olisikin elimistössä vain vähän.

Vierailija
2/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ammattilainen, mutta siksi että saataisiin mahdollisimman luotettava tulos, eli positiivinen vaikka koronavirusta olisikin elimistössä vain vähän.

Juuri tämä on se syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä on se syy.

Niin ymmärsin tämän juu, vaikka tämänkin tavan luotettavuus on vain 70%. Sitten googlaillessa tuli vastaan tutkimus, jossa sanottin, että sylkinäyte voisikin olla kakista luotettavin vaihtoehto. Mutta joo, ahdistaa tämä "tiedon" epämääräisyys. Jos kerta testikin on vasta 70% luotettava EHKÄ, niin sitten niillä on jo rokotekin olemassa, huh suorastaan mikä vauhti kun testikään ei vielä ole luotettava.

Aionkin nyt keskittyä siihen suun kautta otettavaan testiin. Tietääkö kukaan missä niitä on tarjolla?

Ap

Vierailija
4/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä tuossa näytteen ottamisessa oikeastaan pelkäät?

Vierailija
5/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyte pitäisi tosiaan ottaa nenänielusta, itselläni otettiin, mutta mielestäni ei tarpeeksi syvältä. Meni varmaan vain 10cm syvyyteen. Ei ihme ettei täällä todeta positiivisia kun ei näytteitä osata ottaa.

Vierailija
6/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä ottamista ja miltä se tuntuu. Ja sitä ottajaa. Olen lukenut läpi kaikki kokemukset sekä lähipiirissä on testeissä käyneitä henkilöitä. Työkaverini mm. kertoi, että ei sinne kyllä toista kertaa huvikseen menisi oli sen verran hirveän tuntuista ja se tikku tuntui niellessä vielä pari päivää. Muillakin vastaavia kokemuksia, sitten taas toisilla se ei ole tuntunut miltään. On kuulemma voinut riippua testin ottajastikin omien fyysisten ominasuuksien lisäksi se, miltä testin ottaminen tuntuu. Niin ja minulla siis on kaikenlainen toimenpidekammo, pyörryn verikokeessakin js olen saanut vakuuteltua itseni menemään sinne. Jännitys vaan on jotenkin liikaa ja pelkään sitä henkilökuntaa vaikka tiedän että siellä on ihan empaattisiakin ihmisiä osa.

Toivottavasti kukaan ei ala tästä mua haukkumaan, yritän kaikintavoin olla nyt vastuullinen ja saada siellä testissä käytyä tavalla tai toisella, vaikka esilääkittynä.

Vierailija
7/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä ottamista ja miltä se tuntuu. Ja sitä ottajaa. Olen lukenut läpi kaikki kokemukset sekä lähipiirissä on testeissä käyneitä henkilöitä. Työkaverini mm. kertoi, että ei sinne kyllä toista kertaa huvikseen menisi oli sen verran hirveän tuntuista ja se tikku tuntui niellessä vielä pari päivää. Muillakin vastaavia kokemuksia, sitten taas toisilla se ei ole tuntunut miltään. On kuulemma voinut riippua testin ottajastikin omien fyysisten ominasuuksien lisäksi se, miltä testin ottaminen tuntuu. Niin ja minulla siis on kaikenlainen toimenpidekammo, pyörryn verikokeessakin js olen saanut vakuuteltua itseni menemään sinne. Jännitys vaan on jotenkin liikaa ja pelkään sitä henkilökuntaa vaikka tiedän että siellä on ihan empaattisiakin ihmisiä osa.

Toivottavasti kukaan ei ala tästä mua haukkumaan, yritän kaikintavoin olla nyt vastuullinen ja saada siellä testissä käytyä tavalla tai toisella, vaikka esilääkittynä.

Se testin ottaminen kestää vain vähän aikaa, sitten se on ohi. Siitä ei jää mitään kipuja. Ajattele sitä kautta. Jos sinulla on toumenpudekammo, kannattaa tuöstää asiaa mielessä. Ota ihan aikaa sen miettimiselle.

Vierailija
8/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittavat mikrosirun aivoihin sillä 😅

Vierailija
9/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sama kuin influenssatesti!

Minulta otettiin se helmikuussa, ei tuntunut miltään.

Vierailija
10/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testiä otettaessa tulee kyynel silmään.

Vierailija
11/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vessanpöntöharjalla koronatestin ottaminen olisi varsin ilkeää ja kamalaa.

Vierailija
12/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testiä otettaessa tulee kyynel silmään.

Silloin tietää että näyte on oikeasta paikasta otettu!

Vierailija
13/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sama kuin influenssatesti!

Minulta otettiin se helmikuussa, ei tuntunut miltään.

Eikä ole. Influenssa saadaan ihan verikokeesta näkyviin.

Vierailija
14/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu. Turha ahdistua. Lyhytkestoinen toimenpide. Menee hyvät ahdistukset ja pelot hukkaan tässä.

Vierailija
15/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tippatestikin otetaan mutta kullinreiästä, se vasta inhoittavaa on.

Vierailija
16/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pelätäkin, se sattuu enemmän kuin synnytys. Ja kaikille on tullut tippa silmäkulmaa jolle testi on tehty.

Vierailija
17/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin tippatestikin otetaan mutta kullinreiästä, se vasta inhoittavaa on.

Jotkut tykkäävät...

Vierailija
18/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rumpukapula ei mahdu. Puhdasta pahuutta.

Tai sitten halutaan saada mahdollisimman varmasti tulos nopeasti.

Vierailija
19/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin hirveää ole että tarvitsisi etukäteen pelätä. Itseltäni otettiin tunti sitten, eikä tunnu enää tikkua. Onhan se nyt tosi outo paikka tulla kosketuksi, mutta mietin jälkikäteen että parempi noin kuin suun kautta. Minulla on ainakin niin herkkä oksennusrefleksi, että samanlainen pyörittely suun nielussa olisi pois laskuista.

Se puikon meno nenän läpi ei tunnu paljon miltään, siinä on ihan avoin käytävä. Ja se näytteenotto on saman tuntuista kuin itse pyörittelisi vanupuikkoa suun takaosassa, paitsi siellä ylempänä nielussa se kutittaa ja ei saa oksentamaan.

Vierailija
20/95 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kukaan ei oo ees kuullukaan, että sitä otettais jossain suunkautta? Ja se, että vakuuttelisin itselleni, että juu ei se satu, niin ei oikein toimi kun olen niitä kokemuksia lukenut ja joillain se on sattunut. Kiitos kuitenkin vastauksista :) Ap