Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se koronatesti pitää ottaa sillä nenänielutikulla?

Vierailija
08.10.2020 |

Niin herkästi leviävä tauti? Ja sitten se pitää kaivaa sieltä 15cm syvyydestä? Miksi oi miksi?

Pelkään testiä enemmän kuin koronaa. Ja nyt omaolo kysely sanoo, että pitäis mennä. Terveydenhoitoalan ammattilainen, kerro mulle miksi se on tarpeelista rassata just nenästä? Miksei suun kautta onnistu, onhan THL:kin jo kuukausi sitten kehottanut lisäämään suunkautta otettavia testejä? Missä niitä pääsee otattamaan? Ahdistaa jotenkin niin paljon :(

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, ettei siellä hypättäisi turhaan huvin vuoksi.

No tuo nyt on potaskaa ja tiiät sen itekin. Oma olo kyselyyn kun vastaa, että särkee päätä niin se ohjaa sinut testiin.

Vierailija
42/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se satu. Vähäsen kutittaa. Nopea toimenpide.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja multa otettiin näyte kielen takaa läheltä kurkkua. Hieman tuli oksureaktio, mutta muuten näytteenotto meni tosi nopeasti ja kivuttomasti. 

Vierailija
44/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lähtökohtaisesti jotenkin outoa että tehdään tuolla tavoin se testi.

Alkuvuodesta tuttäreni oli kipeä ennen kuin korona tuli Suomeen ja häneltä otettiin verikokeet ja sanottiin että on koronavirus, mutta ei tämä covid19virus. Eli verikokeella saivat tämän tiedon silloin.

Hoitoalalla työskentelevä äitinikin kyseenalaistaa testausmenetelmän... jos viruksen pystyy eristämään jätevedestäkin niin on se kumma, että ihmisestä se täytyy kaivaa brutaalisti sieltä nenänielusta. Varsinkin ahdasnenäisille tämä on todella kamalaa.

Minäkin hoitoalalla ja ihmettelen samaa. Ihmettelen jos virus todella on niin tarttuva kuten sanotaan, niin miten sitä ei saa napattua sieraimesta kevyesti kuten esim. influenssanäyte? On se kumma miten se täytyy sieltä nenänielusta kaivaa eikä kuulemma aina sieltäkään tule positiivista vaikka virusta olisi. Onhan se kummallista ja sitä tullut itsekin mietiskelyä. Olen itse sitä mieltä, että positiivisella se positiivinen tulee kyllä myös sieraimesta, mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Toki ohjeet on mitä on ja nenänielunäyte on se testaustapa niin kauan kunnes toisin ohjeistetaan.....😬

Nielunäytettä kuulemma ottavat jos nenän kautta ei pysty ottamaan, mutta se ei ole yhtä luotettava kuulemma.

Vierailija
45/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ammattilainen, mutta siksi että saataisiin mahdollisimman luotettava tulos, eli positiivinen vaikka koronavirusta olisikin elimistössä vain vähän.

Ei vaan nimenomaan tämän takia tikkutesti ei toimi.

Koira haistaa molekyylistä ja saa oireettoman kiinni.

Tikku saa epävarmoja tuloksia. Vain koronakoiraan voisi oikeasti luottaa.

Tääkin on mun mielestä tosi outoa. Koira ja sen kouluttaminen kuulostaa tulevan halvemmaksi kuin testit ja niiden taksilla ajeluttaminen ympäriinsä jne. Kunhan maallikkona vaan arvailen. Ap

Keräilee geenipankkiin tiedot ehkä. Ei tikkutestissä mitään järkeä ole, jos koiraan vertaa ja korona pitäisi diagnosoida.

Vierailija
46/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP hei, mulla on useampi tuttu käynyt testissä ja kaikki sanoneet ettei ollut paha. Tosi nopea testi, vähän epämiellyttävä, ei satu. Ei tarvitse pelätä, tsemppiä ja kannattaa ehdottomasti mennä jos koronaa epäilet niin selviää tulos :)

Vierailija
47/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronatestistäkin liikkuu kaiken maailman hysterisoijien huhuja. Ei tällaisia kannata lueskella edes, netissä löytyy kaikista toimenpiteistä pelkkää negatiivista. Senkus vaan varaa ajan jos koronaoireita on ja menee sinne testiin ja sillä selvä. Ihan nopea toimenpide eikä todellakaan kuulu sattua. Ihan turha sitä on etukäteen panikoida, testi kestää pari sekuntia.

Vierailija
48/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP hei, mulla on useampi tuttu käynyt testissä ja kaikki sanoneet ettei ollut paha. Tosi nopea testi, vähän epämiellyttävä, ei satu. Ei tarvitse pelätä, tsemppiä ja kannattaa ehdottomasti mennä jos koronaa epäilet niin selviää tulos :)

Itsehän en edes epäile koronaa, vilkku ei ole pärähtänyt enkä oikein käy missään. Kurkku vain oli eilen ja toissapäivänä kipeä (nythän se ei edes enää ole), mutta töissä naiset oli aika tiukkoja sen suhteen ettei tartte tulla takas ennenku oon käyny testissä. Onneksi mun ei nyt tartteekaan, sain asiani järjestettyä jättäytymällä kokonaan kotiin, itkin eilen melkein koko päivän sitä että onko mun PAKKO menä johonkin mikä noin kovasti ahdistaa ja mihin en näe painavia syitä (koska en epäillyt koronaa). Toki jos oikeasti olisin itsekin stä mieltä, että korona on mahdollinen olisin saattanut ulvoa testauspelkoni lisäksi sitä, että mulla on ehkä korona :D Ap

Vierailija
49/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyte pitäisi tosiaan ottaa nenänielusta, itselläni otettiin, mutta mielestäni ei tarpeeksi syvältä. Meni varmaan vain 10cm syvyyteen. Ei ihme ettei täällä todeta positiivisia kun ei näytteitä osata ottaa.

No itse asiassa se 10cm on kyllä ihan hyvä syvyys aikuiselle. Muutenkin se on hyvin yksilöllistä, toisilla menee hyvin syvälle ja toisilla ei lähellekään niin syvälle, eikä se tarkoita sitä etteikö näytettä osattaisi ottaa. Tosi outo kommentti ja tuntuu enemmänkin siltä että olisit jotenkin pettynyt negatiiviseen tulokseen?! :D

Vierailija
50/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronatestistäkin liikkuu kaiken maailman hysterisoijien huhuja. Ei tällaisia kannata lueskella edes, netissä löytyy kaikista toimenpiteistä pelkkää negatiivista. Senkus vaan varaa ajan jos koronaoireita on ja menee sinne testiin ja sillä selvä. Ihan nopea toimenpide eikä todellakaan kuulu sattua. Ihan turha sitä on etukäteen panikoida, testi kestää pari sekuntia.

Nää puheet on pelkurille vähän sellaista joo Joo liibalaabaa. Koska en itse ole kokenut testiä en vaan voi uskoa vakuutteluja, että se ei olisi mitään. Kuitenkin ihan tolkun ihmiset on myös kertonu, että osalla se tuntui ihan hirveeltä ja osalla vähän ikävältä. Ei kuulu sattua ei tod oo mikään fakta joka lohduttaisi, jo tuo lausahdus jättää mahdollisuuden että saattaa silti sattua.

Eihän hämähäkkipelkokaan lähde vaan sillä kun joku toinen vakuuttelee sulle ettei Niis oo mitään pelättävää. Reaktio tulee jostain muualta ku järki ajattelusta.

Vierailija
51/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pelännyt kun menin kun uutisissa oli ettei satu yms.. ja se oli puhdasta kaameaa kipua!! Itkin hirveästi, tärisin ja sätkin. Kipu testatessa oli puhdas helv etti mutta PÄIVIÄ sen jälkeen jatkui kova kipu. Huom olen ollut lukuisissa leikkauksissa toipumisineen, vaikea sektio, porattu syviä reikiä puudutuksetta, kolonoskopiaa ja gastroskopiaa ilman mitään lääkitystä jne, ei valittamista niistä, kipukynnys on kova, mutta koronatesti NEVER AGAIN. Ehkä minulla erityisherkkä nenänielu? En tiedä. Ja kokemukset varmasti vaihtelevat, mutta kivaa se ei ole... millon vaan koe muualta, suolesta, verestä, luista, EI nenänielusta enää ikinä kiitos.

Vierailija
52/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko testinottotapa on se kynnyskysymys?! :D Aikuiset ihmiset, nyt ihan oikeesti sinne testiin. Multa otettiin koronatesti, ei satu. Kutittaa vähän. Voi hyvä luoja näitä uuvatteja...

Käyttekö edes verikokeissa? Papa-kokeessa?!

Vierailija
53/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä väitetään että muita testejä ei ole mutta naapurimme Ruotsi testaa suusta?

Vierailija
54/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko testinottotapa on se kynnyskysymys?! :D Aikuiset ihmiset, nyt ihan oikeesti sinne testiin. Multa otettiin koronatesti, ei satu. Kutittaa vähän. Voi hyvä luoja näitä uuvatteja...

Onkohan tää kirjoittaja tippunu vauvana hoitopöydältä? Empatiakykynsä taisi menettää siinä samassa 😮🤷‍♀️

Itse en vastaa yhteenkään kysymykseen jos se esitetään uuvateille, ei ole ilmeisesti mulle esitetty kysymys?

Ap

Vierailija
55/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tää kirjoittaja tippunu vauvana hoitopöydältä? Empatiakykynsä taisi menettää siinä samassa 😮🤷‍♀️

Itse en vastaa yhteenkään kysymykseen jos se esitetään uuvateille, ei ole ilmeisesti mulle esitetty kysymys?

Ap

Niin en minäkään ymmärrä miksi "aikuinen ihminen" tulee pilkkaamaan muita, täällä kuitenkin jo ihan perusteltu tuota pelkoa yms.

Vierailija
56/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Empatiakyky on tallella. En vaan voi ymmärtää aikuista ihmistä joka pelkää ohuen tikun työntämistä nenänieluun. Kipuiletko verikokeiden kanssa samalla tavalla?

Vierailija
57/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Empatiakyky on tallella. En vaan voi ymmärtää aikuista ihmistä joka pelkää ohuen tikun työntämistä nenänieluun. Kipuiletko verikokeiden kanssa samalla tavalla?

Jos olisit lukenut aiempia vastauksiani niin olisit jo viisaampi ☺️ voin kertoa uudestaan. Pelkään verikokeita, itken pyörryn ja oksennan. Kuitenkin minulla on siitä jo kokemusta, tiedän mihin olen menossa vaikka joudun kovasti itseni yli puhumaan siihen hommaan. Välillä se menee paremmin kuin joskus 🤷‍♀️ nenönielutestissä en ole koskaan ennen käynyt ja se jännittää ihan älyttömän paljon. Ihan oikeesti kohtuuttomasti. Mutta hei olen jo päättänyt jäädä karanteeniin 2 viikoksi se ei minun kaltaiselle introlle ole edes ongelma.

Vierailija
58/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis yllä

Vierailija
59/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä väitetään että muita testejä ei ole mutta naapurimme Ruotsi testaa suusta?

Saahan ne geenitiedot suustakin :)

Järjetöntä sarsin diagnosointi jollain 1300-luvun tikulla. Koira tai laser syljestä ja virtsasta olisi nopea ja luotettava. Ne jotka diagnostiikasta jotain tietää että se tikkutesti on ihan vitsi. Tikulla on mahdotonta saada oireeton kiinni. Ne tikut voisi myydä laumasuojaajille ja geenipankkihörhöille.

Vierailija
60/95 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka idari käy papatestissä kun voi hankkia kondyloomaan laumasuojan? Eikös sitä terveysviranomaiset suosittele?

Lisäksi noista tikkutesteistä kerätään vaan varmaan sun geenitedot tulevaa seurantaa varten. Ne kyllä saa hiuksestakin jne.