Miksi se koronatesti pitää ottaa sillä nenänielutikulla?
Niin herkästi leviävä tauti? Ja sitten se pitää kaivaa sieltä 15cm syvyydestä? Miksi oi miksi?
Pelkään testiä enemmän kuin koronaa. Ja nyt omaolo kysely sanoo, että pitäis mennä. Terveydenhoitoalan ammattilainen, kerro mulle miksi se on tarpeelista rassata just nenästä? Miksei suun kautta onnistu, onhan THL:kin jo kuukausi sitten kehottanut lisäämään suunkautta otettavia testejä? Missä niitä pääsee otattamaan? Ahdistaa jotenkin niin paljon :(
Kommentit (95)
Ymmärrän hyvin pelon, hirvitti itsellänikin kun viime sunnuntaina marssin testauspaikalle, mutta halusin kuitenkin saada tietää tuloksen jotta pystyn informoimaan mahdollisia minun kautta altistuneita tartunnasta. No, oli onneksi negatiivinen. Ja itse testi oli melko epämiellyttävä, olen tosin herkkänenäinen joten tämä varmasti vaikutti, mutta en sanoisi että se teki erityisen kipeää. Enemmän _inha_ kuin äärimmäisen tuskallinen. Kipuasteikolla jossain nenämahaletkun laiton kanssa samoissa sfääreissä, paitsi kesti hyvin lyhyen aikaa - kyllä sen kestää. Menisin tarvittaessa uudestaan...
Vierailija kirjoitti:
Eli kukaan ei oo ees kuullukaan, että sitä otettais jossain suunkautta? Ja se, että vakuuttelisin itselleni, että juu ei se satu, niin ei oikein toimi kun olen niitä kokemuksia lukenut ja joillain se on sattunut. Kiitos kuitenkin vastauksista :) Ap
Abbott Labs in USA on kehittanyt sylkitestin jolla tulokset saadaan minuuteissa. En tieda onko tata Suomeen ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kukaan ei oo ees kuullukaan, että sitä otettais jossain suunkautta? Ja se, että vakuuttelisin itselleni, että juu ei se satu, niin ei oikein toimi kun olen niitä kokemuksia lukenut ja joillain se on sattunut. Kiitos kuitenkin vastauksista :) Ap
Abbott Labs in USA on kehittanyt sylkitestin jolla tulokset saadaan minuuteissa. En tieda onko tata Suomeen ostettu.
https://www.nbcnews.com/health/health-news/abbott-s-5-rapid-covid-19-an…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko testinottotapa on se kynnyskysymys?! :D Aikuiset ihmiset, nyt ihan oikeesti sinne testiin. Multa otettiin koronatesti, ei satu. Kutittaa vähän. Voi hyvä luoja näitä uuvatteja...
Käyttekö edes verikokeissa? Papa-kokeessa?!
Onkohan tää kirjoittaja tippunu vauvana hoitopöydältä? Empatiakykynsä taisi menettää siinä samassa 😮🤷♀️
Itse en vastaa yhteenkään kysymykseen jos se esitetään uuvateille, ei ole ilmeisesti mulle esitetty kysymys?
ApEmpatiakyky on tallella. En vaan voi ymmärtää aikuista ihmistä joka pelkää ohuen tikun työntämistä nenänieluun. Kipuiletko verikokeiden kanssa samalla tavalla?
Jos olisit lukenut aiempia vastauksiani niin olisit jo viisaampi ☺️ voin kertoa uudestaan. Pelkään verikokeita, itken pyörryn ja oksennan. Kuitenkin minulla on siitä jo kokemusta, tiedän mihin olen menossa vaikka joudun kovasti itseni yli puhumaan siihen hommaan. Välillä se menee paremmin kuin joskus 🤷♀️ nenönielutestissä en ole koskaan ennen käynyt ja se jännittää ihan älyttömän paljon. Ihan oikeesti kohtuuttomasti. Mutta hei olen jo päättänyt jäädä karanteeniin 2 viikoksi se ei minun kaltaiselle introlle ole edes ongelma.
Ok. Kiitos selvennyksestä. Ehkä en vaan osaa tarpeeksi asettua sun asemaan. Mutta niin kun monet sanoneet, testi on pahempi miltä kuulostaa :) voithan kertoa jännittämisestä etukäteen että hoitajat osaa suhtautua? Joka tapauksessa tsemppiä. Kannattaa käydä kuitenkin testaamassa jos olo huononee liikaa ettet jää ilman hoitoa. Jos voit kotona sairastella, ok :)
Itse pelkään hysteerisesti monia toimenpiteitä eikä multa oteta nieluviljelyä. Ei pysty.
Koronatesti pelotti mutta ei kyllä ollut paha, ei ollenkaan. Nauratti vaan kun oli ohi kun jännitin hulluna ja se tuntuikin vaan hassulta.
Testiin vaan, kyllä sä selviät siitä jos minäkin. Ja mulla on paniikkihäiriö aika pahana.
Tsemppiä sulle!
joo kävin tänään ja oli kyllä inhottava kokemus. syvälle työnsi tikun ja viisi sekuntia piti. se kirveli ja tuli ihan vedet silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko testinottotapa on se kynnyskysymys?! :D Aikuiset ihmiset, nyt ihan oikeesti sinne testiin. Multa otettiin koronatesti, ei satu. Kutittaa vähän. Voi hyvä luoja näitä uuvatteja...
Onkohan tää kirjoittaja tippunu vauvana hoitopöydältä? Empatiakykynsä taisi menettää siinä samassa 😮🤷♀️
Itse en vastaa yhteenkään kysymykseen jos se esitetään uuvateille, ei ole ilmeisesti mulle esitetty kysymys?
ApEmpatiakyky on tallella. En vaan voi ymmärtää aikuista ihmistä joka pelkää ohuen tikun työntämistä nenänieluun. Kipuiletko verikokeiden kanssa samalla tavalla?
Jos olisit lukenut aiempia vastauksiani niin olisit jo viisaampi ☺️ voin kertoa uudestaan. Pelkään verikokeita, itken pyörryn ja oksennan. Kuitenkin minulla on siitä jo kokemusta, tiedän mihin olen menossa vaikka joudun kovasti itseni yli puhumaan siihen hommaan. Välillä se menee paremmin kuin joskus 🤷♀️ nenönielutestissä en ole koskaan ennen käynyt ja se jännittää ihan älyttömän paljon. Ihan oikeesti kohtuuttomasti. Mutta hei olen jo päättänyt jäädä karanteeniin 2 viikoksi se ei minun kaltaiselle introlle ole edes ongelma.
Ok. Kiitos selvennyksestä. Ehkä en vaan osaa tarpeeksi asettua sun asemaan. Mutta niin kun monet sanoneet, testi on pahempi miltä kuulostaa :) voithan kertoa jännittämisestä etukäteen että hoitajat osaa suhtautua? Joka tapauksessa tsemppiä. Kannattaa käydä kuitenkin testaamassa jos olo huononee liikaa ettet jää ilman hoitoa. Jos voit kotona sairastella, ok :)
Se piti vielä sanoa, että se tikku on todella ohut. Ei siis mikään normaali vanupuikko. Tunsin sen vasta kun se oli ”perillä” ja kutitti sen 3sek. ja tikku pois :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, en pelkää yhtään verikokeita tai verenluovutusta, voin vaikka katsella kun minulle ommellaan tikkejä. Ei tee tiukkaakaan. Mutta en taatusti anna kenenkään tunkea tikkua nenääni jos voin sen välttää.
Ei se minusta mikään kovin ikävä toimenpide ollut, mutta minulta ei ehkä kannata kysyä, koska poskionteloiden punkteerauskaan ei ollut minusta erityisen epämiellyttävää (toki siinä muistoon yhdistyy se ihana tunne kun onteloiden paine ja naaman kipu helpotti välittömästi.)
on se inhottava ja kyllä tulee vedet silmiin. ottaja sanoi että tälläistä se on. ja laski viiteen ottaessaan näytteen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä nenänielussa ne virukset lisääntyy, niin sieltä niitä todennäköisimmin löytyy. Nielunäyte otetaan esim. jos on esim. verenvuototaipumus (huom, varsin epätodennäköistä että keneltäkään tulisi verta näytteenotossa, mutta ei haluta sitä kuitenkaan riskeerata jos voisi vuotaa enemmän). Suusta tulee lisäksi helposti limaa ja sylkeä häiritsemään analyysia.
20v lapseltani otettiin survomalla niin että veri roiskui. Kuulemma pitää ottaa niin, muuten ei onnistu. Eli verestä se nyt lapsellani otettiin. Miellyttävämpi olisi ollut ottaa ihan verikokeesta kuin hoitajan survomasta verisestä tikusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin lohduttaa ap:ta jotenkin, mutta valitettavasti en voi. Testi sattui aivan järkyttävän paljon ja tuntui kaikin puolin aivan kamalalta. Itkin kuin pieni lapsi ja lopuksi holahti jäätävät määrät verta nenästä.
En aio suostua enää koskaan tuohon nenänielutestiin. Tsemppiä!No tuo ei kyllä kuulosta normaalilta. Testin ei todellakaan kuulu olla tuollainen, sen ei ensinnäkään kuulu sattua eikä kuulu tulla "jäätäviä määriä verta nenästä". Testi on epämiellyttävä, sattua sen ei kuulu. Lisäksi hyvin harvoin tulee verta nenästä, normaalisti ei.
Juuri näin. Minulla on verenohennuslääkitys, joten verta tulee helposti eikä verenvuoto lopu ihan heti, mutta ei kyllä koronatestissä tullut pisaraakaan. On otettu sekä nenästä että suun kautta, molemmat ihan helppoja juttuja, taisi 5 sekuntia kestää, vaikka otettiin molempien sierainten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin hirveää ole että tarvitsisi etukäteen pelätä. Itseltäni otettiin tunti sitten, eikä tunnu enää tikkua. Onhan se nyt tosi outo paikka tulla kosketuksi, mutta mietin jälkikäteen että parempi noin kuin suun kautta. Minulla on ainakin niin herkkä oksennusrefleksi, että samanlainen pyörittely suun nielussa olisi pois laskuista.
Se puikon meno nenän läpi ei tunnu paljon miltään, siinä on ihan avoin käytävä. Ja se näytteenotto on saman tuntuista kuin itse pyörittelisi vanupuikkoa suun takaosassa, paitsi siellä ylempänä nielussa se kutittaa ja ei saa oksentamaan.
Toisinaan osaan järkeillä itselleni, että se ei ole mitään, sinne vaan, ja sitten testijonossa kun tiedän olevani seuraava, humpsahtaa päähän sellainen humina (paniikkihäiriöiset tietää) ja sitten joko a) alan itkemään ihan hervottomasti b) oksennan päälleni c) pyörryn d) lähden vaan menee.
Mutta kiitos kokemuksestasi, että se voi olla myös mukavakin :) Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa etä omalta kohdaltani sitä ei vielä voi tietää.
Verikokeeseen pystyn menemään varmaankin sen takia, koska jo tiedän mitä on edessä. Tämä kuitenkin jännittä ihan liikaa!
Ap
Tuu kertomaan tänne sitten miten koit sen testin.
Vierailija kirjoitti:
Itse pelkään hysteerisesti monia toimenpiteitä eikä multa oteta nieluviljelyä. Ei pysty.
Koronatesti pelotti mutta ei kyllä ollut paha, ei ollenkaan. Nauratti vaan kun oli ohi kun jännitin hulluna ja se tuntuikin vaan hassulta.
Testiin vaan, kyllä sä selviät siitä jos minäkin. Ja mulla on paniikkihäiriö aika pahana.
Tsemppiä sulle!
Kiitos 💖 kyllä uskon jos toinen samanlainen sanoo noin 😊 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niin ajattelinkin, että jos oireet pahenevat niin yritän sitten sitä testiä,eiköhän se jotenkin siitä... 😫
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin hirveää ole että tarvitsisi etukäteen pelätä. Itseltäni otettiin tunti sitten, eikä tunnu enää tikkua. Onhan se nyt tosi outo paikka tulla kosketuksi, mutta mietin jälkikäteen että parempi noin kuin suun kautta. Minulla on ainakin niin herkkä oksennusrefleksi, että samanlainen pyörittely suun nielussa olisi pois laskuista.
Se puikon meno nenän läpi ei tunnu paljon miltään, siinä on ihan avoin käytävä. Ja se näytteenotto on saman tuntuista kuin itse pyörittelisi vanupuikkoa suun takaosassa, paitsi siellä ylempänä nielussa se kutittaa ja ei saa oksentamaan.
Toisinaan osaan järkeillä itselleni, että se ei ole mitään, sinne vaan, ja sitten testijonossa kun tiedän olevani seuraava, humpsahtaa päähän sellainen humina (paniikkihäiriöiset tietää) ja sitten joko a) alan itkemään ihan hervottomasti b) oksennan päälleni c) pyörryn d) lähden vaan menee.
Mutta kiitos kokemuksestasi, että se voi olla myös mukavakin :) Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa etä omalta kohdaltani sitä ei vielä voi tietää.
Verikokeeseen pystyn menemään varmaankin sen takia, koska jo tiedän mitä on edessä. Tämä kuitenkin jännittä ihan liikaa!
Ap
Tuu kertomaan tänne sitten miten koit sen testin.
Heh voin tulla jos testiin tästä vielä joudun 🤣 Ap (myös ylempi vastaus oli minun)
Minulla oli poskiontelo tulehdus ja sattui oikeasti aivan sairaasti. Mikään ei ole koskaan sattunut niin paljon. En ole yliherkkä millekään kivulle. Oikeastaan päinvastoin. On tehty iso selkäleikkaus jne. Mutta tuo oli jotain mitä en kuvitellut olevan olemassakaan. Vedet valui silmistä ihan valtoimenaan, ehkä se johtui tuosta tulehduksesta, mutta ihan järkyttävää. Oikealle päähän koski vaihtelevasti pari päivää. Ei kyllä tee mieli mennä enää ikinä.
Huoh teitä itkupillejä. Vähän teillä on kokemusta ikävistä toimenpiteistä jos tämä muutaman sekunnin sieraimen rassaus nostaa tällaisia tunteita.
Joo, ei se nyt kivalta tunnu, mutta ei satu ja kestää vain pienen hetken.
Siis testiin josta kerätään mahdollisesti vaan geenitiedot ja arvotaan tulos. Monia "oireettomia" positiivisia. Ja 72h viive ainakin itämisestä että pystyy saamaan jonkun "tuloksen".
Koira on se joka oireettoman kiinni saa ja huippudiagnostiikka.
Noi tikut on jätettä ja muoviroskaa meriin kuten maskitkin. Hyöty nolla ja kustannukset miljoonia.