Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kyllä hemmetissä osta enää tälle "talvelle" suksipakettia koululaiselle!!

Vierailija
29.12.2013 |

Koulut alkaa 7.1 ja lumesta ei tietoakaan, maa kuin joskus syys-lokakuussa ja sääkartta näyttää samaa paskaa eli plusasteita ja vesisateita. 

En tod aio satsata enää tässä vaiheessa vuotta 6lk suksipakettiin paitsi jos sen saisi tyyliin -50% tai halvemmalla, juniorkootkaan ei enää tuolle riitä vaan aikuisten paketti olisi ostettava eli ei ole halpaa. Pojan pituus siis lähes 170cm.

Ja jos tänne lunta vielä/enää tulee niin max2kk kun alkaa olla vesisohjoa ihan etelärannikolla kun asutaan.

Luistimet sama juttu, jos nuo viimetalvena ostetut muutaman kerran käytetyt koon 41-42 luistimet ei nyt enää mahdu jalkaan niin olkoot ilman tämän "talven"! 

Sanokaa opettajat sitten mitä vaan!

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään osta. Meillä kolme lasta, joten joskus on ostettu yksi satsi käymään läpi kaikki kolme muksua, mutta aina ei ole koot menneet tasan ja sitten joskus on ollut talvia, että ei ole ollut hiihtovälineitä (tai luistelu). Korvaavana liikuntamuotona on ollut kävely. En tiedä onko vaikuttanut numeroon, ihan sama vaikuttaako vai ei. Meidän urheilullisilla lapsilla se on ollut kuitenkin aina 8-9, parempi numero kuin missään muussa aineessa.

Vierailija
82/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 13:10"]

Ei helvetti, mitä paskasakkia täällä on! Alkoi ihan oksettaa!

"en maksa mitään"

"koulu kustantakoon"

" meidän lapset ei hiihdä ollenkaan"

"teen valituksen"

kaksi viikkoa tällä palstalla kävin ja joo riitti.

ihan oikeesti pitäkää marisevat ja huonokuntoiset lapsenne ja valittakaa ja vaatikaa itekin vielä vähän lisää. Hyi, mitä ihmisiä!

[/quote]

Kiitos mutta mun lapset ovat viimeisen päälle kunnossa johtuen hienoista harrastuksistaan...ei tarvita suksia eikä niitä myöskään hankita. Kouluun aion laittaa viestiä että lapset eivät hiihdä ellei sitten koululla ole lainata suksia. Oikein mukavaa sunnuntaita sullekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun kaikki 3 lasta harrastavat monta kertaa viikossa mutta eivät hiihtoa. Pelkän koululiikunnan ja parin hiihtotunnin takia en aio heille välineitä hankkia kun olen ostanut jo kalliilla omat vermeet omaa harrastusta varten.

Koulu ei voi velvoittaa tähän ja mun lapset voivat vallan hyvin laianta koulusta tai olla lainaamatta ja tehdä muuta. Joku järki oikeasti tässäkin pitää olla...

sitä paitsi milloin muka koululiikunta on alkanut innostaa lapsia liikkumiseen? Pakkohiihtoko sen tekee :D?

Vierailija
84/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok mutta miksi raivoat tuolla tavalla? En minäkään ole enää moneen vuoteen ostanut. Koululta saa luvan saada kamat jos on tarvis.

Vierailija
85/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nykypäivänä edes haluaisi laittaa jalkaan ties kuinka monien penskojen käyttämiä hikimonoja tai luistimia, joita ei tasan kukaan pese tai huolla välissä?? Minä ainakin ostan lapsilleni tarvittavat välineet, säästän mieluummin vaikka jostain omista jutuista. Usein saa halvalla joltain tutultakin hyväkuntoiset.

Vierailija
86/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä hiihdossa on niin pyhää aina vaan? Miksi se on juuri hiihto, jonka taitaminen on suorastaan kansallisvelvollisuus? Kun sen nyt ensi hötään joku osaisi selittää...

niin ja mun lapsilla on hiihtovehkeet aina hankittuna, mutta joka kerta olen miettinyt sen järkevyyttä ihan ekologisella tasolla.

Vierailija
87/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi Suomen valtiolla ei ole kohta varaa ylläpitää maksutonta koulusysteemiä! Laki tulee muuttumaan ja ihmisten on pakko alkaa huolehtimaan oman jälkikasvunsa terveydestä johon kuuluu liikunta talviaikaan myös. Oikeastaan mun mielestä se on lastensuojelun paikka jos vanhemmat kieltäytyvät yhteistyöstä koulun kanssa lapsen liikuntaa ajatellen.

Mun lapset harrastavat liikuntaa ihan normaalisti. He eivät ole sillä tavalla liikunnasta kiinnostuneita että harrastaisivat jotakin lajia mutta koulun liikuntatunneista tykkäävät, käydä joskus vähän laskettelemassa ja luistelemassa, kouluajan ulkopuolellakin. En siis koe että esimerkiksi luistimet hankitaan koulun takia vaan lasten takia. Tottahan se ohjaa lapsen ystäväpiirin muodostumistakin jos ei pääse lätkää lätkimään muiden kanssa tai tytöillätyttökavereiden kanssa luistelemaan sinne lätkäkaukaloiden vieruksiin. Onhan sitten niitä jotka samaan aikaan kähmivät toisen sukupuolen kera markettien ja muiden takapihoilla, kädet toisen housuissa tai puseron alla:) sitten on tietty niitä jo valmiiksi syrjäytymään alkaneita joiden ainoa harrastus on pelit niiden eri muodoissa.

Vierailija
88/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on noloa, jos suomalaislapsi ei osaa hiihtää, luistella ja uida! Meidän 3- ja 5-vuotiaat osasivat hiihtää jo viime talvena, ja pysyivät itse luistimilla pystyssä. Tehkää lastenne kanssa jotain, ei liikkumaan opi kuin liikkumalla! Armeijassakin on nykysin jotain pääkaupunkiseudun pullamössöpoikia, jotka eivät ressut osaa uida eivätkä hiihtää. Sitten armeijassa ihmetellään, että kukas nyt opettais kun mentävä on...

Eivät ne lapset luonnostaan "inhoa" hiihtoa tms. vaan siitä syystä, että teidän kaltaisenne vanhemmat suhtautuvat liikuntaan negatiivisesti. Fiksu vanhempi ohjaa lastaan tutustumaan kaikkeen liikuntaan mikä kätevästi on saatavilla, eikä yritä vaikuttaa mielipiteisiin. Lapsi saa ihan varmasti mukavia kokemuksia keväthankien hiihto-eväsretkistä ja monista muistakin jutuista, mitä yhdessä tehdään.

Vierailija
89/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 12:36"]

Ihan käsittämätöntä, että jotkut täällä vaahtoaa, että koulun pitäs ostaa lapsellenne urheiluvälineet?! ei yhteiskunta voi kustantaa kaikkea! Miksi hommatte niitä lapsia, jos niille ei ole varaa mitään hommata?! Menkää vaikka kirppikselle! Ostin just mökkisuksiksi kierrätyskeskuksesta atomicit kahdelle noin kymmenen vuotiaalle ja maksoi yhteensä 10euroa, sauvoja ois saanut parilla eurolla. Mutta ei, pitää vaan saada valittaa ja kaikki ilmaiseksi!

Vaikka se hiihtäminen ei ihan ykkössuosikkilaji oiskaan, niin tekisi ihan hyvää jokaiselle lapselle ja nuorelle sopivat sukset omistaa. joo, ihan sama vaikka se käy jumpassa tai jääkiekkoilee pari kertaa viikossa, niin silti. Ja tekisi ihan hyvää hiihtää joskus koulun ulkopuolellakin. Aika karseeta katsella koulun hiihtopäivänä suureen ääneen valittavia ja todella rapakuntoisia lapsia, kun hiihtää pitää 5 km Hyvillä laduilla ja kauniissa säässä! Lasten kunto on mennyt parissa vuosikymmenessä alas kuin lehmän häntä. Hyväkuntoisia löytyy vielä (nämä ketkä harrastaa muutoinkin kuin pakolliset) mutta todella huonokuntoisia ja ylipainoisia enenevässä määrin. Tulevaisuudessa meillä on siis myös huonokuntoisia, sairaita ja ylipainoisia aikuisia. Ja en ihmettele tätä ollenkaan, kun vanhemmatkin ovat näköjään sitä mieltä, että v-u mitään suksia osteta! Kai tuommoinen nyt tarttuu.

kärjistän tässä aika pahasti sanottavani, mutta tämä muutos on nyt vaan ollut niin selkeä, että oikeesti huolettaa.

[/quote]

Ei kukaan ole vaatinut, että koulun pitää ostaa lapselle urheiluvälineet, vaan että koulussa tarvittavat välineet pitää olla koulun puolesta. Ei ole tarvinnut kotitaloustunnillekaan viedä omia vatkaimia tai piirustustunnille omia värejä ennen kuin lukiossa. Miksi urheilu on poikkeus? Urheilulajeja on paljon, eikä kaikkea ehdi harrastaa. Hyvähän tuonne nytkin on hiihtämään mennä vesisateseen, kun latuja ei ole eikä olla edes etelässä! 

Minusta tuli himoliikkuja, vaikka inhosin koululiikuntaa ja siihen liittyvää suorittamista. Kaikissa muissa aineissa opetettiin perusteet ensin, mutta liikunassa piti osata kaikki itsestään. 

Vierailija
90/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 13:22"]

Mikä siinä hiihdossa on niin pyhää aina vaan? Miksi se on juuri hiihto, jonka taitaminen on suorastaan kansallisvelvollisuus? Kun sen nyt ensi hötään joku osaisi selittää...

niin ja mun lapsilla on hiihtovehkeet aina hankittuna, mutta joka kerta olen miettinyt sen järkevyyttä ihan ekologisella tasolla.

[/quote]

No, minusta ainakin suomalaisen luulis olevan sinut lumen kanssa, ja hiihtohan on yksi liikkumistavoista. Tuo hiihtotaidon välttely on vähän sama, kuin kieltäytys ajamasta autolla talvisin. Kyllä sekin vähän ihmetyttäis, että suomalainen ei osais lumessa ja jäällä ajaa... tai vaikka uida!

Vierailija
91/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sama täällä. Olen siis itse vielä lapseton aikuinen, mutta teini-iässä pyysin vanhemmiltani, etteivät ostaisi minulle suksia, koska koin sen kamalaksi tuhlaukseksi kun tiesin, että tulisin käyttämään niitä kerran talven aikana. Niin, kerran, koska meillä oli yksi pakollinen hiihtokerta, yksi pakollinen luistelukerta ja yksi valinnainen kerta. Mitäs vanhemmat kasvattivat minut säästäväiseksi ja järkeväksi. Olin hyväkuntoinen ja hoikka, kuten olen vieläkin, perheessäni ei käytetty alkoholia eikä pihistelty turhissa mutta ei myöskään heitetty rahaa kaivoon. Hiihtää toki voisin tänä päivänä vuokrasuksilla, jos lunta tulisi, joten voitaneen todeta, ettei päätökseni täysin tuhonnut tulevaisuuttani.

Vierailija
92/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 11:44"]

Ei todellakaan ole vanhemman velvollisuus hommata suksia tai luistimia vaan laissa on määrätty että peruskoulu on maksuton. Joko koulu keksii muuta tekemistä niille joilla ei ole suksia tai sitten koulu hommaa ne. Minä en ole enää aikoihin hommannut lapsille suksia koska käyvät pari kertaa talvessa hiihtämässä ja kotona ei hiihdetä. En osta edes kirpparilta! Mun lapset ovat tehneet sitten muuta samoin kuin monet muut lapset hiihtotunneilla.

[/quote] Ei se ihme että näitä uus avuttomia pentuja tulee kun tollainen ajattelu tapa on voi saatana mitä vanhempii sitä on.

Vierailija
93/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä luistimet kuuluu olla, täällä etelässäkin, koska tekojääratoja on ja luistelemaan pääsee. Suksien puutteen ymmärrän. Meillä ei kumpikaan vanhempi omista suksia tai käy hiihtämässä. Lapsilla on tällä hetkellä välineet, ilmaiseksi kaveriperheeltä saatu, tuolla ne varastossa odottaa hiihtokelejä, tuskin tulee. Ensi vuonna ovat jo pienet. En todellakaan osta uusia enkä kohtuukalliita käytettyjäkään suksia lapsille, jotka päiväkoti-ikäisenä hiihtävät 50m/talvi päiväkodin pihalla. Naurettavaa. Laskettelemassa käydään se saa riittää.

Vierailija
94/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 13:30"]

[/quote]

No, minusta ainakin suomalaisen luulis olevan sinut lumen kanssa, ja hiihtohan on yksi liikkumistavoista. Tuo hiihtotaidon välttely on vähän sama, kuin kieltäytys ajamasta autolla talvisin. Kyllä sekin vähän ihmetyttäis, että suomalainen ei osais lumessa ja jäällä ajaa... tai vaikka uida!

[/quote]

Ok, se siis on vain ja ainoastaan periaatteellinen "pitää-osata" -asia, ilman järkiperustetta. Osaan hiihtää, olen siis sinut lumen kanssa.

Anna mun kaikki kestää... Olen 43v, osaan hiihtää ja ajaa liukkaalla kelillä. Kumpaakohan luulet, että teen päivittäin talviaikana ja kumpaa en? Asun vielä kaiken lisäksi napapiirin tuntumassa. 

Vierailija
95/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mäkään.. Kumpikin lapsi harrastaa liikuntaa kolme kertaa viikossa plus pelit. Lisäksi muu touhuuminen.

vanhempi ei diggaa hiihdosta tai luistelusta, joten ostin sille uudet juoksukengät.

Jos talvella ei ole lunta tai pakkasta, niin eipä talviurheiluakaan tarvii/voi harrastaa. Se siitä yleissivistyksestä.

Nuorempi sai naapurista luistimet ja "jännätään" pääseekö jäille tänä vuonna ollenkaan. Sukset ostan sille heti kun lunta tulee ja pysyy. Ostin joululahjaksi paremman uimapuvun.

Meillä on niin erikokoiset mukulat, ettei tässä vaiheessa vanhemman vanhoista suksista ole kuin haittaa jangsterille. Joten lainaan niitä sitten naapurin muksuille..

Katotaan mitä tuleman pitää. En mä mitään satasten paketteja tässä vaiheessa talvea osta. - en vahtaile kirppareilla, mä sieltä ikinä mitään käyttökelposta tunnu löytävän.

Nyt todellakin on kyse periaatteesta, ei rahasta.

Enkä edes vaadi koulua maksattamaan välineitä (siellä on kyllä hyvin, mutta jätettäkööt ne mamulapsien käyttöön).

Vantaalta

Vierailija
96/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 12:54"]

Tässä kejussa kirjotitavat liikuntaa vihaavat sohvaperunat. Teette lapsillenne karhunpalveluksen, kun ette innosta heitä liikuntaan. Hiihto nyt vaan on hyvä laji, vaikka äiti sitä vihaisikin. Älä siirrä osaamattomuuttasi lapselle. Kunnon vanhemmat vaikka lainaavat varusteet jostain, että lapsi voi osallistua opetukseen. Rahasta se ei jää kiinni, vaan asenteesta. Sitten lapsen kuullen haukutaan opettajat ja OAJ. Tosi aikuista.

[/quote]

Vihaan hiihtoa, kiitos koululiikunnan. Koululiikunta tekee karhunpalveluksen pakottaessaan ja näin tappaen innostuksen liikuntaan. Sen tehtävä pitäisi olla innostaminen liikuntaan, ei saada lapsia vihaamaan sitä. Ja en ole liikuntaa vihaava sohvaperuna, vaan liikunta-alalla itse. Juuri siksi tätä mieltä että koko koululiikuntasysteemi pitäisi uudistaa. En tiedä ketään joka olisi innostunut liikunnasta koululiikunnan myötä, sen sijaan niitä jotka sen ansiosta vihaavat sitä.

Vierailija
97/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisko koulu vastaan jos lahjoittaisi sukset, sauvat ja luistimetkin sinne.. Mä voisin sen kyllä tehdä sit kun lapset ei niitä enää tarvi. Me käydään kyllä hiihtämässä useampi kerta viikossa, jos vaan saadaan lunta.

Vierailija
98/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö koulusta enää saa lainaan? entäs kirpputorit? lahjoittaa sit ne kirppiskamat koululle tai jnk

Vierailija
99/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella paikkakunnalla muuten toimii suksikirjasto, vinkatkaa sellaisesta liikunnanopettajalle ettei tarvitse hankkia omia suksia. Noissa kirjastoissa on yleensä ammattilainen pitämässä välineet edes jonkinlaisessa kunnossa, on vähän mukavampi hiihtää kuin niillä koulujen naarmuisilla varasuksilla mitä ei ole huolelttu koskaan.

Vierailija
100/109 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain liikunnasta huonon numeron puuttuvien varusteiden takia. Vanhempani eivät hankkineet minulle mitään, vaikka pyysin. Olisi ollut edes kolitsihousut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän