Miksi se koronatesti pitää ottaa sillä nenänielutikulla?
Niin herkästi leviävä tauti? Ja sitten se pitää kaivaa sieltä 15cm syvyydestä? Miksi oi miksi?
Pelkään testiä enemmän kuin koronaa. Ja nyt omaolo kysely sanoo, että pitäis mennä. Terveydenhoitoalan ammattilainen, kerro mulle miksi se on tarpeelista rassata just nenästä? Miksei suun kautta onnistu, onhan THL:kin jo kuukausi sitten kehottanut lisäämään suunkautta otettavia testejä? Missä niitä pääsee otattamaan? Ahdistaa jotenkin niin paljon :(
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin hirveää ole että tarvitsisi etukäteen pelätä. Itseltäni otettiin tunti sitten, eikä tunnu enää tikkua. Onhan se nyt tosi outo paikka tulla kosketuksi, mutta mietin jälkikäteen että parempi noin kuin suun kautta. Minulla on ainakin niin herkkä oksennusrefleksi, että samanlainen pyörittely suun nielussa olisi pois laskuista.
Se puikon meno nenän läpi ei tunnu paljon miltään, siinä on ihan avoin käytävä. Ja se näytteenotto on saman tuntuista kuin itse pyörittelisi vanupuikkoa suun takaosassa, paitsi siellä ylempänä nielussa se kutittaa ja ei saa oksentamaan.
Toisinaan osaan järkeillä itselleni, että se ei ole mitään, sinne vaan, ja sitten testijonossa kun tiedän olevani seuraava, humpsahtaa päähän sellainen humina (paniikkihäiriöiset tietää) ja sitten joko a) alan itkemään ihan hervottomasti b) oksennan päälleni c) pyörryn d) lähden vaan menee.
Mutta kiitos kokemuksestasi, että se voi olla myös mukavakin :) Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa etä omalta kohdaltani sitä ei vielä voi tietää.
Verikokeeseen pystyn menemään varmaankin sen takia, koska jo tiedän mitä on edessä. Tämä kuitenkin jännittä ihan liikaa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lähtökohtaisesti jotenkin outoa että tehdään tuolla tavoin se testi.
Alkuvuodesta tuttäreni oli kipeä ennen kuin korona tuli Suomeen ja häneltä otettiin verikokeet ja sanottiin että on koronavirus, mutta ei tämä covid19virus. Eli verikokeella saivat tämän tiedon silloin.
Hoitoalalla työskentelevä äitinikin kyseenalaistaa testausmenetelmän... jos viruksen pystyy eristämään jätevedestäkin niin on se kumma, että ihmisestä se täytyy kaivaa brutaalisti sieltä nenänielusta. Varsinkin ahdasnenäisille tämä on todella kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lähtökohtaisesti jotenkin outoa että tehdään tuolla tavoin se testi.
Alkuvuodesta tuttäreni oli kipeä ennen kuin korona tuli Suomeen ja häneltä otettiin verikokeet ja sanottiin että on koronavirus, mutta ei tämä covid19virus. Eli verikokeella saivat tämän tiedon silloin.Hoitoalalla työskentelevä äitinikin kyseenalaistaa testausmenetelmän... jos viruksen pystyy eristämään jätevedestäkin niin on se kumma, että ihmisestä se täytyy kaivaa brutaalisti sieltä nenänielusta. Varsinkin ahdasnenäisille tämä on todella kamalaa.
Niinpä! Tosi outoa ja epäilyttävää.
Miksi niin harvat kyseenalaistavat koko testausmenetelmän?!
En tunne analyysitekniikkaa kummemmin, mutta eikö tuo testi tehdä PCR:llä? Silloin jos näytteessä on paljon muutakin tavaraa kuin niitä etsittyjä geenejä, näytettä pitää esikäsitellä enemmän ja seuloa ylimääräinen pois ennen itse tutkimusta. Eli jos otettaisiin vaikka verinäytteestä, siitä tulisi reilusti lisää kustannuksia ja tulokset tulisivat hitaammin.
Siellä nenänielussa ne virukset lisääntyy, niin sieltä niitä todennäköisimmin löytyy. Nielunäyte otetaan esim. jos on esim. verenvuototaipumus (huom, varsin epätodennäköistä että keneltäkään tulisi verta näytteenotossa, mutta ei haluta sitä kuitenkaan riskeerata jos voisi vuotaa enemmän). Suusta tulee lisäksi helposti limaa ja sylkeä häiritsemään analyysia.
Ilkeyttään eivät otata niitä testejä muuta kautta, ihan hyvin voisi pelkän nielun tai vaikka syljen kautta ottaa. Tämäkin vaan oikean henkilön päätöksestä kiinni oleva asia, että antavat luvan inhimillisempään testaustapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testiä otettaessa tulee kyynel silmään.
Silloin tietää että näyte on oikeasta paikasta otettu!
No en olisi varma. Tuli kyynel silmään, mutta mielestäni puikko ei edes mennyt niin syvälle kuin ajattelin, koska "rakenteellinen ominaisuus". No, ei haittaa minua, mutta kuitenkin.
Sama homma testiin pitäis mennä mutta en uskalla, ahdistaa niin paljon tuo testaustapa. Saa sit olla koronaa jos on, jään kotiin ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma testiin pitäis mennä mutta en uskalla, ahdistaa niin paljon tuo testaustapa. Saa sit olla koronaa jos on, jään kotiin ennemmin.
Minä tulin vähän samaan lopputulokseen. Testaustavan vuoksi jään vapaaehtoiseen kotikaranteeniin. Onneksi työnantaja ymmärsi kun soitin melko itkuisen puhelun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole ammattilainen, mutta siksi että saataisiin mahdollisimman luotettava tulos, eli positiivinen vaikka koronavirusta olisikin elimistössä vain vähän.
Ei vaan nimenomaan tämän takia tikkutesti ei toimi.
Koira haistaa molekyylistä ja saa oireettoman kiinni.
Tikku saa epävarmoja tuloksia. Vain koronakoiraan voisi oikeasti luottaa.
Mene drive-in-testiin jos on toimenpidekammo. Tai sitten eristäydyt kotiin. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ammattilainen, mutta siksi että saataisiin mahdollisimman luotettava tulos, eli positiivinen vaikka koronavirusta olisikin elimistössä vain vähän.
Ei vaan nimenomaan tämän takia tikkutesti ei toimi.
Koira haistaa molekyylistä ja saa oireettoman kiinni.
Tikku saa epävarmoja tuloksia. Vain koronakoiraan voisi oikeasti luottaa.
Tääkin on mun mielestä tosi outoa. Koira ja sen kouluttaminen kuulostaa tulevan halvemmaksi kuin testit ja niiden taksilla ajeluttaminen ympäriinsä jne. Kunhan maallikkona vaan arvailen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mene drive-in-testiin jos on toimenpidekammo. Tai sitten eristäydyt kotiin. Oma valinta.
Kyllä se testi on toimenpide (ainakin minulle) vaikka sen kuinka missä ottattaisi. Ap
Koko pcr testi on todistettu huuhaaksi. Viimetteeksi saksalainen lääkäreistä ja asianajajista koostuva ryhmä on sen todistanut. Katsokaa youtubesta Crimes against humanity (dr Reiner Fuellmilch) ja valaistukaa.
Haluaisin lohduttaa ap:ta jotenkin, mutta valitettavasti en voi. Testi sattui aivan järkyttävän paljon ja tuntui kaikin puolin aivan kamalalta. Itkin kuin pieni lapsi ja lopuksi holahti jäätävät määrät verta nenästä.
En aio suostua enää koskaan tuohon nenänielutestiin. Tsemppiä!
Ei ammattilaisetkaan tiedä miksi ja varmasti moni ihmettelee samaa, kuten minäkin. Ohjeet on ohjeita ja niillä mennään. Kyllähän sitä todella kuvittelisi, että sieraimesta saisi kevyesti sen viruksen napattua jos se kerta elimistöstä löytyy, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin lohduttaa ap:ta jotenkin, mutta valitettavasti en voi. Testi sattui aivan järkyttävän paljon ja tuntui kaikin puolin aivan kamalalta. Itkin kuin pieni lapsi ja lopuksi holahti jäätävät määrät verta nenästä.
En aio suostua enää koskaan tuohon nenänielutestiin. Tsemppiä!
No tuo ei kyllä kuulosta normaalilta. Testin ei todellakaan kuulu olla tuollainen, sen ei ensinnäkään kuulu sattua eikä kuulu tulla "jäätäviä määriä verta nenästä". Testi on epämiellyttävä, sattua sen ei kuulu. Lisäksi hyvin harvoin tulee verta nenästä, normaalisti ei.
Alkuvuodesta tuttäreni oli kipeä ennen kuin korona tuli Suomeen ja häneltä otettiin verikokeet ja sanottiin että on koronavirus, mutta ei tämä covid19virus. Eli verikokeella saivat tämän tiedon silloin.