Miksi se koronatesti pitää ottaa sillä nenänielutikulla?
Niin herkästi leviävä tauti? Ja sitten se pitää kaivaa sieltä 15cm syvyydestä? Miksi oi miksi?
Pelkään testiä enemmän kuin koronaa. Ja nyt omaolo kysely sanoo, että pitäis mennä. Terveydenhoitoalan ammattilainen, kerro mulle miksi se on tarpeelista rassata just nenästä? Miksei suun kautta onnistu, onhan THL:kin jo kuukausi sitten kehottanut lisäämään suunkautta otettavia testejä? Missä niitä pääsee otattamaan? Ahdistaa jotenkin niin paljon :(
Kommentit (95)
Sano sille testin ottajalle ennen kokeen ottoa että pelottaa ja on pyörtyilytaustaa. Itse tein juuri näin. Koe ei sitten ollut niin paha, kun olin henkisesti varautunut pahempaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko ne oikeesti kerätä testillä luvatta geenitietoja?!!
Ne keräsi sun geenitiedot jo kun synnyit, lepo vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne keräsi sun geenitiedot jo kun synnyit, lepo vaan.
😅 huh !
Vierailija kirjoitti:
Saahan ne geenitiedot suustakin :)
Järjetöntä sarsin diagnosointi jollain 1300-luvun tikulla. Koira tai laser syljestä ja virtsasta olisi nopea ja luotettava. Ne jotka diagnostiikasta jotain tietää että se tikkutesti on ihan vitsi. Tikulla on mahdotonta saada oireeton kiinni. Ne tikut voisi myydä laumasuojaajille ja geenipankkihörhöille.
Ai että ihan laseria pissaan, mistä muropaketista sait infosi?
Vierailija kirjoitti:
No ei voi, älä nyt kuuntele näitä av:n foliohattupäitä.
Siis testin voi ottaa myös nielunäytteenä, mulla otettiin koska lääketieteellisistä syistä nenänielusta ottaminen ei onnistu. Testi tosin ei ole niin varma kuin nenänielun kautta otettu. Mutta tosiaan vaatii jonkun oikean syyn, että ottavat sieltä. Kerran oli nenänielunäytetikut loppu, silloinkin ottivat nielusta (suun kautta)
Ekku1 kirjoitti:
Minulla oli poskiontelo tulehdus ja sattui oikeasti aivan sairaasti. Mikään ei ole koskaan sattunut niin paljon. En ole yliherkkä millekään kivulle. Oikeastaan päinvastoin. On tehty iso selkäleikkaus jne. Mutta tuo oli jotain mitä en kuvitellut olevan olemassakaan. Vedet valui silmistä ihan valtoimenaan, ehkä se johtui tuosta tulehduksesta, mutta ihan järkyttävää. Oikealle päähän koski vaihtelevasti pari päivää. Ei kyllä tee mieli mennä enää ikinä.
Ai kamala 🤮 En ehkä sittenkään pysty menemään 🙄 Ap
Suomessa halutaan, että kansalaiset kärsii. Tämän huomaa melkeinpä kaikessa.
Meidän geenitiedot on lähetetty USA:han jo aikoja sitten, joten myöhäistä valittaa.
"Satojen tuhansien suomalaisten geeni- ja terveystietoja säilytetään Googlen pilvipalveluissa – “Google kykeni turvaamaan tietoturvan parhaiten”
Yhdysvalloissa nousi iso kohu Googlen pilvipalveluun salaa kerätyistä potilastiedoista. FinnGen-hankkeessa samaiseen Googlen pilvipalveluun säilötään puolen miljoonan suomalaisen terveystiedot."
Mulle ei onnistunut nenämahaletkun laittaminen aikoinaan. Töksähti aina johonkin "seinämään" ja lopulta alkoi tulla verta. Oli ihan kauheeta ronkkimista. Ei vaan onnistunut ja jätettiin ensiavussa lopulta tekemättä. Mitenköhän toi koronanäyte onnistuisi???
Vierailija kirjoitti:
Enpa usko. Minulle tehtiin geenitesti ja molemmista posken limakalvoista otettiin. Tikkua piti pyoritttaa kummassakin 20 kertaa.
En usko etta muutaman sekunnin nenassa pyorinyt tikku antaa mitaan tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tuossa näytteen ottamisessa oikeastaan pelkäät?
En ole ap mutta se oli oikeasti aika pelottavaa kun näki sen tikun. Itse suljin silmät kun näyte otettiin.
Kävin tänään ja olin varautunut nenän ronkkimiseen. Otettiin kuitenkin suun kautta pumpulitikulla.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään ja olin varautunut nenän ronkkimiseen. Otettiin kuitenkin suun kautta pumpulitikulla.
Noniin, aion vain vaatia sen otettavaksi suun kautta kerta se on muiltakin otettu ilman mitään kädenvääntöä. Kiitos kommentistasi ☺️ Ap
Mulla tuo testin ottaminen nenänielusta sattui tosi kovasti. Melkein tunnin verran tuntui kova kipu silmien takana silmät voisivat ja alkoi päänsärky.